بازار ارز آرام خواهد گرفت؟ / نمی‌شود از بانک مرکزی انتظار معجزه داشت

نگارعلی_ رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه روز گذشته خود با صرافی‌ها از افزایش عرضه ارز و تسهیل مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس خبر داد. در همین راستا بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند. بیشتر بخوانید:

کد خبر : 217463
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
بازار ارز آرام خواهد گرفت؟ / نمی‌شود از بانک مرکزی انتظار معجزه داشت


نگارعلی_ رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه روز گذشته خود با صرافی‌ها از افزایش عرضه ارز و تسهیل مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس خبر داد. در همین راستا بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند.

بیشتر بخوانید:

نشست ویژه ارزی در میرداماد/ بازار ارز مهار می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز ۱۴۰۱.۰۳.۲۳/ ریزش قیمت طلا و سکه در بازار

بازار خودرو به نرخ ارز واکنش نشان داد/ آخرین قیمت پراید، پژو دنا

کامران ندری، کارشاس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار هوشمند نیوز با بیان اینکه طرح جدید بانک مرکزی سیاست درستی به نظر می‌آید؛ گفت: در واقع این موضوع که اجازه دادند صرافی ها ارز صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری کنند به این معنا است که تحمیلی را به صرافی ها و و صادرکنندگان برای اینکه ارز را با یک نرخ معینی معامله کنند ندارند و این موضوع می تواند انگیزه‌ای برای صادرکننده ایجاد کند تا ارز خود را بفروشد و عرضه کند و به نظر بنده سیاست درستی است اما در این خصوص که تا چه اندازه می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد ابهام وجود دارد.

ندری با اشاره به این موضوع که این سیاست عرضه ارز را در بازار افزایش می‌دهد؛ گفت: این سیاست تمایل صادرکنندگان برای اینکه ارز خود را به بازار عرضه کنند افزایش می‌دهد اما باید چند نکته را در نظر گرفت و آن هم اینکه در حال حاضر تقاضا در بازار ارز بالا است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا تقاضا در بازار ارز افزایش یافته است؛ گفت: چراکه انتظارات تورمی در اقتصاد وجود دارد و اخبار منفی که هر روز در خصوص اقتصاد منتشر می‌شود و شوک‌های تورمی که سیاست های دولت به اقتصاد وارد کرده است باعث شده است که تقاضا برای ارز در بازار بالا رود و از طرف دیگر نرخ بهره بانکی نیز پایین است و افراد زمانی که دارایی ریالی دارند و بهره قابل قبولی به آن تعلق نمی‌گیرد و تصور آن ها این است که روند افزایش قیمت‌ها در آینده وجود دارد که اصطلاحا به آن بالا بودن انتظارات تورمی می‌گویند همه دنبال دارایی مناسبی می گردند و احتمالا به سمت ارز و سکه می‌روند، دارایی های نقدی که هر موقع بخواهند می‌توانند بلافاصله آنها را بفروشند و بازار عمیقی دارد.

ندری در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا صادرکنندگان ارز خود را به بازار عرضه نمی‌کنند؛ گفت: این شرایط باعث می‌شود حتی خود عرضه کننده نیز ارز خود را به بازار عرضه نکند چراکه بر این باور است که قیمت‌ها در حال بالا رفتن است در نتیجه چرا در حال حاضر من ارز خود را بفروشم و اینگونه می‌شود که تقاضا در بازار بالا خواهد ماند و عرضه نیز پایین است و این وضعیت باعث می شود قیمت ارز در بازار افزایش پیدا کند.

دولت ابزاری برای اصلاح وضعیت ارزی ندارد

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: سیاست جدید بانک مرکزی نادرست نیست اما در شرایطی که گفته شد نمی‌تواند خیلی اثرگذار باشد اما خیلی بهتر از این است که نرخ دستوری تعیین کنند و صادرکننده را مجاب کنند تا با این نرخ ارز خود را بفروشد. شرایط را بدتر نکرده‌اند اما در حال حاضر بازار ارز در وضعیت مناسبی نیست و دولت ابزاری برای اصلاح این وضعیت ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت خود شوک‌های تورمی را به اقتصاد وارد کرده است؛ گفت: راه برگشتی از این شوک‌های تورمی نیست و حذف ارز 4200 تومانی، افزایش دوبرابری دستمزد کارگران و مالیات‌های نجومی تورم‌زا هستند که خود دولت ایجاد کرده است و اخبار برجامی نیز مثبت نیست و نرخ بهره نیز انگیزه کافی را برای اینکه مردم بخواهند پس‌انداز ریالی داشته باشند را ایجاد نمی کند و تمام این شرایط باعث می‌شود که تقاضا برای ارز و سکه و طلا در اقتصاد ما بالا رود و عرضه کنندگان نیز به همین دلیل ارز عرضه نمی‌کنند چراکه انتظار دارند قیمت‌ها بالا رود.

بانک مرکزی کارکرد خود را از دست داده است؟

کامران ندری در ادامه در پاسخ به سئوال که قدرت مداخله بانک رمکزی چقدر است؟گفت: از طرفی بانک مرکزی خود دست و بال خود را بسته است و با طرز فکر حاکم بر کل دولت و به طور خاص بانک مرکزی خیلی قدرت مداخله وجود ندارد و بانک مرکزی کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد.

وی در ادامه افزود: بانک مرکزی ارز چندانی در اختیار ندارد که بخواهد آن را به بازار تزریق کند اگرچه هفته پیش اعلام کرد که به صورت نامحدود اجازه گرفته‌اند که در بازار مداخله کنند و نرخ دلار را به زیر 29 هزار تومان برسانند اما این چند روزی که گذشت نشان داد که آن ادعا نیز خیلی درست نیست و بانک مرکزی توان مداخله موثر در بازار را ندارد و در رابطه با نرخ بهره نیز دست و بالش بسته است و ابزاری برای کنترل و مدیریت انتظارات تورمی ندارد و در نتیجه خیلی نمی‌شود از این بانک مرکزی انتظار معجره داشت.

223227



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.