ایمانی پور : باید حضور دانشی اندیشمندان اسلامی در مجامع بین‌المللی را تقویت کنیم/ جهانگیری: نباید مخاطبان خود را به مسلمانان و شیعیان محدود کنیم

[ad_1] به گزارش «مبلغ»- اولین نشست جایزه شهید صدر در قم با حضور نمایندگانی از مراکز و دانشگاه های حوزوی برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور در ابتدای این نشست با بیان اینکه این سازمان در دوره جدید مدیریتی خود قصد دارد بیش از گذشته به ظرفیتهای مغفول حوزه‌های علمیه توجه داشته

کد خبر : 440011
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲:۳۰
ایمانی پور : باید حضور دانشی اندیشمندان اسلامی در مجامع بین‌المللی را تقویت کنیم/ جهانگیری: نباید مخاطبان خود را به مسلمانان و شیعیان محدود کنیم

[ad_1]

به گزارش «مبلغ»- اولین نشست جایزه شهید صدر در قم با حضور نمایندگانی از مراکز و دانشگاه های حوزوی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور در ابتدای این نشست با بیان اینکه این سازمان در دوره جدید مدیریتی خود قصد دارد بیش از گذشته به ظرفیتهای مغفول حوزه‌های علمیه توجه داشته باشد که این موضوع خود را در چند تحول اخیر در این سازمان نشان داده است. به گفته ایشان ایجاد فرصت حضور اندیشه ای حوزویان در مجامع بین‌المللی به جای حضور تبلیغی صرف، از اهداف اصلی این سازمان است چرا که در سالهای اخیر از حضور روحانیون بیشتر برای امر تبلیغ، آن هم عمدتاً برای مسلمانان و بالاخص شیعیان استفاده میشده است.

خاطره‌ای از دغدغه‌های مخاطبان آلمانی

ایشان در ادامه با ذکر خاطره ای از حضور خود در سفرهای تبلیغی آلمان، اعلام داشته‌اند که در کنار سخنرانی تبلیغی، بهتر است ارائه نظریات علمی مفید و مختصر و ارجاع به منابع علمی، محور جلسات و سخنرانی‌ها قرار گیرد! آقای ایمانی پور اضافه کرد انتقاد به حق دیگری که معمولاً مطرح میشود نبود ترجمه های انگلیسی برای بسیاری از مطالب اساتید و علمای حوزه های علمیه ایران است.

دیپلماسی علمی، از مهمترین وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود سازمان فرهنگ و ارتباطات را یک سازمان اجرایی دانست که به مثابه قرارگاه دیپلماسی علمی برای آثار دینی و فرهنگی کشور عمل می‌کند و باید زمینه حضور بین‌المللی اندیشمندان کشور را در مجامع مختلف جهانی فراهم نماید.

نشر بین‌المللی و حضور برگزیدگان در مجامع جهانی، نقطه تمایز جایزه شهید صدر با دیگر جایزه‌ها

وی ابراز امیدواری کرد طرح جایزه شهید صدر زمینه فراهم آمدن حضور نظریات و اندیشه های علوم انسانی و اسلامی در خارج از کشور را فراهم کند. ایمانی پور توجه به عنصر نظریه پردازی و زمینه‌سازی و کمک به برگزیدگان جایزه شهید صدر برای حضور در مجامع بین المللی و نشر و ترجمه بین‌المللی آثار آنها را از نقاط تمایز اصلی این جایزه با جایزه‌های دیگر کشور دانست که به جای خود برای کشور مفید و لازم هستند.

آقای ایمانی پور در پایان با بیان اینکه با توجه به رویکرد تمدنی شهید صدر در اندیشه‌های خود و همچنین چهره شناخته شده ایشان در دو حوزه قم و نجف، از نام مبارک این شهید برای جایزه فوق استفاده شده است تا بدین ترتیب شکل جهانی‌تری با حضور روحانیون نجف به این جایزه داده شود. گفتنیست طبق اعلام رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، مراسم جایزه شهید صدر در دهم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

دکتر یحیی جهانگیری: مخاطبان ما به حوزه باورمندان به معارف اهل بیت محدود شده‌اند!

