ایتالیا انعطاف‌پذیری اقتصادی و مالی نشان می‌دهد، اما برای کاهش بدهی به رشد بیشتری نیاز است

انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیز اقتصاد ایتالیا در میان چالش‌های انرژی و تورم انعطاف‌پذیری اقتصاد ایتالیا تا حد صعودی شگفت‌انگیز بوده است، به‌طوری‌که رشد سه‌ماهه به سه ماهه نسبت به منطقه یورو در شش فصل از هشت فصل گذشته، علی‌رغم کندی قابل توجه از نیمه دوم سال 2022، بهتر عمل کرده است. رکود عمیق تر در طول همه

کد خبر : 314747
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
ایتالیا انعطاف‌پذیری اقتصادی و مالی نشان می‌دهد، اما برای کاهش بدهی به رشد بیشتری نیاز است


انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیز اقتصاد ایتالیا در میان چالش‌های انرژی و تورم

انعطاف‌پذیری اقتصاد ایتالیا تا حد صعودی شگفت‌انگیز بوده است، به‌طوری‌که رشد سه‌ماهه به سه ماهه نسبت به منطقه یورو در شش فصل از هشت فصل گذشته، علی‌رغم کندی قابل توجه از نیمه دوم سال 2022، بهتر عمل کرده است. رکود عمیق تر در طول همه گیری کووید-19، رشد سال گذشته قابل توجه است، با توجه به قرار گرفتن قابل توجه ایتالیا در معرض بحران انرژی و هزینه زندگی، با میانگین تورم بیش از 8٪ و هزینه های محدود برای سرمایه گذاری های نسل بعدی اتحادیه اروپا (NGEU).

رشد 3.9% سال گذشته، از جمله انقباض -0.1% در سه ماهه چهارم، بهتر از انتظارات Scope Ratings بود (3.7% برای سال و -0.5% برای Q4). در حالی که اقتصاد کند شده است، این انقباض ملایم نشان دهنده انعطاف پذیری بیش از حد انتظار در برابر شوک های انرژی و تورم است که در سراسر منطقه یورو منعکس شده است که در سه ماهه چهارم 0.1 درصد رشد کرد.

برای سال 2023، ما انتظار داریم که اقتصاد ایتالیا از رکود اجتناب کند و حداقل 0.5 درصد رشد کند. این کاهش به دلیل تأثیر نامطلوب شرایط سخت تأمین مالی است، با نرخ سپرده بانک مرکزی اروپا حداقل 3.0 درصد تا نیمه دوم سال جاری و فشارهای تورمی مداوم هم مصرف و هم سرمایه گذاری را محدود می کند.

با این حال، حمایت مالی دولت از خانواده‌های آسیب‌پذیر و تنوع موفقیت‌آمیز عرضه گاز طبیعی خارج از روسیه، که اکنون تنها 10 درصد گاز ایتالیا را در مقایسه با 43 درصد قبل از جنگ تمام‌مقیاس روسیه در اوکراین تشکیل می‌دهد، باید از انعطاف‌پذیری اقتصاد ایتالیا حمایت کند. علاوه بر این، ما انتظار داریم که هزینه‌های واقعی بودجه NGEU در سال جاری آغاز شود و از سرمایه‌گذاری‌ها حمایت کند، اگرچه اجرای پرداخت‌های اتحادیه اروپا در هزینه‌های واقعی اقتصاد نسبت به برنامه‌های اولیه تاکنون به تعویق افتاده است.

شکل 1 – رشد تولید ناخالص داخلی ایتالیا و منطقه یورو، QoQ
٪، SA، WDA

منبع: Eurostat، Macrobond، Scope Ratings

عملکرد اقتصادی قوی از مالیه عمومی ایتالیا حمایت می کند

درآمدهای مالی در 11 ماهه اول سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 10 درصد رشد داشته است. درآمدها ناشی از درآمد بالاتر از مالیات های غیرمستقیم، بهره مندی از تورم بالا، و حذف تدریجی معافیت های مالیاتی اعمال شده در طول همه گیری بود. این امر همراه با مخارج محدود، از کاهش کسری مالی حمایت کرده است که احتمالاً از 7.2 درصد در سال 2021 به 5.2 درصد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته کاهش یافته است.

