امکان تنظیم بهینه بازار با تحلیل داده‌های شفاف بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، در بیست و سومین نشست رمضانی رئیس قوه قضائیه با نخبگان کشور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ میزبان تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان حوزه تولید بود تا در جلسه «هم اندیشی با اصحاب تولید» به بررسی «نقش دستگاه

کد خبر : 43115
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲:۴۳
امکان تنظیم بهینه بازار با تحلیل داده‌های شفاف بورس کالا



به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، در بیست و سومین نشست رمضانی رئیس قوه قضائیه با نخبگان کشور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ میزبان تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان حوزه تولید بود تا در جلسه «هم اندیشی با اصحاب تولید» به بررسی «نقش دستگاه قضائی در رفع موانع تولید» بپردازند.
در این نشست رضا محتشمی پور قائم مقام بورس کالای ایران با بیان اینکه بورس کالا به عنوان بستر انجام معاملات نه عرضه کننده و نه خریدار است، گفت: وقتی پس از انجام معاملات کالاها در بورس کالا، اطلاعات و داده های شفاف از روند معاملات در دسترس قرار می گیرد، انتظار داریم متولیان و سیاست گذاران، اطلاعات را تحلیل کرده و براساس آن نسبت به تنظیم بهینه بازار اقدام کنند نه آنکه مداخله قیمتی صورت گیرد.

محتشمی پور خطاب به رییس قوه قضاییه گفت: اجازه ندهید برخلاف قوانین، مقررات تنظیم شود و پیشنهاد می شود برای پایان التهاب و به هم ریختگی بازار، اقدامات لازم برای ایجاد نهادهای تنظیم گر در بازار انجام شود؛ ضمن آنکه تغییر مکرر مقررات در حوزه تنظیم بازار، مساله آسیب زایی بوده که نیازمند رسیدگی است.

مشروح این نشست را در ادامه می خوانید.

در بیست و سومین نشست رمضانی رئیس قوه قضائیه با نخبگان کشور، آیت الله رئیسی پنجشنبه (۲۶ فروردین) میزبان تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان حوزه تولید بود تا در جلسه «هم اندیشی با اصحاب تولید» به بررسی «نقش دستگاه قضایی در رفع موانع تولید» بپردازند.

رئیس قوه قضاییه در این نشست با اشاره به شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت همه جانبه از تولید گفت: تولید و حمایت از آن باید مسأله اصلی و اساسی همه بخش‌ها باشد و کارآفرینان و قانونگذاران و مدیران اجرایی و دست اندرکاران امر قضا باید با قدرت، شجاعت و جدیت آن را پیگیری کنند.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: هر جا به مردم و کسانی که در میدان کار و تلاش هستند اعتماد کردیم موفق بوده‌ایم و یقیناً در عرصه تولید هم با حضور نیروی انسانی با اراده، خلاق و کارآمد و امکاناتی که در کشور وجود دارد، به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

رئیس قوه قضاییه حمایت از تولید را عنصری محوری در تولید قدرت دانست و اظهار داشت: اقتصاد تولیدمحور از عوامل مؤثر در رفع گره‌ها و مشکلات اقتصادی کشور است که در عزت و اقتدار روزافزون ملت ایران نیز نقش اساسی دارد.

آیت الله رئیسی همچنین حمایت از تولید را یکی از حقوق عامه عنوان کرد و متذکر شد «رونق تولید و حمایت از آن از محورهای مهم سند تحول قضایی و برنامه‌های امسال دستگاه قضاست و همه بخش‌های نظارتی و قضایی مأمور به رفع موانع تولید هستند».

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تأثیر فرآیند قیمت گذاری بر حوزه تولید، گفت: در فرآیند قیمت گذاری باید هم از تولید حمایت شود، هم باید به حقوق مصرف کننده توجه داشت و این کار نیازمند مدیریت دقیق و صحیح چرخه تولید و تأمین تا توزیع و مصرف کالاست. قیمت گذاری درست می‌تواند کیفیت کالاها و بهره وری را ارتقاء دهد و قیمت گذاری نادرست به ویژه در نقاطی که شبکه و کانال تعریف شده برای توزیع نداریم می‌تواند موجب رانت و فساد شود.

وی همچنین بر لزوم تأمین امنیت اقتصادی برای تولیدکنندگان تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین کار برای تأمین امنیت اقتصادی در نظام تولید تثبیت مقررات و تصمیم گیری هاست. تصمیم گیری لحظه‌ای و تصمیمات متزلزل نظام تولید را متزلزل و مختل می‌کند و اجازه نمی‌دهد تولیدکننده ما با خیال آسوده به فعالیت سالم اقتصادی بپردازد.

