اگر تفاوت تاریخی شیعه و سنی را کنار بگذاریم، زخمهای کهنه باقی می‌ماند!!

[ad_1] به گزارش مبلغ از گذشته و از زمان شکل گیری مجمع تقریب مذاهب در پس از انقلاب اسلامی ایران، همواره رویکردی وجود داشته است که طبق آن، برای حل اختلاف شیعه و سنی به جای مرجعیت و امامت تاریخی اهل بیت به مرجعیت علمی و معنوی اهل بیت پرداخته شود تا بدین ترتیب با

کد خبر : 470449
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
اگر تفاوت تاریخی شیعه و سنی را کنار بگذاریم، زخمهای کهنه باقی می‌ماند!!

[ad_1]

به گزارش مبلغ از گذشته و از زمان شکل گیری مجمع تقریب مذاهب در پس از انقلاب اسلامی ایران، همواره رویکردی وجود داشته است که طبق آن، برای حل اختلاف شیعه و سنی به جای مرجعیت و امامت تاریخی اهل بیت به مرجعیت علمی و معنوی اهل بیت پرداخته شود تا بدین ترتیب با کنار گذاشتن دعواهای تاریخی که شاید دیگر هیچ فایده ای نداشته باشد همگان روی شخصیت علمی و معنوی اهل بیت که توافق بسیار بیشتری روی آن وجود دارد، متمرکز شوند. این رویکرد به موضوع تقریب به آیت الله بروجردی زعیم حوزه علمیه قم نسبت داده میشود که البته مخالفان و موافقانی هم دارد. نشست هم اندیشی «تقریب و گفتمان امامت» که با سخنرانی محمدتقی سبحانی در تاریخ 12 بهمن سال جاری به همت بنیاد بین المللی امامت برگزار شده است همین موضوع را به عنوان موضوع محوری خود انتخاب کرده است که گزارش آن را در ادامه می‌خوانید.

محمد تقی سبحانی در ابتدای این نشست بحث را در چارچوب دو گزاره دانست؛ اول: وحدت مقوله ای هدفمند و بر محور یک امر ارزشی و اصولی است و دوم: وحدت دارای مراتب و لایه های مختلفی است از وحدت انسانی و فردی گرفته تا وحدت مذهبی و وحدت فرا مذهبی و چند مذهبی. مسأله ما در جهان اسلام بین شیعه و سنی، این است که یکی (شیعه) موافق با ولایت اهل بیت هست و دیگری (اهل سنت) مخالف با ولایت اهل بیت. حال با این مسئله چه باید کرد؟

دکتر سبحانی افزود: دو رویکرد در این جا وجود دارد :رویکرد اول می گوید: محل اختلاف را رها کنیم و کنار بگذاریم اصلا ما چکار به ولایت امیرالمؤمنین داریم و این بحث تاریخی را رها کنیم. متأسفانه بعضی از اعضای قبلی بنیاد تقریب مذاهب چنین دیدگاهی داشتند. رویکرد دوم می گوید :چون اختلاف بر سر ولایت امیرالمومنین هست، پس بساط وحدت را جمع کنیم و به وحدت بر مبنای انسانی و وحدت بر پیامبر (ص) اکتفا کنیم.

محمد تقی سبحانی ادامه داد: اگر ما از اصل، بحث اختلاف شیعه و سنی را کنار بگذاریم، زخم های کهنه باقی می مانند و فقط باعث تحریف و کینه و کدورت بیشتر می شود. پس ما باید یک مکانی داشته باشیم که شیعه و سنی به صورت بسیار محترمانه و با رعایت کامل مسائل اخلاقی، با منطق درست، ریشه های اساسی اختلاف بین شیعه و سنی را مطرح کرده و بحث کنند. هدف، شیعه سازی اهل سنت نیست بلکه بیان حق است. ایشان افزود: گفتگو با زبان علمی، حقانیت معارف ما را اثبات می کند، ذهن شیعه و سنی از بسیار از اوهام خالی می شود و فایده های دیگر. این گفتگو باعث می شود ما به یک الهیات تطبیقی برسیم که هر دو طرف، آن را می پذیرند. متأسفانه ما می آییم کتاب می نویسیم، مقاله می نویسیم سخنرانی می کنیم ولی به هم (شیعه و سنی) که می رسیم نمی نشینیم اختلافات را کم کنیم.

رئیس بنیاد بین المللی امامت در پایان صحبتهای خود گفت: ما باید هر مطلبی را تحت عنوان امامت مطرح نکنیم و مسائل امامت را به زبان های مختلف برای اقشار مختلف بیان کنیم که قابل فهم همه جامعه باشد نه یک قشر خاص. ضعف اساسی که ما داریم این است که شیعه را به خوبی به جهانیان نشان ندادیم و اگر کسی بخواهد در زمینه شیعه اطلاعاتی کسب کند، سراغ کتاب های مستشرقان غربی می رود در حالی که کتب آنها پر از تحریف شیعه هست؛ البته ما شروع کرده‌ایم به نوشتن ولی هنوز جای کار بسیاری داریم.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.