اعلام برخی اعداد مهم بودجه/ قیمت دلار در بودجه ١۴٠٢ چقدر است؟

مریم فکری: با وجود گذشت ۵ روز از مهلت دولت برای ارسال لایحه بودجه به مجلس، اما همچنان زمان دقیقی برای ارائه بودجه اعلام نشده است. براساس آخرین خبری که سخنگوی دولت اعلام کرده، قرار است که امروز جلسات فوق‌العاده دولت برای جمع‌بندی اصلاح لایحه بودجه برگزار شود. علی بهادری‌جهرمی دیروز در توییتی نوشت: پس

کد خبر : 292039
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
اعلام برخی اعداد مهم بودجه/ قیمت دلار در بودجه ١۴٠٢ چقدر است؟


مریم فکری: با وجود گذشت ۵ روز از مهلت دولت برای ارسال لایحه بودجه به مجلس، اما همچنان زمان دقیقی برای ارائه بودجه اعلام نشده است. براساس آخرین خبری که سخنگوی دولت اعلام کرده، قرار است که امروز جلسات فوق‌العاده دولت برای جمع‌بندی اصلاح لایحه بودجه برگزار شود. علی بهادری‌جهرمی دیروز در توییتی نوشت: پس از بررسی تفصیلی بودجه در کمیسیون خاص، هیات دولت در هفته گذشته، در سه نوبت صبح، ظهر و شب، ۸ جلسه فوق‌العاده برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار کرد و متن نهایی اصلاحات در اختیار اعضا قرار گرفت.

لایحه بوجه ۱۴۰۲ سه‌دوازدهم می‌شود؟

اما در حالی باید پانزدهم آذرماه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس می‌رفت که رییس سازمان برنامه و بودجه چهارم آذرماه در مورد تحویل بودجه ۱۴۰۲ به مجلس اعلام کرد: اول آبان باید بودجه شرکت‌ها را تحویل می‌دادیم که این کار انجام شد. تبصره‌ها هم اخیرا به دولت تحویل داده شد که دستگاه‌ها کارشان را شروع کنند.

البته به گفته مسعود میرکاظمی، همزمان کار بر روی برنامه بودجه هم انجام می‌شود و امیداوریم تا آخر آذر آن را نیز تحویل مجلس دهیم.

اما در واکنش به این اظهارنظر رییس سازمان برنامه و بودجه، حجت‌الاسلام علی‌رضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس نهم آذرماه در تذکر شفاهی در مجلس گفت که اگر دولت در موعد مقرر لایحه را به مجلس ندهد، باید لایحه سه دوازدهم ارائه کند.

اگرچه در همان زمان رییس مجلس در پاسخ به تذکر سلیمی عنوان کرد: از آنجایی که امسال سال پایانی برنامه ششم است و براساس آیین‌نامه، لایحه برنامه بر بودجه تقدم دارد، ابتدا باید برنامه هفتم تصویب شود و سپس براساس آن بودجه ۱۴۰۲ تصویب شود.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی هم متذکر شد: دولت برای این‌که بتواند برنامه هفتم توسعه را به صورت جامع به مجلس ارائه کند، نیازمند زمان بیشتری است و اگر مجلس اصرار کند تا دولت زودتر برنامه هفتم را ارائه کند، از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اکنون شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بتوانیم بودجه‌ای دوسوم تصویب کنیم. پیشنهاد می‌کنم دولت لایحه بودجه را در موعد مقرر ارائه کند، برنامه ششم نیز یک سال تمدید شود. اما قالیباف در واکنش به این پیشنهاد گفت: نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم. در جلسه سران قوا نیز این موضوع بحث شده است.

با این حال، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نیمه آذرماه اعلام کرد: امسال تصویب بودجه دو مرحله‌ای خواهد بود. یعنی ابتدا کلیات و احکام را مصوب می‌کنیم و برای دولت می‌فرستیم تا دولت بر اساس آن جداول بودجه را به مجلس بفرستد.

او اضافه کرد: دولت یک ماه فرصت می‌خواهد تا برنامه توسعه را آماده کند.

حاجی‌بابایی متذکر شد: تا دولت جداول بودجه را به مجلس بفرستد، ما برنامه توسعه را پیگیری خواهیم کرد و در حین این‌که برنامه را پیگیری می‌کنم، به جداول هم پرداخته می‌شود. بنابراین احتمالا دیگر شاهد بودجه چند دوازدهم نباشیم.

