بالا گرفتن غائله تایوان زیر سایه جنگ اوکراین

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز، وزیر دفاع چین روز یکشنبه در یک سخنرانی آمریکا را قلدر خطاب و گفت کشورش برای جلوگیری از استقلال تایوان تا آخر مبارزه خواهد کرد. وی در این سخنرانی گفت تایوان در درجه اول تایوان چین است. وزیر دفاع چین در حالی به چنین مسائلی در سخنرانی خود اشاره کرد

کد خبر : 215918
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱
بالا گرفتن غائله تایوان زیر سایه جنگ اوکراین

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز، وزیر دفاع چین روز یکشنبه در یک سخنرانی آمریکا را قلدر خطاب و گفت کشورش برای جلوگیری از استقلال تایوان تا آخر مبارزه خواهد کرد. وی در این سخنرانی گفت تایوان در درجه اول تایوان چین است. وزیر دفاع چین در حالی به چنین مسائلی در سخنرانی خود اشاره کرد که چند هفته قبل جو بایدن گفت: اگر چین به تایوان حمله کند، ایالات‌متحده پاسخ نظامی خواهد داد.

چند دلیل ساده جهان را بر این داشته که احتمال حمله چین به تایوان تشدید شده است و بسیاری از تایوانی‌ها را نگران این کرده که دومین سرزمینی باشند که مورد تهاجم یک کشور قدرتمند قرار گیرند:
تایوان یک وجه اشتراک بزرگ با اوکراین دارد. هر دو در جوار یک قدرت جهانی هستند که ادعاهای مرزی نسبت به آن‌ها دارد. چین اگر پیش از جنگ اوکراین از حمله به تایوان واهمه داشت اکنون این ترس از بین رفته است. چرا که شاهد بود چطور روسیه به اوکراین حمله کرد و غرب هم از ترس اینکه مبادا جنگ وارد بعد هسته‌ای شود نتوانست هیچ دخالتی کند. علاوه بر این چین به‌خوبی می‌داند حمایت جهان از تایوان بسیار کمتر از اوکراین است چرا که تایوان با بسیاری از کشورهای جهان روابطی ندارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی هم در محلی قرار ندارد که حمله به آن اتحادیه اروپا را نگران کند.

علاوه بر این عمق روابط اقتصادی چین با بسیاری از کشورها، پکن را از این بابت آسوده خیال می‌کند که اگر به تایوان حمله کند بسیاری از این کشورها نخواهند توانست موضعی علیه چین بگیرند چرا که موضع‌گیری منفی و قطع روابط اقتصادی ضربه مهلکی به اقتصاد خودشان خواهد زد.

گفتنی است ادعای ارضی چین نسبت به تایوان تاریخی دیرینه دارد. در سال ۱۹۵۰ کومین‌تانگ بعد از پایان جنگ‌های داخلی چین و پیروزی حزب کمونیست و متعاقب آن تأسیس جمهوری خلق چین به تایوان مهاجرت کرد و تایوان به «چین آزاد» و متحد آمریکا تبدیل شد.

دولت تایوان در اوایل دوران جنگ سرد از سوی بسیاری از کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تنها دولت مشروع چین شناخته می‌شد. این دولت از اعضای مؤسس سازمان ملل بود و تا سال ۱۹۷۱ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بود اما در این سال از این سازمان اخراج شده و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد.

از آن تاریخ تایوان خود را دولتی مستقل می‌داند؛ اما چین از تایوان به عنوان یک استان جدا شده از خود یاد می‌کند. بخصوص شی جین‌پینگ از هنگامی‌که به قدرت رسیده هدف دیرینه جمهوری خلق چین مبنی بر «اتحاد مجدد صلح‌آمیز» با تایوان را حفظ کرده ولی در همین حال برای جلوگیری از حرکت تایوان به سوی استقلال، توسل به زور را رد نکرده است؛ اما اینک که روسیه به اوکراین حمله کرده است گفته می‌شود این اقدام مسکو، پکن را برای رسیدن به آرزوی دیرینه خود شجاع کرده است و این مسئله به‌شدت باعث نگرانی آمریکا این متحد قدیمی تایوان شده است.

آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد چین قدرت نظامی مورد نیاز خود را برای حمله و تصرف تایوان تا سال ۲۰۳۰ میلادی یا حتی زودتر تقویت می‌کند. هاینز مدعی شد رهبران چین از حمله روسیه به اوکراین درس می‌گیرند اما همچنان مصمم هستند تایوان را ترجیحاً از طریق تسلیم شدن دولت این کشور تصرف کنند.

۳۱۱۳۱۱

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.