امروز نه سال پیش: یادآوری شکست صرافی بیت کوین که بسیار بزرگتر از FTX بود

[ad_1] در حالی که سقوط FTX در سال گذشته اکوسیستم بیت کوین را متزلزل کرد، نه سال پیش یک شکست بزرگ تر به آن آسیب بیشتری وارد کرد. چه چیزی به ما یاد می دهد؟ سقوط FTX، یک امپراتوری رمزارز که سرمایه‌گذاران، مشتریان و کارمندان را به میزان 8 میلیارد دلار کلاهبرداری کرد، اکوسیستم را

کد خبر : 324528
تاریخ انتشار : جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
امروز نه سال پیش: یادآوری شکست صرافی بیت کوین که بسیار بزرگتر از FTX بود

[ad_1]

در حالی که سقوط FTX در سال گذشته اکوسیستم بیت کوین را متزلزل کرد، نه سال پیش یک شکست بزرگ تر به آن آسیب بیشتری وارد کرد. چه چیزی به ما یاد می دهد؟

سقوط FTX، یک امپراتوری رمزارز که سرمایه‌گذاران، مشتریان و کارمندان را به میزان 8 میلیارد دلار کلاهبرداری کرد، اکوسیستم را متزلزل کرد و بسیاری نگران بودند که آیا اکوسیستم زنده بماند یا خیر.

با این حال، این اولین بار نیست که شکستی به این بزرگی در فضا رخ می دهد. برای بسیاری از تازه واردان ارزهای دیجیتال بی اطلاع، در سال 2014، بزرگترین صرافی بیت کوین جهان، Mt. Gox، به دنبال یک سری هک ها و مشکلات سوء مدیریت، ورشکست شد. این سقوط منجر به از دست دادن بیش از 800000 بیت کوین مشتریان شد – سطحی از نگرانی که باعث می‌شود FTX در زمان کوتاهی به نظر برسد.

Mt. Gox مستقر در توکیو، که دامنه آن (MtGox.com) در ابتدا در سال 2007 برای میزبانی یک سایت تجاری برای کارت های بازی بسیار محبوب “Magic: The Gathering” ثبت شد، در اواخر سال 2010 به عنوان یک صرافی ابتدایی بیت کوین شروع به کار کرد. شروع به ایجاد ترافیک عظیمی کرد، مالک پلت فرم را به مارک کارپلس فروخت.

Karpelès، یک برنامه نویس مشتاق و مشتاق بیت کوین، کدهای پلتفرم وب را برای مدیریت حجم فزاینده تراکنش های بیت کوین و سفارشات خرید و فروش تقویت کرد. در نهایت، شکست صرافی نشان داد که او کار کافی را چه از نظر فنی و چه در جنبه‌های مدیریتی کسب و کار انجام نداده است، زیرا او تلاش می‌کرد تا نقش مدیر اجرایی Mt. Gox را با تجربه کمی ایفا کند.

در 24 فوریه 2014، Mt. Gox معاملات را به حالت تعلیق درآورد و آفلاین شد. در نهایت مشخص شد که زیرساخت های کوه Gox چندین بار در طول چندین سال توسط مهاجمان مورد سوء استفاده قرار گرفته است. مهاجمان با دستکاری بخش‌هایی از داده‌های تراکنش‌ها – مشخصه‌ای به نام چکش‌خواری تراکنش‌ها – به آرامی صرافی بیت‌کوین آن را دزدیدند – کوه Gox را به این باور رساندند که برداشت‌های خاصی اتفاق نیفتاده است، که باعث شد چندین بار وجوه درخواستی را ارسال کند.

اوایل آن ماه، کوه Gox برای چند ساعت آفلاین شده بود و تیم آن با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی، خود پروتکل بیت کوین را به دلیل نقص در مکانیسم مشاهده تراکنش مقصر دانست. هنگام دریافت درخواست برداشت، صرافی بلاک چین بیت کوین را برای تایید شناسه تراکنش برداشت – هش ساخته شده از داده های تراکنش – مشاهده می کند. با این حال، شناسه تراکنش تنها زمانی نهایی می شود که تراکنش در بلاک چین تأیید شود، مشخصه ای که به مهاجمان اجازه می دهد بخش هایی از تراکنش را تغییر دهند – بدون در نظر گرفتن ورودی ها و خروجی ها – و بنابراین شناسه آن را تغییر دهند. نتیجه؟ پایگاه داده Mt. Gox برداشت موفقیت آمیز را نشان نمی دهد زیرا شناسه تراکنش خاصی که صرافی به دنبال آن بود هرگز به یک بلوک راه پیدا نمی کند، اما مهاجم همچنان بیت کوین را دریافت می کند زیرا تراکنش تغییریافته تایید می شود. (لازم به ذکر است که این یک شکست Mt. Gox بود و نه پروتکل بیت کوین.)

در حالی که این اختلاف حسابداری، به طور شگفت انگیزی، هرگز مشاهده نشد، در 24 فوریه 2014 یک سند داخلی کوه Gox به بیرون درز کرد، که جزئیات آن را نشان می داد که واقعاً چقدر چاله برای خود حفر کرده است. این سند نشان می دهد که بیش از 800000 بیت کوین به سرقت رفته است که ارزش آن بیش از 430 میلیون دلار در آن زمان و تقریباً 18 میلیارد دلار در حال حاضر است. نه سال بعد و مشتریان هنوز منتظر هستند تا بخشی از بیت کوین خود را پس بگیرند.

در زمان شکست، تخمین زده می‌شد که کوه Gox تا 70 درصد از کل بیت‌کوین معامله شده در سراسر جهان را اداره می‌کرد. برای مقایسه، سقوط FTX بیانگر یک کلاهبرداری بیش از 8 میلیارد دلار یا کمتر از نیمی از بیت کوین مربوطه از دست رفته با کوه Gox بود. صرافی Sam Bankman-Fried یک صرافی برجسته بود، اما در زمان شکست رتبه اول را در سراسر جهان نداشت.

در حالی که دو صرافی از نظر نحوه سقوط متفاوت بودند، مشکل اصلی یکسان بود: مبادلات متمرکز نشان دهنده نقاط شکست واحدی هستند. در هر دو مورد، مدیران ارشد، مشتریان خود را که به آنها در قبال بیت کوین اعتماد کرده بودند، ناکام گذاشتند. برای همه صرافی ها، خطر خطا، تقلب یا ورشکستگی یک تهدید فراگیر است که باید با آن برخورد کرد. هیچ وقت دیر نیست که خود را نگه دارید و کنترل بیت کوین خود را در دست بگیرید.



[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.