اعلام شرکای تجاری ایران/ پرفروش‌ترین کالای صادراتی چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس آمارهای رسمی که به تایید گمرک نیز رسیده است در میان مقاصد اصلی صادرات ایران تغییرات جدیدی رخ داده که پیش بینی آن در ماه‌های گذشته دشوار به نظر می‌رسید. مانند سال‌های گذشته همچنان چین با دو میلیارد دلار، اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران بوده و میزان وارداتش نسبت

کد خبر : 61915
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۵:۴۳
اعلام شرکای تجاری ایران/ پرفروش‌ترین کالای صادراتی چیست؟


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس آمارهای رسمی که به تایید گمرک نیز رسیده است در میان مقاصد اصلی صادرات ایران تغییرات جدیدی رخ داده که پیش بینی آن در ماه‌های گذشته دشوار به نظر می‌رسید. مانند سال‌های گذشته همچنان چین با دو میلیارد دلار، اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران بوده و میزان وارداتش نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۷۴ درصدی داشته است. همچنین امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان نیز به ترتیب میزان واردات خود از ایران را ۲۵، ۱۷۲ و هشت درصد افزایش داده‌اند.

میزان صادرات غیرنفتی ایران تا پایان اردیبهشت سال جاری به ۶.۳ میلیارد دلار رسیده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد. در حوزه ارزش واردات نیز رشد حدود ۳۰ درصدی به ثبت رسیده است و در وزن نیز میزان صادرات ایران با رسیدن به مرز ۱۶.۹ میلیون تن به رشد ۱۷ درصدی رسیده اما وزن وارداتی ایران در عدد ۵.۳ میلیون تن قرار گرفته و کاهشی ۱۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

صادرات ایران به عراق در قیاس سال قبل ۱۳ درصد کاهش یافته است؛ عراق به عنوان دومین واردکننده اصلی کالا از ایران در دو ماه ابتدایی امسال کاهش واردات داشته و این در حالی است که سال گذشته با توجه به مسدود بودن مرزها، میزان تجارت پایین بود و به نظر می‌رسید این آمار امسال باید رشد کند.

در خصوص واردات نیز تغییرات گسترده ای در یک سال اخیر رخ داده است؛ رتبه نخست صادرکنندگان کالا به ایران از چین به امارات متحده عربی انتقال یافته و این همسایه جنوبی با رشد ۱۸۱ درصد صادرات خود به ایران در این مدت ۱.۸ میلیارد دلار صادرات را ثبت کرده است. چین ۱.۵ میلیارد دلار و ترکیه نیز ۶۳۲ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده ‌اند.

تغییر دیگر در جدول واردات، بازگشت کشورهای اروپایی به این عرصه است. با کنار رفتن کشور هند، آلمان با وجود کاهش در آمار نهایی، همچنان چهارمین صادرکننده عمده کالا به ایران است و پس از آن سوییس با رشد قابل توجه ۲۰۰۰ درصد قرار دارد.

معدن و پتروشیمی در میان کالاهای اصلی صادراتی ایران نقش اصلی دارند و براوردها نشان می‌دهد که بنزین، پلی اتیلن، متانول، شمش آهن و فولاد و صنایع فولادی اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران در دو ماه ابتدایی سال جاری بوده است. در میان کالاهای واردات نیز ذرت دامی، روغن خام سویا، روغن آفتاب گردان، شکر، کنجاله، گندم، جو، دانه سویا و برنج قرار دارند.

۲۲۳۲۲۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.