رئیس دستگاه قضا نقش آفرینی نهادهای تنظیم گر در مدیریت چرخه تولید و تأمین تا توزیع و مصرف کالا را ضروری دانست، اما در عین حال متذکر شد سطح مداخلات این نهادها باید به نحوی باشد که با مانع آفرینی برای تولیدکننده، به نظام تولید ضرر نزند. نهادهای تنظیم گر باید همه جوانب را بسنجند تا نتیجه تصمیمات آن‌ها نظام تولید را ارتقاء داده و نظام توزیع را سامان بخشد و به نفع همه بخش‌ها باشد و این کار قطعاً از مداخلات مشکل آفرین در این حوزه هم پیشگیری خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سود تسهیلات بانکی برای اصحاب تولید پرداخت و با اشاره به «رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور» در این زمینه، به بانک‌ها هشدار داد در دریافت سودهای بانکی تابع مصوبه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باشند. مرجع رسمی و قانونی تعیین نرخ سود بانکی فقط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است و اگر هر بانکی بخواهد با تشخیص خودش از تولیدکننده سود بگیرد و وقتی هم نتوانست سودش را بگیرد کارخانه را تعطیل کند، چرخه تولید مختل می‌شود.

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر این که هیچ واحد تولیدی نباید تعطیل شود و هیچ بانکی حق ندارد مانع فعالیت کارخانه‌ها شود، تصریح کرد: اگر فردی تخلف کرده، باید تحت تعقیب قرار گیرد، اما کارخانه و کارگاه نباید مجازات شود و کارگرانش بیکار شوند.

آیت الله رئیسی افزود: همه بانک‌ها و کسانی که با نظام تولید مرتبط هستند بدانند که چراغ واحدهای تولیدی باید در کشور روشن و پرفروغ باشد و تولید ارتقاء پیدا کند و اگر هم مشکلی هست باید به طریق اصولی برطرف شود.

رئیس دستگاه قضا به همکاران خود در دادسراها و دادگاه‌ها نیز متذکر شد که بر اساس بخشنامه ابلاغی و رأی دیوان عالی کشور اجازه ندارند در رسیدگی به دعاوی بانک‌های دریافت کننده سود بانکی خارج از نرخ مصوب ضامن اجرای امر غیر قانونی شوند.

آیت الله رئیسی گفت که این کار موجب ثبات در نظام تولید می‌شود چرا که تولیدکننده اطمینان پیدا می‌کند سودی را باید پرداخت کند که قانونی است نه سودهای خارج از ضابطه که با افزایش ناگهانی چرخه تولید را مختل می‌کنند.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: شفافیت در همه بخش‌ها جلوی رانت و فساد را می‌گیرد و این از دغدغه‌های جدی است که چند نفر دلال نتوانند با سوداگری به سرمایه‌های مردم دست اندازی کنند.

آیت الله رئیسی افزود: مدیریت بر چرخه تولید و تأمین تا توزیع و مصرف کالا می‌تواند مانع دلالی شود و مقام معظم رهبری هم فرمودند نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که هم تولیدکننده، هم مصرف کننده ناراضی باشند و این مسأله با قطع دست دلالان درست می‌شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در جهت تسهیل ثبت شرکت ها، اظهار داشت: باید با اعتبارسنجی درست مانع از ثبت شرکت‌های صوری و کاغذی شد، اما شرکت‌های واقعی که دنبال فعالیت سالم اقتصادی و ارائه خدمت هستند، نباید در ثبت شرکت با مشکل مواجه شوند.

اصلاح آئین نامه تبدیل وضعیت فعالیت شرکت‌ها از دیگر نکات مورد اشاره رئیس قوه قضاییه بود که در رفع مشکلات مربوط به تغییر کارکرد شرکت‌ها پس از اعلام ناتوانی در ادامه فعالیت هایشان تأثیر زیادی خواهد داشت.

آیت الله رئیسی همچنین با اعلام حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: امروز صاحبان تخصص و تعهد فراوانی در کشور داریم که هر کجا بروند می‌توانند منشاء خدمات درخشانی باشند که این مسأله باید با جدیت پیگیری شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سفرهای استانی خود گفت که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سفرها بررسی و حل مشکلات تولیدگران و واحدهای تولیدی است و ادامه داد: اگر می‌خواهیم مشکلات واحدهای تولیدی حل شود باید به میدان برویم و حرف‌ها و درددل‌های اصحاب تولید را بشنویم و با کمک همدیگر مسائل را حل کنیم. ما مصمم هستیم فرمان مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و رفع موانع برای رونق تولید را اجرا کنیم و اطمینان داریم در کشور چهره‌های مصممی هستند که این امر به دست آن‌ها تحقق می‌یابد.

