اگر کسی اوراق قرضه چین را نخرد، ستون-یوآن ارز ذخیره فارکس نخواهد بود: McGeever توسط رویترز

[ad_1] © رویترز. عکس فایل: یک پوستر تبلیغاتی که خدمات مبادله رنمینبی (RMB) یا یوان، دلار آمریکا و یورو چین را تبلیغ می کند، در خارج از فروشگاه ارز خارجی در هنگ کنگ، چین در 13 اوت 2015 دیده می شود. رویترز/ تایرون سیو نوشته جیمی مک گیور اورلاندو، فلوریدا (رویترز) – با موانع بلندمدت

کد خبر : 359570
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
اگر کسی اوراق قرضه چین را نخرد، ستون-یوآن ارز ذخیره فارکس نخواهد بود: McGeever توسط رویترز

[ad_1]


© رویترز. عکس فایل: یک پوستر تبلیغاتی که خدمات مبادله رنمینبی (RMB) یا یوان، دلار آمریکا و یورو چین را تبلیغ می کند، در خارج از فروشگاه ارز خارجی در هنگ کنگ، چین در 13 اوت 2015 دیده می شود. رویترز/ تایرون سیو

نوشته جیمی مک گیور

اورلاندو، فلوریدا (رویترز) – با موانع بلندمدت قابل توجهی برای تبدیل شدن به یک ارز ذخیره جهانی با هر واردات بزرگ روبرو است، اما بزرگترین چالش در کوتاه مدت این واقعیت است که هیچ کس نمی خواهد اوراق قرضه چینی بخرد.

سرمایه‌گذاران خارجی از زمانی که روسیه در فوریه سال گذشته به اوکراین حمله کرد، اوراق قرضه چینی را تخلیه کرده‌اند، زیرا نگران هستند که روابط پکن با مسکو ممکن است دارندگان دارایی‌های خارجی چین را در معرض تحریم‌های بین‌المللی قرار دهد.

واژگونی ناگهانی بود – افراد غیر مقیم تقریباً هر ماه در طول دهه گذشته پول را به اوراق بدهی چین ریخته بودند – و تا به حال ادامه داشته است.

ارقام تا مارس سال جاری که توسط شرکت تحقیقاتی داده های اقتصاد کلان Exante Data گردآوری شده است نشان می دهد که خارجی ها هر ماه از زمان حمله روسیه به اوکراین به شدت فروشندگان اوراق قرضه چینی بوده اند.

ینس نوردویگ، بنیانگذار و مدیر عامل Exante Data می گوید: “ایجاد یک ارز ذخیره، بدون دارایی های ذخیره جذاب، بسیار سخت است. چین مشکل دارد. از خارجی ها می خواهد اوراق قرضه بخرند، اما آنها از اوایل سال 2022 می فروشند.”

نوردویگ می افزاید: «هم بخش خصوصی و هم بخش رسمی در حال کاهش قرار گرفتن در معرض یوان در پرتفوی درآمد ثابت خود هستند.

ارقام Exante Data نشان می دهد که سرمایه گذاران خارجی بین سال های 2010 تا 2021 خالص 558 میلیارد دلار اوراق قرضه چینی خریداری کرده اند. از فوریه سال گذشته تا مارس امسال آنها 115 میلیارد دلار فروخته اند.

دلارزدایی؟

بحث جهانی «دلارزدایی» اخیراً جان تازه ای یافته است.

بر اساس ترکیب ارزی صندوق بین‌المللی پول از ذخایر ارزی رسمی یا داده‌های «کوفر»، سهم اسمی دلار از ذخایر جهانی 58.35 درصد است که کمترین میزان از زمان عرضه یورو در سال 1999 است.

چندین کشور، از جمله برزیل و دیگر اقتصادهای نوظهور بزرگ در آسیا و خاورمیانه، خواستار صدور صورتحساب تجارت نفت، کالاها و سایر کالاهای جهانی به ارزهای غیر دلاری شده‌اند.

