افسر رسانه‌ای جام جهانی: فیلمبردار باید حریم سرمربی و نیمکت استقلال را حفظ می‌کرد

[ad_1] امیر خسروی در خصوص اتفاقات پایان بازی استقلال و ذوب آهن در اصفهان و حواشی که به دلیل حضور فیلمبردار تلویزیونی در اطراف نیمکت استقلال به وجود آمد، اظهار داشت: در بحث قوانین دوربین‌های پرتابل ابتدا باید از بُعد وسیع‌تر این ماجرا را ببینیم. مساله مهم؛ همکاری مستقیم صداوسیما و سازمان لیگ است. سازمان

کد خبر : 436057
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
افسر رسانه‌ای جام جهانی: فیلمبردار باید حریم سرمربی و نیمکت استقلال را حفظ می‌کرد

[ad_1]

امیر خسروی در خصوص اتفاقات پایان بازی استقلال و ذوب آهن در اصفهان و حواشی که به دلیل حضور فیلمبردار تلویزیونی در اطراف نیمکت استقلال به وجود آمد، اظهار داشت: در بحث قوانین دوربین‌های پرتابل ابتدا باید از بُعد وسیع‌تر این ماجرا را ببینیم. مساله مهم؛ همکاری مستقیم صداوسیما و سازمان لیگ است.

سازمان لیگ و صداوسیما هماهنگ نیستند

مدرس حقوق و مدیریت ورزشی افزود: ریشه مشکلات از اینجا شروع می‌شود که صداوسیما به عنوان یک ارگان مستقل در روز بازی‌ها در ورزشگاه حاضر می‌شود بدون اینکه هماهنگی لازم با ناظر بازی صورت بگیرد یا کارگردان تلویزیونی در جلسه هماهنگی قبل از مسابقه حضور داشته باشد و توضیحاتی بدهد که چند دوربین و چند نفر را در مسابقه خواهند داشت. درصورتکیه متولی برگزاری بازی سازمان لیگ است. باید صداوسیما که به عنوان پخش کننده عمل می‌کند به سازمان لیگ متولی برگزاری مسابقه است توضیح بدهد که مثلا عوامل من این تعداد هستند و می‌خواهم اینطور بازی را پوشش بدهم.

افسر ایرانی رسانه در جام جهانی قطر تصریح کرد: این کار صرفا برای اطلاع رسانی است که ناظر بازی بداند چند دوربین در مسابقه هستند و کار به چه شکل انجام می‌شود. این مساله باید مشخص شود و هیچ اصطکاکی هم به وجود نمی‌آید. این هماهنگی متاسفانه وجود ندارد و به همین خاطر مشکلاتی به وجود می‌آید. از این دو سازمان می‌خواهم که از این به بعد با هم همکاری تنگاتنگ داشته باشند تا با مدون کردن مقررات پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر، شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

شیوه فیلمبرداری باید در کل کشور یکپارچه باشد

وکیل ورزشی کشورمان گفت: موضوع بعدی بحث یکپارچگی است. صداوسیما نمی‌تواند در اصفهان به یک مدل عمل کند و در تهران به یک مدل دیگر، کارگردان‌ها متفاوت هستند. دستورالعمل مدون و یکپارچه‌ای وجود ندارد. به همین خاطر شاهد رفتارهایی از هم گسسته هستیم. یک دوربین وارد محوطه می‌شود و یک دوربین نمی‌شود. برفرض اینکه هیچ مقرراتی هم وجود نداشته باشد، شیوه کار باید در همه استادیوم‌ها یکسان باشد تا یک مربی اینطور فکر نکند که علیه تیمش حاشیه سازی می‌شود. این مورد مهمی است که باید حتما به آن توجه شود.

درجام جهانی، فیلمبردار با دوربین روی شانه در محوطه فنی تیم‌ها حاضر نمی‌شد

خسروی درمورد اینکه به اعضای تیم استقلال اعلام شده با روشی اروپایی این بازی فیلمبرداری شده و آیا در جام جهانی هم اینطور بود که فیلمبردار مدام در محوطه فنی و اطراف سرمربی یک تیم حضور داشته باشد، عنوان کرد: نه، قطعا اینطور نیست. اگر هم دوربینی وجود داشته باشد، دوربینی است که بخواهد آخر بازی مصاحبه سوپرفلش یا سریع بعد از مسابقه را بگیرد. یعنی دوربین روی شانه آماده است تا به صورت زنده مصاحبه بازیکن یا مربی که می‌خواهد از زمین خارج شود را بگیرد ولی اینطور نیست که در محوطه فنی حاضر و به مربی نزدیک شود.