وی افزود: در برخی از استان‌ها که ما با کارآفرینان جلسه می‌گذاریم و می‌بینیم که مشکلات همانجا حل می‌شوند، اینکه به برخی کارخانه‌ها وارد می‌شویم به صورت نمادین است، آقایان دیگر اقدام کنند و بخش‌های دیگری که فعال نیست را فعال کنند. برخی آقایان به این بخش‌هایی که فعال شده اعتراض می‌کنند، اما ما از آن‌ها می‌خواهیم که آن‌ها هم به جای ناراحتی از این مساله و اعتراض، کارخانه‌ای که مدتی است خوابیده و کارگرانش بیکار شده‌اند را فعال کنند.

رئیس قوه قضائیه حل مساله تولید و مشکلاتش را ناظر به اقدام مصداقی و میدانی دانست و گفت: حل این مشکلات با یک حرفی که امثال بنده اینجا می‌زنیم حل نمی‌شود، باید در میدان رفت و کنار کارآفرین نشست، حرفش را شنید و مشکلش را حل کرد. برخی استان‌ها وقتی با کارآفرین صحبت می‌کنیم می‌گوید این مشکل اگر حل بشود من کارخانه را شش ماهه راه اندازی می‌کنم، مساله‌ای که در هماهنگی با مسئولان همان استان هم قابل حل است. باید یک به یک و مصداقی مساله را حل کرد.

رئیسی تاکید کرد: ما مصمم هستیم امری که رهبر انقلاب فرمودند و نیاز راهبردی کشور است، یعنی «حمایت از تولید» تحقق پیدا کند و تحقق هم پیدا خواهد کرد چرا که در کشور هم چهره‌های مصممی می‌بینیم که امیدوار می‌شویم این مساله تحقق پیدا خواهد کرد و آینده روشنی در پیش خواهد بود. دشمن همواره دنبال مانع آفرینی است، اما با اراده قوی ملت ایران گره‌های بسیار بزرگی را در کشور باز کرده ایم و این بار هم حتماً دشمن را وادار به عقب نشینی خواهیم کرد و آینده روشن خواهد بود.

رئیس دستگاه قضا در بخش پایانی سخنانش از کارآفرینان و تولیدگران خواست که گزارش‌های خود درباره مسائل مشکلات حوزه تولید و راهکارهای رفع آن‌ها با سازمان بازرسی کل کشور و همچنین دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در دادستانی کل کشور در میان بگذارند.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اهمیت موضوع شناسی برای کشف حقیقت و تصمیم گیری درست اعلام کرد که به بازپرس ها، دادیاران و قضات در سراسر کشور توصیه شده در پرونده‌های اقتصادی از نظر تخصصی کارشناسان اقتصادی بهره ببرند.

درد دل تولیدکنندگان با رئیس قوه قضائیه

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، تعدادی از اصحاب تولید نیز در این جلسه به بیان دیدگاه‎ها و دغدغه‎ها و راهکارهای پیشنهادی خود برای بهبود وضعیت تولید و صنعت کشور پرداختند:

مهدوی یکی از صنعتگران حوزه پتروشیمی گفت: مهمترین موضوع بحث امنیت اقتصادی است تولید کننده وسرمایه گذار باید بداند که قوه قضاییه، مجریه و مقننه هر روز یک تصمیم برایش نگیرند.

وی با اشاره به موضوع قیمت گذاری‌ها ادامه داد: مجلس ما قیمت سوخت را به سه تا چهار برابر افزایش داده است که این امر، قیمت‌ها را بالا برده است؛ این درحالی است تنها حوزه‌ای که نظم داشته حوزه پتروشیمی بوده است چراکه ما بر اساس یک فرمول کار می‌کنیم و همه چیز مشخص است.

مهدوی تصریح کرد: خروجی مصوبات سه قوه باید به نفع تولید باشد در حالی که این گونه نیست لذا برای این موارد باید ستادی تعیین شود تا از صنایع مختلف چکیده مشکلات را مطالبه کرده و در صدد رفع آن برآیند.