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، مطمئناً، سهم رنمینبی از ذخایر FX جهان در هفت سال گذشته بیش از دو برابر شده و به 2.69 درصد رسیده است.

رشد آن بسیار سریعتر از ین، استرلینگ، و ارزهایی مانند دلار استرالیا و کانادا و فرانک سوئیس است که در رده “دیگران” در داده های Cofer با هم قرار گرفته اند. اما از یک پایه بسیار پایین تر.

میزان اسمی ذخایر جهانی ذخیره شده در رنمینبی در پایان سال گذشته 298 میلیارد دلار بود که در مقایسه با اوج 337 میلیارد دلاری 12 ماه قبل از آن کاهش یافت.

اما در مجموع 12 تریلیون دلار ذخایر جهانی که نزدیک به 80 درصد آن به دلار و یورو است، اینها اعداد بسیار کمی هستند. راه درازی در پیش است تا یوان حتی به سطوح استرلینگ و ین به ترتیب به 4.95 درصد و 5.50 درصد برسد.

وضعیت رزرو

هر ارزی که طرح‌هایی برای رسیدن به وضعیت ذخیره بین‌المللی دارد، باید چندین معیار را داشته باشد و نقش‌های متعددی را ایفا کند.

باید به طور گسترده ای به عنوان یک واحد ذخیره برای بانک های مرکزی، یک واحد حسابداری برای تجارت بین المللی، و یک ارز مبادله ای برای تجارت در دارایی های مالی جهانی مانند سهام و اوراق قرضه پذیرفته شود.

پکن طی دو دهه گذشته به تدریج به مؤسسات و بانک‌های مرکزی بیشتری اجازه ورود به بازار اوراق قرضه با یوان را داده است و قوانین مربوط به سهمیه‌ها، دوره‌های قفل و الزامات ثبت نام را کاهش می‌دهد.

اما همانطور که جاناتان فورتون، اقتصاددان IIF، اشاره می کند، این یک روند کند و ناهموار است که با فروش سنگین اوراق قرضه چینی اخیراً کندتر و ناهموارتر خواهد شد.

فورتون گفت: «هر قسمت از جریان‌های خروجی بزرگ که در یک منطقه متمرکز شود، همانطور که در سال گذشته در چین اتفاق افتاد، برای یک ارز برای دستیابی به وضعیت ذخیره مضر خواهد بود.

داده‌های جریان سرمایه مؤسسه بین‌المللی سرمایه‌گذاری (IFS) مقداری حداقل جریان خالص ورودی به چین را در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد، اما تصویر تقریباً مشابهی را نشان می‌دهد: تقاضا برای بدهی چین کاهش یافته است.

بی میلی به داشتن اوراق قرضه چینی در بحبوحه فشار فزاینده واشنگتن بر متحدان گروه هفت خود برای اعمال محدودیت هایی بر سرمایه گذاری های خاص در چین با پیامدهای امنیت ملی صورت می گیرد. به بیانیه نهایی G7 نرسید و نشان می‌دهد که سایر اعضای G7 کمتر مشتاق هستند.

اما واشنگتن احتمالاً به فشار بر متحدان خود ادامه خواهد داد تا در برابر آنچه استفاده پکن از «اجبار اقتصادی» علیه سایر کشورها می‌داند، موضع بگیرند.

پکن، به نوبه خود، می تواند این را به عنوان انتهای نازک گوه تلقی کند، که در واقع فراخوانی برای شرکت ها، مؤسسات و سرمایه گذاران در برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان است تا از چین دوری کنند و سرمایه را به جای دیگری تخصیص دهند.

کاری که سرمایه گذاران اوراق قرضه حداقل در حال حاضر انجام می دهند.

(نظرات بیان شده در اینجا نظرات نویسنده، ستون نویس رویترز است.)

(توسط جیمی مک گیور؛ ویرایش توسط سایمون کامرون مور)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.