اوکراین علیه نیروهای روسیه در شرق دست به حمله متقابل زده است

[ad_1] نیروهای روسیه در «مرحله دوم» تهاجم خود که در 19 آوریل اعلام شد، بیشتر قدرت آتش خود را روی دونباس متمرکز کرده‌اند، پس از اینکه در هفته‌های ابتدایی جنگ نتوانستند از شمال به کیف پایتخت برسند. اما اوکراین در حال بازپس گیری قلمروی در شمال شرقی خود است و روس ها را از دومین

کد خبر : 207047
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 می 2022 - 9:59
اوکراین علیه نیروهای روسیه در شرق دست به حمله متقابل زده است

[ad_1]

نیروهای روسیه در «مرحله دوم» تهاجم خود که در 19 آوریل اعلام شد، بیشتر قدرت آتش خود را روی دونباس متمرکز کرده‌اند، پس از اینکه در هفته‌های ابتدایی جنگ نتوانستند از شمال به کیف پایتخت برسند.

اما اوکراین در حال بازپس گیری قلمروی در شمال شرقی خود است و روس ها را از دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکف، دور می کند. تداوم فشار بر خطوط تدارکاتی ایزیوم و روسیه، محاصره نیروهای اوکراینی در جبهه شرقی در دونباس را برای مسکو دشوارتر خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور به مجموعه‌ای از پایگاه‌های نظامی از جمله در دونباس حمله کردند و دست‌کم 100 «ملی‌گرا» اوکراینی را کشتند.

رویترز به طور مستقل نتوانست این گزارش را تأیید کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت که وضعیت در دونباس بسیار دشوار است و افزود که نیروهای روسیه همچنان در تلاش هستند تا نوعی از پیروزی را در آنجا نجات دهند.

او گفت: «آنها از تلاش خود دست بر نمی دارند.

اواخر شنبه، ارکستر Kalush اوکراین برنده مسابقه محبوب یوروویژن در ایتالیا شد، که نشان می دهد چگونه احساسات عمومی اروپا از زمانی که نیروهای روسی یک حمله همه جانبه را علیه این کشور در فوریه آغاز کردند به نفع کیف تغییر کرده است.

اوکراین بر اساس رأی هیئت منصفه در جایگاه چهارم قرار گرفت، اما حمایت تماشاگران این کشور را به مقام اول رساند.

“شجاعت ما جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، موسیقی ما اروپا را فتح می کند! زلنسکی در پیامی آنلاین گفت: سال آینده اوکراین میزبان مسابقه آواز یوروویژن خواهد بود.

برندگان یوروویژن به طور سنتی میزبان این رویداد در سال بعد هستند.

در نشانه دیگری از همبستگی بین المللی، سناتورهای جمهوری خواه ایالات متحده در سفری از پیش اعلام نشده از کیف بازدید کردند. زلنسکی گفت که هیئت جمهوری خواه در مورد تقویت بیشتر تحریم ها علیه روسیه گفتگو کرده است.

تحلیلگران غربی می گویند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نتوانست مقاومت شدید اوکراین – و پاسخ قاطع جهانی – را زمانی که دستور حمله به 24 فوریه را صادر کرد، پیش بینی کند.

روسیه علاوه بر از دست دادن تعداد زیادی از افراد و تجهیزات نظامی، تحت تحریم های اقتصادی قرار گرفته است. گروه هفت اقتصادهای پیشرو غربی روز شنبه در بیانیه ای متعهد شدند که “فشار اقتصادی و سیاسی بر روسیه را بیشتر افزایش دهند” و تسلیحات بیشتری به اوکراین ارائه کنند.

اوله سینگوبوف فرماندار منطقه در اظهار نظر در مورد آخرین تحولات در شرق اوکراین در اظهاراتی که در شبکه های اجتماعی پخش شد گفت: “گرمترین نقطه مسیر ایزیوم است.”

نیروهای مسلح ما در آنجا به یک ضد حمله روی آورده اند. دشمن در برخی جبهه ها در حال عقب نشینی است و این نتیجه شخصیت نیروهای مسلح ما است.

لرزش های دیپلماتیک

تهاجم مسکو که آن را “عملیات ویژه” برای خلع سلاح اوکراین و محافظت از آن در برابر فاشیست ها می نامد، امنیت اروپا را متزلزل کرده است. کیف و متحدان غربی آن می گویند که ادعای فاشیسم بهانه ای بی اساس برای یک جنگ تجاوزکارانه بی دلیل است.

جنگ فنلاند را وادار کرد تا بی طرفی نظامی خود را کنار بگذارد و به دنبال عضویت در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) باشد. انتظار می رود سوئد نیز از این روند پیروی کند.

