انتخاباتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم/بیش از همیشه در مقابل پروتکل‌شکنی بایستید

وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از بروز پیکهای بعدی کرونا با ویروس هندی و آفریقای جنوبی، گفت: از ستادهای استانی انتخابات تقاضا دارم که بر رعایت پروتکل ها تاکید کنند تا گرفتار پیک پنجم و ویروسی به نام ویروس هندی نشویم. به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در

کد خبر : 58752
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۴:۵۷
انتخاباتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم/بیش از همیشه در مقابل پروتکل‌شکنی بایستید



وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از بروز پیکهای بعدی کرونا با ویروس هندی و آفریقای جنوبی، گفت: از ستادهای استانی انتخابات تقاضا دارم که بر رعایت پروتکل ها تاکید کنند تا گرفتار پیک پنجم و ویروسی به نام ویروس هندی نشویم.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در ایلام با تشکر از مردم استان، گفت: آنها علی رغم دست تنگی کنار ما بودند و دل های گشاده داشتند و از نیروهای امنیتی که در پس پرده همه چیز را رصد می‌کنند نیز ممنونم که این امن و امان را مدیون آنان هستیم. از کسبه عزیز ممنونیم که با تمام سختی ها پروتکل‌ها را رعایت کردند و امرار معاش سختی داشتند اما بزرگ منشانه تقاضای ما را رعایت کردند. 

وی در ادامه تاکید کرد: دیروز توفیق داشتم تا سجده کنم و ببویم خاک معطر خوزستان را. دیروز به همکارانم عرض کردم که برای ما شیعیان زیارت اهل بیت (ع) و مقتل شهدا باید روزیمان شود وگرنه میسر نمی‌شود؛ نه در جلوی دوربین که در جلسات خصوصی هم صحبت من همین بوده است. روزهای بسیار سختی که بر این کشور می‌گذشت هم عرض می‌کردم  تا زمانی که حرمت خون و عطر شهدا در مشام مردم این سرزمین است و تا زمانی که دعای یک مادر شهید در کشور جاری است و تا زمانی که نفس عطرآگین جانباز قطع نخاع جاری است، ما امکان ندارد روز ذلت برای این سرزمین داشته باشیم. ما دفاع مقدس را گذراندیم و دیدید که هیچ جنگی در طول هشت سال رخ نداد که یک میلیمتر از خاک آن سرزمین را در سر میز مذاکره پس نگیرند و ما با تکیه بر لطف الهی و شیوه آقا امام حسین (ع) به گونه ای عمل کنیم که حتی سانتی متری از خاک این کشور را در میز مذاکره پس نگیریم. این یک جنگ نابرابر بود و تنها گناه این کشور این بود که می‌گفت می‌خواهیم روی پای خود بایستیم و دیدید که با چه آبرویی این جنگ را پشت سر گذاشتیم.

نمکی ادامه داد: امیدوارم به آبروی امام حسین (ع) ما خدمت گذاران ناچیز شرمنده خون شهدا نباشیم. مردم ایلام غیر از مرزبانی و مقاومت روزهای دفاع مقدس عزت دیگری دارند که میزبان زائرین اهل بیت (ع) هستند. اگر زیارت را در تشیع مرور کنید سابقه خواندنی و شنیدنی دارد. زیارت شیعه در طول تاریخ مبارزه بوده است. مردم ایلام میزبان زائران اهل بیت (ع) هستند. در مدیریت کرونا هم وجدانا در این استان خوب عمل کردید. استانی با شرایط خاص و محدودیت‌هایی که داشت یکی از سهمگین ترین امواج کرونا را با امواج کرونای انگلیسی مدیریت کرد و رکورد ارزشمندی زد.

وی افزود: اگر این همدلی نبود یقینا در تنهایی همکاران من این توفیق را حاصل نمی‌کردند. کمک‌های مومنانه و کاری عظیم در طرح مزین به نام شهید سلیمانی سبب این اتفاق بزرگ شد. آن هم در پیک چهارم و ویروسی که می‌توانست ما را زمین گیر کند.

نمکی گفت: بارها گفته ام که اگر خدایی نکرده مدیریت کرونا شکست خورد، شکست وزارت بهداشت نیست و اگر پیروز شویم هم صرفا موفقیت وزارت بهداشت نیست، کرونا و مدیریت آن  آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران است و خواهید دید در آینده که طبقه بندی کشورها با مدیریت کرونا خواهد بود و هرچه کشورها موفق تر شوند در طبقه بندی بین المللی جایگاه بالاتری خواهند داشت. ما به لطف الهی با تجربه دفاع مقدس و با وفاق و همدلی، خردمندی مقام معظم رهبری و ستاد ملی و وقت گذاشتن رییس جمهور و زحمات تمام نهادها و سازمان‌های مردم نهاد حماسه بزرگی خلق کردیم.