دکتر یحیی جهانگیری رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر مقدس قم در ادامه این جلسه گفت: تصمیم به برگزاری جایزه شهید صدر با این دغدغه شروع شد که حضور حوزه‌های علمیه در عرصه ی بین الملل بیشتر تبلیغی بوده و اساساً به خاطر کنشگری تبلیغی ما در عرصه ی بین الملل، عملاً مخاطبان ما هم محدود به حوزه ی باورمندان به معارف اهل بیت(ع) شده‌اند که نتیجتاً بخشی از تشنگان معارف دینی یا حداقل بخشی از مخاطبان بالقوه ما که می توانستند از ظرفیتهای دانشی حوزه علمیه بهره مند بشوند، از این ظرفیت اساسا بهره مند نمیشوند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مثابه یک قرارگاه، میتواند سکوی پرتاب و صادرات اندیشه های ناب حوزه به عرصه بین الملل باشد.

در مراکز شیعه و اسلام پژوهی دنیا به آثار حوزه‌های علمیه ما رفرنس داده نمیشود!!

وی در بخش دیگری از سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که متأسفانه امروزه تولیدات حوزه های علمیه ایران به میزان کمی مورد رفرنس‌دهی مراکز آکادمیک دنیا در حوزه دین پژوهشی و حتی شیعه پژوهی هستند و غیبت در عرصه آکادمیک ما را وادار میسازد که یک کار جهادی در این حوزه اتفاق بیفتد که ظرفیت های حوزوی به جای دپو شدن بتواند مرجعیت علمی پیدا کند.

اعزام دانشی به جای اعزام تبلیغی

جهانگیری با اشاره به اینکه متأسفانه از بسیاری از اندیشمندان حوزوی وقتی قرار است به خارج از کشور اعزام بشوند، استفاده تبلیغی میشود در حالی که باید اعزام تبلیغی را همراه با اعزام دانشی تبدیل کنیم که این کار میتواند در بین اندیشورزان انگیزه بخشی و ایجاد رقابت کند.

جهانی‌اندیشی در آموزش و پژوهش‌های حوزوی

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه این نشست با اشاره به تعبیر آیت الله جوادی آملی در مورد جهانی اندیشیدن در حوزه گفت: یکی از اهداف دیگر طرح جایزه شهید صدر ایجاد رویکرد جهانی اندیشی در آموزش و پژوهش های حوزوی است چرا که مسئله های پژوهشی و آموزشی ما در حوزه های علمیه نباید صرفاً با نگاه بومی یا فرو ملی باشد. وی ابراز امیدواری کرد که این جایزه بتواند رویکرد و نگاه جهانی اندیشی را هم در حوزه آموزش و هم در حوزه پژوهش در حوزه‌های علمیه کشور ایجاد کند.

نقش علوم اسلامی در تولید قدرت علمی کشور تقریباً صفر است!

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت واقعیت این است که هر چند ایران اسلامی، امروزه در تولید علم در یک رقابت خوب و جایگاه مناسبی قرار دارد اما نقش علوم اسلامی در تولید قدرت علمی برای کشور در حد صفر است که پژوهش‌های وابسته به طرح شهید صدر کاملاً این واقعیت تلخ را ثابت میکند. جهانگیری با این مقدمه، هدف دیگر از اجرای طرح شهید صدر را این دانست که ظرفیتهای علمی حوزه های علمیه در خدمت انقلاب اسلامی و افزایش قدرت علمی کشور و نظام اسلامی قرار بگیرد.

وی در پایان ظرفیت آفرینی آکادمیک در عرصه بین الملل برای اندیشورزان علوم اسلامی را هدف آخر از این طرح دانست تا بتوان زمینه های مناسبی برای حضور اندیشه های زلال اسلامی در عرصه بین الملل فراهم کرد.

گفتنیست در این نشست نمایندگانی از مرکز مدیریت حوزه علمیه، دانشگاه ادیان و مذاهب، حوزه های علمیه خراسان، مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه باقرالعلوم، پژوهشکده زن و خانواده و همچنین شخصیت‌هایی مانند پروفسور لگنهاوزن حضور داشتند که به ارائه نقطه نظرات خود در مورد جزئیات نحوه برگزاری مراسم جایزه شهید صدر پرداختند.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.