امیرعبداللهیان: بدهی انگلیس به ایران پرداخت شد

حسین امیرعبدالهیان در حاشیه مراسم جشن دیپلماتیک نوروز ١۴٠١ که با حضور سفرا و روسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران در محل باشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران در مورد آزادی نازنین زاغری اظهار داشت: بیش از ٣٩٠ میلیون پوند پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص برخی خریدهای دفاعی که

کد خبر : 179808
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱:۱۱
امیرعبداللهیان: بدهی انگلیس به ایران پرداخت شد



حسین امیرعبدالهیان در حاشیه مراسم جشن دیپلماتیک نوروز ١۴٠١ که با حضور سفرا و روسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران در محل باشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران در مورد آزادی نازنین زاغری اظهار داشت: بیش از ٣٩٠ میلیون پوند پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص برخی خریدهای دفاعی که از انگلستان داشتیم از این کشور مطالبه داشتیم.

وی ادامه داد: در چهار ماه گذشته تماس های فشرده ای میان من و وزیر خارجه انگلیس برقرار بود و هدف ما این بود که بتوانیم این مطالبات را زنده کنیم تا این مبلغ به بانک مرکزی ایران وارد شود.

ارتباطی میان آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی بازداشت شدند وجود ندارد

وزیر امور خارجه گفت: به صراحت اعلام می کنم که هیچ ارتباطی میان آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم آنها ثابت شد و قوه قضاییه باید در خصوص وضعیت آنها تصمیم می گرفت، وجود ندارد.

وی گفت: ما چند روز پیش این مبلغ را دریافت کردیم اما به طور همزمان پیگیری های قضایی و روند قضایی برای درخواست آزادی این دو تن ادامه داشت، شاید از نظر زمانی روزهای آزادی و واریز پول نزدیک به هم بود اما ارتباطی میان این دو مساله وجود ندارد.

وزیر امورخارجه افزود: آزادی این دو فرد (نازنین زاغری و انوشه آشوری) در نهایت با نگاه انسانی در جمهوری اسلامی ایران محقق شد.

امیرعبدالهیان افزود: اخباری که مبنی بر گرفتن پول و آزاد کردن این افراد منتشر می شود نادرست و نادقیق است.

بین مذاکرات وین و تحولات اوکراین ارتباطی وجود ندارد

وی تاکید کرد: طرف روسی اطمینان داد که هیچ گونه ارتباطی بین دو موضوع مذاکرات وین و تحولات اوکراین قائل نیست.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در سفر روسیه پیگیری مسائل دو جانبه را دنبال می‌کردیم اما در کنار آن تحولات اوکراین و همچنین مذاکرات وین که اکنون به مراحل آن بسیار نزدیک شدیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخشی از افراد این گونه از اظهارات سرگئی لاوروف منعکس و برداشت کرده بودند که طرف روس به نوعی هر گونه توافقات احتمالی ما در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها در موضوع تحولات اوکراین را به گروگان گرفته است، روشن شدن این مساله در جریان مذاکرات مهم و حائز اهمیت بود.

وی اظهار داشت: روشن شد و طرف روسی اطمینان داد که هیچ گونه ارتباطی بین این دو موضوع قائل نیست و هر زمانی که مطالبات ایران محقق شود و به نقطه توافق برسد در کوتاه ترین زمان آماده هستیم توافق در چارچوب کمیسیون مشترک ذیل برجام صورت بگیرد.

تضمین اقتصادی هنوز باقی مانده است

امیر عبداللهیان گفت: چهار موضوع به عنوان خط قرمز خودمان در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده است و به مرحله توافق رسیدیم اما دو موضوع همچنان باقی مانده است از جمله تضمین اقتصادی.

وی ادامه داد: امروز با علی باقری گفت وگو داشتم و از طریق non paper با انریکه مورا به تبادل پیام هایمان به طرف آمریکایی ادامه می دهیم و هر زمان که به نقطه توافق در این دو موضوع و در این دو خط قرمز باقی مانده نزدیک شویم تیم ما با هدایت علی باقری در وین حضور پیدا می کنند.

وزیر خارجه تصریح کرد: اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو موضوع باقی مانده داشته باشد آماده هستیم در نخستین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم.

وی خاطر نشان کرد: اما اکنون این موضوع در دست طرف آمریکایی است و اینکه آیا ابراز وجود حسن نیت در طرف آمریکایی و نزد جو بایدن موضوعی واقعی و حقیقی است و محقق خواهد شد یا نه بستگی به این دارد که در رفت و برگشت پیام‌های ما چه اتفاقی در روزهای آینده رخ خواهد داد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد:‌ اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.