انحصاری – ایالات متحده و طالبان در زمینه ذخایر افغانستان پیشرفت می کنند، اما شکاف های بزرگ باقی مانده است

[ad_1] با این حال، به گفته دو منبع، اختلافات قابل توجهی بین طرفین وجود دارد، از جمله امتناع طالبان از جایگزینی منصوبان ارشد سیاسی بانک، که یکی از آنها و چند تن از رهبران جنبش تحت تحریم های ایالات متحده است. برخی از کارشناسان گفتند که چنین اقدامی به بازگرداندن اعتماد به این نهاد کمک

کد خبر : 233811
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
انحصاری – ایالات متحده و طالبان در زمینه ذخایر افغانستان پیشرفت می کنند، اما شکاف های بزرگ باقی مانده است

[ad_1]

با این حال، به گفته دو منبع، اختلافات قابل توجهی بین طرفین وجود دارد، از جمله امتناع طالبان از جایگزینی منصوبان ارشد سیاسی بانک، که یکی از آنها و چند تن از رهبران جنبش تحت تحریم های ایالات متحده است.

برخی از کارشناسان گفتند که چنین اقدامی به بازگرداندن اعتماد به این نهاد کمک می کند و آن را از مداخله گروه شبه نظامی اسلام گرا که یک سال پیش قدرت را به دست گرفت اما دولت های خارجی آن را به رسمیت نمی شناسند، محافظت می کند.

یک منبع دولتی طالبان که خواست نامش فاش نشود، گفت: در حالی که طالبان مفهوم صندوق امانی را رد نمی کنند، اما با پیشنهاد ایالات متحده برای کنترل شخص ثالث این صندوق که ذخایر برگشتی را نگهداری و پرداخت می کند، مخالف هستند.

به گفته یک منبع آمریکایی که همچنین از ذکر نامش خودداری کرد، ایالات متحده در حال مذاکره با سوئیس و سایر طرف‌ها در مورد ایجاد مکانیزمی است که شامل صندوق امانی می‌شود و پرداخت‌های آن با کمک یک هیئت بین‌المللی تعیین می‌شود. به منظور بحث در مورد موضوع

این منبع آمریکایی افزود که یک مدل ممکن می تواند صندوق امانی بازسازی افغانستان باشد، یک صندوق تحت مدیریت بانک جهانی که برای دریافت کمک های انکشافی خارجی به کابل ایجاد شده است.

شاه محرابی، استاد اقتصاد افغان-آمریکایی که عضو شورای عالی بانک مرکزی افغانستان است، گفت: «هنوز توافقی حاصل نشده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده و وزارت امور خارجه فدرال سوئیس از اظهار نظر خودداری کردند. بانک مرکزی افغانستان به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

حدود 9 میلیارد دلار ذخایر خارج از افغانستان، از جمله 7 میلیارد دلار در ایالات متحده، از زمانی که طالبان در ماه اوت گذشته کابل را تسخیر کردند و نیروهای تحت رهبری ایالات متحده پس از 20 سال جنگ با شبه نظامیان عقب نشینی کردند، نگهداری می شود.

دولت‌های خارجی و گروه‌های حقوق بشر طالبان را به نقض حقوق بشر از جمله قتل‌های غیرقانونی در جریان شورش و پس از آن متهم کرده‌اند و این جنبش از زمان به دست آوردن قدرت، آزادی زنان را محدود کرده است.

جامعه بین المللی از این گروه می خواهد که پیش از به رسمیت شناختن رسمی آن، سابقه خود را در زمینه حقوق زنان و سایر حقوق بهبود بخشد.

طالبان قول داده اند که درباره قتل های ادعایی تحقیق خواهند کرد و می گویند که برای تامین حقوق افغان ها برای تحصیل و آزادی بیان در چارچوب قوانین اسلامی تلاش می کنند.

“حرکت مثبت”

محرابی، یک مقام طالبان و یک دیپلمات ارشد گفت که در گفتگوهای ماه گذشته در دوحه، طالبان پاسخ خود را به پیشنهاد ایالات متحده برای مکانیسمی برای آزاد کردن دارایی های افغانستان به مقامات آمریکایی ارائه کردند.

