اولویت‌های دولت بعدی برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، دیاکو حسینی در تشریح این مساله که ایران از ظرفیت های اقتصادی و انرژی قفقاز نقش آفرینی کمی داشته است گفت:  فقدان یک استراتژی در دولت کنونی و همچنین دولت های پیشین نقش آفرینی بیشتر ایران در این منطقه را با اختلال مواجه کرده است و از همین رو از ظرفیت های آن به

کد خبر : 66029
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۴۲
اولویت‌های دولت بعدی برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه چیست؟



به گزارش خبرآنلاین، دیاکو حسینی در تشریح این مساله که ایران از ظرفیت های اقتصادی و انرژی قفقاز نقش آفرینی کمی داشته است گفت:  فقدان یک استراتژی در دولت کنونی و همچنین دولت های پیشین نقش آفرینی بیشتر ایران در این منطقه را با اختلال مواجه کرده است و از همین رو از ظرفیت های آن به خوبی استفاده نشد. با وجود چشم اندازی که برای لغو تحریم ها وجود دارد، امکان صادرات انرژی از سوی ایران به اروپا، قفقاز می تواند نقش کلیدی را برای ما داشته باشد. با درنظر گرفتن این شرایط و وضعیت قومی سیاسی که در جنوب قفقاز در حال شکل گیری است ایران به آن استراتژی بلندمدت نیاز دارد و دولت بعدی نیز می تواند در تدوین این استراتژی، تثبیت و شروع به اجرای آن نقش داشته باشد.

این کارشناس در خصوص احتمال رقابت ایران و ترکیه در حوزه قفقاز نیز اظهار داشت: ترکیه یک قدرت منطقه ای در حال ظهور است که فارغ از تحولاتی که در ایران رخ می دهد به رشد خود ادامه می دهد. ترک ها از زمان فروپاشی شوروی مدت هاست که در آرزوی تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای در حوزه آسیای مرکزی خزر و قفقاز هستند. امروز ترکیه به این اهداف نزدیک تر شده است و ایران نیز می تواند رقابتی را با این کشور داشته باشد. در عین حال ظرفیت های همکاری نیز بین ایران و ترکیه در قفقاز وجود دارد که در صورت تحقق می تواند نقش مکملی را برای ایران داشته باشد. در شرایطی که ایران فاقد چنین بینش و استراتژی باشد این رد همکاری می تواند تبدیل به رقابت مخرب و منفی شود که می تواند تهدیداتی را در مرزهای شمالی برای ایران ایجاد کند. با توجه به اینکه یکی از گرایشاتی که در ترکیه مطرح بوده پان ترکیسم است می تواند از این جهت نقش منفی داشته باشد. این موضوع در حوزه انرژی نیز مطرح است چراکه ترکیه در حال مصادره کردن همه فرصت های ترانزیتی انرژی از حوزه خرز به آسیای مرکزی به سمت اروپا است. در صورتی که ایران در حوزه ژئواکونومی قفقاز غایب باشد در آن صورت ترکیه به طور مسلم این بازار را مصادره خواهد کرد و به همین جهت می تواند یک رقیب بزرگ برای ایران تبدیل شود. ایران اگر استراتژی حساب شده را داشته باشد ترکیه در این منطقه قدرت مانور محدودتری خواهد داشت و از همین رو می تواند در تکمیل با ایران در آن نقش آفرینی مدنظرخود در حوزه خزر قفقاز و آسیای مرکز دست پیدا کند. این نقش آفرینی کنترل شده ترکیه نه تنها برای ایران قابل قبول بلکه مفید نیز خواهد بود.

وی در ادامه با توجه به شرایط سیاسی موجود در سوریه نیز گفت: در حال حاضر رقابت کشورهای منطقه در سوریه وارد فاز اقتصادی شده است. کشورهایی که بتوانند در زمینه فعالیت های اقتصادی و موضوع آوارگان نقش بیشتری ایفا کنند به طور طبیعی وارد فاز جدیدی از قدرت نرم در کشاکش سوریه خواهند شد. ضمن اینکه استقلال سوریه، بازگشت آوارگان و بازسازی ویرانه های ناشی از جنگ نقش مهمی در آینده این کشور ایفا خواهد کرد.

مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

منطقه درراه صلح؛نامزدهای انتخابات چگونه‌از وضعیت موجود بهره می‌برند؟

310311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.