افزایش کارشناسی نشده قیمت حامل‌های انرژی در هتل‌ها/دولت برای کسری بودجه سراغ هتلداران آمده است

ایسنا/خراسان رضوی هتلداران معتقدند که نه تنها سودی در هتلداری نیست بلکه بابت این صنعت ضرر هم پرداخت می‌کنند. اگر کرونا هم نبود، با افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی پس از این هتل‌ها سوددهی نخواهند داشت. امیر سزاوار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر صنعت هتلداری اظهار کرد: بنا بر

کد خبر : 168320
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
افزایش کارشناسی نشده قیمت حامل‌های انرژی در هتل‌ها/دولت برای کسری بودجه سراغ هتلداران آمده است



ایسنا/خراسان رضوی هتلداران معتقدند که نه تنها سودی در هتلداری نیست بلکه بابت این صنعت ضرر هم پرداخت می‌کنند. اگر کرونا هم نبود، با افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی پس از این هتل‌ها سوددهی نخواهند داشت.

امیر سزاوار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر صنعت هتلداری اظهار کرد: بنا بر مصوبه‌ای که معلوم نیست بر اساس چه مستنداتی تصویب شده، باید بخشی از هزینه گاز مصرفی پتروشیمی‌ها را ما پرداخت کنیم. بر اساس آن مصوبه ۱۰ درصد از خوراک پتروشیمی‌های کشور باید از صنایع دریافت شود. بر همین اساس در قبض‌هایی که برای ما ارسال شده رقم‌ها بین پنج تا ۶ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: هر صنف و صنعتی خصوصیت کار خود را دارد. در مراکز اقامتی حامل‌های انرژی یکی از مواردی است که بر قیمت تمام شده خدمات تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال در مراکز اقامتی فضاهایی هست که باید همیشه برای مسافر و گردشگر گرم و قابل استفاده باشد. لابی و اتاق هتل نمی‌تواند سرد باشد. فرقی نمی‌کند که اتاق‌ها، لابی و رستوران هتل پر یا خالی باشد؛ الزاما باید این فضاها در زمستان گرم و در تابستان خنک باشد.

رئیس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر سایر صنایع مانند لبنیات افزایش هزینه حامل‌های انرژی را روی محصول خود اعمال می‌کنند و مردم نیز ناچار به استفاده از آن هستند اما در خصوص هتلداری این قضیه متفاوت است. هتلداری جزو مایحتاج اولیه مردم نیست و افراد می‌توانند سفر را از سبد مصارف خود حذف کنند.

سزاوار خاطرنشان کرد: مسئولان استانی در خصوص مطالبه ما اعلام می‌کنند که این موضوع تبدیل به قانون شده و کاری از دستشان بر نمی‌آید. اداره گاز نیز اعلام می‌کند که پیرو افزایش قیمت حامل‌های انرژی هتل‌ها هم افزایش قیمت دهند؛ در حالی که این طرح با سیاست‌های کلانی که در این خصوص تصمیم‌گیری شده، مغایرت دارد. مگر با توان کنونی مردم می‌توان قیمت‌ها را افزایش داد؟ افزایش قیمت واحدهای اقامتی سفر را از سبد هر خانواده‌ای خارج خواهد کرد.

سفر خارجی مقرون به صرفه‌تر شده است؟

وی تصریح کرد: افزایش قیمت واحدهای اقامتی به دلیل رشد قیمت حامل‌های انرژی باعث می‌شود سفرهای خارجی برای مردم ارزان‌تر از سفرهای داخلی تمام شود. با گرانی بلیت هواپیما و افزایش تعرفه‌های واحدهای اقامتی یک سفر خارجی به ترکیه، ارمنستان و آذربایجان مقرون به صرفه‌تر از سفر به مشهد است. شما به عنوان یک شهروند با یک هزینه مشخص سفر به مشهد، شیراز، شمال و جنوب را انتخاب می‌کنید یا یک سفر خارجی به ترکیه و امارات را ترجیح می‌دهید؟

تعریف تعرفه‌ای مجزا برای صنعت گردشگری در وزارت نیرو و نفت

رئیس هیات‌ مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اضافه کرد: به گردشگری باید با دیدگاه دیگری نگاه کرد و همانند تعرفه‌های مصرف خانگی، صنعتی و تجاری تعرفه‌ای مجزا برای گردشگری در وزارت نیرو و نفت تعریف نمود.

سزاوار یادآور شد: در حال حاضر همکاران ما معتقدند نه تنها سودی در هتلداری وجود نیست بلکه بابت فعالیت در این صنعت ضرر هم می‌کنند. اگر کرونا هم نبود، این اقدامات باز هم موجب می‌شود هتلداری سوددهی نداشته باشد.

