انصافی: قصه‌های کهن و عامیانه را باید به‌روزرسانی کرد

ماهرخ عباسپور: جواد انصافی، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون، تجربه کاری و پژوهشی گرانبهایی در زمینه نمایش‌ها، هنرهای آیینی و ادبیات فولکلوریک ایران دارد. او درباره جایگاه قصه و قصه‌گویی در کشورمان می‌گوید: «از دیرباز قصه در زندگی ما ایرانی‌ها از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده است. همه پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، پدران و مادران قصه‌گویی

کد خبر : 307615
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۳:۵۸
انصافی: قصه‌های کهن و عامیانه را باید به‌روزرسانی کرد



ماهرخ عباسپور: جواد انصافی، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون، تجربه کاری و پژوهشی گرانبهایی در زمینه نمایش‌ها، هنرهای آیینی و ادبیات فولکلوریک ایران دارد.

او درباره جایگاه قصه و قصه‌گویی در کشورمان می‌گوید: «از دیرباز قصه در زندگی ما ایرانی‌ها از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده است. همه پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، پدران و مادران قصه‌گویی می‌کردند و بسیاری از نکات آموزشی را از این راه به کودکان خود انتقال می‌دادند. آنها همچنین با قصه‌گویی، فرزندان خود را با اسطوره‌های ایرانی آشنا می‌کردند. آیین‌های مختلف ایرانی، از طریق همین قصه‌ها به نسل‌های بعدی منتقل شده تا به امروز رسیده است.»

این هنرمند و پژوهشگر، با اشاره به ضرورت توجه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی به قصه‌گویی ادامه می‌دهد: «قصه‌گویی از دیرباز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جایگاه بسیار خوبی داشته است و بسیاری از دوستان فرهنگی و هنری، در فضای قصه‌گویی فعالیت می‌کردند و حتی خود من نیز تجربه‌اش را دارم. اما متاسفانه نسل امروز درگیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شده است و خانواده‌ها نیز کمتر این فرصت را دارند تا دور هم جمع شوند و بتوانند در کنار هم به قصه‌گویی بپردازند. رسانه‌های جمعی ما به‌ویژه صداوسیما و مدیران تصمیم‌گیرنده در دیگر نهادهای فرهنگی نیز این وظیفه را فراموش کرده‌اند و امروز دیگر مانند گذشته قصه‌گویی جایگاه پُررنگی ندارد.»

انصافی با بیان این‌که ادبیات و قصه‌های ما باید به‌روزرسانی شوند، می‌گوید: «نسل امروز به دنبال قصه‌های کوتاه و مختصر است. همچنین قصه‌ها کهن و عامیانه را باید به زبان امروز درآورد و حتی در قالب طنز آن را بیان کرد. بسیاری از دوستان من این روزها مشغول این کار هستند و اتفاقا به واسطه همین مختصر بودن و طنز بودن، برای مخاطب هم جذابیت دارد. اما همان‌طور که گفتم، باید مسئولین نیز به این امر بها دهند و از آن حمایت کنند.»

بیشتر بخوانید:

کودکان ثروتمند را بشناسید

راه حل سعید الهی منتقد و مستندساز برای خروج سینما از انسداد فعلی

این بازیگر و کارگردان، درپایان با اشاره به برگزاری جشنواره قصه‌گویی، تاکید می‌کند: «این جشنواره بیش از دو دهه است که سابقه دارد. بیش از هر چیز امیدوارم که قصه‌گوها در این رویداد فرهنگی، آزادی عمل داشته باشند و از موضوعات به‌روز استفاده کنند و این همراه با محدودیت نباشد.»

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی‌ ۱۴۰۱در شهر یزد برگزار خواهد شد.

۵۷۲۴۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.