اهتمام کم سابقه در عراق به انتخابات ایران:تغییر در کل منطقه در راه است

رسانه های عراق در حالی که از ساعات اولیه بامداد امروز شنبه پیروزی قاطع «سید ابراهیم رئیسی» را به عنوان رییس جمهور جدید ایران اعلام کرده اند برخی نیز از آن به عنوان مرحله جدید در تاریخ ایران نام برده اند. جدا از اعلام پیروزی بزرگ سید ابراهیم رئیسی، دیدگاه برخی صاحب نظران عراقی نیز

کد خبر : 68147
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
اهتمام کم سابقه در عراق به انتخابات ایران:تغییر در کل منطقه در راه است



رسانه های عراق در حالی که از ساعات اولیه بامداد امروز شنبه پیروزی قاطع «سید ابراهیم رئیسی» را به عنوان رییس جمهور جدید ایران اعلام کرده اند برخی نیز از آن به عنوان مرحله جدید در تاریخ ایران نام برده اند.

جدا از اعلام پیروزی بزرگ سید ابراهیم رئیسی، دیدگاه برخی صاحب نظران عراقی نیز در خصوص پیروزی رییس سابق دستگاه قضایی ایران به ریاست جمهوری ایران حائز اهمیت است.

نگاه راهبردی

«محمد فخری مولا» کارشناس سیاسی – اجتماعی عراق در یادداشتی که امروز شنبه در اختیار ایرنا قرار داده گفته است: آقای رئیسی مرد مرحله کنونی است و برای همین تعدادی از نامزدها به نفع او کنار کشیدند.

وی ادامه داده است: سیاست آمریکا با به قدرت رسیدن «جو بایدن» تغییر یافته و همزمان سیاست رژیم صهیونیستی نیز با روی کار آمدن «نفتالی بنت» تغییر  کرده اما جمهوری اسلامی ایران با وجود سید ابراهیم رئیسی به عنوان چهره ای دارای نگاه راهبردی، به مسیر خود ادامه خواهد داد تا در نهایت عربستان سعودی نیز به این تغییر تن دهد.

وی پیش بینی کرده است که نتائج انتخابات ریاست جمهوری ایران بر عراق نیز تاثیر بگذارد زیرا به اعتقاد مولا، عراق کلید ثبات و صلح در منطقه است برای همین انتظار می رود که دو سوم تاثیر انتخابات ایران بر عراق باشد.

این صاحب نظر عراقی تاکید کرده است: مرحله تصحیح مسیر،  برمبنای معیار قدرت های جدید نرم و خشن نزدیک شده و ملت ایران با وحدت و انتخابات صحیح خود، آن را نشان خواهد داد.

پایان دوره مزدوران آمریکایی در عراق

«احمد عبدالساده» روزنامه نگار برجسته عراقی معتقد است که پیروزی سید ابراهیم رئیسی به معنی شروع مرحله عملی انتقام گرفتن خون شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس است.

وی در توئیتی ادامه داده است: پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری به معنای آماده سازی رسمی برای مرحله انتقام گرفتن خون شهیدان سلیمانی و المهندس است.

عبدالساده از این مرحله به نام نقطه عطف یاد برده و گفته است:  وضعیت غیر طبیعی که به واسطه بهره برداری آمریکا از شرایط پیش آمده بعد از شهادت سرداران شهید ایجاد شده بود، سبب شد تا مزدوران در عراق به قدرت برسند.

تاثیرات منطقه ای انتخابات ایران

«سعود الساعدی» کارشناس سیاسی عراق با اشاره به تاثیرات بین المللی انتخابات آمریکا با توجه به اینکه یک قدرت جهانی است افزوده است که انتخابات ایران نیز با توجه به ثقل منطقه ای ایران، عموم منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.

این کارشناس عراقی اضافه کرده است که انتخابات ایران دارای سه تاثیر یکی در بعد داخلی، دوم منطقه ای و سوم بین المللی است و همین امر اهتمام مضاعف را به ابعاد مختلف و متنوع انتخابات ایران داده است.

به گفته وی، تجربه انقلاب در ایران، انعکاسی از پیام متمدنانه اسلام و برخاسته شدن روح عملی دین ابراهیم (ع) از طریق این طرح متمدن و جسورانه است که هنوز ایران در مراحل اولیه اش زندگی می کند و همچنان، شگفتی های زیادی در اندرون خود پنهان کرده است.

«عباس شمس الدین» پژوهشگر تاریخ عراق نیز در توئیتی با انتشار تصویری از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در حین رای دادن، در توئیتی نوشته است: فردای انتخابات ریاست جمهوری ایران، تغییر در کل منطقه در راه است.

«احسان الشمری» رییس مرکز فکر سیاسی برای پژوهش های راهبردی نیز در توئیتی تاکید کرده است که ایران با وجود رییس جمهور جدید در این کشور، سیاستش نسبت به عراق تغییر نخواهد کرد.

انتظار می رود با توجه به اعلام پیروزی سیدابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، مقامات ارشد و رهبران سیاسی عراق پیام های متعدد تبریک برای او ارسال کنند.

روزنامه بین المللی «الزمان» چاپ بغداد امروز در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشته است که «ابراهیم رئیسی» در پیشاپیش همه نامزدهای ریاست جمهوری ایران قرار گرفته است.

خبرگزاری «براثا» نیز نوشته است که «همتی»، «رضائی» و «قاضی زاده» نامزدهای رقیب در سیزدهمین انتخابات رییس جمهوری ایران، به ابراهیم رئیسی تبریک گفتند.

خبرگزاری رسمی عراق «اینا» نیز نوشته است که تلویزیون ایران، پیروزی ابراهیم رئیسی را در انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد.

شبکه تلویزیونی «العهد» عراق نیز به نقل از مقام معظم رهبری نوشت که رهبر انقلاب اسلامی ایران تاکید کردند: «پیروز اصلی انتخابات ریاست جمهوری، ملت ایران است.»

خبرگزاری عراق «نینا» نیز به دیدار «حسن روحانی» رییس جمهوری فعلی با «سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهور پیروز انتخابات توجه کرده و نوشته است که روحانی به رئیسی به خاطر پیروزی در انتخابات تبریک گفت.

برخی از رسانه های عراق از جمله پایگاه خبری تلویزیون کردزبان «روداو»، زندگینامه و مسوولیت های سابق و رویکردهای سیاسی سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور جدید ایران را منتشر کرده است.

انتظار می رود که پیروزی رئیسی در طول روزهای آینده همچنان یکی از سوژه های مهم خبری عراق باشد به ویژه که عراقیها معتقدند که سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، بی تاثیر بر تحولات عراق به ویژه آینده انتخابات زودهنگام آتی عراق در دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) نیست.

310 310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.