بازار در محدوده ارزندگی است/ حرکت به سوی تعادل

یاسر شریعت، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با بیان این مطلب گفت: البته تغییرات جدید در بازار سرمایه، به شدت به تغییرات قیمتی ارز -به عنوان یکی از پارامترهای کلیدی – حساسیت نشان می دهد ولی در مجموع بازار خوبی را در سال جاری پیش بینی می

کد خبر : 40545
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۷:۰۲
بازار در محدوده ارزندگی است/ حرکت به سوی تعادل



یاسر شریعت، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با بیان این مطلب گفت: البته تغییرات جدید در بازار سرمایه، به شدت به تغییرات قیمتی ارز -به عنوان یکی از پارامترهای کلیدی – حساسیت نشان می دهد ولی در مجموع بازار خوبی را در سال جاری پیش بینی می کنیم .

عوامل فراز و فرودهای بازار در سال ۹۹

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فراز و فرودهای بازار سرمایه گفت: از آنجا که در سال گذشته اصلی ترین پارامترهای تاثیرگذار بر وضعیت بازار مخصوصا پارامترهای کلان همچون نرخ ارز با نوسانات قابل توجهی مواجه بودند، تحلیلگران نتوانستند دید صحیح و مناسبی از آینده شرکت ها و صنایع داشته باشند. از طرف دیگر، دولت و زیرمجموعه های آن، به عنوان بخشی از بازیگران اصلی بازار سرمایه، نقش مهمی در روند بازار داشتند.

وی با بیان اینکه نوع عرضه یا حتی تقاضاهای شرکت های سرمایه گذاری بزرگ دولتی یا نیمه دولتی، تاثیر گذار بوده، افزود: البته در سال ۹۹ به علت بزرگتر شدن بازار و افزایش قابل توجه حجم معاملات، این تاثیر، بیش از گذشته خود را نشان داد.

به گفته شریعت، مورد دیگری که بسیار بر بازار تاثیر گذار بود، عرضه های اولیه ای بود که در سال ۹۹ اتفاق افتاد ؛ مهمترین آن هم عرضه خاص و تاریخی شستا بود که باعث شد تعداد کدهای یونیک بسیاری وارد بازار شود و  همین امر روند بازار را در ماه های بعدی نیز تا حدودی تغییر داد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان کرد: سال های گذشته شاهد آن بودیم که تعداد کدهای یونیک فعال حقیقی در بازار، از مرز چند هزار کد فراتر نمی رفت؛  اما در سال ۹۹ افزایش چند ده برابری را در این بخش شاهد بودیم .

وی با بیان اینکه این امر باعث افزایش قابل توجه حجم معاملات شد، افزود: در بسیاری از روزها معاملات خرد بالای ۲۰ هزار میلیارد در روز ثبت شد که با دلار آن زمان به رقمی بیش از  ۱ میلیارد دلار می رسید و این عدد خوب و قابل توجهی برای بازار سرمایه بود .

شریعت گفت: در این میان افرادی که تازه وارد بودند، رفتارهای هیجانی تر و احساسی تری – چه در زمان صعود و چه در زمان نزول- از خود نشان دادند و باعث شدند که روند اصلاح بازار در هر دو طرف تشدید شود.

درس های نهفته در بازار 

هیچ روند صعوی ادامه دار نیست و از آن طرف، هیچ روند نزولی هم قرار نیست تا ابد ادامه پیدا کند .

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب اظهار داشت: بازار سرمایه ، بازاری فعال و زنده و پویا است که با توجه به شرایط محیطی و وضعیت متغیرهای تاثیر گذار خود به تعادل می رسد .

شریعت با بیان اینکه فعالیت و تداوم حضور در بازار سرمایه، نیازمند استراتژی با ثبات و هدف گذاری مشخص و  مدون است، ادامه داد:  مدیریت سناریو به ما می گوید برای هر سناریو ، واکنش احتمالی صحیح را پیش بینی کنید .

وی افزود: به این ترتیب در بازار سرمایه هرگاه متغیرها با شدت بالا دچار تغییر شوند، سهامداران باید خود را برای سناریوهای مختلف آماده کرده باشند و بر اساس آن برای خرید و فروش یا نگهداری سهام خود اقدام کنند .

