ایران با اسکوچیچ در جمع “خوبانِ عالم” 2021!

مریم روحی: گاهی با عشق شروع می شود؛ گاهی بی عشق و شاید هم با تنفر! رابطه ایران با دراگان اسکوچیچ از آن روابطی بود که بدون عشق آغاز شد؛ شاید هم عشقی یک طرفه و اجباری! زمانی که او به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران معرفی شد کمتر ایرانی چه کارشناس و چه مردم

کد خبر : 151584
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۷:۴۰
ایران با اسکوچیچ در جمع “خوبانِ عالم” 2021!


مریم روحی: گاهی با عشق شروع می شود؛ گاهی بی عشق و شاید هم با تنفر! رابطه ایران با دراگان اسکوچیچ از آن روابطی بود که بدون عشق آغاز شد؛ شاید هم عشقی یک طرفه و اجباری! زمانی که او به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران معرفی شد کمتر ایرانی چه کارشناس و چه مردم عادی از حضور او روی نیمکت خوشحال بودند و از همان ابتدا هیچ رابطه احساسی که شاید بتوان اسمش را اعتماد هم گذاشت، وجود نداشت. این حس حتی در بین بازیکنان هم وجود داشت و شاید هنوز هم دارد! اسکوچیچ امروز برای بعضی یک محبوب دوست داشتنی است و برای عده ای فقط یک دراگان خوش شانس!

تیم ملی مدل ۲۰۲۱ به رهبری کرواتی دیگر

اولین مسابقه تیم ملی با اسکوچیچ در ۲۰۲۱ در فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار شد؛ بازی دوستانه با سوریه در دهمین روز از سال جدید. گل های کنعانی زادگان، آزمون و انصاری فرد برتری ایران را رقم زد تا تیم ملی کارش را با سرمربی جدید با برد آغاز کند. این پیروزی در بازی دوستانه مقابل حریف نه چندان قدرتمند نیز نتوانست امیدها برای صعود ایران از مرحله دوم مقدماتی جام جهانی را افزایش دهد و پیش بینی ها تغییری نکرد؛ وداع زودهنگام به لطف افتضاح ویلموتس!

امیدها وقتی کمرنگ تر شد که اسکوچیچ قبل از بازی مقابل گربه سیاه اعلام کرد که بحرین را مثل کف دستش می شناسد؛ جمله ای آشنا که در نهایت باعث شد ایران رنگ جام جهانی آفریقای جنوبی را نبیند. این بار همه چیز برعکس شد و در نهایت اولین پیروزی تاریخ فوتبال ایران در خاک بحرین مقابل این تیم رقم خورد. برد پشت برد امتیازها را به حساب ایران واریز کرد اما محبوبیتی برای اسکوچیچ به همراه نداشت!

بعد از صعود از مرحله دوم انتخابی جام جهانی حرف و حدیث برای تغییر دراگان ایجاد شد اما او ماند. قرعه کشی مرحله دوم انجام شد و حالا ایران با اسکوچیچ در انتظار سریع ترین صعود تاریخش به جام جهانی است!

نفس راحت در بحرین

شاید خود اسکوچیچ هم پیش بینی نمی کرد بازی های سخت تیم ملی در منامه با سه امتیازهای پیاپی و البته آسان همراه باشد اما این اتفاق افتاد و شاگردان اسکو ۴ پیروزی از ۴ مسابقه را در بحرین کسب کردند تا از جهنمی که همه تصور می کردند به یک بهشت برسند!عملکرد فنی تیم ملی در این مرحله چنگی به دل نزد اما عده ای معتقد بودند تیم با مربی جدید، بدون اردو و بدون بازی تدارکاتی بهتر از این نمی شود.

در پایان این ۴ مسابقه ایران ۱۷ گل زد و فقط یک گل خورد آن هم از هنگ کنگ! در مجموع مرحله دوم نیز ایران از ۸ مسابقه ۱۸ امتیاز گرفت؛ ۳۴ گل زد و ۴ گل خورد. (۶ برد، دو باخت)

بعد از بازگشت به ایران صحبت هایی درباره تغییر اسکوچیچ به میان آمد و بعضی اعتقاد داشتند که مرحله دوم و هم‌گروهی با غول های آسیا مربی بزرگتری را می طلبد؛ موضوعی که حتی در مصاحبه تعدادی از ملی پوشان هم وجود داشت.

امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال درباره صحبت هایی که در خصوص تغییر اسکوچیچ بعد از مرحله دوم انتخابی جام جهانی صورت گرفت؛ گفت: من قاطعانه می گویم که مخالف تغییر او بودم. نمی دانم اگر بخواهم به مسائل اخلاقی اشاره کنم اصلا جایی در فوتبال ما دارد یا نه. زمانی که اسکوچیچ آمد در جدول رده بندی وضع خوبی نداشتیم و حتی مسئولان فدراسیون هم مشخص نبودند. او به بحرین رفت و عملکرد خوبی داشت و به نظرم کار بزرگی کرد آن هم با کسب چهار برد مقابل تیم هایی که بعضی هایشان همیشه برای ما دردسرساز بودند.