قوانین دست‌ و پاگیر واحدهای اقامتی غیرقانونی را فعال‌تر کرده است

وی تاکید کرد: یکی دیگر از معضلات این اقدامات گرایش افراد به ایجاد مراکز غیرقانونی است. به عبارتی قوانین دست‌ و پاگیر و هزینه‌های سرسام‌آور باعث فعال‌تر شدن مراکز اقامتی غیرقانونی خواهد شد. باید توجه داشت مراکز اقامتی غیرقانونی از تعرفه مسکونی استفاده می‌کنند. برای مثال یک مجتمع چند واحدی در اطراف حرم آور به یک مرکز اقامتی تبدیل شود، از پرداخت تعرفه‌های پتروشیمی معاف بوده و قبض‌های خود را بر اساس نرخ حامل‌های انرژی خانگی پرداخت می‌کند.

رئیس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی افزود: این واحدها می‌توانند استانداردهای پذیرایی، ایمنی و هتلداری را رعایت نکنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. در نتیجه با وضع قوانین عملا باعث می‌شود افراد به فعالیت غیرقانونی روی آورند که با ادامه چنین وضعیتی مراکز اقامتی رسمی و قانونی یکی پس از دیگری به ضرردهی می‌رسند و جمع می‌شوند.

سزاوار عنوان کرد: در برخی نقاط دنیا تعرفه گاز ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و این موضوعی طبیعی است اما ندیده بودیم که قبض گاز یک صنعت را پنج برابر کرده باشند. ما مستاصل شده‌ایم و کسی بابت این موضوع پاسخگو نیست. در استان می‌گویند که مشکل خود را با وزارتخانه حل کنید؛ وزارتخانه هم پاسخگو استان نیست.

وزارت گردشگری چرا از صنعت هتلداری دفاع نمی‌کند؟

وی اظهار کرد: پیش از آنکه قیمت حامل‌های انرژی برای واحدهای اقامتی پنج برابر شود، وزارت گردشگری کجا بود؟ چرا از ما دفاع نکردند و نظر بخش خصوصی را جویا نشدند؟ پس از اینکه اتفاقی می‌افتد و ضربات سنگینی به گردشگری می‌خورد، می‌خواهند به فکر درمان باشند؟ ما که درمانی ندیدیم. همانطور که پیشگیری ندیدیم، درمان هم نخواهیم دید.

رئیس هیات‌ مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی مدعی شد: در ایران وقتی دچار کسری بودجه می‌شوند، اینطور تصور می‌شود که هتلدارها و گردشگری وضع خوبی دارد و به همین دلیل برای تامین هزینه‌ها و کسری‌های خود به سراغ این‌ صنعت می‌روند.

سزاوار با اشاره به ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها خاطرنشان کرد: اداره گاز از یک سو به ما می‌گوید به دلیل افزایش نرخ حامل‌ها شما هم نرخ خدمات را بیشتر کنید اما از سوی دیگر بخش‌نامه ارسال می‌شود که حق افزایش قیمت ندارید. این کارها به هیچ شکلی با هم مطابقت ندارد. در واقع این موضوع تبدیل به یک معادله چندمجهولی شده است!

ممنوعیت تفاوت نرخ مسافران خارجی و داخلی

وی در خصوص ممنوعیت دریافت نرخ ارز از گردشگران خارجی گفت: نرخ مسافر داخلی و خارجی در جایی از دنیا ثابت است که آن کشور یارانه ندارد و ارزش پولی‌اش در عرض ۲ سال هشت برابر سقوط نکرده باشد. زمانی که میهمانی خارجی از کشور عراق وارد کشور می‌شود، تقریبا در حد رایگان از خدمات ما استفاده می‌کند.

رئیس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: دولت مدعی است که در بسیاری از خدمات خود مانند حامل‌های انرژی یارانه می‌پردازد. ابتدا باید یک تعادل و ثبات اقتصادی به وجود آید وگرنه چه دلیلی دارد گردشگران خارجی از تعرفه‌های یارانه‌ای ایران استفاده کنند؟

سزاوار تصریح کرد: موافق ۲ نرخی بودن تعرفه‌ برای گردشگران داخلی و خارجی نیستم اما باید ثبات اقتصادی به وجود آید. چرا تعرفه‌های درمانی توریست‌های خارجی با بیماران داخلی تفاوت دارد اما وقتی صحبت از هتلداری می‌شود، این تفاوت اعمال نمی‌شود؟ نباید از میهمان خارجی نرخ متفاوت دریافت کرد اما باید بین این قضیه و و بازار تعادل برقرار کرد.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.