انقلاب در برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، فرصت بزرگ همراه با تهدید برای ایران!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در سال های اخیر باشگاه های ایرانی اعتراضات زیادی به تقویم برگزاری لیگ قهرمانان آسیا داشته اند. لیگ قهرمانان آسیا بر خلاف همتای اروپایی اش، در طی سال های مختلف تغییرات زیادی در تقویم و نحوه برگزاری داشته و همین موضوع باعث شده تا از کیفیت این مسابقات کم شود، و

کد خبر : 171051
تاریخ انتشار : جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
انقلاب در برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، فرصت بزرگ همراه با تهدید برای ایران!


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در سال های اخیر باشگاه های ایرانی اعتراضات زیادی به تقویم برگزاری لیگ قهرمانان آسیا داشته اند. لیگ قهرمانان آسیا بر خلاف همتای اروپایی اش، در طی سال های مختلف تغییرات زیادی در تقویم و نحوه برگزاری داشته و همین موضوع باعث شده تا از کیفیت این مسابقات کم شود، و همگام نبودن آن با مسابقات لیگ های داخلی کشورها، به خصوص کشورهای غرب آسیا، مشکلاتی را برای تیم های این منطقه به وجود آورده است. با این وجود در سال های اخیر اعتراضات کشورهای غرب آسیا مانند ایران، عربستان و… راه به جایی نبرد و AFC بر تقویم خود اصرار داشت اما حالا طبق اعلام این کنفدراسیون، قرار است در فصل جدید این مسابقات با تقویمی جدید برگزار شود که اگرچه باعث می شود ایران در پایان لیگ بیست و یکم سهمیه آسیایی نداشته باشد، اما از فصل بعد می تواند با شرایط بهتری در این مسابقات حاضر شود و تقویم جدید حسابی به کام ایرانی ها باشد.

تقویم عجیب لیگ قهرمانان و تغییرات گسترده تیم ها!

یکی از نکات عجیبی که همیشه و در تقویم سابق لیگ قهرمانان آسیا به چشم می خورد، همگام نبودن آن با لیگ های کشورهای این قاره به خصوص کشورهای غرب آسیا بود. لیگ کشورهایی مانند ایران و عربستان که از اواخر تابستان و اوایل پاییز شروع می شود، معمولا تا خرداد ماه ادامه دارد که پس از آن، تیم ها به تعطیلات تابستانی می روند و با تقویت خود و استفاده از پنجره نقل و انتقالات تابستانی، آماده حضور در فصل جدید می شوند. تقویم آسیا اما دقیقا مخالف این شیوه بود. اگر از دو فصل اخیر این مسابقات که به دلیل شیوع کرونا به صورت متمرکز برگزار شده فاکتور بگیریم، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا معمولا از بهمن ماه شروع شده و تا آذر و بهمن سال بعد ادامه داشت که در این بین، با وقفه هایی که در بازی ها و لیگ های کشورها به وجود می آمد، تیم ها با دو چهره کاملا متفاوت در این مسابقات حاضر می شدند. نمونه آن را می توان در تیم های ایرانی دید که آن ها با یک ترکیب در این مسابقات به میدان می رفتند اما در ادامه و در مراحل بالاتر که پس از شروع فصل جدید لیگ ایران آغاز می شد، با چهره ای متفاوت و بازیکنانی جدید وارد مسابقات می شدند که بیشتر مواقع به دلیل تغییرات در ترکیب تیم ها، ناهماهنگی و ناآمادگی بازیکنان جدید و… باشگاه های ایرانی به مشکل می خوردند. نمونه بارز آن را هم می توان در تیم پرسپولیس دید که وقتی در فصول گذشته به فینال مسابقات رسید، به دلیل جدایی بازیکنان اصلی اش در میانه فصل، در مراحل نهایی بازیکنانی که در مرحله  گروهی داشت را در اختیار نداشت و در فینال زمین گیر می شد.

مخالفت آسیا با درخواست ایران؛ بیش از یک دهه

تقریبا می توان گفت در سال ۲۰۰۶ و  ۲۰۰۷ بود که تقویم لیگ قهرمانان آسیا دستحوش تغییرات شد. مسئولان فوتبال ایران از همان زمان بارها در جلسات مختلف AFC به این موضوع اعتراض کردند اما گوش شنوایی نبود و به دلیل اینکه قدرت و نفوذ کشورهای شرق آسیا به کشورهای غرب می چربید، و لیگ آن ها همگام با لیگ قهرمانان آسیا بود و در طول برگزاری مسابقات وقفه ای را تجربه نمی کردند، چندان تمایلی به تغییر تقویم نداشتند. با این وجود روال مرسوم برگزاری لیگ های فوتبال حتی در لیگ های معتبر قاره سبز، و لیگ قهرمانان اروپا هم بر همین شیوه بود اما لیگ قهرمانان آسیا شیوه متفاوت را دنبال می کرد و سال ها تمایلی برای تغییر در آن دیده نشد. با این وجود در سال های قبل کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن هم به این نتیجه رسیدند که برای برگزاری مسابقاتی با کیفیت بالاتر، درآمدزایی مناسب تر و ایجاد شرایط استراحت و بازی بهتر برای تیم ها، بهتر است مسابقات را با همان تقویم مرسوم برگزار کنند که در تابستان و پاییز آغاز می شود و در بهار و تابستان سال بعد، به نقطه پایان می رسد.