حریم مربیان و بازیکنان نباید شکسته شود

افسر رسانه‌ای جام جهانی افزود: البته در این ماجرا هر دو طرف قصد داشتند کارشان را به بهترین شکل انجام بدهند. مربی می‌خواسته تیمش را هدایت کند و فیلمبردار هم قصد داشته بهترین تصاویر را بگیرد اما این کار را بدون رعایت حریم شخصی مربی و نیمکت تیم انجام داد. تمام دوربیین‌های تلویزیونی به دنبال این هستند که تصاویر جذاب را به صورت زنده به بیننده‌ها انتقال بدهند اما اینکه فیلمبردار تا این حد به مربی نزدیک شود، خارج از اصول حرفه‌ای و همچنین ضوابط و قوانین است. خیلی مهم است که حریم شخصی افراد رعایت شود. حتی وقتی در پایان بازی به بازیکنان نزدیک می‌شوند این حریم نباید شکسته شود. این موارد را باید در نظر گرفت. در این ماجرا می‌شد با برخورد بهتر، فیلمبرداری بهتری انجام شود.

محدوده دوربین‌ها با اعلام پروتکل مشخص می‌شود

خسروی در مورد اینکه آیا فیفا برای حفظ این حریم قوانینی دارد و فاصله‌ای را برای فیلمبردار تعیین کرده، گفت: در “کَمِرا پِلن” به این اشاره شده که چه محدوده‌ای وجود دارد. این مساله البته در هر تورنمنتی فرق دارد. در این پروتکل اعلام می‌شود که مثلا شما باید در این نقطه بایستید، نباید به افراد نزدیک شوید و تمرکز تیم را به هم بزنید. با تایید و تاکید بر این موارد است که دوربین روی شانه کنار زمین حاضر می‌شود. باید به دور از برهم زدن آرامش نیمکت‌ها باشد. در غیر این صورت حتما به آن‌ها تذکر داده می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود تا در موقعیت مناسب خود قرار گیرند.

قوانین رسانه‌ای هم نداریم چه برسد به قوانین پخش تلویزیونی

وی درمورد اینکه آیا چنین قوانینی در فوتبال کشورمان تعریف شده، عنوان کرد: نه اصلا، ما قوانین رسانه‌ای هم نداریم چه برسد به قوانین پخش تلویزیونی و متاسفانه این حلقه مفقوده‌ای است که باید مدنظر قرار بگیرد و حل شود تا درآینده با این مشکلات روبرو نشویم. هرچند که نحوه برخورد با فیلمبردار هم درست نبود. تیم‌ها هم باید خودشان را کنترل کنند. اینکه چندنفر به فیلمبردار حمله ور شوند هم صورت خوش ندارد. اخبار فوتبال ما در کشورهای دیگر رصد می‌شود. به همین خاطر مربیان و اعضای تیم‌ها باید این موارد را رعایت کنند.

افسر ایرانی رسانه در جام جهانی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات عوامل صداوسیما که با پخش مسابقات باعث نشاط در جامعه می‌شوند، ضمن اشاره به اهمیت تعیین تکلیف مساله حق پخش اظهار داشت: اگر این مورد حل و حق پخش به باشگاه‌ها واگذار شود، بحث جانمایی دوربین‌ها هم اصلاح می شود. دراصل پخش کننده مسابقات بازوی کمکی برگزار کننده مسابقات است. چه AFC باشد چه فیفا، حالا در موضوع ما سازمان لیگ است. به همین خاطر امیدوارم این ارتباط نزدیک شکل بگیرد. باید برنامه‌ای برای قرار گرفتن دوربین‌ها طرح شود و همچنین یکپارچگی در کل کشور وجود داشته باشد تا از این پس شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

258 258

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.