آرش محبی دبیر انجن قطعه سازان خودرویی کشور، افزود: اگر چوب لای چرخ تولید نگذارند ما خود آن را انجام می‌دهیم، صنعت خودرو در بالا دست، زنجیزه تامین خودروسازی تصدی گری دولتی و سهامداری حداکثری داریم و در پایین دست تصدی گری صد درصدی دولتی و سهامداری اقلیتی وجود دارد لذا ا شاهد عدم توازن نظام قیمت گذاری در زنجیره خودرو هستیم. توان تولید در کشور وجود دارد، اما موانع نمی‌گذارد. معتقدیم که بالاترین مانع تولید خودور کشور نظام سرکوب قیمت گذاری دستوری است.

محبی خطاب به رییس قوه قضاییه افزود: شما تاکید داشتید که واحدهای تولیدی نباید تعطیل شوند خواهشمندیم که علاوه بر عدم تعطیلی واحدهای تولیدی، این موضوع به دفاتر مرکزی واحدهای تولیدی نیز تسری یابد همچنین ما شاهد هجمه به تولید داخل هستیم خواهشمندم یکسری قوانین و مقررات برای برخورد با هجمه غیرعادلانه داشته باشیم که هرکسی نتواند هرچه خواست درباره تولید ملی بگوید.

بخشی نماینده صنعت برق ایران در این نشست گفت: یکی از مشکلات ما انحصار خریدار در صنعت برق است که نتیجه آن ساختار حقوقی یک طرفه بین دولت و بخش خصوصی شده است؛ نقطه بالای صنعت برق در خدمات فنی و مهندسی که باید مورد حمایت قرار گیرد و از انحصار دولتی نیز خارج می‌شویم.

علیرضا شه پرست یکی از تولید کنندگان صنعت دارو افزود: امروزه مصرف کننده تولید کننده و توزیع کننده ناراضی هستند در حالی که دولت به جای مدیریت صحیح در این زنجیره، خود به نوعی قسمتی از این ماجرا شده است.

وی ادامه داد: سیاست قیمت گذاری دارو به صورت دستوری است و بر اساس شرایط فعلی جامعه ما بهترین حالت است، اما نکته آنجا است که قیمت گذاری دستوری الزاماتی دارد که اگر رعایت شود کسی ناراضی نخواهد بود.

شه پرست یکی از اساسی‌ترین موانع در حوزه تولید تجیهزات پزشکی و دارو را بحث شفافیت دانست و گفت: اگرشفافیت پیاده سازی شود رانت و فساد از آنجا رفته است اگر نظارت در تصمیم گیری‌ها و تخصیص منابع صورت گیرد بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

قدیری یکی از تولیدکنندگان صنعت غذا و تولید دام افزود: ایران یکی از تولیدکنندگان صنعت مرغ است، اما شاهد هستیم که امروزه مجبور به واردات مرغ هستیم متاسفانه امروزه تعدد تولید کننده در این عرصه داریم همچنین قیمت گذاری نیز در این مسیر تاثیرگذار نبوده است تاجایی که نهاده‌های دامی به موقع تخصیص داده نشد.

پیمانکار یکی از فعالان زنجیره تامین منابع کشاوری گفت: ما در بحث زنجیره تامین در حوزه محصولات کشاورزی وارد شدیم، اما نه تنها دولت کمکی نمی‌کند بلکه با سیاست‌های غلط ممانعت ایجاد می‌کند. اگر قوه قضاییه کارگروهی متشکل از نخبگان ایجاد شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

محمدی دیگر تولید کنند حوزه ساخت و ساز گفت: در حوزه بهبود فضای کسب و کار استعلاماتی از قوه قضاییه صورت می‌گیرد که زمان بر است لذا لازم است یک سقف زمانی گذاشته شود چراکه کمک کننده است. ساخت و ساز در کشور می‌تواند محرک اقتصاد در کشور باشد و در این میان تعیین تکلیف اسناد مالکیت مهم بوده و مشکلی است که قوه قضییه می‌تواد حل کند همچنین بحث ثبت شرکت‌ها نیز حائز اهمیت است، اما لازم است در این حوزه تسریع صورت گیرد.

محمدی مهمترین متغیر علم اقتصاد را قیمت دانست و گفت: ما همیشه از مساله قیمت طفره رفتیم درحالی که مهمترین نقش آن بحث تخصیص است که بی توجهی به آن سبب مشکلاتی شده است واقعیت آن است در شرایطی که کشور در کانال توزیع یک کالا اشکال دارد قیمت گذاری صد در صد غلط است اگر می‌خواهیم به مردم کمک کنیم باید بگذاریم قیمت‌ها حاکمیت داشته باشد و مالیات مناسب بگیریم و قشر کم برخوردار را از جنبه مالیات کمک کرد.

