انحصاری-چگونه Equinor نروژی از روسیه خارج شد: سریع حرکت کنید، ارزان بفروشید

به گفته سه منبع صنعتی، Rosneft روسیه تنها یک یورو (1 دلار) برای دارایی های اصلی Equinor پرداخت کرد، در حالی که به گروه نروژی تحت کنترل دولت اجازه داد از تعهدات و تعهدات سرمایه گذاری آتی چشم پوشی کند. جزئیات این معامله، که پس از خروج بسیاری از مشاغل غربی از روسیه در پی

کد خبر : 255198
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
انحصاری-چگونه Equinor نروژی از روسیه خارج شد: سریع حرکت کنید، ارزان بفروشید


به گفته سه منبع صنعتی، Rosneft روسیه تنها یک یورو (1 دلار) برای دارایی های اصلی Equinor پرداخت کرد، در حالی که به گروه نروژی تحت کنترل دولت اجازه داد از تعهدات و تعهدات سرمایه گذاری آتی چشم پوشی کند.

جزئیات این معامله، که پس از خروج بسیاری از مشاغل غربی از روسیه در پی حمله روسیه به اوکراین صورت گرفت، قبلا گزارش نشده بود.

این قرارداد پس از هفته‌ها مذاکره میان نمایندگان اکینور و روسنفت انجام شد که به نوبه خود روابط با کرملین را که حرف آخر را در مورد چنین معاملاتی می‌زند، انجام می‌دادند.

بر اساس این قرارداد، کرملین موافقت کرد که تعهدات و تعهدات سرمایه گذاری آتی Equinor به ارزش حدود 1 میلیارد دلار را به Rosneft منتقل کند. منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که در ازای آن، Equinor با فروش سهام روسنفت در سرمایه گذاری مشترک خود به قیمت یک یورو موافقت کرد.

سخنگوی Equinor که ارزش دفتری دارایی های روسیه خود را از 1.1 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال جاری به صفر رساند، گفت خروج این شرکت از سرمایه گذاری مشترک با Rosneft “خنثی از ارزش” است.

روس نفت به درخواست های مکرر برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این عقب نشینی به برنامه های بلندپروازانه Equinor پایان داد، که 10 سال پیش قراردادی را با Rosneft برای کمک به اکتشاف نفت و گاز در بخش های عظیمی از خاک روسیه، از جمله قطب شمال، اقیانوس آرام و جنوب کشور امضا کرد.

این اتفاق همچنین در حالی رخ داد که بزرگ‌ترین شرکت نفتی ایالات متحده، اکسون موبیل، تولید پروژه نفتی ساخالین-1 در خاور دور روسیه را به حالت تعلیق درآورد که خشم مسکو را برانگیخت و قانون جدیدی را آغاز کرد که فروش دارایی‌های شرکت‌های خارجی را بدون تأیید کرملین ممنوع می‌کند.

رقبای شل و بریتیش پترولیوم نیز پیشرفت کمی در خروج از روسیه یا یافتن خریدار برای ده ها میلیارد دارایی داشته اند.

برنامه های جاه طلبی

Equinor در ماه مه 2012 با حضور رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و معاون نخست وزیر روسیه، ایگور سچین، که مدت کوتاهی پس از آن به روس نفت پیوست، قرارداد همکاری استراتژیک با Rosneft امضا کرد.

این قرارداد شامل حفاری مشترک چاه‌های دریایی روسیه و مطالعه پتانسیل تولید برای برخی دارایی‌های خشکی و همچنین مشارکت روس نفت در اکتشاف در نروژ بود.

قرار بود همکاری بین نروژ و روسیه پس از اینکه دو قدرت قطب شمال در سال 2010 بر سر مرز خود در دریای بارنتس توافق کردند و به مناقشه 40 ساله پایان داد، به سطح جدیدی برسد.

تحریم های غرب علیه مسکو پس از الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در سال 2014، همکاری در حفاری چاه های دریایی قطب شمال را محدود کرد، اما در خشکی ادامه یافت و حتی گسترش یافت.

بین سال‌های 2018 تا 2020، Equinor و Rosneft مشارکت خود را در چندین زمینه در غرب و شرق سیبری گسترش دادند.

به گفته دو منبع، چندین سال پیش Equinor در حال کار بر روی یک توافق بزرگتر و چند میلیارد دلاری با Rosneft برای اکتشاف مشترک میادین غول پیکر سیبری بود، اما این دو نتوانستند در مورد شرایط نهایی به توافق برسند.

در سال 2021، Equinor ذخایر نفت اثبات شده خالص در روسیه را 88 میلیون بشکه معادل نفت (بو) و تولید 21000 بو در روز، تنها 1 درصد از تولید جهانی آن و کسری از تولید بسیار بیشتر روسیه شل یا BP گزارش کرد.

در 27 فوریه، سه روز پس از حمله روسیه به اوکراین، Equinor آغاز خروج خود از روسیه را اعلام کرد.

سخنگوی اکوینور گفت که این گروه گروهی را برای اجرای عقب نشینی تشکیل داد و گفت و گو با مقامات را ادامه داد تا مطمئن شود که از تمام تحریم ها تبعیت می کند.

جزئیات در ماه می نهایی شد.

Equinor در این ماه با واگذاری 30 درصد از سهام خود در میدان نفتی Arctic Kharyaga به اپراتور روسی Zarubezhneft که تحت کنترل دولت است، خروج کامل خود را تکمیل کرد. شرایط مالی اعلام نشده است.

(گزارش توسط ران بوسو و نریجوس آدامیتیس؛ ویرایش توسط مارک پاتر)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.