بازگشت فرانسه به اقتدار دوران ناپلئون

بروز اختلاف شدید میان فرانسه با کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا نشان می دهد که این کشور مسیر خود را از آمریکا و کشورهای آنگلو ساکسون جدا کرده و در پی بازتعریف سیاست های جهانی خود برآمده است. اختلاف فرانسه با آمریکا، استرالیا و انگلیس از آنجا شکل گرفت که فرانسه در سال ۲۰۱۶  قراردادی

کد خبر : 108740
تاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۰۵
بازگشت فرانسه به اقتدار دوران ناپلئون



بروز اختلاف شدید میان فرانسه با کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا نشان می دهد که این کشور مسیر خود را از آمریکا و کشورهای آنگلو ساکسون جدا کرده و در پی بازتعریف سیاست های جهانی خود برآمده است.

اختلاف فرانسه با آمریکا، استرالیا و انگلیس از آنجا شکل گرفت که فرانسه در سال ۲۰۱۶  قراردادی با استرالیا امضاء کرد که به موجب آن پاریس متعهد شده در مقابل دریافت دریافت ۶۶ میلیارد دلار ۱۲ زیر دریایی ساخت فرانسه را به کانبرا بفروشد.

این ۱۲ زیر دریایی کلاسیک از نوع “اتاک” بوده و توسط شرکت صنایع نظامی نافال فرانسه تولید می شوند و با انرژی فسیلی و برق عمل می کنند . اما اخیرا استرالیا بصورتی یکجانبه قرار داد خود را با فرانسه لغو و قرارداد جدیدی با آمریکا امضاءکرد که بر اساس آن ۸ زیر دریایی اتمی از آمریکا به قیمت ۳۶ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد.

ژان لودریان وزیر امور خارجه فرانسه لغو یکجانبه قرار داد خرید زیر دریایی را به مثابه خنجری از سوی آمریکا، انگلیس و استرالیا بر پشت فرانسه تلقی کرد. از سوی دیگر وزیر دفاع استرالیا نیز مدعی شد که زیر دریایی های کلاسیکی ساخت فرانسه جوابگوی نیازهای جنگی استرالیا نیست و این کشور نیازمند زیردریایی اتمی پیشرفته ساخت آمریکا است. وزیر خارجه استرالیا نیز این قرار داد را در چارچوب پیمان  امنیتی “اوکوس” که بین این کشور و امریکا و انگلیس به امضاء رسیده تلقی کرد.

دولتمردان فرانسه این اقدام را صف آرایی آمریکا، انگلیس و استرالیا در برابر فرانسه و کشورهای فرانکوفونی تلقی کرده اند و از این رو پاریس سفرای خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند. گفته می شود انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا کشورهای همسود “کمونولث” را به قطع همکاری نظامی و تجاری با فرانسه تشویق کرد و استرالیا تحت فشار لندن قرار داد خرید زیر دریایی خود را با فرانسه لغو کرد.

صرف نظر از اختلافات میان فرانسه با آمریکا، انگلیس و استرالیا به نظر می رسد که اروپا به سمت قطب بندی جدید و باز تعریف سیاست های اروپایی و جهانی خود بر آمده است. فرانسه به عنوان بزرگترین کشور عضو اتحادیه اروپا پس از خروج انگلیس از این مجموعه درصدد رهبری کشورهای اروپایی است.

شرکت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در نشست ماه گذشته سران کشورهای منطقه در بغداد نشان می دهد که فرانسه قصد دارد تا ضمن کاهش نقش هژمونی آمریکا و انگلیس، نقش فعالتری در غرب آسیا ایفا کند. این احتمال نیز وجود دارد که فرانسه ضمن خروج از پیمان ناتو به سمت تشکیل یک پیمان نظامی جدیدی با شرکت برخی کشورهای اروپایی حرکت خواهد کرد.

با اینکه کشورهای غربی نوعا تلاش می کنند تا اختلافات خود را رسانه ای نکنند و این اختلافات را در پشت پرده حل و فصل کنند اما بروز اختلاف بین فرانسه و آمریکا به سطح اتهام زنی های متقابل رسیده است.

کشور فرانسه اکنون دریافته که کشورهای آنگلو ساکسونی، راه خود را از اتحادیه اروپا جدا کرده و دنباله روی از سیاست های انگلیس را در دستور کار خود قرار داده اند.

لذا تشدید اختلاف بین فرانسه با انگلیس و آمریکا و استرالیا مقدمه ای برای بازگشت فرانسه به اقتدار دوران ناپلئون تلقی می شود و این اختلافات به فروپاشی تدریجی اتحادیه اروپا منجر خواهد شد.

خروج شتاب زده و ناگهانی آمریکا از افغانستان و سردرگمی کشورهای عضو ناتو در افغانستان نشان می دهد که آمریکا دچار افول قدرت شده و نمی تواند مدیریت منطقه را همچنان در اختیار داشته باشد.

در چنین شرایطی فرانسه ناچار خواهد شد تا مسیر حرکت خود را از غرب به شرق تغییر دهد و به کشورهای غرب و شرق آسیا از جمله روسیه، چین و ایران نزدیکتر شود تا منافع خود را خارج از سیاستگذاری های اشتباه آمیز آمریکا تضمین کند.

23311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.