قانون جدید لیگ قهرمانان؛ به کام ایران

حالا با اعلام وب سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۳، به تقویم پاییز – بهار منتقل شده و رقابت ها به صورت فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ و همگام با تقویم اروپا و کشورهایی نظیر ایران برگزار خواهد شد. بدین ترتیب در رقابت های فعلی لیگ برتر به هیچ تیمی سهمیه آسیایی نخواهد رسید ضمن اینکه تعداد بازیکنان خارجی در فرم جدید لیگ قهرمانان به ۵+۱ نفر افزایش یافت.

در اطلاعیه رسمی وب سایت AFC آمده است: کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا چندین توصیه استراتژیک کلیدی توسط کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا را تایید کرده است که نشان دهنده دوران جدیدی از رشد و موفقیت برای مسابقات باشگاهی AFC است.

اصلاحات مهمی که اصول آن توسط شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در هشتمین جلسه کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در نوامبر ۲۰۲۱ بیان شد، شاهد انتقال لیگ قهرمانان آسیا و رقابت های AFC کاپ از فصل بهار و پاییز فعلی به تا پاییز تا بهار خواهد بود که هر دو تورنمنت قرار است در سال‌های تقویمی دوگانه از فصل ۲۰۲۳-۲۴ برگزار شود.

این تصمیم که در پی یک مطالعه امکان سنجی جامع و یک مشاوره دقیق و عمیق و تمرین بازخورد با MAS AFC اتخاذ شد، به باشگاه های برتر آسیا این امکان را می دهد که از پنجره های نقل و انتقالات هماهنگ تر، فرصت های بهتر برای جذب بازیکنان و مربیان با کیفیت و هماهنگ با فصول لیگ های سراسر جهان، و توزیع یکنواخت تر مسابقات باشگاهی سالانه برای حفظ تعادل با مسابقات تیم ملی برخوردار شوند.

انقلاب در برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، فرصت بزرگ همراه با تهدید برای ایران!

افزایش سهمیه بازیکنان خارجی و دست باز باشگاه های ایرانی

کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در تصمیم دیگری که با هدف تقویت کیفیت، رقابت و جایگاه رقابت‌های باشگاهی AFC انجام شد، پیشنهاد افزایش سهمیه بازیکنان خارجی در فهرست انتخابی بازیکنان از سهمیه ۳+۱ موجود به ۵+۱ را تصویب کرد. (پنج بازیکن از هر ملیت و یک بازیکن آسیایی) که از فصل اصلاح شده ۲۰۲۳-۲۴ اجرا می شود. به دنبال حذف سقف ۱+۳ تعداد بازیکنان خارجی مجاز در ثبت نام اولیه، لیست هر تیم نیز از ۳۰ به ۳۵ افزایش یافت.

همچنین کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به اخطارها و محرومیت‌ها، پیشنهاد کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اصلاح قانون محرومیت‌های خودکار را تصویب کرد تا یک بازیکن تنها پس از دریافت سه کارت زرد از بازی بعدی در مسابقات مربوطه محروم شود. (در حال حاضر قانون محرومیت دو کارت زرد است) مدیریت کنفدراسیون فوتبال آسیا قبل از تعیین مراحل بعدی اجرا، روند تحقیق بیشتر در مورد موضوع را آغاز خواهد کرد.

بنابراین برای کشورهایی که در حال حاضر فصل خود را در قالب فصول پاییز – بهار برگزار می کنند، نتایج فصل ۲۰۲۱-۲۲ خود را برای کسب سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ بعدی در نظر نخواهند گرفت. در عوض تیم ها بر اساس نتایج فصل ۲۰۲۲-۲۳ در این رقابت ها شرکت خواهند کرد.

این بدان معناست که در لیگ بیست و یکم و دوره فعلی لیگ برتر فوتبال ایران و جام حذفی، هیچ سهمیه آسیایی نصیب تیم ها نخواهد شد و برای مشخص شدن نمایندگان ایران در فصل ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ لیگ قهرمانان آسیا، باید در انتظار پایان لیگ بیست و دوم ماند.

طبق اعلام قبلی وب سایت فوتی رنکینگز، ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا فصل ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ دارای سهمیه ۳+۱ است. یعنی ۳ تیم به صورت مستقیم راهی مرحله گروهی می شوند و یک تیم نیز راهی دیدار پلی آف خواهد شد. این ۴ سهمیه در پایان لیگ بیست و دوم و جام حذفی سال بعد مشخص خواهند شد.

مطمئنا این قوانین جدید، و همگام شدن لیگ قهرمانان آسیا با لیگ ایران می تواند امتیازی مثبت برای باشگاه های ایرانی باشد که بدون نگرانی از تغییرات تیم در تعطیلات بین دو فصل، با ترکیب کامل به مسابقات آسیایی بروند و بتوانند نتایج بهتری کسب کنند.

۲۵۷ ۴۱



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.