او درباره این موضوع که گفته می شود نسل طلایی بزرگترین شانس اسکوچیچ بوده است، گفت: به نظرم این صحبت ها بی انصافی است کمااینکه در دور رفت که به عراق و بحرین باختیم همین بازیکنان بودند.

به هرشکل با وجود مخالفان زیاد فدراسیون تصمیم به ادامه همکاری با اسکوچیچ گرفت تا ایران با سرمربی کروات پا به مرحله سوم بگذارد.

ایران با اسکوچیچ در جمع "خوبانِ عالم" 2021!

بیشتر بخوانید:

زمان اعلام اسامی تیم ملی فوتبال مشخص شد

پایان لج‌ولجبازی‌ها؛مهدی طارمی رسما به تیم‌ملی دعوت شد

ستاره‌های سربی؛ فانوسک‌های خاموش!

کی‌روش آرزوهای ما در جام ملت‌ها را بر باد داد

مثل باد در مسیر قطر

مرحله نهایی انتخابی جام جهانی برای ایران با پیروزی سخت یک بر صفر در آزادی مقابل سوریه نه چندان قدرتمند آغاز شد؛ بازی که با عملکرد فنی بد ملی پوشان همراه شد. در این مسابقه تغییر مسیر شوت جهانبخش زمینه ساز تنها گل بازی شد تا دوباره مشکلات تیم ملی سرباز کند. با نمایش بازی اول و البته پیشینه عراق دوباره نگرانی ها آغاز شد اما بازهم شاگردان اسکوچیچ حریف را شکست دادند؛ این بار با سه گل جهانبخش، طارمی و قلی زاده.

پیروزی مقابل امارات، توقف در آزادی در جدال با کره جنوبی و دو برد پیاپی در جدال با لبنان و سوریه، ایران را با ۵ برد از شش مسابقه و دو گل خورده و یک مساوی درصدرجدول گروه A مقدماتی جام جهانی قرارداده است. شاگردان اسکوچیچ ۱۶ امتیاز هستند و در بازی مقابل عراق می توانند جشن صعود را در آزادی بگیرتد.

قطعا جذاب ترین مسابقه سال تیم ملی و البته مرحله سوم انتخابی جام جهانی به دیدار ایران و لبنان باز می گردد جایی که شاگردان اسکوچیچ با باد مدیترانه و اشتباه بیرانوند در آستانه شکست بودند اما از دقیقه ۹۱ همه چیز تغییر کرد و آزمون و نوراللهی زمینه ساز یکی از به یادماندنی ترین کامبک های تیم ملی شدند.

ایران با اسکوچیچ در جمع "خوبانِ عالم" 2021!

کمیت عالی؛ کیفیت…!

اگر آمار همه چیز باشد اسکوچیچ بهترین مربی تاریخ فوتبال ایران است و نمی توان به او انتقاد کرد اما برکسی پوشیده نیست که تیم ملی نقاط ضعف زیادی دارد. موضوعی که قطعا خود اسکوچیچ و کادرفنی تیم ملی می دانند.

تیم ملی برخلاف سال های گذشته در جدال با تیم هایی چون عراق و بحرین گل های زیادی می زند(بدون درنظرگرفتن شرایط فعلی حریفان) اما با توجه به بازیکنان با کیفیت هنوز بازی روان یا کارهای تاکتیکی تمرین شده و کارساز به چشم نمی آید. بعضی از کارشناسان معتقد هستند که گل های تیم ملی به واسطه کارهای ترکیبی دو سه بازیکن زده می شود و خیلی حرکات تیمی کامل دیده نمی شود.

مهدی پاشازاده درباره این موضوع که عملکرد فردی بازیکنان سبب موفقیت تیم ملی شده است گفت: این حرف هم درست و هم غلط. نباید به طور مطلق بگوییم که این طور است. به نظرم نباید سرمربی را زیر سوال ببریم چرا که او نقش مهمی در هماهنگی بازیکنان داشته است.

به این نقاط ضعف ایران باید این نکته را هم اضافه کرد که هنوز نه خبری از بازی دوستانه است و نه اردوهای با کیفیت!

آمار خاص ایران در ۲۰۲۱

تیم ملی فوتبال ایران در سال گذشته میلادی عملکرد قابل توجهی از خود به نمایش گذاشت و در میان تیم هایی قرار گرفت که هیچ باختی را متحمل نشدند. ایران در ۱۱ مسابقه خود ۱۰ برد و یک تساوی ثبت کرد و در کنار تیم هایی چون آرژانتین و مراکش که هیچ باختی را نداشتند قرار گرفت.

ایران با اسکوچیچ در جمع "خوبانِ عالم" 2021!

شاگردان اسکوچیچ در این مسابقات ۳۱ گل زدند و فقط سه گل دریافت کردند تا با میانگین ۰.۲۷ بهترین خط دفاعی جهان را داشته باشند.

