این حرفها رو درباره کاهش وزن، دیگه باور نکن

به گزارش هوشمند نیوز، صنعتی که بدش نمی‌آید باورهایی نادرست درباره کاهش وزن در بین مردم رواج یابد. در این مطلب، درباره تعدادی از این باورهای نادرست صحبت خواهیم کرد. ۱. تمام کالری‌ها یکسان‌اند! کالری واحدی برای اندازه‌گیری انرژی است. تمام کالری‌ها محتوای انرژیِ یکسانی دارند. با این ‌حال، این بدان معنا نیست که تمامیِ

کد خبر : 219758
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۰۴
این حرفها رو درباره کاهش وزن، دیگه باور نکن



به گزارش هوشمند نیوز، صنعتی که بدش نمی‌آید باورهایی نادرست درباره کاهش وزن در بین مردم رواج یابد. در این مطلب، درباره تعدادی از این باورهای نادرست صحبت خواهیم کرد.

۱. تمام کالری‌ها یکسان‌اند!

کالری واحدی برای اندازه‌گیری انرژی است. تمام کالری‌ها محتوای انرژیِ یکسانی دارند. با این ‌حال، این بدان معنا نیست که تمامیِ منابع کالری تأثیر مشابهی روی وزن ما دارند. غذاهای مختلف از روش‌های سوخت و ساز مختلفی استفاده می‌کنند و بنابراین، تأثیراتی که روی گرسنگی و هورمون‌های تنظیم‌کننده وزن بدن دارند ممکن است متفاوت باشد. به ‌همین ‌دلیل، آنچه می‌خورید نیز به‌اندازه مقدارش اهمیت دارد.

برای مثال، کالری پروتئین با کالری چربی یا کربوهیدرات یکی نیست؛ بنابراین جایگزین‌کردن کربوهیدرات و چربی با پروتئین می‌تواند سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد، اشتها را کم کند و عملکرد برخی از هورمون‌های تنظیم‌کننده وزن را بهبود بخشد.

کالری‌های غذاهای کامل مانند میوه معمولا بیشتر از غذاهای تصفیه‌شده مانند آب‌نبات و شکلات احساس پُری در معده ایجاد می‌کنند.

خلاصه:

این‌طور نیست که تمام منابع کالری تأثیر یکسانی بر سلامتی و وزن شما داشته باشند. برای مثال، پروتئین می‌تواند سوخت‌وساز را افزایش دهد، اشتها را کم کند و عملکرد هورمون‌های تنظیم‌کننده وزن را بهبود بخشد.

۲. روند کاهش وزن خطی است!

برخلاف تصور بسیاری از ما، ازدست‌دادن وزن معمولا فرایندی خطی نیست. ممکن است در برخی از روزها و هفته‌ها وزن بیشتری از دست بدهیم، در حالی ‌که در بعضی روزها کمی وزن اضافه کنیم. این موضوع جای نگرانی ندارد. طبیعی است که گاهی به‌اندازه یکی‌دو کیلو وزن بدن کم‌و‌زیاد شود.

برای مثال، ممکن است مقدار زیادی غذا در دستگاه گوارشی‌تان موجود باشد و تخلیه نشده باشد. از سوی دیگر، ممکن است بدنتان آب زیادی جذب کرده باشد. این امر مخصوصا برای خانم‌ها در دوران چرخه قاعدگی که وزن آب بدنشان به‌شکل قابل‌توجهی کم‌‌و‌زیاد می‌شود طبیعی است.

تا زمانی‌که روند کلی وزنتان کاهشی است، نباید نگران اینکه چرا گاهی کم‌وزیاد می‌شود باشید. در طولانی‌مدت موفق خواهید شد وزنتان را کم کنید.

خلاصه:

ازدست‌دادن وزن ممکن است مدتی طول بکشد. این فرایند معمولا خطی نیست، زیرا وزنتان در مقادیر کوچک کم‌وزیاد می‌شود و این طبیعی است.

