بازتاب گسترده عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان در رسانه‌های خارجی

موافقت مقام معظم رهبری با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجه و کثیری از متهمان و محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح که شامل متهمان و محکومان ناآرامی‌های اخیر کشور نیز می‌شد، بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات و رسانه‌های خارجی داشته است که به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود. خبرگزاری رویترز با تیتر

کد خبر : 316483
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
بازتاب گسترده عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان در رسانه‌های خارجی



موافقت مقام معظم رهبری با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجه و کثیری از متهمان و محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح که شامل متهمان و محکومان ناآرامی‌های اخیر کشور نیز می‌شد، بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات و رسانه‌های خارجی داشته است که به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

خبرگزاری رویترز با تیتر «مقام معظم رهبری ایران «ده‌ها هزار» نفر از زندانیان را عفو کرد» این اقدام را مورد توجه قرار داده و در گزارشی به جزئیات این فرمان عفو اشاره کرد.

روزنامه گاردین با تیتر «مقام معظم رهبری ایران برخی معترضان ضد حکومتی را عفو می‌کند»، درباره این اقدام نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری ایران با عفو محدود بسیاری از بازداشت‌شدگان در جریان اعتراضات در ایران موافقت کرده است. مقامات می‌گویند، این عفو شامل افراد دو تابعیتی، زندانیان محکوم به اعدام یا افرادی نمی‌شود که از جرائم خود اظهار ندامت نکرده باشند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی با تیتر «ایران اعلام عفو می‌کند اما نه برای بسیاری از معترضان» به بررسی جزئیات این فرمان عفو پرداخت.

همچنین، روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی اشاره کرد که این فرمان عفو جهت «کاهش احکام زندان برای «ده‌ها هزار» نفر از بازداشت‌شدگان در اعتراضات ضد حکومتی» بخشی از عفو سالانه مقام معظم رهبری ایران است که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ انجام می‌شود.

با توجه به اشاره رسانه‌ها و مطبوعات خارجی فقط به بخشی از مشمولان این عفو، شایان ذکر است که مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه ایران،  روز گذشته در توضیحاتی تکمیلی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه خیلی ها به اشتباه گمان کردند که این عفو فقط برای بخش اول یعنی بحث اغتشاشات اخیر است و عنوان سایر محکومان را مورد توجه قرار ندادند، گفت: این عفو ناظر بر هر دو بخش است که باید سنجیده، رسیدگی و انطباق داده شود، البته استثنائاتی هم وجود دارد؛ کسانی که اتهام محاربه و افساد فی الارض دارند و یا افرادی که مرتکب قتل و جرح عمدی شدند، کسانی که به نفع دشمن خارجی مبادرت به جاسوسی کردند، کسانی که ارتباط مستقیم با سرویس های خارجی داشتند، افرادی که مبادرت به تخریب اماکن دولتی، نظامی و عمومی کردند، اشخاصی که بیش از دو مورد سابقه محکومیت کیفری موثر دارند و یا کسانی که شاکی و مدعی خصوصی دارند در صورتی که نتوانند رضایت شاکی را جلب کنند و یا خسارتی را که مدعی خصوصی طلب می کند را جبران نکنند مشمول این عفو نخواهند شد.

روزنامه واشنگتن پست نیز با تیتر «مقام معظم رهبری ایران وعده عفو «ده‌ها هزار نفر» را می‌دهد»، در گزارشی به جزئیات این فرمان،‌ همچنین به موارد مطرح شده در نامه رییس قوه قضائیه ایران به رهبر انقلاب درباره موافقت با این درخواست عفو اشاره کرد.

علاوه بر این، روزنامه فایننشال تایمز  نیز در گزارشی با تیتر «ایران با عفو «ده‌ها هزار» نفر از زندانیان موافقت کرد» صدور این فرمان عفو را از سوی رهبر انقلاب مورد توجه قرار داد.

شبکه بلومبرگ نیز در گزارشی با تیتر «قوه قضائیه ایران برای برخی معترضان زندانی ارفاق قائل می‌شود»، به جزئیات این فرمان عفو پرداخت.

شکبه روسی راشا تودی با تیتر «ایران «ده‌ها هزار» نفر از محکومان را عفو می‌کند»، این فرمان عفو را مورد توجه قرار داده و نوشت: سید علی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری ایران با عفو «ده‌ها هزار» نفر از زندانیان موافقت کرده است که در میان آن‌ها، افراد محکوم شده به دلیل نقششان در اعتراضات و اغتشاشات اخیر قرار دارند.

