اهدای خون، بهترین خیری که به مستحق ترین انسان می رسد

هوشمند نیوز/قم روز ۲۴ خرداد هر سال (۱۴ ژوئن) به نام روز جهانی اهدای خون (روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون) انتخاب شده‌است، در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود . انتقال خون و

کد خبر : 216545
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
اهدای خون، بهترین خیری که به مستحق ترین انسان می رسد



هوشمند نیوز/قم روز ۲۴ خرداد هر سال (۱۴ ژوئن) به نام روز جهانی اهدای خون (روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون) انتخاب شده‌است، در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود .

انتقال خون و فرآورده‌های خونی سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد، این می‌تواند به بیمارانی که از شرایط تهدید کننده زندگی رنج می‌برند کمک کند زندگی طولانی‌تر و با کیفیت بالاتری داشته باشند و از روش‌های پیچیده پزشکی و جراحی پشتیبانی می‌کند. 
همچنین نقش حیاتی در مراقبت‌های مادران پس از زایمان دارد؛ دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی ایمن و کافی می‌تواند به کاهش میزان مرگ و میر و ناتوانی ناشی از خونریزی شدید در هنگام زایمان و پس از زایمان کمک کند. 
در بسیاری از کشورها، عرضه کافی خون سالم وجود ندارد و خدمات خون با چالش در دسترس قرار دادن خون کافی و همچنین تضمین کیفیت و ایمنی آن مواجه است .
تامین کافی فقط از طریق اهدای منظم خون توسط اهداکنندگان داوطلبانه خون بدون دستمزد تضمین می‌شود. 
هدف WHO این است که همه کشورها تا سال 2020 تمام ذخایر خون خود را از اهداکنندگان داوطلبانه بدون دستمزد دریافت کنند،  در سال 2014، 60 کشور ذخایر خون ملی خود را بر اساس 99 تا 100 درصد اهدای خون داوطلبانه بدون دستمزد دارند، در حالی که 73 کشور هنوز عمدتاً به خانواده وابسته هستند و یا پول به اهدا کنندگان پرداخت می‌شود.
این روز به مناسبت سالگرد تولد کارل لندشتاینر کاشف گروه‌های خونی  ABOدر 14 ژوئن 1868 نام گذرای شده است؛ لندشتاینر به خاطر کشف سیستم گروه خونی ABO برنده جایزه نوبل شد. 
مرتضی نوریان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار هوشمند نیوز قم که به مناسبت 24 خردادماه همزمان با روز جهانی اهدای خون انجام شد، با اشاره به اینکه این روز در تمام جوامع بشری پاس داشته می‌شود، اظهار کرد: همچنین در این روز مراسم بزگداشتی برای اهدا کنندگان خون نیز برگزار می‌شود، چراکه این افراد برای تامین خون پاکیزه و کافی، وقت می‌گذارند و این اقدام آن‌ها دارای ارزش و اعتبار است.
وی با بیان اینکه آشنایی بیش‌تر مردم با اهدای خون و ترقیب دیگران به این عمل از دیگر اهداف این روز است، عنوان کرد: خون جایگزین مصنوعی ندارد و تنها می‌توانیم از انسان‌هایی که هم‌گروه خونی یکدیگر هستند استفاده کنیم و این موضوع در تمام دنیا رایج است و ارتباطی به قومیت‌ها و ادیان ندارد.
مدیرکل انتقال خون استان قم با اشاره به اینکه روز جهانی اهدای خون همزمان با سالروز تولد کاشف گروه‌های خونی است، مطرح کرد: بعد از کشف گروه‌های خونی که پس از جنگ جهانی دوم بود شاهد کاهش میزان مرگ و میر مصدومان و مجروحان بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه در برخی از بیماری‌های نوظهور نیز مانند شیمی درمان از خون استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: اعمال بزرگ جراحی بر روی شکم مانند سزارین نیز به فراورده‌های خونی نیاز دارد و در مواردی نیز اگر هم استفاده نشود نیازمندیم که ذخیره‌سازی و آماده‌سازی آن انجام شود.
نوریان با اشاره به اینکه بیماران تالاسمی، هموفیلی و … نیز از فراورده‌های خونی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: بیماران تالاسمی حداقل سه روز در هفته از خون تازه کمتر از 9 روز باید استفاده کنند تا بتوانند ادامه حیات داشته باشند.
وی افزود: در قدیم که این امکانات کم‌تر بوده است سن یک بیمار تالاسمی به ندرت به سن بلوغ می‌رسید و خیلی افراد در آن سنین از دنیا می‌رفتند؛ اما امروز در حال حاضر شاهد ازدواج این بیماران نیز هستیم که خداروشکر به زندگی عادی برگشته‌اند که به لطف اهدای خون اهداکنندگان و خدمات همکاران ما در حلقه وسط این رابطه است.
مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه بیماران هموفیلی نیز فاکتورهای انعقادی خون که از پلاسمای خون تهیه می‌شود را مصرف می‌کنند، یادآور شد: برخی از داروهای خاص نیز از پلاسما تولید می‌شوند و تمام این موارد نشان دهنده اهمیت و ضرورت اهدای خون است.
وی با اشاره به اینکه ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم این خدمت را متوقف کنیم و باید به طور مستمر این فعالیت را انجام دهیم، اظهار داشت: برخی سلول‌های خونی مانند پلاکت عمر کوتاهی دارند و چه داخل بدن و چه خارج از بدن از بین می‌روند.
نوریان اضافه کرد: درنتیجه به اهدا کنندگان مستمر و همیشگی نیازمندیم که بیایند با اهدای خون، ذخایر خونی را در حد مطلوب نگه دارند تا در مواقع نیاز در همان لحظه خون آماده داشته باشیم.
وی با بیان اینکه به اهدا کنندگانی که بیش از دوبار درسال اهدای خون دارند اهداکنندگان مستمر می‌گوییم، مطرح کرد: از نظر جهانی نیز این فاکتور یک شاخص است یعنی از نظر جهانی هر کشوری که اهداکنندگان مستمر آن بالا باشد امتیاز بالایی در رده‌های بهداشت جهانی کسب می‌کند. 
مدیرکل انتقال خون استان قم ادامه داد: یکی دیگر از شاخص‌ها نیز اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت است که این دو شاخص از اصلی‌ترین شاخص‌های ارزیابی انتقال خون یک کشور محسوب می‌شود که الحمدالله جایگاه کشور ما در جوامع بالا قرار دارد و آن را نیز مدیون اهداکنندگان خون هستیم.
وی با اشاره به اینکه ایران در جوامع بین المللی از میانگین جهانی و استان قم در کشور از میانگین کشوری بالاتر است، عنوان کرد: در استان قم حدودا 62 درصد اهداکنندگان ما مستمر هستند؛ همچنین در سال 1400 تعداد 37 هزار اهدای خون داشتیم که نسبت به سال 99 مقداری افت داشته است که البته شیوع امیکرون می‌تواند یکی از علت‌های آن باشد.
نوریان با بیان اینکه در سال گذشته الحمدالله در پاسخگویی به مراکز درمانی مشکلی پیش نیامد، خاطرنشان کرد: امسال در سه ماهه نخست سال روند روبه رشد و مثبتی را نسبت به سال قبل داشته‌ایم. 
وی افزود: اما نکته این است که هرساله در سه ماهه نخست این آمار مثبت است و توصیه ما این است مردم در تابستان نیز به این عمل خیر پای بند باشند چراکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید نجات یک نفر از زندگی مانند نجات همه انسان‌ها است.
مدیرکل انتقال خون استان قم با اشاره به اینکه اهدای خون در آقایان 4 بار در سال و بانوان 3 بار درسال است و می‌توانند یک خیر جاری برای خود داشته باشند، تصریح کرد: از این خون حداقل سه فراورده گرفته شده و به سه بیمار نیازمند تزریق می‌شود که اگر نباشد حیات آن بیمار به خطر می‌افتد. 
وی با بیان اینکه درحال حاضر طبق آمار سال قبل هر 10 دقیقه یکی از فراورده‌های خونی در مراکز درمانی استان تزریق می‌شود، یادآور شد: در برخی از استان‌ها به دلیل شرایط جغرافیایی نیاز به خون بیش‌تر از میزان اهدا است که در این راستا شبکه خون رسانی کشور وارد عمل می‌شود. 
نوریان با اشاره به اهدای خون در بانوان، بیان کرد: متاسفانه بانوان مشارکت پایینی در اهدای خون در کشور و در استان قم دارند که علت آن را بیش‌تر می‌توان از شرایط فیزیولوژیکی، ترس از اهدای خون بانوان و ترس از کم خونی نامید. 
وی با بیان اینکه از بانوانی که شرایط اهدای خون دارند تقاضا داریم ما را در این راستا کمک کنند، ابراز کرد: در کشور فرانسه 50 درصد اهدا کنندگان خانم هستند که در کشور ما این آمار کم‌تر از 5 درصد است.
مدیرکل انتقال خون استان قم با اشاره به اینکه پیش از اهدای خون، اندازه‌گیری کم‌خونی نیز از بانوان گرفته می‌شود، گفت: همچنین پس از اهدای خون نیز قرص آهن به بانوان اهدا می‌شود.
وی در پایان اظهار داشت: 9 مرداد سالروز تاسیس سازمان انتقال خون در کشور است ولی امروز روز جهانی انتقال خون است که هر ساله مراسمی نمادین به مناسبت این روز با حضور مسئولین جهانی در یک کشور برگزار می‌شود.
لازم به ذکر است، در حاشیه این گفت‌وگو گروهی از خبرنگاران هوشمند نیوز با حضور در مرکز انتقال خون استان قم در این امر خیر سهیم شدند.
انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.