ایران، ناکامی در برجام را با روی آودن به چین جبران می کند؟

در حوزه امنیتی، جمهوری اسلامی ایران، به‌خصوص با تماشای وضع کنونی اوکراین، امنیت و منافع وجودی‌اش را به مساله‌ دیگری گره نخواهد زد و به دنبال ایجاد حداکثر بازدارندگی امکان‌پذیر براساس شرایط است. در بخش اقتصادی اما، تهران روی کمک پکن حساب ویژه‌ای باز کرده و در واقع اینجا صحنه تماشای برجام با لنز اقتصادی

کد خبر : 280012
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۳:۵۲
ایران، ناکامی در برجام را با روی آودن به چین جبران می کند؟



در حوزه امنیتی، جمهوری اسلامی ایران، به‌خصوص با تماشای وضع کنونی اوکراین، امنیت و منافع وجودی‌اش را به مساله‌ دیگری گره نخواهد زد و به دنبال ایجاد حداکثر بازدارندگی امکان‌پذیر براساس شرایط است.

در بخش اقتصادی اما، تهران روی کمک پکن حساب ویژه‌ای باز کرده و در واقع اینجا صحنه تماشای برجام با لنز اقتصادی دولت است، به طوری‌که با حصول توافق، فروش نفت به‌خصوص به چین بیشتر شده و به دنبال آن درآمد دولت افزایش خواهد یافت.

همچنین با احیای برجام، گفت‌وگو در سطح منطقه‌ای که هم‌اکنون با عربستان در جریان است، سبب تنش‌زایی و دورشدن منطقه از بحران و زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران خواهد شد؛ موضوعی که به دلیل وضع مبهم کنونی ثبات در خاورمیانه، انجام نپذیرفته است.مشخص نیست که منظور دولت ایران از مزایای اقتصادی برجام، توسعه اقتصادی با اولویت بالا همزمان با ادغام بیشتر در اقتصاد جهانی است یا تاثیر اقتصادی ساده مبتنی بر افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت و برخی قراردادهای تجاری با چین.

مشخصا توسعه اقتصادی پایدار و ادغام در اقتصاد جهانی، با تحریم‌های غیربرجامی، قرار داشتن در سازمان‌هایی نظیر شانگهای و حتی بریکس، قرار داشتن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف و بدون جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به سبب ریسک تحریم یا بازگشت جمهوری‌خواهان به قدرت در سال ۲۰۲۴ میلادی، اتفاق نمی‌افتد. به این سبب است که نگاه دولت به برجام اقتصادی است و با هدف تاثیرات اقتصادی حداقلی برای کشور و در راستای هموار کردن مسیر راهبرد نگاه به شرق خواهد بود.

23302



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.