«باغ کیانوش» قهرمان‌محور است/ «فیلم فجر» سینما را تک‌قطبی می‌کند؟

[ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر امسال رونمایی شد «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد و تهیه کنندگی محمدجواد موحد بود؛ فیلمی که محصولی از باشگاه فیلم سوره است و با اقتباس از کتابی به همین نام در سازمان سینمایی سوره به تولید رسید. این فیلم که

کد خبر : 469564
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
«باغ کیانوش» قهرمان‌محور است/ «فیلم فجر» سینما را تک‌قطبی می‌کند؟

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر امسال رونمایی شد «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد و تهیه کنندگی محمدجواد موحد بود؛ فیلمی که محصولی از باشگاه فیلم سوره است و با اقتباس از کتابی به همین نام در سازمان سینمایی سوره به تولید رسید. این فیلم که برای مخاطب نوجوان در نظر گرفته شده است در ایام جشنواره با اقبال رسانه‌ها و منتقدان هم مواجه شد به همین بهانه با محمدجواد موحد تهیه کننده «باغ کیانوش» و مدیرعامل باشگاه فیلم سوره درباره روند تولید فیلم، فعالیت‌ها و دغدغه‌هایی که در باشگاه فیلم سوره دارند و کار کردن با کارگردان‌های متعهد و بااستعداد گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

محمدجواد موحد مدیرعامل باشگاه فیلم سوره درباره کار با کارگردان اولی‌ها در این باشگاه به خبرنگار مهر تصریح کرد: وقتی باشگاه فیلم سوره سال ۹۳ تاسیس شد ماموریتی برایش مشخص شد که جایی برای پیدا کردن استعدادهای جوان و افرادی باشد که سینما برایشان مهم است و می توان روی فیلمسازی آنها حساب باز کرد.

به گزارش خبرنگار مهر،وی اضافه کرد: در این مدت تقریباً ۹ ساله هم تلاش کردیم مسیر فیلمسازی چنین افرادی را فراهم کنیم و فیلم «باغ کیانوش» هم در همین پروسه شکل گرفت یعنی با تیمی کار شده است که مسیر توانمندسازی و حرفه ای شدن را در باشگاه فیلم سوره دنبال کرده اند و «باغ کیانوش» را به تولید رسانده اند.

هدف اصلی ما، سینمای تمیز و سالم است؛ سینمایی که بتوان با خانواده فیلم دید و در باشگاه فیلم سوره هم با کسانیکه چنین دغدغه ای داشته باشند همکاری می کنیمموحد در پاسخ به اینکه آیا ممکن است متهم شوند که صرفاً با برخی فیلمسازان و اندیشه ها کار می کنند؟ اظهار کرد: میزان تعهد افراد برای ما مهم است اما هدف اصلی ما، سینمای تمیز و سالم است؛ سینمایی که بتوان با خانواده فیلم دید و در باشگاه فیلم سوره هم با کسانی‌که چنین دغدغه ای داشته باشند، همکاری می کنیم. گاهی هم با افرادی مواجه می شویم که سینمای صرف برایشان اهمیت دارد ولی سعی داریم خروجی کار این افراد محتوا زده نباشد، آثارشان از وجوه سرگرمی سینما برخوردار باشد و در عین حال حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه از ساخت فیلم های ملتهب و سیاسی فاصله گرفته اند یا خیر؟ نیز تصریح کرد: ما قانون و الگویی در باشگاه فیلم سوره داریم که به فیلمساز نمی گوییم چه بسازد اما فیلمسازی انتخاب می کنیم که خودش جهان بینی داشته باشد و طبیعتاً چنین فیلمسازی نگاه و روش و منش مشخصی دارد.

سوژه های ما ابلاغی نیست

مدیرعامل باشگاه فیلم سوره تصریح کرد: «دیدن این فیلم جرم است» یا «مصلحت» سوژه هایی داشته اند که کارگردانانشان آن سوژه ها را زندگی کرده اند و چیزی نبوده که به صورت دستوری به این فیلمسازان ابلاغ شود. رضا زهتابچیان یا حسین دارابی در برهه ای از زندگی بوده اند که مواردی را لمس کرده اند و به فیلم تبدیل شده است. ما حتی «بیست و یک روز بعد» را داشته ایم که اثری نوجوان محور و در فضای اجتماعی بود اما آن فیلم هم اقتباسی از زندگی محمدرضا خردمندان بود و همان موضوع را زندگی کرده بود.

قهرمانان «باغ کیانوش» نوجوانانی که اهل ماجراجویی هستند

تهیه کننده «باغ کیانوش» درباره کارگردان این فیلم نیز گفت: رضا کشاورزحداد هم در فضای نوجوان زیست کرده است و پیش از این آثاری با این فضا داشته و حالا دغدغه هایش به خروجی فیلم «باغ کیانوش» تبدیل شده است. ما باشگاه را به جایی تبدیل کردیم که کسی که فیلمساز است دغدغه خود را ارایه کند. در چنین فضایی یک فیلم به اثر سیاسی و ملتهب تبدیل می شود و داستان فیلمی به «باغ کیانوش» بدل می شود که قهرمانانش نوجوانانی هستند که ماجراجویی دارند و فضای فیلم نوعی سرخوشی و شیرینی به همراه دارد.