تجربه های تاریخی بازار

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، رشدهایی که در ۲۰ سال گذشته  رخ داده،  عمدتا منشا آن جهش های ارزی بوده است و بعد از آن بازار دچار حالت های اصلاحی و حتی ریزشی شده است.

شریعت افزود: بعد از  رشدی که بازار در سال ۸۰ تا  ۸۲  تجربه کرد، وارد یک دوره اصلاح قابل توجه شد  و الان خیلی از گروه ها و سهم ها و  مشخصا سهم های سیمانی بعد از ۲۰ سال، تازه دارند به قیمت هایی که در سال ۸۲ دیده بودند، نزدیک می شوند. ولی گروه های دیگری هم مثل معدنی ها و پتروشیمی ها هستند که نسبت به قیمت های اوج در سال ۸۲ هم افزایش چند ده برابری داشته اند .

وی اظهار داشت: فراز و نشیب بعدی که هنوز از یادها نرفته، مربوط به سال های ۹۱ و ۹۲ بود که بعد از رشد قابل توجه، مجددا از انتهای ۹۲ تا اواسط ۹۳ بازار کاملا مسیر  اصلاحی و فرسایشی را در پیش گرفت و به مرور راه خود را پیدا کرد؛ با این حال، تقریبا تا اواخر سال ۹۶ بازاری نزولی را شاهد بودیم.

شریعت یادآور شد: البته حوالی سال ۸۷ هم با توجه به وقوع بحران جهانی و وضعیت نابسامان قیمت ها به خصوص در بخش مواد معدنی و مواد پتروشیمی ، بازار شرایط مناسبی نداشت. برخی سهم های معدنی فلزی در آن مقطع زمانی خریدار نداشت و با افزایش عرضه مواجه بود.  این اتفاقات نشان داد که روند حرکتی بورس در بلندمدت روندی مداوم و غیرقابل تغییر نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اکنون بعد از همه این فراز و نشیب ها، بازار، خود را پیدا کرده است و اینها نشان می دهد که بر اساس هر شرایط و با وجود هر متغیری، بالاخره  محدوده ای برای تعادل بین عرضه و تقاضا وجود دارد که بازار خود را با آن شرایط تطبیق خواهد داد.

پیش بینی ها در ۱۴۰۰

شریعت با بیان اینکه بازار سرمایه در بسیاری از گروه ها در محدوده ارزندگی قرار دارد، گفت: اگر چه در نیمه اول ۱۴۰۰ رشدهای عجیب و شارپی دور از انتظار است ولی در کل به نظر می رسد بازدهی شاخص بیشتر از اوراق با درآمد ثابت خواهد بود .

 وی توضیح داد: البته تغییرات جدید در بازار سرمایه، بسیار به تغییرات قیمتی ارز به عنوان یکی از پارامترهای کلیدی  وابسته است ولی درمجموع بازار خوبی را در سال جاری پیش بینی می کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه، بهترین گزینه سرمایه گذاری را در شرایطی که بازارها روند صعودی یا نزولی اکید ندارند، خرید و نگهداری سهم هایی با P/E  پایین و با سود تقسیمی بالا دانست و گفت:  اقتصاد ما در صنایع معدنی فلزی و همچنین صنایع پتروشیمی و شیمیایی دارای مزیت رقابتی است و بسیاری از این شرکت ها محصولات با کیفیتی تولید می کنند که در بازارهای جهانی حرف برای گفتن دارند.

وی افزود: طبیعتا این وضعیت، می تواند حاشیه امنی برای کسب سود معقول در یک بازار متعادل با شیب صعودی ملایم باشد. با این همه، برای اینکه بازار حرفه ای شود ، تمام اجزا و فعالان آن باید حرفه ای عمل کنند و تصمیم گیری ها منطقی و همراه با تحلیل و به دور از هیجان باشد .

شریعت در پایان خاطرنشان کرد:  بازار در یک دهه گذشته رشد قابل توجه و خوبی را تجربه کرده است ؛ هرچند تا رسیدن به نقطه ایده آل راهی طولانی در پیش داریم.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.