باستان‌شناسان کوچک در موزه ملی هنرهای اصفهان

ایسنا/اصفهان کارگاه «باستان‌شناسان کوچک» هم‌زمان با روز جهانی کودک و با هدف آموزش و آشنایی کودکان ۷ تا ۱۲ سال درحال برگزاری است و کودکان ضمن آشنایی با مباحث فرهنگی و اهمیت حفظ و نگهداری آثار تاریخی، مراحل باستان‌شناسی، مرمت و نمایش در موزه را به‌صورت تئوری و عملی می‌آموزند. احسان بختیاری، مدیر موزه ملی هنرهای

کد خبر : 283659
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
باستان‌شناسان کوچک در موزه ملی هنرهای اصفهان


ایسنا/اصفهان کارگاه «باستان‌شناسان کوچک» هم‌زمان با روز جهانی کودک و با هدف آموزش و آشنایی کودکان ۷ تا ۱۲ سال درحال برگزاری است و کودکان ضمن آشنایی با مباحث فرهنگی و اهمیت حفظ و نگهداری آثار تاریخی، مراحل باستان‌شناسی، مرمت و نمایش در موزه را به‌صورت تئوری و عملی می‌آموزند.

احسان بختیاری، مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به رویکردهای موردتوجه از ابتدای فعالیتِ خود، اظهار کرد: آموزش‌محوری یکی از این رویکردها است که بر اساس آن تلاش می‌کنیم، علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، آموزش را نیز بر اساس تعریف شورای جهانی موزه‌ها (ایکوم) موردنظر قرار دهیم که بر اساس تعریف این سازمان، موزه‌ها می‌توانند مرکزی برای آموزش باشند.

او ادامه داد: در همین راستا تلاش کردیم که این تعامل را با همه اقشار جامعه برقرار کنیم یعنی مخاطب هدف ما قشر خاصی نیست، از بازاریان و کسبه تا هنرمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان، مردم عادی، کارمندان و هرکسی که می‌تواند در این فضا قرار بگیرد و آورده‌ای برای خود داشته باشد مخاطب هدف ما در موزه ملی هنرهای اصفهان است. ما هم سعی کردیم از آغاز فعالیت این موزه و متناسب با تاریخ‌ها و مناسبت‌های تقویم ملی و همچنین تقویم موزه‌ای که خودمان ابداع کردیم برنامه‌ها و رویدادها و فعالیت‎‌هایی را داشته باشیم که در حال حاضر نیز با توجه به ورود به نیمه دوم سال و بازگشایی مجدد مدارس و دانشگاه‌ها و کاهش بیماری کرونا تلاش کردیم تا مخاطب هدف خود را از قشر در حال تحصیل در مقطع دانش‌آموزی و دانشگاهی احصا کرده و بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

بختیاری اضافه کرد: ۲۹ آبان‌ماه برابر با ۲۰ نوامبر، روز جهانی کودک است و به همین مناسبت برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری کارگاه «باستان‌شناسان کوچک» در موزه ملی هنرهای اصفهان انجام شد. این کارگاه شامل ۴ کارگاه مختلف است و هدف ما از برگزاری کارگاه باستان‌شناسان کوچک این بود که برای دانش‌آموزان و کودکان در مقطع سنی ۷ تا ۱۲ سال برنامه آموزشی داشته باشیم. روند به این صورت است که وقتی کودکانِ این گروه سنی به موزه ملی هنرهای اصفهان وارد می‌شوند، در ۴ مرحله دسته‌بندی شده و مسیری را از لحظه کشف یک اثر تاریخی تا لحظه نمایش آن در موزه طی می‌کنند.

او با بیان اینکه در هر مرحله، کارشناسان متخصص موزه ملی هنرهای اصفهان در رشته‌های تاریخ، باستان‌شناسی، مرمت و موزه‌داری، آموزش‌های لازم را به کودکان ارائه می‌کنند، اظهار کرد: در مرحله اول و با ورود کودکان، کارگاه تئوری برای این عزیزان برگزار می‌شود و کارشناسان موزه درباره اهمیت تاریخ، مباحث فرهنگی و علت حفظ و نگهداری آثار تاریخی و وظیفه انسان نسبت به میراث تاریخی توضیحاتی را به آن‌ها ارائه می‌کنند. مرحله دوم، کارگاه باستان‌شناسی است که در سه نقطه‌ی طراحی‌شده در موزه برگزار می‌شود. برای این مرحله، تعدادی اثر که عمده آن‌ها سفال هستند به‌صورت نمادین در دل خاک قرار داده‌شده‌اند که هم‌زمان آموزش‌های لازم از سوی کارشناسان این بخش به کودکان ارائه می‌شوند و کودکان این آثار را از دل خاک بیرون می‌آورند و برای مرحله بعد کُدگذاری می‌کنند. 

مدیر موزه ملی هنرهای معاصر افزود: مرحله سوم، کارگاه مرمت و باستان‌سنجی است که با حضور کارشناسان متخصصِ این بخش برگزار می‌شود و کودکان در این مرحله، آثاری را که از دل خاک بیرون آورده‌اند به نقطه دیگرِ موزه با عنوان بخش مرمت و باستان‌سنجی انتقال می‌دهند و مرمت، اصالت‌سنجی و سال‌یابی انجام‌داده، آثار را شناسنامه‌دار می‌کنند و به‌صورت تئوری و عملی با این مرحله آشنا می‌شوند

او با تأکید بر اینکه آموزش در تمام مراحل کارگاه «باستان‌شناسان کوچک» بر اساس ادبیاتی انجام می‌شود که برای کودکان گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال قابل درک باشد، گفت: در مرحله چهارم، کودکان با ورود به ساختمان اصلی موزه، با شنیدن توضیحات کارشناسان موزه‌داری درباره مسیر طی‌شده‌ی اشیاء تا رسیدن به موزه، علاوه بر بازدید از موزه ملی هنرهای اصفهان، اثر واقعی را در ویترین موزه مشاهده می‌کنند و روند موزه‌ای شدنِ یک شیء در این مرحله از کارگاه برای کودکان توضیح داده می‌شود.

بختیاری اضافه کرد: کارگاه «باستان‌شناسان کوچک» ویژه کودکان مقطع سنی ۷ تا ۱۲ سال تدارک دیده‌شده است و در ابتدا تصمیم بر اجرای یک‌روزه بود، اما با توجه به استقبالی که صورت گرفت به ۶ روز افزایش یافت؛ به این ترتیب این کارگاه از امروز ۲۹ آبان‌ماه و هم‌زمان با روز جهانی کودک آغاز شد و به مدت ۶ روز به جز روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در موزه ملی هنرهای معاصر اصفهان، واقع در خیابان عباس‌آباد برگزار می‌شود و ظرفیت هر کارگاه ۳۵ نفر خواهدبود.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.