کارشناسان هشدار دادند که آزادسازی وجوه تنها کمک‌های موقتی به همراه خواهد داشت و جریان‌های درآمدی جدید برای جایگزینی کمک‌های مستقیم خارجی که ۷۰ درصد بودجه دولت را قبل از توقف پس از تسلط طالبان تامین می‌کرد، مورد نیاز است.

اما برخی مبادله پیشنهادها را نور امیدی می‌دانستند که می‌توان سیستمی ایجاد کرد که امکان آزادسازی وجوه بانک مرکزی افغانستان را فراهم کند و در عین حال اطمینان حاصل شود که طالبان به آنها دسترسی ندارند.

مذاکرات در مورد دارایی ها و سایر موضوعات پس از لغو جلسات واشنگتن در دوحه در ماه مارس، زمانی که طالبان از وعده خود مبنی بر باز کردن دبیرستان های دخترانه سرپیچی کردند، دچار مشکل شد.

محرابی با بیان اینکه پیشنهاد متقابل طالبان را ندیده است، گفت: «در کل یک حرکت مثبت است» که طالبان پیشنهاد آمریکا را رد نکردند.

این مقام طالبان گفت که این گروه آماده است تا به یک پیمانکار منصوب شده از سوی وزارت امور خارجه اجازه دهد تا بر انطباق بانک مرکزی افغانستان با استانداردهای مبارزه با پولشویی نظارت کند و کارشناسان نظارتی می توانند به افغانستان بروند.

این مقام افزود، اما طالبان نگران این بودند که ایده ایالات متحده می تواند یک ساختار موازی بانک مرکزی ایجاد کند، و برای برکناری منصوبان ارشد سیاسی از جمله معاون فرماندار نور احمد آغا، که تحت تحریم های تروریسم ایالات متحده است، آماده نبودند.

این منبع آمریکایی رد کرد که صندوق امانی پیشنهادی به یک بانک مرکزی موازی تبدیل شود.

تراشه اولیه

مذاکرات بر روی آزادسازی اولیه 3.5 میلیارد دلاری متمرکز شده است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، دستور داد تا از 7 میلیارد دلار ذخایر افغانستان که توسط بانک فدرال رزرو نیویورک نگهداری می شود، «به نفع مردم افغانستان» کنار گذاشته شود.

3.5 میلیارد دلار دیگر در دعاوی حقوقی علیه طالبان ناشی از حملات 11 سپتامبر 2001 به ایالات متحده است، اما دادگاه ها می توانند تصمیم بگیرند که این بودجه را نیز آزاد کنند.

تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان در ماه فوریه گفت که وجوهی که بایدن کنار گذاشته به طور بالقوه می تواند برای تجدید سرمایه یک بانک مرکزی اصلاح شده و سیستم بانکی فلج شده استفاده شود.

اقتصاد افغانستان پس از تسلط طالبان، با مسدود شدن ذخایر خارجی بانک مرکزی، توقف کمک‌های واشنگتن و سایر کمک‌کنندگان و پایان دادن به تحویل ارز توسط ایالات متحده، دچار سقوط آزاد شد.

سکتور بانکی تماماً سقوط کرد و پول ملی افغانی به شدت سقوط کرد.

بانک جهانی می گوید که این بانک تقویت شده است، اگرچه کمبود دلار و افغانی همچنان ادامه دارد. بیکاری بالا و قیمت های سرسام آور، ناشی از خشکسالی، همه گیری کووید-19 و حمله روسیه به اوکراین، بحران انسانی را بدتر کرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید میلیون‌ها افغان بدون غذای کافی با زمستان دوم روبرو هستند.

کارشناسان می گویند که آزاد کردن وجوه خارجی به بانک مرکزی به مهار این بحران کمک می کند.

شما به یک بانک مرکزی نیاز دارید که ارزش ارز را تنظیم کند، قیمت ها را تنظیم کند، نقدینگی را برای واردات تضمین کند… این اختیاری نیست. گرام اسمیت، مشاور ارشد گروه بین المللی بحران گفت: مردم غذا نمی خورند.

(گزارش اضافی توسط مایکل شیلدز در زوریخ؛ ویرایش توسط مایک کولت وایت)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.