بازتاب سفر گروسی به تهران در رسانه‌های دنیا

گروسی شنبه شب برای دیدار با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و گفت و گو درباره آخرین تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی، وارد تهران شد. صالحی پیش‌تر درباره سفر مدیرکل آژانس به ایران گفته بود: بعد از اعلام ما مبنی بر اجرای ماده ششم قانون مصوب مجلس در

کد خبر : 24307
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
بازتاب سفر گروسی به تهران در رسانه‌های دنیا



گروسی شنبه شب برای دیدار با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و گفت و گو درباره آخرین تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی، وارد تهران شد.

صالحی پیش‌تر درباره سفر مدیرکل آژانس به ایران گفته بود: بعد از اعلام ما مبنی بر اجرای ماده ششم قانون مصوب مجلس در خصوص توقف نظارت‌های فراپادمانی و ارائه نامه در این خصوص به آژانس، گروسی درخواست سفر فوری به ایران و دیدار با اینجانب را مطرح کرد و سازمان انرژی اتمی ایران با در نظر گرفتن تعاملات خود با آژانس، با این سفر موافقت کرد.

گروسی علاوه بر صالحی، با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز ملاقات کرد.

خبرگزاری پرس اسوسیشن انگلیس نوشت: رئیس نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد در تلاش برای ادامه توانایی نظارتی سازمانش بر برنامه اتمی تهران، با وجود تصمیم مقام‌های ایران به قطع دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای کشورمان، به تهران سفر کرده است.            

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: ایران قبل از مهلت خود برای محدود کردن نظارت‌های آژانس در صورت لغو نشدن تحریم‌های ایالات متحده، گفته است که مذاکرات پرباری با گروسی در تهران داشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی با عنوان دیدار رئیس نهاد هسته‌ای سازمان ملل از ایران، هم زمان با تهدید تهران به قطع فعالیت دوربین‌های نظارتی، افزود: رئیس نهاد نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای سازمان ملل متحد با مقام‌های ایران برای ادامه توانایی بازرسی بر برنامه اتمی این کشور،  ملاقات کرد.

 مقام‌های ایران گفته‌اند که قصد پایان دادن به فعالیت دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای خود را دارند. رئیس نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد، قبل از برنامه ایران برای تعلیق بخشی از بازرسی‌های این سازمان وارد تهران شده است.

رسانه‌های چین و ژاپن ضمن پوشش اخبار سفر گروسی به تهران، این دیدار را مهم ارزیابی کردند.

خبرگزاری رسمی چین “شینهوا” روز یکشنبه در یادداشتی نوشت: گروسی رئیس آژانس روز شنبه دوم اسفند و در آستانه ضرب الاجل تعیین شده ایران برای پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، برای مذاکره با مقام‌های ایران وارد تهران شد.  

کاظم غریب آبادی نماینده دائمی ایران در مقر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در وین به فایننشال تریبیون گفت: “این سفر به منظور گفت و گوهای فنی با سازمان انرژی هسته‌ای ایران در باره چگونگی همکاری در چارچوب شرایط جدید صورت گرفته است”.

غریب آبادی در ادامه افزود: “این گفت و گوها بر پایه مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران تحت عنوان برنامه اقدام راهبردی ضد تحریم‌ها شامل تعلیق انجام داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود”. 

تارنمای خبری رادیو بین المللی چین هم در گزارشی ضمن انعکاس خبر سفر گروسی به تهران نوشت: دو طرف در این سفر درباره نامه اخیر ایران به آژانس در مورد برنامه تهران برای «توقف اجرای اقدامات مربوط به شفافیت داوطلبانه» در قالب تواقفنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از روز پنجم اسفند گفت و گو خواهند کرد.  

“سی جی تی ان” تلویزیون انگلیسی زبان چین هم در گزارشی اعلام کرد: سخنگوی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای پیش از سفر گروسی به تهران گفت که او در این سفر با مقامات ارشد ایران به منظور یافتن یک راه حل قابل قبول برای آژانس به منظور ادامه کار بازرسان دیدار خواهد کرد.

تلویزیون چین افزود: ظریف وزیر امور خارجه ایران در اوایل هفته جاری گفت که تهران آماده مذاکره با گروسی است، اما درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مذاکره مجدد نخواهد کرد.

تلویزیون دولتی ژاپن “ان. اچ. کی” هم در گزارشی اعلام کرد: رئیس نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد که از روز شنبه به تهران سفر کرده است، با مقام‌های عالیرتبه ایران گفت و گوهایی خواهد داشت.

این رسانه هدف از دیدار گروسی از تهران را دستیابی به یک راه حل قابل قبول برای دو طرف عنوان کرده است که ادامه کار تایید توسط بازرسان آژانس را ممکن سازد.

“ان. اچ. کی” می‌گوید: کشورهای غربی ابراز نگرانی کرده‌اند که این اقدام ایران، تایید استفاده و یا عدم استفاده این کشور از فناوری هسته‌ای برای مقاصد نظامی را دشوار سازد.

خبرگزاری رویترز به نقل از ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گزارش داد که تصمیم به پایان دادن به بازرسی‌های سرزده سازمان ملل متحد از ۲۳ فوریه (پنجم اسفند ماه)، به معنای نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیست.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.