۳. مکمل‌ها به کاهش وزن کمک می‌کنند!

صنعت مکمل‌های کاهش وزن واقعا صنعتی بزرگ است. شرکت‌های مختلفی هستند که ادعا می‌کنند مکمل‌هایشان تأثیرات بی‌نظیری دارند، اما وقتی روی آنها تحقیق می‌کنیم، به‌ندرت پیش می‌آید که خیلی مؤثر باشند.

شاید بگویید مکمل‌ها برای برخی افراد مفیدند. درست است، اما دلیل اصلی آن اثر دارونماییِ این مکمل‌هاست. وقتی افراد گول این فنون بازاریابی را می‌خورند، می‌خواهند این مکمل‌ها به کاهش وزنشان کمک کند و بنابراین، بیشتر مراقب غذاخوردنشان هستند. در نتیجه، تصور می‌کنند مکمل‌ها به‌تنهایی باعث کاهش وزنشان شده‌اند.

البته یک‌سری مکمل‌ها هستند که روی کاهش وزن تأثیر دارند. با این ‌حال، حتی در بهترین آنها این تأثیر بسیار کم است. شاید درعرضِ چند ماه وزنتان به‌مقدار بسیار کمی کاهش یابد.

خلاصه:

بیشتر مکمل‌ها برای کاهش وزن بی‌تأثیرند. بهترین آنها ممکن است کمکتان کند فقط کمی وزنتان را کم کنید.

۴. چاقی به قدرت اراده بستگی دارد، نه به زیست‌شناسی!

اینکه بگوییم وزنتان فقط به اراده شما ارتباط دارد، جمله درستی نیست. چاقی نوعی اختلال پیچیده است که اگر نگوییم صدها، حداقل ده‌ها عامل در آن دخیل‌اند. متغیرهای ژنتیکیِ متعددی با چاقی ارتباط دارند. بیماری‌های مختلفی هم هستند که می‌توانند احتمال چاقی را در شما افزایش دهند. برخی از این بیماری‌ها کم کاری تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و افسردگی هستند.

بدن ما هورمون‌ها و مسیرهای بیولوژیکی بی‌شماری دارد که وزن بدنمان را تنظیم می‌کنند. در افراد مبتلا به چاقی، عملکرد این هورمون‌ها و مسیرهای بیولوژیکی ناکارآمد است و به ‌همین ‌دلیل، کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن در این افراد دشوارتر است.

برای مثال، یکی از اصلی‌ترین دلایل چاقی مقاومت بدن دربرابر هورمون لپتین است. در واقع، لپتین به مغز ما سیگنال‌هایی ارسال می‌کند و به آن اطلاع می‌دهد که به‌اندازه ‌کافی در بدن ما چربی ذخیره شده است؛ بنابراین اگر بدنمان نسبت به لپتین مقاومت نشان دهد، مغز تصور می‌کند هنوز گرسنه هستیم. وقتی لپتین سیگنال گرسنگی به مغز ارسال می‌کند، تلاش برای اِعمال اراده و آگاهانه غذای کمتری خوردن بی‌نهایت دشوار است.

البته این بدان معنا نیست که باید تسلیم شویم و سرنوشت ژنتیکی خودمان را بپذیریم. حتی با این شرایط هم می‌توانیم وزن کم کنیم، فقط باید بیشتر به خودمان سختی بدهیم.

خلاصه:

چاقی بیماری پیچیده‌ای است. عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی و محیطی بسیاری وجود دارند که بر وزن بدن تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین، کاهش وزن فقط به اراده مربوط نمی‌شود.

۵. کم بخورید، بیشتر تحرک داشته باشید!

