اماکن ناایمن بازار تاریخی اراک در اولویت مرمت

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اماکن نا ایمن در بازار تاریخی اراک را در اولویت مرمت قرار داد. عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در حاشیه بازدید از بازار تاریخی اراک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اراک به‌لحاظ میراث فرهنگی، وضعیت فوق‌العاده بالایی دارد و ردپای بخش عظیمی از

کد خبر : 289049
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
اماکن ناایمن بازار تاریخی اراک در اولویت مرمت


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اماکن نا ایمن در بازار تاریخی اراک را در اولویت مرمت قرار داد.

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در حاشیه بازدید از بازار تاریخی اراک در جمع خبرنگاران اظهار کرد:

اراک به‌لحاظ میراث فرهنگی، وضعیت فوق‌العاده بالایی دارد و ردپای بخش عظیمی از فرهنگ اسلامی، شیعی و انقلابی در اراک دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه بازار تاریخی اراک ثبت ملی شده است، گفت:

راسته بازار اراک، به‌معنای خاص معماری، به‌لحاظ وسعت و تنوع کاربری ها بهترین وضعیت را دارد و در نوع خود بی‌نظیر است و از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ارزشمند کشور به شمار می‌رود که حفظ و مرمت آن نیازمند اعتبارات خوبی است؛ ولی متاسفانه در حد اعتبارات جاری وزارتخانه نیست و باید دستگاه‌های مختلف در این رابطه به‌کارگیری شوند.

وی با بیان اینکه اولویت های مرمتی باید در بازار تاریخی اراک مشخص شود، افزود:

فضاها و اماکنی که جنبه تخریبی دارند باید در اولویت مرمت قرار گیرد تا با کمک بازاریان اقدامات موثری را انجام دهیم، چراکه این اثر تاریخی جایگاه ویژه‌ای دارد، توجه خاص می‌خواهد و انواع معماری ها، نماسازی ها، کاروانسراها و حجره‌های این بنای تاریخی، لزوم حفظ آنرا چند برابر کرده است.

ضرغامی با اشاره به مدرسه علمیه سپهداری بازار تاریخی اراک بیان کرد:

مرحوم حاج عبدالکریم حائری یزدی ۱۶ سال در این حوزه مشغول به درس و بحث بودند و حجره طلبگی حضرت امام راحل نیز در این مدرسه واقع شده، در نتیجه جایگاه ویژه علمی و انقلابی دارد. بنای این مدرسه مشکلاتی دارد که مورد بررسی قرار گرفت و درصدد رفع آن برمی آییم.

وی با اشاره به اینکه در این سفر، حمام چهار فصل اراک نیز مورد بازدید قرار گرفت، گفت:

به نظر می‌رسد که مشابه این حمام در نقطه ای دیگر از ایران وجود نداشته باشد. این مجموعه که ۱۶۰۰ متر مربع وسعت داشته و دارای معماری بسیار خاصی است توسط شخصیت استثنایی به نام حاج محمدابراهیم خوانساری ساخته شده است. در این مجموعه برای ارامنه نیز یک حمام ساخته شده که در جای دیگر به مانند آن دیده نشده است.

ضرغامی بیان کرد:

در این حمام بهترین کاشی‌کاری ها با معماری خوب انجام شده است و اینکه مسلمانان به فکر حمام ارامنه بوده‌اند و حمامی ویژه آن‌ها احداث کرده‌اند، از برجستگی‌های میراث فرهنگی ناملموس به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد:

عموما توجه ها به‌سمت میراث فرهنگی ملموس است، در حالی که میراث معنوی و ناملموس از ویژگی‌های ارزشمند و اهمیت بالایی برخوردارند. نمونه این میراث معنوی، این رفتار مردم اراک با اقلیت‌های دینی است که حقوق یکدیگر را به رسمیت می شناختند و می‌تواند الگویی برای امروز باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد:

میراث فرهنگی بهترین بهانه و ابزار برای انسجام ملی، هویت ملی و وحدت ایرانیان و دوری از تفرقه و گسل‌های مدنظر دشمن است و ظرفیت عظیم انسجام ملی به شمار می‌رود.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.