وی افزود:  در پیک چهارم کرونا از تجربه جدیدی استفاده کردیم و میدانستیم این موج می‌تواند ما را به پدیده‌ای به نام تخت بیمارستانی نایاب برساند و من در انگلیس دیدم با آن نظام بهداشتی قوی، بیماران پشت درب بیمارستان‌ها می‌مانند و باید دقت کنیم. به همین دلیل به همکارانم تاکید کردم اعمال غیر اورژانسی را متوقف کرده و کلینیک‌های سرپایی را گسترش دهند و طرح شهید سلیمانی را زنده نگاه دارند.

نمکی ادامه داد: در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۹ به روسای دانشگاه‌ها  تاکید کردم مبادا با کاهش تعداد بیماران فریب بخورید و با طرح شهید سلیمانی فاصله بگیرید و ما باید کنار هم این ذخیره ملی را حفظ کنیم.

وزیر بهداشت افزود: سومین اقدامی که انجام دادیم، این بود که درمانگاه‌ها و مراکز بستری موقت برای درمان ضدویروس راه‌اندازی کرده و کمیته‌هایی را برای ترخیص تشکیل دادیم تا بیمارانی که حال‌شان بهتر است در منزل مراقبت شوند. این اتفاق بزرگ ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی را برای ما ذخیره کرد. یعنی باید ۱۵۰ هزار بیماری که می‌آمدند و داروی سرپایی گرفته و می‌رفتند، ۱۰ روز در بیمارستان می مانند. یعنی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار در موج چهارم بیمار سرپایی داشتیم و ۱۵۰ هزار بیمار بستری باید اضافه می‌شد. در حالی که کل تخت‌های بستری ما ۱۴۰ هزار تخت است. در عین حال ۴۷ هزار بیمار را هم برای کرونا بستری کردیم. این مدل باعث شد که نه تخت کم بیاوردیم و نه بیمار غیرکرونایی پشت در بیمارستان‌هایمان بماند.

وی افزود: نکته مهمی که باید برای بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بدانند این است که بیمار کرونا متفاوت است و نیاز به تجهیزات مختلف و آی سی یو دارد. ۲۵ تا ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا باید در آی سی یو بستری شوند و در آنجا هم دقیقه‌ای ۳۵ لیتر اکسیژن نیاز دارند. اتفاق مبارکی افتاد، همه کمک کردند و میزان مرگ‌ها یک‌دوم مرگ‌های پیک‌های قبلی شد. گرچه یک مرگ هم زیاد است، اما این یک رکورد برای جمهوری اسلامی ایران شد آن هم در مقابل دیدگانی که منتظر سقوط ما بودند. منتظر بودند که ما چگونه فرو خواهیم ریخت و این آرزو را هم به گور می‌برند.

نمکی گفت: در طول این ایام ما ۴۶۰ اکسیژن‌ساز به کشور اضافه کردیم که کار بسیار عظیمی بود آن هم در روزهای سخت تنگدستی. در این مدت بیش از ۱۷۰ سی‌اسکن توزیع شد که چندتایشان در همین استان توزیع شد که اگر نبود، مشکلات زیادی داشتیم. ما در سال سخت کرونا به لطف خداوند هر ماه بیش از ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی به تخت‌هایمان اضافه کردیم و حدود ۳۰۰۰ تخت آی سی یو در این ایام ساخته و راه‌اندازی شد. در حالی که قبل و بعد از انقلاب ما حدود ۸۰۰۰ تخت آی سی یو داشتیم، اما طی یکسال ۳۰۰۰ تخت آی سی یو، با لطف خدا ایجاد شد. همچنین ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی را داریم راه‌اندازی می‌کنیم که از رکوردهای تاریخی زمانی است که در باتلاق کرونا گرفتار بودیم.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت ایلام، گفت: من از توسعه زیرساخت‌ها در ایلام راضی نیستم. من ۳۰ سال قبل مسئول بهداشت کشور بودم، به این استان می‌آمدم. وقتی رفتم سازمان برنامه و بودجه، یکی از استان‌هایی که هدف‌گذاری کردم، همین استان بود و دو تا سه بار به استان آمدم. غصه خوردم مرکز استانی که پارک، سینما، برخی زیرساخت‌های لازم را برای مردم ندارد. بیمارستان ایلام را سه تا چهار بار دارم بازدید می‌کنم، این بار به دکتر تقوی نژاد اعلام کردم که چرا کار در ایلام قفل است. چرا این بیمارستان تمام نشده است. ما باید در این دولت بیمارستان ایلام را تمام کنیم. همه را مکلف می‌دانم که باید بیمارستان ایلام را ظرف ماه آینده تمام کنیم. مشکلات را حل کنید و خواهشم از استانداری و دوستان این است که مشکلات را حل کنند. ما در زمینه تجهیزات و کارهای باقی مانده اجرایی کار آماده ایم. گرچه کار به دلیل طولانی شدن، گران شد. هیچ عارضه‌ای بدتر از تطویل پروژه عمرانی نیست و وقتی طولانی شد، گرا می‌شود. ما باید بیمارستان ایلام را تا ۴۵ یا ۶۰ روز آینده تمام کنیم. باید حداکثر در ۶۰ روز آینده این کار تمام شود و بیمار در بیمارستان بخوابد.

