ایالات متحده و ویتنام می گویند که امیدوارند با دیدار بلینکن از هانوی روابط خود را تقویت کنند

[ad_1] بلینکن در اولین سفر خود به عنوان دیپلمات ارشد ایالات متحده از این کشور کلیدی جنوب شرقی آسیا، سفر خود را با دیدار با نخست وزیر فام مین چین آغاز کرد. وی در سخنانی کوتاه قبل از دیدار آنها گفت که طی دهه گذشته “پیشرفت فوق العاده ای” در روابط بین دو کشور حاصل

کد خبر : 346040
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
ایالات متحده و ویتنام می گویند که امیدوارند با دیدار بلینکن از هانوی روابط خود را تقویت کنند

[ad_1]

بلینکن در اولین سفر خود به عنوان دیپلمات ارشد ایالات متحده از این کشور کلیدی جنوب شرقی آسیا، سفر خود را با دیدار با نخست وزیر فام مین چین آغاز کرد. وی در سخنانی کوتاه قبل از دیدار آنها گفت که طی دهه گذشته “پیشرفت فوق العاده ای” در روابط بین دو کشور حاصل شده است.

بلینکن گفت: «ما اکنون امیدواریم که بتوانیم آن را به سطحی حتی بالاتر ببریم و شراکت‌های اقتصادی را عمیق‌تر کنیم.

چین گفت که پس از تماس تلفنی ماه گذشته بین جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن و نگوین فو ترونگ، رئیس حزب کمونیست حاکم ویتنام، هر دو طرف به دنبال ارتقای روابط “به اوج جدیدی” هستند، گفت‌وگویی که به گفته او “موفقیت بزرگ” به همراه داشت.

تحلیلگران می گویند که سالگرد دیپلماتیک و تماس بایدن ترونگ می تواند منجر به دیداری بین این دو در ماه ژوئیه یا سایر دیدارهای سطح بالا شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که چه زمانی می توان با ارتقای روابط رسمی موافقت کرد.

ایالات متحده برای ایجاد ائتلافی برای مقابله با چین و جلوگیری از هرگونه اقدام بالقوه پکن علیه تایوان، در آسیای جنوب شرقی با چالش هایی مواجه است. بسیاری از کشورهای منطقه تمایلی به دشمنی با همسایه غول پیکر خود که نه تنها یک قدرت نظامی بلکه شریک تجاری کلیدی و منبع سرمایه گذاری است، ندارند.

برای ایالات متحده، ویتنام شریک تجاری مهم آسیای جنوب شرقی است که واشنگتن می خواهد روابط با آن را تقویت کند. اما برای هانوی، بین همکاری با واشنگتن بدون ناراحتی پکن، با وجود اینکه ویتنام از ادعاهای فزاینده چین در دریای چین جنوبی نگران شده است، این یک اقدام متعادل کننده دشوار بوده است.

محاسبات دیپلماتیک

محاسبات دیپلماتیک به دلیل روابط نزدیک فزاینده بین پکن و مسکو که سال گذشته مدت کوتاهی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، شراکت “بدون محدودیت” را اعلام کرد، پیچیده تر می شود.

چین گفت: «ما از نقش و مسئولیت ایالات متحده در قبال آسیا و اقیانوسیه بسیار قدردانی می کنیم.

برخی از تحلیلگران در مورد ارتقای احتمالی تردید داشتند.

درک گروسمن، تحلیلگر ارشد دفاعی شرکت رند، گفت: «یک چیز، از دیدگاه ویتنام، نیازی به دشمنی غیرضروری با چین نیست… دیگری این که هانوی می‌خواهد آشکارا بخشی از استراتژی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده که برای مقابله با چین طراحی شده است، اجتناب کند. .

بلینکن همچنین پس از ملاقات با نخست وزیر، ساختمان جدید سفارت ایالات متحده در هانوی را شکست، پروژه ای که سال ها در حال ساخت است و به گفته او «گامی مهم» به سوی تقویت روابط است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه، پس از این دیدار گفت، بلینکن در دیدار خود با چین “بر اهمیت حقوق بشر تاکید کرد.” گروه های حقوق بشر مرتباً در مورد رفتار این کشور کمونیستی با مخالفان ابراز نگرانی کرده اند.

وکیل وی گفت: اوایل این هفته، دادگاه هانوی یک فعال سیاسی برجسته ویتنامی را به دلیل انجام فعالیت های ضد دولتی به شش سال زندان محکوم کرد.

بلینکن پس از ملاقات با وزیر امور خارجه بوئی تان سون، قرار است با ترونگ ملاقات کند، قبل از اینکه روز یکشنبه به ژاپن برود تا در نشست وزرای خارجه گروه هفت کشور ثروتمند شرکت کند.

(گزارش توسط هومیرا پاموک و فرانچسکو گواراسیو در هانوی؛ ویرایش توسط کیم کوگیل، ویلیام مالارد و کریستین اشمولینگر)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.