افزایش بی‌تحرکی و بروز اختلالات اسکلتی/انتقاد از سقف بیمه‌ها برای جلسات «فیزیوتراپی»

[ad_1] مسئول بخش فیزیوتراپی بیمارستان ارتوپدی شفایحیائیان نسبت به افزایش روند بی‌تحرکی در جامعه و بروز مشکلات اسکلتی عضلانی هشدار داد و در عین حال نسبت به عملکرد بیمه‌ها در زمینه تعیین سقف جلسات فیزیوتراپی برای هر بیمار انتقاد کرد. دکتر عاطفه طاهرخانی در گفت‌وگو با هوشمند نیوز، همزمان با روز ملی فیزیوتراپی،‌ گفت: دوم

کد خبر : 378737
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۴:۳۴
افزایش بی‌تحرکی و بروز اختلالات اسکلتی/انتقاد از سقف بیمه‌ها برای جلسات «فیزیوتراپی»

[ad_1]

مسئول بخش فیزیوتراپی بیمارستان ارتوپدی شفایحیائیان نسبت به افزایش روند بی‌تحرکی در جامعه و بروز مشکلات اسکلتی عضلانی هشدار داد و در عین حال نسبت به عملکرد بیمه‌ها در زمینه تعیین سقف جلسات فیزیوتراپی برای هر بیمار انتقاد کرد.

دکتر عاطفه طاهرخانی در گفت‌وگو با هوشمند نیوز، همزمان با روز ملی فیزیوتراپی،‌ گفت: دوم مردادماه سال ۱۳۷۸ فیزیوتراپیست‌ها استقلال کاری خود را به دست آوردند تا بتوانند اقدام به تاسیس مطب کنند و این روز هم به عنوان روز ملی فیزیوتراپی نام‌گذاری شد.

وی در تعریف علم “فیزیوتراپی” و افرادی که نیازمند به انجام آن هستند، تصریح کرد: فیزیوتراپی علمی است که بر اساس تمرین درمانی و گاهی دستگاه‌ درمانی دنبال می‌شود. این دستگاه‌ها اغلب به ترمیم بافت، کاهش درد بیمار، کاهش اِدم و افزایش دامنه حرکتی کمک می‌کند و از سوی دیگر تمرین درمانی هم برای تقویت عضلات انجام می‌شود.

لزوم تغییر نگرش به علم فیزیوتراپی

وی با تاکید بر اینکه لازم است دید افراد نسبت به فیزیوتراپی تغییر کند، بیان کرد: فیزیوتراپی در بیماران سوختگی، بیماران EB، سالمندان (با هدف کاهش بی‌اختیاری ادرار، کاهش دردهای آرتروز و افزایش کیفیت زندگی)، افرادی که جراحی انحراف ستون فقرات یا مینیسک داشتند، کسانی که تعویض مفصل زانو، شانه و… انجام دادند، مبتلایان به ضعف عضله و محدودیت حرکتی، بیماران مبتلا به بیماری‌های نورولوژی مانند مبتلایان به MS یا کسانی که سکته مغزی کرده‌اند، برخی بیماری‌های زنان و… می‌تواند اثربخش باشد.

طاهرخانی ادامه داد: ما حتی فیزیوتراپی بازتوانی قلبی داریم و کسانی که جراحی قلب می‌کنند آن را انجام می‌دهند و این درحالی است که هنوز هم اکثر افراد تصور می‌کنند علم فیزیوتراپی تنها می‌تواند به کسانی که دچار شکستگی یا مشکلات استخوانی شده‌اند، کمک کند.

فیزیوتراپی را نیمه‌کاره رها نکنید

او نسبت به نیمه‌کاره رها کردن انجام فیزیوتراپی هشدار داد و گفت: حداقل سه هفته زمان لازم است که یک عضله تقویت شود. فیزیوتراپی نیاز به صبر زیادی دارد و بیماران باید به این موضوع آگاه باشند تا روند درمان را نیمه کاره رها نکنند که در نهایت خودشان هم متوجه تغییرات خود شوند. گاهی حتی ۳۰ جلسه انجام فیزیوتراپی لازم است تا تغییرات مشهود شود. در عین حال بخشی از روند درمانی وابسته به انجام ورزش‌ها و تمرین‌های درمانی است که افراد باید در خانه انجام دهند.

روند ارائه خدمات فیزیوتراپی در اولین بیمارستان ارتوپدی ایران

وی افزود: بیمارستان شفایحیائیان به عنوان بیمارستان توانبخشی از سالیان قبل آغاز به کار کرده و سپس به عنوان بیمارستان تخصصی ارتوپدی ادامه کار داد. در حال حاضر نیز ۳۰ کابین فعال فیزیوتراپی داریم که با امکانات خوبی در حال ارائه خدمت به بیماران مختلف است.

وی افزود: بسیاری از وسایل و تجهیزات مربوط به زمان‌ افتتاح بخش فیزیوتراپی است (بیش از 40 سال قبل) که بخشی از آنها یا از کار افتاده یا مستهلک شده‌اند؛ از جمله اینکه دیگر بخش آب‌درمانی مرکز، فعالیتی ندارد. در عین حال بیمارستان پس از بازسازی بخش فیزیوتراپی، اقدام به خرید دستگاه‌های جدید هم کرده است که اکنون در حال کار با این وسایل هستیم.

وی درباره میزان مراجعات به بخش فیزیوتراپی بیمارستان ارتوپدی شفایحیائیان، توضیح داد: ما بخش شلوغ و پر متقاضی هستیم؛ به شکلی که تقریبا صف انتظار ۴۰ تا ۵۰ روزه برای نوبت‌دهی داریم که علت این امر هم به مهارت و توانایی همکاران ما و قیمت پایین‌تر ارائه خدمات نسبت به مراکز دیگر است که سبب اقبال مردم می‌شود. در این مرکز ۶ فیزیوتراپیست فعال هستند که هر کدام روزانه حدود ۱۸ بیمار را ویزیت می‌کنیم. در عین حال ما موظف به رسیدگی به وضعیت بیماران بستری در بخش‌ها هم هستیم.

هزینه‌های انجام فیزیوتراپی چگونه است؟

او با تاکید بر اینکه بخش فیزیوتراپی بیمارستان شفایحیائیان طرف قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه است،‌ اظهار کرد: هزینه هر جلسه فیزیوتراپی با احتساب بیمه مبلغی کمتر از ۴۰ هزار تومان می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها نسبت به اعلام تعداد سقف جلسات فیزیوتراپی، بیان کرد: به عنوان مثال بیمار مبتلا به MS نیاز دارد که تا آخر عمر فیزیوتراپی شود تا کیفیت زندگی‌اش کاهش نیابد اما با تعیین سقف جلسات فیزیوتراپی بیمار ممکن است نتواند به شکل آزاد برای درمان مراجعه کند و از ادامه روند درمانی منصرف شود.

طاهرخانی در خاتمه نسب به افزایش بروز بی‌تحرکی در بین افراد هشدار داد و تصریح کرد: این موضوع بویژه در دوره کرونا به علت عدم تحرک، تشدید شد و پس از آن مردم دردهای اسکلتی‌ و عضلانی زیادی را تجربه کردند. موضوع بسیار مهم داشتن تحرک کافی و انجام ورزش است که بتوانند جلوی مشکلات اسکلتی و عضلانی را بگیرند.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.