رئیس جمهور فنلاند، ساولی نینیستو در تماس تلفنی با پوتین گفت که کشورش که 1300 کیلومتر (800 مایل) مرز مشترک با روسیه دارد، می خواهد برای تقویت امنیت خود به ناتو بپیوندد.

کرملین گفت که پوتین به نینیستو گفت که این اشتباه است که هلسینکی بی طرفی خود را کنار بگذارد و افزود که این اقدام می تواند به روابط دوجانبه آسیب برساند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که امکان ندارد کشورش، یکی از اعضای ناتو، از گسترش این ائتلاف حمایت کند، زیرا فنلاند و سوئد “محل بسیاری از سازمان های تروریستی” هستند.

وزرای خارجه فنلاند و ترکیه قرار بود روز شنبه در برلین دیدار کنند تا اختلافات خود را بر سر پیوستن به ناتو حل کنند.

وزرای G7 از کمک های بیشتر حمایت کردند

یکی از اهداف اقدام روسیه در اوکراین جلوگیری از پیوستن جمهوری شوروی سابق به ناتو بود.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان که روز جمعه تلفنی با پوتین صحبت کرد، گفت که او هیچ نشانه ای از تغییر در تفکر رهبر روسیه در مورد مناقشه مشاهده نکرده است.

شولز در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری تی آنلاین که روز شنبه منتشر شد، گفت: تحریم‌های غرب علیه روسیه تا زمانی که روسیه به توافقی با اوکراین دست پیدا کند، پابرجا خواهد ماند و افزود: هدف ما شکست این تهاجم است.

وزرای خارجه گروه 7 از کشورهای ثروتمند در نشستی در آلمان از دادن کمک و تسلیحات بیشتر به اوکراین حمایت کردند.

در بیانیه خود، وزرای G7 – از ایالات متحده، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و کانادا – همچنین متعهد شدند که “تلاش های خود را برای کاهش و پایان دادن به اتکا به منابع انرژی روسیه تسریع کنند.”

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که تحریم های غرب معادل یک “جنگ ترکیبی کامل” علیه مسکو است، اما روسیه با ایجاد شراکت عمیق تر با چین، هند و دیگران در برابر تحریم ها مقاومت خواهد کرد.

در همین حال، مذاکرات پیچیده ای برای یافتن راهی برای تخلیه تعداد زیادی از سربازان مجروح از کارخانه فولاد محاصره شده در بندر ماریوپل در ازای آزادی اسیران جنگی روسی در جریان است.

ماریوپل که سخت‌ترین درگیری‌ها را در نزدیک به سه ماه جنگ متحمل شده است، اکنون در دست روسیه است، اما صدها جنگنده اوکراینی با وجود هفته‌ها بمباران شدید روسیه همچنان در کارخانه فولاد آزوفستال مقاومت می‌کنند.

سخنگوی اردوغان گفت ترکیه دو هفته پیش پیشنهاد تخلیه دریایی جنگجویان مجروح از نیروگاه را داده بود. او گفت که این پیشنهاد همچنان “روی میز” است، اگرچه مسکو با آن موافقت نکرده است.

کاروان بزرگی از خودروها و ون‌های حامل پناهجویان از ویرانه‌های ماریوپول پس از غروب روز شنبه و پس از چند روز انتظار برای سربازان روسی تا اجازه خروج آنها را بدهند، پس از غروب روز شنبه وارد شهر زاپوریژژیا شدند.

پناهندگان ابتدا باید از ماریوپل خارج می شدند و سپس به نحوی راه خود را به بردیانسک – حدود 80 کیلومتری غرب در امتداد ساحل – و سایر سکونتگاه ها قبل از 200 کیلومتری شمال غرب به زاپوریژژیا برسانند.

یولیا پانتلیوا، 27 ساله، که همراه با سایر اعضای خانواده غایب بود، گفت: “خانه پدر و مادرم مورد حمله هوایی قرار گرفت، تمام شیشه ها منفجر شدند.”

او گفت: “من نمی توانم از تصور اتفاقاتی که ممکن است در خانه بمانیم برایمان بیفتد دست بردارم.”

(گزارش اضافی توسط ناتالیا زینتس، گلب گارانیچ، لئوناردو بناساتو، تارا اوکس، تام بالمفورث، ایدریس علی، دیوید لیونگرن و سایر دفاتر رویترز؛ نوشته گرت جونز، تیموتی هریتیج، و رافائل ساتر؛ ویرایش توسط ویلیام مالارد، دانیل سی. والیس)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.