این ویروس‌ها که بلای جان دانش‌آموزان شده‌اند

[ad_1] مدتی است که آمار مراجعه بیماران با علائمی مانند بدن درد، سرفه و تب به همراه علائم تنفسی در مراکز درمانی افزایش یافته است. بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت در حال حاضر حدود ۲۸ درصد نمونه‌هایی که آزمایش می‌شوند آنفلوآنزا، ۱۲ درصد کرونا و مابقی موارد هم سایر ویروس‌ها هستند. متولیان حوزه سلامت

کد خبر : 437955
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
این ویروس‌ها که بلای جان دانش‌آموزان شده‌اند

[ad_1]

مدتی است که آمار مراجعه بیماران با علائمی مانند بدن درد، سرفه و تب به همراه علائم تنفسی در مراکز درمانی افزایش یافته است. بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت در حال حاضر حدود ۲۸ درصد نمونه‌هایی که آزمایش می‌شوند آنفلوآنزا، ۱۲ درصد کرونا و مابقی موارد هم سایر ویروس‌ها هستند. متولیان حوزه سلامت تاکید می‌کنند که اتفاق عجیبی رخ نداده، ولی با سردتر شدن هوا امکان دارد که بیماری‌های تنفسی هم افزایش پیدا کند و در این باره توصیه جدی رعایت اصول بهداشتی، استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی است. توصیه‌هایی که البته چندان در مدارس قابل اجرا نیست و کمتر از سوی کودکان و نوجوانان رعایت می‌شود، به همین دلیل متخصصان نکاتی را در این باره بیان می‌کند که منجر به کاهش انتقال ویروس در اجتماعات دانش‌آموزی می‌شود.

دکتر علی احمدی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد رعایت نکات بهداشتی در مدارس با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی و عفونی مهم می‌داند و تاکید می‌کند: رعایت بهداشت فردی مثل شست‌وشوی دست‌ها می‌تواند از انتقال بسیاری از بیماری‌ها و عوامل بیمای‌زا جلوگیری کند. برای پیشگیری از شیوع بیماری در دانش‌آموزان و مدارس عدم استفاده از ظروف مشترک مثل لیوان برای نوشیدن اب بسیار مهم است که باید دانش‌آموزان به آن توجه کنند.

دکتر سیدعلی جعفری، رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر هم با اشاره به شیوع اسهال ویروسی در کودکان بیان می‌کند: روتاویروس شایعترین ویروس در کودکان و نوزادان (به علت نوع انتقال دهانی) به شمار می‌رود که التهاب، تحریک و تورم دستگاه گوارش را به همراه دارد. آستروویروس هم بیشتر در فصل زمستان و اوایل بهار شیوع بیشتری دارد و با موادغذایی آلوده، آب آلوده و یا تمسال با شخص آلوده به ویروس قابل انتقال است.

وی ادامه می‌دهد: علائم اسهال گوارشی تهوع، اسهال آبکی، سردرد، تب ولرز و علائم کم‌آبی بدن هم شامل کاهش ادرار، ادرار تیره رنگ، خشکی پوست، تشنگی، سرگیجه است که می‌تواند چند روز یا بیش از دو هفته ادامه داشته باشد. اما به مرور رفع می‌شود که البته توجه به کم‌آبی بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابرین نوشیدن آب به مقدار کافی، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و در صورت تشدید علائم، مراجعه به پزشک از نکات مهم به شمار می‌رود.

به گفته این فوق ‌تخصص بیماری‌های گوارش کودکان، شستن صحیح و مکرر دست‌ها، استفاده از وسایل شخصی، شستن صحیح سبزیجات و میوه‌جات، ضد عفونی کردن محیط کار و آشپزخانه و رعایت بهداشت فردی را از توصیه‌های مهم در پیشگیری از اسهال ویروسی است.

جعفری استفاده از درمان خانگی نظیر برنج کته، سیب‌زمینی، نان تست، موز، سیب‌پخته، دمنوش زنجبیل برای کاهش درد معده و نعناع برای رفع تهوع و هضم غذا را مناسب دانست و از مردم خواست از خوددرمانی دارویی پرهیز و در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنند.

علائم مهم در بیماری‌های تنفسی کودکان

این در حالی است که دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران با بیان این که ویروس آنفلوآنزا به ندرت در بزرگسالان دیده می‌شود و در صورت مشاهده هم علائم بسیار خفیفی دارد به اهمیت این ویروس در کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید: هرقدر سن کودک کمتر باشد شدت بیماری بیشتر است. آن چیزی که وجود دارد این است که در حال حاضر با آنفلوآنزا مواجه هستیم اما به تدریج از اواخر آذر و دی شیوع آراس‌وی را شاهد خواهیم بود که این ویروس، کودکان را درگیر می‌کند. سال گذشته هم ویروس آراس‌وی یا ویروس سنسیشیال تنفسی در کودکان و نوزادان به شدت گزارش شده بود و امسال هم انتظار داریم که موارد مبتلا افزایش پیدا کند.

آمیتیس رمضانی درباره علائم ویروس سنسیشیال تنفسی هم بیان می‌کند: وقتی کودک مبتلا به یک عفونت تنفسی می‌شود، بیقرار است، از عضلات گردن و شکم برای تنفس استفاده می‌کند، کبود می‌شود یا سینه‌اش خس خس می‌کند. این‌ها از علائم هشدار هستند و پدر و مادر باید به سرعت کودک را به بیمارستان یا مرکز درمانی منتقل کنند. این بیماری با اقداماتی که در مرکز درمانی انجام می‌شود رفع شده و کودک بهبود پیدا می‌کند مگر اینکه سهل‌انگاری صورت بگیرد و مشکلات تنفسی کودک بیش از حد شده و پدر و مادر به آن بی‌توجه باشند که در این صورت به نارسایی تنفسی یا مرگ کودک نیز منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روش‌های ساده برای درمان گلو درد و آبریزش بینی

۴۷۲۳۶

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.