انتقاد وزارت بهداشت از عدم تخصیص اعتبارات جوانی جمعیت

[ad_1] معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت، بهترین وزارتخانه، وزارت بهداشت بوده است، در عین حال از عدم تخصیص اعتبارات اجرای قانون جوانی جمعیت به این وزارتخانه در سال گذشته انتقاد کرد. به گزارش هوشمند نیوز، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته ملی جمعیت،

کد خبر : 358715
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
انتقاد وزارت بهداشت از عدم تخصیص اعتبارات جوانی جمعیت

[ad_1]

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت، بهترین وزارتخانه، وزارت بهداشت بوده است، در عین حال از عدم تخصیص اعتبارات اجرای قانون جوانی جمعیت به این وزارتخانه در سال گذشته انتقاد کرد.

به گزارش هوشمند نیوز، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته ملی جمعیت، گفت: ما تاکنون خدمات خوبی در زمینه قانون جوانی جمعیت انجام دادیم، اما سطح توقع ما این نیست؛ بهترین وزارتخانه ما بودیم اما می‌توانیم بهتر کار کنیم به شرط آنکه بقیه نیز هم دوش ما حرکت کنند. بسیاری از طرح‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهیم با بودجه خود وزارت بهداشت بوده است؛ پس اعتبارات اجرای قانون جوانی جمعیت چه شد؟ حتی یک ریال از اعتبارات سال ۱۴۰۱ به ما تخصیص داده نشده است؛ اما با این‌حال ما مراکز درمان ناباروری را تاسیس و تجهیز کردیم؛ اما لازم است که سازمان برنامه و بودجه نیز کنار ما بیاید.

وی ادامه داد: مبلغ مصوب ستاد ملی برای سال قبل ۲.۳ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است ولی هیچ رقمی تخصیص نیافت. حال این موضوع را بگذارید در کنار کم کاری در فرهنگسازی. وزارت بهداشت ۹۵ درصد از آنچه که وظیفه‌اش بوده را انجام داده است اما همه اینها ۳۰ درصد کل موضوع نیست و سایر دستگاه‌ها باید به درستی ایفای نقش کنند. چرا باید بانک‌ها برای وام ازدواج انقدر جوانان را معطل کنند؟

افزایش چشمگیر آمار سالمندان در ۱۰ سال گذشته

نگرانی از کاهش جمعیت جوان

وی افزود: دنیا الان درگیر بحث جمعیت است و کشورهای مختلف سیاست‌های مختلفی برای حفظ جمعیت به کار می‌گیرند و در کشور ما هم با گذر اپیدمیولوژیک بیماری‌ها در حال حاضر تغییر جدی صورت می‌گیرد و جمعیت به طرف سن بالا می‌رود. فکر نمی‌کنم اکنون خانواده‌ای باشد که فرد مسن نداشته باشد و این آمار افراد مسن در ۱۰ سال گذشته افزایش چشمگیر داشته است که نشان از ارائه خدمات خوب ما در حوزه سلامت است‌ که متوسط سن را افزایش داده است؛ ولی جمعیت جوان در حال کم شدن است و آمار ما یک کاهش تدریجی جمعیت در چند سال اخیر را نشان می‌دهد و این نگرانی ایجاد می‌کند.

لزوم اقدام جدی در فرهنگسازی فرزندآوری

او ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شد و دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری در این خصوص را می‌دانیم. جمعیت نه به عنوان یک عامل اقتصادی تنها، بلکه عاملی برای ارتقای فرهنگ و اقتدار کشورها در تمام جنبه‌ها است که کارشناسان به آن رسیده اند. باید نیاز را بر اساس قانون تعیین کنیم. در سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شد و ۶۰ درصد مواد آن به حوزه وزارت بهداشت بازمی‌گردد و کارهای خوبی در طی سال‌های ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ انجام شد، اما قطعا راضی نیستیم؛ چون اقدامات بیشتری باید انجام شود. بویژه برای فرهنگسازی باید کار زیادی انجام شود.

فرشیدی ادامه داد: ۴۰ سال قبل با اقداماتی که آن زمان در حوزه سلامت انجام شد کاهش جمعیت اتفاق افتاد و خیلی‌ها گفتند آن موقع موفق بودید پس الان هم باید برای افزایش جمعیت موفق باشید؛ اما اگر آن زمان یک وازکتومی صورت می‌گرفت سر ماه پولش پرداخت می‌شد و کلی هم برای آن تبلیغ می‌شد اما آیا الان نیز به اندازه کافی حمایت می‌شود؟ اصلا اعتباری به ما دادند؟ ما کارهایی که کردیم را بر اساس منویات مقام معظم رهبری وظیفه خود می‌دانیم اما سازمان‌های مختلف دیگر نیز باید وظیفه خود را انجام دهند. مرکز درمان ناباروری، مرکزی فوق تخصصی است و هزینه زیادی برای ساخت آن لازم است و باید اعتبار آن تامین شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار کرد: بیش از ۱۷ جلسه قرارگاه جمعیت و فرزنداوری تشکیل دادیم که پیغام را به مراکز مختلف بفرستیم‌ و جلسات متعدد گذاشتیم. مدیری که به جوانی جمعیت اعتقاد نداشته باشد نمی‌تواند در این پست باشد و خوب کار کند، باید اعتقاد قلبی داشته باشد. در موضوع جمعیت تفاوتی بین بخش خصوصی و دولتی نداریم و همه باید پای کار بیایند.

او با اشاره به اینکه ذهنیت و فرهنگسازی است که خانواده را می‌سازد، تصریح کرد: فرزندان به همه چیز یک خانواده کمک می‌کنند. از طرفی نخبگان هم باید ایفای نقش کنند.

به دنبال تحکیم و نشاط درون خانواده باشیم

باید به آسیب‌های تک‌فرزندی فکر کرد

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت تقویت هویت مادری، اظهار کرد: گاهی برخی از مادر بودن و زایمان طبیعی فرار می‌کنند. پله اول صحبت از خانواده، مادر است‌. باید به دنبال تحکیم و نشاط درون خانواده باشیم. متاسفانه برخی سازمان‌های جهانی تعریفی متفاوت از خانواده ارائه می‌دهند و وزارت بهداشت در سال جاری با همکاری کشورهای اسلامی قصد کارهای جدی دارد. باید به آسیب‌های تک فرزندی فکر کرد و برای آن کار کرد.

وی با بیان اینکه سقط عمدی جنین یک گناه در فقه است، گفت: باید عوارض جسمانی آن هم بررسی شود و خانواده‌ها را آگاه کنیم تا از انجام سقط منصرف شوند. از طرفی باید به دنبال درمان ناباروری باشیم‌.

فرشیدی با تاکید بر ترویج ازدواج، گفت: سن ازدواج بالا رفته است که باید با اصلاح مسائل اقتصادی و فرهنگی به دنبال رفع آن برویم. در مورد ازدواج خصوصا در دانشجوها این کار را شروع کردیم تا کاهش ازدواجی که در سال ۱۴۰۱ داشتیم را در سال ۱۴۰۲ نداشته باشیم.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.