برای سال 2023، ما انتظار داریم که موضع مالی دولت جدید با توجه به افزایش نرخ های سیاستی نسبتا محتاطانه باقی بماند و در نتیجه یک سیاست مالی محتاطانه را حفظ کند. لایحه بودجه سال 2023 نیاز به یکپارچگی مالیه عمومی را با تسکین موقت هزینه های انرژی بالاتر از حدود 21 میلیارد یورو (1.1 درصد از تولید ناخالص داخلی) در سال 2023 متعادل می کند.

کسری مالی در سال جاری تنها به میزان اندکی به 4.8 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش می یابد. با این حال، تراز اولیه باید به تدریج بهبود یابد و تا سال 2026 به 1٪ از تولید ناخالص داخلی مازاد تبدیل شود. بار بهره بالاتر، که قرار است در سال های آینده از 4٪ تولید ناخالص داخلی فراتر رود، باید کسری کل را نزدیک یا بالاتر از 3٪ نگه دارد. تولید ناخالص داخلی در میان مدت

نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ایتالیا قرار است تا سال 2027 به طور متوسط ​​کاهش یابد و به حدود 142 درصد برسد و بنابراین حدود 10 درصد بالاتر از سطح قبل از کووید (کووید) خود باقی بماند، به طور قابل توجهی بالاتر از پرتغال (پیش بینی بدهی به تولید ناخالص داخلی 97 درصد تا سال 2027). و اسپانیا (107 درصد).

حتی با وجود مازاد اولیه مورد انتظار 1% تولید ناخالص داخلی، که در مقایسه با میانگین مازاد اولیه 0.9% در 10 سال گذشته بدون در نظر گرفتن شوک کووید در سال 2020، دشوار است که ببینیم چگونه می توان مالیه عمومی ایتالیا را بطور قابل توجهی تثبیت کرد. حداقل به دلیل افزایش فشارهای مالی ناشی از پیری جمعیت کشور است.

به همین دلیل، در صورت عدم رشد بیشتر، ایتالیا پس از یونان، دومین کشور بدهکار منطقه یورو باقی خواهد ماند. اگر یونان رشد فعلی و مازاد اولیه خود را پس از سال 2027 حفظ کند، ایتالیا حتی می‌تواند تا پایان دهه به بدهکارترین کشور اروپا تبدیل شود.

شکل 2 – مسیرهای بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی
%

منبع: Eurostat، Macrobond، Scope Ratings

بودجه سال 2023 ایتالیا، در عین حصول اطمینان از یکپارچگی مالی تدریجی، عمدتاً شامل اقدامات یکباره محدود به یک سال مالی است نه اقدامات ساختاری با هدف بهبود نتایج اقتصادی و مالی ایتالیا در طی چندین سال. بازنگری آتی و اجرای مجدد چارچوب مالی اتحادیه اروپا احتمالاً قانون کسری مالی 3 درصد را حفظ خواهد کرد و انتظارات را برای مسیر مالی میان مدت ایتالیا تثبیت می کند.

با این حال، اجرای سریع اصلاحات مربوط به NGEU سازگار با رشد و برنامه سرمایه‌گذاری مرتبط برای رسیدگی به مشکلات ساختاری پایدار ایتالیا، از جمله راکد بودن بهره‌وری، مشارکت پایین نیروی کار و نرخ‌های اشتغال، به ویژه در میان زنان و جوانان، و افزایش فشارها حیاتی است. در مورد هزینه های بازنشستگی و مراقبت های بهداشتی به دلیل پیری جمعیت.

این اصلاحات و سرمایه گذاری ها برای افزایش پتانسیل رشد ایتالیا به 1.25-1.50 درصد از حدود 1 درصد حیاتی هستند. این برای دستیابی به کاهش مداوم بدهی در این دهه مورد نیاز است، که یک محرک کلیدی برای حمایت از رتبه‌بندی اعتباری BBB+/Stable ایتالیا از سوی Scope است.

برای نگاهی به همه رویدادهای اقتصادی امروز، تقویم اقتصادی ما را بررسی کنید.

Alvise Lennkh-Yunus معاون رئیس رتبه بندی بخش دولتی و دولتی در Scope Ratings GmbH. جولیا برنز، تحلیلگر ارشد در Scope Ratings، در نوشتن این تفسیر مشارکت داشته است.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.