ایران با اسکوچیچ در جمع "خوبانِ عالم" 2021!
عملکرد بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی در سال ۲۰۲۱

جنگ طارمی- اسکوچیچ و صلح آخر

بعد از پایان مرحله دوم انتخابی جام جهانی مهدی طارمی در مصاحبه بعد از بازی خود به تاثیر کی روش در رقم خوردن نتایج تیم ملی اشاره کرد و گفت: بعد از ۸ سالی که کی روش بود و با همه کارهایی که برای پیشرفت این فوتبال انجام داد و نسلی که  عوض کرد ثمره‌اش را الان تیم ملی می‌بیند.

این اظهارنظر از سوی طارمی گمانه زنی هایی مبنی بر رابطه نه چندان خوب اسکوچیچ و بازیکنان را ایجاد کرد اما همه چیز در همین باقی ماند تا مصاحبه جنجالی منتشر شد.

اسکوچیچ در مصاحبه‌ با وچرنی لیست، یک نشریه کروات گفت: فوتبالیست‌های ایرانی به شکل انفرادی، بازیکنان تکنیکی، جا افتاده و به لحاظ جسمانی مقاوم هستند و در سطح برجسته و قابل توجهی قرار دارند. آنچه تا حدودی دچار کمبودش هستند و می‌بینم که فضای زیادی برای پیشرفت در آن دارند، در خصوص توانایی تاکتیکی است. در زمینه تاکتیک پذیری هنوز آنقدر خوب نیستند ولی وقتی به یک برنامه دراز مدت نگاه می‌کنیم، این را می‌توان به آنها آموزش داد و به این شکل سطح فوتبال ایران هم می‌تواند پیشرفت کند. اروپایی‌ها از دیرباز به لحاظ تاکتیکی جلوتر بودند و از آنجایی که ایران بازیکنان زیادی در فوتبال اروپا دارد، آرام آرام این مساله هم در حال تغییر است.

در این چند جمله هیچ یک از تعریف و تمجیدها مورد توجه قرار نگرفت و “در زمینه تاکتیک پذیری هنوز آنقدر خوب نیستند” موضوع مورد بحث قرار گرفت.

واکنش طارمی به این صحبت ها در تئوییتر رقم خورد و او در توییتی نوشت: باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی و …. از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند ولی متاسفانه مشکلات جایی دیگر است

واکنش طارمی حواشی زیادی ایجاد کرد و همه منتظر عکس العمل سرمربی تیم ملی بودند.

ایران با اسکوچیچ در جمع "خوبانِ عالم" 2021!

 تا زمان اعلام لیست تیم ملی کارشناسان و حتی مردم عادی اظهانظرهای متفاوتی در این مورد انجام داد. عده ای صحبت های اسکوچیچ را کاملا غلط دانستند؛ بعضی از کارشناسان همچون امید نمازی مشکل تاکتیک پذیری ایرانی ها را تایید کردند؛ عده ای با وجود صحه گذاشتن بر حرف های اسکوچیچ زمان گفتن این جملات را نادرست دانستند.

از آن طرف واکنش طارمی هم مورد انتقاد قرار گرفت و بعضی اعلام کردند که به خاطر جایگاه سرمربی فارغ از اینکه اسکوچیچ باشد یا شخص دیگر بازیکن باید احترامش را حفظ کند. البته کارشناسان و پیشکسوت هایی چون علی دایی حق را به طارمی دادند و اسکوچیچ را در حدی نداستند که چنین اظهار نظری درباره فوتبال ایران داشته باشد.

در ادامه نیز سردار آزمون در مصاحبه ای اعلام کرد که اسکوچیچ به او توضیح داده که صحبت هایش به درستی ترجمه نشده است.

اما واکنش اسکوچیچ به حواشی، کشیدن خط قرمز موقت روی نام طارمی بود. او برای بازی مقابل سوریه و لبنان طارمی را به تیم ملی دعوت نکرد تا این بازیکن بعد از ۶ سال جایی در لیست نداشته باشد. این حرکت هم واکنش های زیادی داشت و موافقان طارمی منتظر لغزش تیم ملی در غیاب او بودند.

به هرشکل با توجه به اظهارنظرهای طارمی در فضای مجازی در دو بازی که غایب بود  و البته تمجید اسکوچیچ از بازیکنان ایرانی به خصوص طارمی این اختلاف نظر به پایان رسید و طارمی برای دو دیدار آینده در ترکیب تیم ملی قرار می گیرد.

پایان سال با آقایی آسیا

تیم ملی فوتبال ایران علاوه بر درخشش و رقم زدن یک سال بدون شکست توانست باردیگر در رده اول رنکینگ فیفا در قاره آسیا قرار بگیرد. ایران ۱۵۵۷ امتیاز بالاتر از ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، قطر و عربستان قرار دارد.

در رده بندی کلی نیز شاگردان اسکوچیچ جایگاه بیست و یکمی دنیا را در اختیار دارند.

ایران با اسکوچیچ در جمع "خوبانِ عالم" 2021!

253 41



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.