انگلیس آثار غارت‌شده نیجریه را پس داد

مسؤولان موزه‌ای در لندن چند اثر تاریخی که از «بنین»‌ غارت شده بودند را به نیجریه بازگرداندند. به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، مسؤولان یک موزه واقع در لندن، شش اثر تاریخی که ۱۲۵ سال پیش توسط سربازان بریتانیا از «بنین»‌ واقع در نیجریه کنونی غارت شده بودند را به خانه اصلی آن‌ها بازگرداندند.

کد خبر : 287664
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
انگلیس آثار غارت‌شده نیجریه را پس داد


مسؤولان موزه‌ای در لندن چند اثر تاریخی که از «بنین»‌ غارت شده بودند را به نیجریه بازگرداندند.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، مسؤولان یک موزه واقع در لندن، شش اثر تاریخی که ۱۲۵ سال پیش توسط سربازان بریتانیا از «بنین»‌ واقع در نیجریه کنونی غارت شده بودند را به خانه اصلی آن‌ها بازگرداندند. با این اقدام فشار بر «موزه بریتانیا»‌ برای استرداد چنین آثار تاریخی بیشتر شده است.

از جمله اشیائی که توسط «موزه هورنیمان»‌ واقع در لندن بازگردانده شده‌اند، به دو لوح برنز قرن شانزدهم متعلق به بنین که از کاخ سلطنتی جدا شده‌اند، می‌توان اشاره کرد.

این آثار تاریخی در جریان مراسمی در موزه «هورنیمان»‌ در جنوب لندن به مدیر کل کمیسیون ملی موزه‌ها و آثار تاریخی نیجریه تحویل داده شدند. مقام‌های نیجریه به دنبال استرداد این آثار اعلام کردند: امیدوارند اقدام «موزه هورنیمان»‌ در بازگرداندن آثار تاریخی بنین، مشوق سایر موزه‌ها باشد.

مدیر کل کمیسیون ملی موزه‌ها و آثار تاریخی نیجریه نسبت به شکل گرفتن توافق‌نامه‌ای بین نیجریه و «موزه بریتانیا»‌ ابراز امیدواری کرد.

شش اثر تاریخی که از «موزه هورنیمان»‌ بازگردانده شدند، در حقیقت نماینده ۷۲ اثر تاریخی متعلق به بنین هستند که در این موزه نگهداری می‌شوند. بر اساس توافقنامه بین این موزه و کمیسیون ملی موزه‌ها و آثار تاریخی نیجریه،‌ ۶۶ اثر تاریخی دیگر می‌توانند به عنوان آثار تاریخی امانتی برای ۱۲ ماه آینده در بریتانیا باقی بمانند تا این‌که مرحله دوم استرداد این آثار تاریخی آغاز شود.

این نخستین‌ بار است که یک مؤسسه دولتی بریتانیا با استرداد آثار تاریخی موافقت می‌کند که قبلا توسط سربازان بریتانیا غارت شده‌اند.

پیش از این، دو برنز بنین توسط دو دانشگاه در بریتانیا به نیجریه بازگردانده شده بودند.

مجموعه برنزهای بنین در سال ۱۸۹۷ میلادی و با لشکرکشی سربازان بریتانیا به پادشاهی بنین ربوده شدند. به دنبال آن، کاخ سلطنتی بنین به آتش کشیده و غارت شد و حاکم نیز تبعید شد.

با غارت آثار تاریخی و گنجینه بنین برخی از این آثار به مالکیت افسران درآمدند و اغلب آن‌ها در حراجی‌های لندن فروخته شدند. در نتیجه، هزاران اثر تاریخی از موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی نقاط مختلف جهان سر درآوردند.

با این حال، مسؤولان «موزه بریتانیا»‌ در مقابل درخواست برای بازگرداندن آثار تاریخی بنین که در مجموعه این موزه نگهداری می‌شوند، با استناد به مصوبه سال ۱۹۶۳ موزه بریتانیا و مصوبه ۱۹۸۳ میراث ملی این کشور مقاومت کرده است.

ماه گذشته، وزیر فرهنگ نیجریه از موزه بریتانیا خواست تا برای استرداد این مجموعه از آثار اقدام کند. او در سخنرانی در «مؤسسه اسمیتسونین واشنگتن» بیان کرد: «موزه بریتانیا در نهایت مجبور می‌شود به دلیل کمپینی که قدرت گرفته است،‌ آثار تاریخی (بنین) را بازگرداند. وقتی مسؤولان این موزه اقدامات سایر موزه‌ها را ببیند،‌ مجبور می‌شوند آثار را بازگردانند.»‌

«مؤسسه اسمیتسونین واشنگتن» ۲۹ برنز بنین را به نیجریه بازگردانده است.

دولت نیجریه قصد دارد برنزهای بازگردانده‌شده را در موزه «هنر غرب آفریقا»‌ نگهداری کند. این موزه در سال ۲۰۲۵ افتتاح خواهد شد.

اوایل سال جاری میلادی نیز آلمان دو برنز بنین را به نیجریه پس داد و مالکیت بیش از هزار اثر تاریخی واقع در موزه‌های آلمان را به نیجریه واگذار کرد. وزیر خارجه آلمان درباره این اقدام گفت:‌ «نگه داشتن این برنزها اشتباه بود. این سرآغاز اصلاح اشتباهات است.»‌

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.