اعلام جزییات پرداخت یارانه جدید/تغییر وضعیت یارانه کالاهای اساسی قطعی شد

به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، سید جواد ساداتی نژاد در برنامه زنده تلویزیونی «صف اول» با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ میزان خریداری گندم ۸.۵ میلیون تن بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ میلیون تن رسید، گفت: دلیل این اتفاق خشکسالی بود ضمن اینکه پیش‌بینی برای سال جاری نیز به همین میزان است. وی

کد خبر : 202725
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
اعلام جزییات پرداخت یارانه جدید/تغییر وضعیت یارانه کالاهای اساسی قطعی شد



به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، سید جواد ساداتی نژاد در برنامه زنده تلویزیونی «صف اول» با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ میزان خریداری گندم ۸.۵ میلیون تن بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ میلیون تن رسید، گفت: دلیل این اتفاق خشکسالی بود ضمن اینکه پیش‌بینی برای سال جاری نیز به همین میزان است.

وی توضیح داد: این در حالی است که کشور به ۱۲ میلیون تن به گندم نیاز دارد و به همین دلیل ناچار به واردات این محصول هستیم و بنابراین قیمت‌های جهانی بر بازار ایران به شدت تاثیرگذار است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش قیمت های جهانی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین گفت: ما هنگام وقوع جنگ اوکراین با افزایش انفجاری قیمت‌ها مواجه شدیم به طوری که تا ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم، قیمت جو و روغن خام در بازارهای جهانی به ترتیب ۶۰ و ۸۰ درصد افزایش یافته است، گفت: علاوه بر این بسیاری از کشورها به ذخیره‌سازی بی‌سابقه مواد غذایی روی آورده آمد و رقابت سنگینی برای خرید مواد غذایی اتفاق افتاده است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، پیش‌بینی تداوم جنگ روسیه و اوکراین به وخامت اوضاع دامن زده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه هم اکنون فصل کشت در کشور اوکراین فرارسیده است، افزود: به دلیل شرایط جنگی هیچ کشتی در این کشور انجام نمی‌شود و پیش‌بینی‌ها کشورهای جهان در ۵ سال آینده با چالش تولید غذا مواجه می شوند و به همین دلیل استراتژی های مختلفی را برای مقابله با این مسأله در نظر گرفته اند.

وزیر جهاد کشاورزی سیاستهای کشور را در شرایط بحران غذایی جهانی تشریح و عنوان کرد: کشت قراردادی گندم، توزیع همه نهاده ها به کشاورزان و بیمه کردن آن، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، تکمیل ذخایر واردات از روسیه و متنوع کردن مبادی ورودی از جمله سیاست‌های کشور در این زمینه بوده است.

ساداتی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایین بودن قیمت کالاهای اساسی در داخل کشور نسبت به همسایگان توضیح داد که این یک مشکل بزرگ برای ما ایجاد کرده و آن این است که گویا یک جاروبرقی در اطراف کشور ایجاد شده که تمام مواد غذایی ایران را به داخل می کشد ضمن اینکه برخی از کشورها تعرفه واردات کالا و مواد غذایی از ایران را صفر کرده اند و همین منجر به خروج سیل آسای کالاهای اساسی از کشور شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت یک کیسه آرد در داخل کشور ۳۸,۰۰۰ تومان و در آن سوی مرزها ۸۰۰ هزار تومان است، گفت: این فاصله آنقدر جذابیت دارد که با اقدامات فیزیکی نمی‌توان قاچاق را کنترل کرد و کشورهای همسایه از کالاهای ارزان ایرانی اشباع شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر توزیع ارز به نرخ ای.تی.اس (نزدیک به نرخ نیما) اضافه کرد که سال گذشته هم این حکم در بودجه بود و دولت قبل کل ۸ میلیارد دلار منابع برای تخصیص ارز ترجیحی را مصرف کرده بود اما با جنگ اوکراین وضعیت کاملاً تغییر کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بنابراین باید امسال به سمت هدفمندی یارانه‌ها برویم.

ساداتی نژاد با اشاره به توزیع یارانه جبرانی برای این منظور، افزود: این یارانه هزینه‌های دهک‌های مختلف را پوشش می دهد ضمن اینکه قاچاق گسترده‌ای در حوزه آرد صنف و صنعت انجام می‌شد و به همین دلیل اصلاح نرخ این نوع آرد را در مرحله اول اجرا قرار دادیم.

وی تاکید کرد: در واقع این اقدام برای جلوگیری از خروج آرد از کشور و حفظ امنیت غذایی کشور است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه مصرف آرد صنف و صنعت ۲ میلیون تن است، از مذاکرات امروز با کارخانجات تولید ماکارونی خبر داد.

وی در این زمینه گفت: آرد این کارخانجات تامین شده است، بنابراین هیچ کمبودی در حوزه ماکارونی نخواهیم داشت.

وزیر جهاد با بیان اینکه کمبود چند روز اخیر مقطعی بوده است و از فردا شاهد عرضه ماکارونی خواهیم بود، افزود: نیاز نانوایی‌ها به آرد ۹ میلیون تن است.

ساداتی نژاد اضافه کرد: یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع اجرای اصلاحات مربوط به ارز ترجیحی، به حساب مردم واریز می شود و جزئیات بسته اجرایی هدفمندی یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع، به اطلاع مردم می رسد.

وی تاکید کرد: هر زمان دولت تصمیم به اجرا بگیرد، از قبل یارانه آن را پرداخت می کند.

٢٢٣٢٢٣



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.