ایسنا – «شکوه‌السلطنه» یا «امین لشکر»

[ad_1] ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۳  از یکی دو سه سال گذشته که تصاویری از خانه‌ای ویرانه در محله تاریخی پامنار در انتهای پیچ کوچه آقاموسی در فضای مجازی منتشر شد و همان به مرور به رسانه‌ها راه پیدا کرد، نامش را خانه «شکوه السلطنه» گذاشتند، همسر عقدی ناصرالدین شاه و مادر مظفرالدین شاه که

کد خبر : 396261
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
ایسنا – «شکوه‌السلطنه» یا «امین لشکر»

[ad_1]

 از یکی دو سه سال گذشته که تصاویری از خانه‌ای ویرانه در محله تاریخی پامنار در انتهای پیچ کوچه آقاموسی در فضای مجازی منتشر شد و همان به مرور به رسانه‌ها راه پیدا کرد، نامش را خانه «شکوه السلطنه» گذاشتند، همسر عقدی ناصرالدین شاه و مادر مظفرالدین شاه که می‌گفتند در اواخر عمر در آن خانه زندگی می‌کرده است. این در حالی بود که به گفتۀ پژوهشگران تاریخ تهران، در ضلع شمالی خیابان پامنار قرار دارد، بنابراین نسبت دادن خانه قرار گرفته در ضلع شرقی محله تاریخی پامنار، ‌آن هم در جنوب باغ شعاع‌السلطنه سابق اشتباه است. نقشه‌های ثبت شده مربوط به یکی دو قرن قبلِ تهران، نام این خانه را «امین لشکر» ثبت کرده‌اند و مهمترین شاهد آن برای این ادعا در نقشه تهران مربوط به سال ۱۲۷۱ شمسی است.

به گفته بهنام ابوترابیان، تهران‌شناس، در نقشه‌های قدیمی نام مشخصی برای این خانه ثبت نشده است، اما احتمالا کوچه امین‌لشکر با احتمال ۵۰ تا ۶۰ درصد در همین منطقه است، یا حتی خانه امروزی فقط بخشی از آن عمارت است. این تهران‌شناس گفته در نقشه کرشیش که سال ۱۲۷۵ قمری تهیه شده، نام عنایت‌الله خان وزیر لشکر در نزدیکی این خانه ثبت شده است.

همچنین بهروز مرباغی، معمار و مرمتگرِ چند بنای تاریخی در کوچه آقاموسی در محله پامنار گفته بعد از چندین سال پیگیری‌هایی که از سوی شهرداری منطقه ۱۲ تهران انجام می‌شد و هیچ کدام تاکنون به نتیجه نرسیده بودند، با بازدید شهردار جدید منطقه، به نظر می‌رسد این بار اتفاقات بهتری در زمین‌های بایر و خانه‌های نیمه مخروبهِ سرپا مانده در این منطقه از پامنار در حال رخ دادن است و مسولان از دوماه گذشته تاکنون جدی‌تر به این بافت تاریخی و خانه‌هایش نظارت دارند.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.