شاید ایراد جشنواره ای چون فجر است که برخی ژانرها در آن کم شانس هستند؛ نه فقط ژانر کودک و نوجوان که کمدی و طنز هم کمتر این اقبال را در فجر داردموحد درباره لزوم توجه جشنواره‌ای چون فجر به فیلم های کودک و نوجوان در کنار دیگر ژانرها و فضاها بیان کرد: این شاید ایراد جشنواره ای چون فجر است که برخی ژانرها در آن کم شانس هستند؛ نه فقط ژانر کودک و نوجوان که کمدی و طنز هم کمتر این اقبال را در فجر دارد. حتی فیلم هایی که در ژانر پلیسی و نوآر هستند نیز کمتر مورد توجه قرار می گیرند اما درباره کودک و نوجوان این نگاه به شکل ویژه تری وجود دارد چون معتقد هستند که ما جشنواره کودک و نوجوان اصفهان را داریم و فیلم هایی در این فضا می توانند آنجا دیده شوند. با این حال این نگاه باعث تک قطبی شدن سینما می شود اگر ما می خواهیم ژانرهای مختلف برای مخاطبان متفاوت و سلایق متنوع داشته باشیم جشنواره هایی از جنس فجر باید به این فیلم ها هم نگاه ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: البته کیفیت فیلم ها هم اهمیت زیادی دارد و در بسیاری مواقع در ژانر کودک و نوجوان فیلم های خوبی ساخته نمی شود. با این حال اگر فیلمی ساخته می شود که کیفیت و قابلیت لازم را دارد نباید به بهانه اینکه جشنواره فجر فضای ژورنالیستی دارد فرصت دیده شدن را از آن فیلم بگیریم. این نگاه البته باید در فضای سیاستگذاری جشنواره رخ دهد.

تهیه کننده فیلم «باغ کیانوش» تصریح کرد: فکر می کنم جشنواره فجر به عنوان یک جشنواره ملی می تواند تاثیرگذار باشد همانطور که در برهه هایی به برخی فیلم های اجتماعی توجه شد و عده ای به سمت چنین فیلم هایی رفتند و فضای این فیلم ها تغییر کرد، سینمای کودک و نوجوان و یا کمدی هم ژانرهای مهمی هستند و اگر سیاستگذاران جشنواره فجر به این نوع آثار بها دهند مسیر بهتری برای دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن این ژانرها هم شکل می گیرد.

باغ کیانوش» فیلمی قهرمان محور است که تلاش کردیم هم از منظر نگاه سینمایی و هم از لحاظ مضمونی قابل توجه باشد و از طرفی برای نوجوانان هم جذابیت داشته باشداین تهیه کننده در ادامه درباره ویژگی های «باغ کیانوش» که در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، عنوان کرد: «باغ کیانوش» فیلمی قهرمان محور است که تلاش کردیم هم از منظر نگاه سینمایی و هم از لحاظ مضمونی قابل توجه باشد و از طرفی برای نوجوانان هم جذابیت داشته باشد تا وقتی نوجوان ۱۰ تا ۱۴ سال به سالن سینما می آید، بتواند بین شخصیت ها و کاراکترهای این فیلم یک نفر را شبیه خود پیدا کند.

وی درباره احتمال میزان فروش «باغ کیانوش» در ادامه فروش سینمای انیمیشن کودک در سال های اخیر عنوان کرد: به نظرم اگر می خواهیم اقتصاد سینما را نجات دهیم باید سینما رفتن را جزوی از زندگی روزمره خانواده ها کنیم تا در سبد خانوار آنها قرار بگیرد. این امکان هم با عادت سینما رفتن از کودکی شکل می گیرد و الزام آن همین است که سینمای کودک و نوجوان را جدی بگیریم. زمانی که انیمیشنی دارید که چند ده میلیارد فروش می کند، نشان می دهد که این آثار مخاطب دارند و حتی مخاطب «طرفدار» ی دارد که چندین بار فیلم ژانر خود را دیده است. ما در چند سال اخیر چند انیمیشن موفق داشته ایم و در سینمای رئال هم اگر کارهای قابل دفاع و باکیفیتی ساخته شود و وجه تمایز سینمایی خود را نشان دهد به نظرم همین قدر دیده می شود و مخاطب نوجوان اساساً می تواند با پیگیری مستمر این آثار، سینما را نجات دهد.

موحد در پایان درباره ادامه همکاری با فیلم اولی ها تصریح کرد: تلاش ما این است فیلم اولی هایی را معرفی و کارگردانانی را به سینما اضافه کنیم که به عنوان نسل جدیدی از سینماگران می توان به آنها افتخار کرد.

۲۲۰۵۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.