چربی بدن صرفا نوعی انرژی است که ذخیره شده است. برای ازبین‌بردن چربی، باید بیشتر از آنچه کالری مصرف می‌کنیم کالری بسوزانیم. در واقع، بزرگ‌سالان باید در هفته حدود ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی مانند پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری داشته باشند. افراد دارای اضافه‌وزن باید بیشتر از این مقدار فعالیت کنند. به‌ همین ‌دلیل، کاملا منطقی به نظر می‌رسد که کم‌خوردن و بیشتر تحرک داشتن می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

با این ‌حال، یک جای کار ایراد دارد. این توصیه برای افرادی ‌که مشکل جدی با وزن دارند مناسب نیست. شاید متوجه شده باشید که بارها امتحان کرده‌اید، اما هر بار (به‌دلیل عوامل فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی) هر وزنی را که کم کرده بودید بعد از مدتی دوباره به دست آوردید. دلیلش این است که برای کاهش وزن با رژیم غذایی و ورزش، لازم است ابتدا در دیدگاه و رفتارمان تغییری اساسی ایجاد کنیم. محدودکردن مصرف غذا و فعالیت بدنیِ بیشتر کافی نیست.

اینکه به فردی که چاق است بگوییم کم غذا بخور و بیشتر تحرک داشته باش، درست مانند این است که به فردی که افسردگی دارد بگوییم شاد باش و روحیه‌ات را تقویت کن یا به فردی معتاد به الکل است بگوییم کمتر الکل مصرف کن. همین!

خلاصه:

اینکه صرفا به افرادی ‌که مشکلات وزنی دارند بگوییم کمتر غذا بخور و بیشتر ورزش کن، توصیه‌ای بی‌نتیجه است که به‌ندرت در طولانی‌مدت جواب می‌دهد.

۶. کربوهیدرات‌ها باعث چاقی می‌شوند!

رژیم های کم کربوهیدرات به کاهش وزن کمک می‌کنند. معمولا در بسیاری از موارد، حتی بدون اینکه کالری را به‌شکل آگاهانه محدود کنید، این اتفاق خودبه‌خود رخ می‌دهد. تا زمانی‌که میزان دریافت کربوهیدرات را کم و میزان پروتئین را بالا نگه دارید، وزن از دست می‌دهید.

با این ‌حال، این بدان معنا نیست که کربوهیدرات‌ها وزن را افزایش می‌دهند. در واقع، غذاهای کاملِ سرشار از کربوهیدرات غذاهای کاملا سالمی‌اند. حذف کامل کربوهیدرات‌ها می‌تواند فیبر بدنتان را هم که برای کاهش وزن مؤثر است حذف کند. این کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند غلات تصفیه‌شده و شکرند که قطعا با افزایش وزن ارتباط دارند.

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، کربوهیدرات‌ها و غلاتِ کامل مانند نان سبوس‌دار و سیب زمینی با پوست بخورید تا فیبر بیشتری دریافت کنید. همچنین غذاهای نشاسته‌دار مانند سیب‌زمینی را سرخ نکنید.

خلاصه:

رژیم‌های کم‌کربوهیدرات برای کاهش وزن بسیار مؤثرند؛ با این ‌حال کربوهیدرات‌های سالمِ موجود در غذاهای کامل و تک‌ماده‌ای فوق‌العاده سالم‌اند و بهتر است آنها را حذف نکنید.

۷. چربی باعث چاق‌شدن ما می‌شود!

هر گرم چربی در حدود ۹ کالری تأمین می‌کند، در حالی‌ که این مقدار در کربوهیدرات یا پروتئین فقط ۴ کالری است. درست است که تراکم کالری در چربی بیشتر است و در غذاهای ناسالم به‌وفور یافت می‌شود، با این‌ حال اگر میزان دریافت کالری ما در محدوده سالم باشد، چربی نمی‌تواند چاق کند. علاوه ‌بر این، در تحقیقات متعددی نشان داده شده است که رژیم‌های غذاییِ حاویِ چربی زیاد و کربوهیدراتِ کم حتی باعث کاهش وزن شده‌اند.