سحرخیز نماینده کشاورزان با بیان اینکه چرخه زعفران نیازمند توجه و ورود قوه قضاییه است، گفت: تصمیمات غلط دولت در این عرصه مشکلات جدی را ایجاد می‌کند که نیازمند توجه است خواهشمندیم کمیسیون ویژه‌ای برای زعفران تشیل دهید تا به این مشکلات رسیدی شود.

وی ادامه داد: خواهش داریم حوزه معاونت اقتصادی به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اضافه کنید چراکه خیلی از مسایل ما آنجا رفع خواهد شد همچنین قضات هنوز مقداری از نزدیک شدن به بخش خصوصی ترس دارند لذا نیاز است شما یک جسارت به قضات دهید تا به رفع مشکلات واحدهای تولیدی بیش از پیش کمک شود.

محتشمی پور قائم مقام بورس کالای ایران گفت: ما به عنوان بورس نه عرضه کننده هستیم و نه خریدار؛ زمانی که کالایی خرید نمی‌شود بیان کننده آن است که مساله‌ای وجود دارد ما در هر حوزه‌ای که موفق‌تر بودیم بیشتر تحت فشار قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: زمانی که ما اطلاعات را مشخص می‌کنیم انتظار داریم متولیان اطلاعات را تحلیل کنند نه اینکه مداخله قیمتی انجام دهند این درحالی است که این مهم، یکی از مهمترین معضلات ما به شمار می‌رود.

محتشمی پور خطاب به رییس قوه قضاییه گفت: اجازه ندهید بر خلاف قوانین، مقررات تنظیم شود همچنین برای جمع شدن به هم ریختگی بازار، فشار بیاورید تا نهادهای تنظیم گر در بازار ایجاد شوند ضمن آنکه تغییر مکرر مقررات مساله آسیب زایی است که نیازمند رسیدگی است.

کیانی راد رییس پژوهش اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی، افزود: بحث قیمت گذاری مهم است قیمت‌ها در اقتصاد به دماسنج تعبیر شده است اگر قیمت‌ها بالا می‌روند این نشان دهنده تورم نیست بلکه نشان دهنده آن است در یک مرحله‌ای از زنجیره چرخش دچار مشکل هستیم. اگر تولید کنندگان در افزایش قیمت‌ها دچار مشکل شوند باید به کجا شکایت کنند؟ قانون برای شکایت کردن وجود دارد، اما اجرا نمی‌شود.

موسوی نماینده وزارت صمت، گفت: ضرورت دارد به صورت یک موضوع مجزایی در مورد قیمت گذاری پرداخته شود تا به حل مشکلات اقدام گردد؛ پاشنه آشیل موضوعات تولیدی، قیمت است لذا باید به آن توجه شود ما آمادگی داریم کل روش‌های قیمت گذاری را شناسایی کنیم و اگر امکان داشته باشد چالش‌های هر بخش مشخص شود تا بر اساس آن اقدام صورت گیرد.

یکی دیگر از حاضران در این نشست در بیان مشکلات حوزه تولید اظهار داشت: اصلاح قیمت خرید قیمت تضمینی گندم باید مورد توجه قرار گیرد و قیمت گذاری موجب نارضایتی تعداد زیادی از گندم کاران شده است و سبب افزایش قاچاق نیز شده است.

سلطانی دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: با مداخله ستاد تنظیم بازار و رانتی که ایجاد شد مشکلاتی به وجود آمد یکی از مصیبت‌ها این است که مجلس قانون تنظیم بازار فولاد را تصویب می‌کند خواهش می‌کنم یک فرصت کارشناسی دهید تا از آن این جلوگیری شود.

سلطانی خاطر نشان کرد: ما در این صنعت دهمین تولید کننده جهان هستیم ارزش این صنعت پانصد هزار میلیادرتومان است درحالی که این صعنت ممکن است دستخوش تغییراتی شود.
رئیس قوه قضاییه طی دو سال گذشته در ماه مبارک رمضان جلساتی را به منظور هم اندیشی با نخبگان برگزار کرده که در ادامه این نشست ها، نشست امروز با اصحاب تولید، بیست و سومین نشست رمضانی آیت الله رئیسی با اقشار مختلف نخبگانی به شمار می‌رود.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.