بیشتر بخوانید:پیش‌بینی یک اقتصاددان درباره بودجه سال آینده/ حاتمی‌یزدی: تورم همیشه خبر بدی برای کارمندان و کارگران است

جزییات تازه درباره یارانه یلدایی/ کالابرگ چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

چه اطلاعاتی از بودجه به بیرون درز کرده است؟

اما از درون لایحه بودجه سال آینده تاکنون چه گزارش‌ها و اعداد و ارقامی به بیرون درز کرده است؟ وزیر اقتصاد در همین رابطه در روزهای گذشته اعلام کرد: با توجه به این‌که جلسه پایانی دولت برای جمع‌بندی لایحه بودجه در روز شنبه و یک‌شنبه برگزار می‌شود، جزییات آماری درآمدی و هزینه‌های پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده بعد از آن اطلاع‌رسانی می‌شود. برخی گزارش‌های غیررسمی از ارقام پیشنهادی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که براساس جمع‌بندی سازمان برنامه و بودجه، میزان صادرات نفت‌خام و میعانات در لایحه بودجه سال بعد حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز تعیین شده است.

همچنین قیمت هر بشکه نفت ایران ۸۶ دلار در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد شده و نرخ محاسباتی ارز حاصل از صادرات نفت در بودجه نیز بر مبنای نرخ سامانه معاملات الکترونیک یا (ای‌تی‌اس) خواهد بود.

از طرف دیگر، میزان بودجه عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) لحاظ شده در پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

سهم مالیات‌ها در بودجه بالا می‌رود

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های بودجه به مالیات مربوط می‌شود؛ این‌که در سال آینده مالیات‌ها افزایش خواهد یافت یا خیر. در همین رابطه داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی چندی پیش در جلسه‌ای با حضور محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور درباره سیاست‌های مالیاتی گفت: رشدی که در وصول مالیات اتفاق افتاده، کاملا محسوس است. ماهانه ۴۰هزار میلیارد تومان وصول مالیات داریم و این در حالی است که این رقم در سال ۹۹، ۱۵ هزار میلیارد تومان بود. همچنین در ۸ ماهه امسال، ۳۱۰ هزار میلیارد تومان وصول مالیات داشتیم.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی ما در بودجه سال آینده ۶۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی است؛ گام بلندی که در جهت افزایش سهم مالیات در بودجه است.

رییس سازمان امور مالیاتی درباره سهم مالیات‌ها در بودجه تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد بودجه از طریق مالیات است و برنامه‌ریزی داریم تا این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۸۰ درصد برسد.

درآمد دولت از مولدسازی دارایی‌ها ۴ برابر می‌شود

در این میان، وزیر اقتصاد درباره راهکار دولت برای جلوگیری از کسری بودجه در سال آینده اعلام کرد: درآمد دولت از مولدسازی دارایی‌ها سال ۱۴۰۲ چهار برابر امسال خواهد بود که فراتر از خصوصی‌سازی است.

احسان خاندوزی گفت: طبق مجوزی که اخیرا در هیات مولدسازی دارایی‌های دولت به واسطه شورای عالی هماهنگی سه قوه صادر شده، انتظار ما این است که درآمد حاصل از محل مولد سازی دارایی ها که فراتر از واگذاری از محل خصوصی‌سازی است، حداقل ۴ برابر بیشتر از درآمد امسال دولت از این بخش باشد.

او با تاکید بر اینکه سازمان برنامه پیش‌بینی درآمد مولدسازی آینده را باید به زودی اعلام کند، تصریح کرد: به طور قطع درآمد دولت از محل مولدسازی چند صد درصد بیشتر خواهد شد و این مساله می تواند روی سایر ابزارهای مالی تاثیر بگذارد.

حقوق کارکنان و بازنشستگان چقدر بالا می‌رود؟

در این میان، با وجود این‌که در خبرهای غیررسمی، از احتمال افزایش حدود ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت سخن به میان آمده، اما براساس اعلام رییس‌جمهور، افزایش حقوق و پرداخت حقوق کارکنان دولت از سال آینده براساس بهره‌وری و میزان کارکرد آن‌ها صورت می‌گیرد.

در همین راستا، رییس‌جمهور تعدادی از اعضای دولت را مامور کرد تا راهکارهای پرداخت حقوق براساس میزان بهره‌وری و کیفیت کار و ارائه خدمت را تهیه کنند تا در بودجه سال آینده لحاظ شود.

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت نیز در گفت‌وگویی در مورد آخرین وضعیت افزایش حقوق کارمندان در سال آتی و احکام مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه افزایش ۲۰درصدی حقوق است، البته این پیشنهاد قطعی نیست و ممکن است در نهایت در هیات دولت مصوب نشود.

وی افزود: به‌طور کلی سه مدل مختلف برای افزایش حقوق‌ها برای سال آینده در دولت مطرح شده است که یکی از پیشنهادات این بود که به‌جای افزایش ۲۰درصدی حقوق همه کارکنان، میزان افزایش دستمزد و حقوق برای دهک‌های کم‌درآمد (کارکنان دولت) بیشتر باشد.

به‌گفته وزیر اقتصاد، ‌ با وجود بررسی احکام پیش‌نویس لایحه بودجه تصمیم‌گیری در خصوص افزایش حقوق کارمندان به جلسات روز شنبه موکول شده است.

۲۲۳۲۲۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.