با اینکه رژیم‌های غذایی ناسالم و پرکالری قطعا سبب چاقی می‌شوند، اما چربی یگانه عامل آن نیست. در واقع، بدن ما برای عملکرد مناسب به چربی‌های سالم مانند مغز آجیل، روغن ماهی و نیز آووکادو نیاز دارد.

خلاصه:

چربی را اغلب به‌عنوان دلیل اصلی همه‌گیری چاقی می‌شناسند. در حالی که این عامل در کلِ کالری دریافتی بدن نقش دارد، خوردن چربی به‌تنهایی دلیلی بر افزایش وزن نیست.

۸. خوردن صبحانه برای کاهش وزن لازم است!

پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی ‌که صبحانه نمی‌خورند، بیشتر از افرادی‌ که صبحانه می‌خورند با افزایش وزن روبه‌رو هستند. احتمالا این امر به این دلیل است که افرادی ‌که صبحانه می‌خورند، بیشتر از سایرین عادات سالم و سبک زندگی سالمی دارند. در پژوهشی ۴ماهه روی ۳۰۹ بزرگ‌سال، دانشمندان عادات صبحانه‌خوردن آنها را مقایسه کردند و هیچ اثری بر وزن افرادی ‌که صبحانه می‌خوردند یا نمی‌خوردند نیافتند.

اینکه صبحانه سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و خوردن چند وعده غذایی کوچک سبب می‌شود کالری بیشتری در طول روز بسوزانید نیز باوری نادرست است. بهتر است وقتی گرسنه هستید غذا بخورید و هروقت سیر شدید از خوردن دست بکشید. صبحانه‌خوردن عادت خوبی است، اما تأثیر زیادی بر وزن ندارد.

خلاصه:

درست است که معمولا افزایش وزن در افرادی‌ که صبحانه نمی‌خورند بیشتر دیده می‌شود، اما تحقیقات کنترل‌شده نشان می‌دهد خوردن یا نخوردن صبحانه اهمیت خاصی در کاهش وزن ندارد.

۹. بهترین راهِ کاهش وزن گرسنه‌ماندن است!

این رژیم‌ها نه‌تنها نمی‌توانند در طولانی‌مدت به کاهش وزن کمک کنند، بلکه در بسیاری مواقع سبب افزایش وزن هم می‌شوند. دلیلش این است که پایبندماندن به چنین رژیم‌هایی بسیار سخت است.

وقتی خودتان را گرسنه نگه می‌دارید، مواد مغذیِ ضروری به‌اندازه‌ کافی به بدنتان نمی‌رسد و بنابراین بدنتان کم‌انرژی خواهد شد. اینجاست که تمایلی شدید به غذاهای پرچرب و شیرین پیدا می‌کنید. در این ‌صورت، با دریافت کالری بیش ‌از حد، وزنتان افزایش می‌یابد.

خلاصه:

اینکه خودتان را گرسنه نگه دارید باعث می‌شود انرژی بدنتان تحلیل برود و برای جبران این انرژی مجبور می‌شوید غذاهای چرب و شیرین بیشتری مصرف کنید. به ‌این‌ ترتیب، کالری بیشتری دریافت می‌کنید و وزنتان افزایش می‌یابد.

۱۰. فست‌فودها همیشه چاق می‌کنند!

همه فست‌فودها هم ناسالم نیستند. به‌دلیل افزایش آگاهی افراد درباره سالم‌بودن غذاها، بعضی از رستوران‌ها و غذاخوری‌ها تصمیم گرفته‌اند گزینه‌های سالم‌تری را ارائه دهند. شاید فست‌فودها نتوانند همه نیازهای افرادی را که به سلامت غذایشان اهمیت می‌دهند برآورده کنند، اما برای کسی که وقت و انرژی کافی برای آماده‌کردن یک وعده غذا ندارد هنوز هم انتخاب مناسبی هستند.

 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.