راشا تودی در ادامه نوشت: این اقدام هم‌زمان با چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام شده است که در بازه اول تا یازدهم فوریه گرامی‌داشته می‌شود.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در این باره نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران با پیشنهاد غلامحسین محسنی اژه‌ای،‌ رییس قوه قضائیه ایران برای تخفیف یا عفو احکام برخی از معترضان بازداشت‌شده در ایران موافقت کرده است. این عفو هم‌زمان با چهل‌وچهارمین سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و  اعیاد ماه رجب انجام خواهد گرفت.

شبکه قطری الجزیره در این باره نوشت: مقام معظم رهبری ایران با عفو یا تخفیف احکام زندان ده‌ها هزار زندانی، از جمله افرادی که در اعتراضات ضدحکومتی بازداشت شده بودند را موافقت کرد.

الجزیره با اشاره به این که این فرمان عفو با معیارها و شروطی همراه بوده است، به جزئیات آن اشاره کرد.

شبکه فرانس‌۲۴ با تیتر «ایران به زندانی شدن «ده‌ها هزار» نفر در اعتراضات اذعان کرد اما می‌گوید برخی را عفو می‌کند»، نوشت: مقام معظم رهبری ایران با عفو و تخفیف احکام زندان برای ده‌ها هزار نفر از افراد بازداشت‌شده در جریان اعترضات ضد حکومتی موافقت کرد.

فرانسه‌۲۴ همچنین اشاره کرد که این فرمان عفو در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به عنوان بخشی از عفو سالانه مقام معظم رهبری انجام شده است.

اشاره این شبکه فرانسوی به تعداد افراد بازداشت‌شده و افرادی که مشمول این عفو می‌شوند در حالی است که سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان تعداد تقریبی از عفو شوندگان را اعلام نمود یا خیر، بیان داشت:  بایستی عفو به سلسه مراتب و کلیه مراجع قضائی، دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضائی نیروهای مسلح ابلاغ شود، سپس پرونده افرادی که با ویژگی‌های عفو همخوانی دارند احصاء خواهد شد و بعد از آن است که تعداد افراد مشخص می‌گردد؛ اما می‌توان گفت که دامنه عفو موسع، وسیع و تعداد افرادی که مشمول این عفو می‌شوند قابل توجه و کثیر است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله نیز با تیتر « مقام معظم رهبری ایران به طور مشروط معترضان را عفو می‌کند»، در گزارشی به معیارهای اعلام شده افرادی پرداخت که مشمول این فرمان عفو خواهند شد.

شبکه چینی سی‌جی‌تی‌ان با تیتر «مقام معظم رهبری ایران احکام افراد بازداشت‌شده در اعتراضات را تخفیف می‌دهد»، نوشت: رهبر ایران روز یک‌شنبه با درخواست غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضائیه ایران برای عفو یا تخفیف مجازات زندانیانی که شرایط تخفیف مجازات دارند، موافقت کرد.

علاوه بر این، شبکه ژاپنی ان‌اچ‌کی نیز با اشاره به این که این فرمان در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران صادر شده است، نوشت: مقام معظم رهبری ایران جمع کثیری از زندانیان، از جمله کسانی را که در جریان اعتراضات ضد حکومتی اخیر بازداشت شده بودند، عفو کرد.

روزنامه انگلیسی تلگراف نیز با تیتر «مقام معظم رهبری ایران ده‌ها هزار نفر از افراد مربتط با اعتراضات حجاب را عفو کرد»، در گزارشی به جزئیات معیارهایی پرداخت که در این فرمان عفو مطرح شده است.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان نیز با تیتر «ایران احکام جمع «کثیری» از زندانیان را عفو می‌کند یا تخفیف می‌دهد» به صدور فرمان عفو از سوی رهبر انقلاب اسلامی پرداخت.

روزنامه نِیشن، شبکه ای‌بی‌سی، وبگاه خبری-تحلیلی دیلی بیست و روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا نیز در میان بسیاری دیگر از رسانه‌ها و مطبوعات آمریکایی صدور این فرمان عفو را با بررسی جزئیات آن مورد توجه قرار دادند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز نوشت: رهبر ایران هزاران زندانی، از جمله «معترضان» را عفو می‌کند.

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست با تیتر «مقام معظم رهبری ایران «ده‌ها هزار» نفر از زندانیان را عفو می‌کند»، طبق گزارش منابع و رسانه‌های رسمی ایران، به بررسی جزئیات این فرمان عفو پرداخت.

روزنامه تایمز اسراییل هم در گزارش مشابهی این اقدام را مورد توجه قرار داد.

روزنامه پاکستانی داون در این باره نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران با عفو یا تخفیف احکام «جمع کثیری» از محکومانی که در جریان اعتراضات بازداشت شده بودند، موافقت کرده است.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.