وزیر بهداشت گفت: دوم بحث رادیوتراپی است که باید حتما شروع شود. نباید ایلام مرکز رادیوتراپی نداشته باشد. از همین امروز کار را شروع کنید. به محض اینکه اعلام آمادگی کنید که جای نصب و… آماده است، برایتان می‌فرستیم. در زمینه سایر مناطق مانند ملکشاهی هم باید مشکلات رفع شود. ما جاهایی خیلی دیرتر شروع کردیم و اکنون بهره‌برداری کردیم. کار کند پیش می‌رود. در زمینه ملکشاهی هم باید کار تمام شود و حداقل دو طبقه‌ای که برای استفاده اورژانس و  تخت‌های مورد نیاز اورژانس بود، باید تمام شود. مرکز رادیوتراپی را شروع کنید، بیمارستان ایلام را تا 60 روز آینده تمام کنید و مرکز ملکشاهی را هم باید تا 45 روز آینده پیش بریم. درباره سایر شهرها هم معاونین بررسی کنند تا ببینیم چه امکاناتی لازم دارند. واقعا ما به ایلام مدیونیم و باید مسائل ایلام را حل کنیم. نمی‌خواهم که در کارنامه وزارتم ثبت شود که برای ایلام آنچه که باید انجام نشد. در زمینه سی تی اسکن هم دو دستگاه را می‌فرستیم.

نمکی در ادامه با اشاره به بحث انتخابات، گفت: مطبوعات و رسانه‌ها به ویژه در دوران انتخابات نقش مهمی دارند. ما نگرانیم. نگران گرفتاری در پیک‌های خطرناک بعدی با ویروس هندی و آفریقای جنوبی هستیم. باید انتخابات را آرام، بدون دغدغه و با نظارت نیروی انتظامی و استانداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم. اگر خدایی نکرده پروتکل‌ها را بشکنیم، اگر کاندید یا هواداری پروتکل‌شکنی کند، مشکل است.

وی افزود: آمریکای بعد از انتخابات ترامپ یادتان نرود که به دلیل پروتکل شکنی‌ها شاهد بروز مرگ‌ها بودند. اجازه ندهید در عرصه بین‌المللی انتخابات ما مایه گرفتاری برای پیک پنجم کرونا شود. باید واقعا وقت بگذاریم و بیش از همیشه به مراعات پروتکل‌ها اصرار کنند، بیش از همیشه در مقابل پروتکل‌شکنی بایستند. ما سعی می‌کنیم با کاندیداها هم صحبت کنیم. من آدم سیاسی نیستم و خودم را از سیاست‌زدگی دور کردم، به هر حال همه برای ما محترم هستند و هرکس را که شورای نگهبان تایید کند، برای ما محترم است. ما خیلی دنبال مباحث سیاسی نیستیم و حرف کارشناسی می‌زنیم و وظیفه دفاع از سلامت مردم را داریم.

وی گفت: بارها اعلام کردم که من وزیر بهداشت همه مردم این سرزمین اعم از شیعه، سنی، زرتشتی، کلیمی، لامذهب و حتی زندانی محکوم به اعدام این کشور هستم و باید بر این رسالت بایستم و از ستادهای استانی هم تقاضا دارم که بر رعایت پروتکل ها تاکید کنند تا گرفتار پیک پنجم گرفتار ویروسی به نام ویروس هندی نشویم که هم اکنون هم مواردی از آن را داریم و این آتش به دامان همه کشور نیفتد.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.