اعتراف وزیر داخلی اقلیم کردستان عراق به وجود گروههای مسلح غیرقانونی در مناطق مرزی

به نقل از پایگاه خبری کردستان ۲۴، «ریبر احمد» امروز (سه شنبه) در مراسمی به مناسبت واگذاری ناحیه «سیدکان» به منطقه سوران اقلیم کردستان عراق گفت: امیدواریم بتوانیم این مشکلات را در مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق که بین کشورهای همسایه و گروه‌های حاضر در آنجا وجود دارد، حل و فصل کنیم. وی تاکید کرد

کد خبر : 290454
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
اعتراف وزیر داخلی اقلیم کردستان عراق به وجود گروههای مسلح غیرقانونی در مناطق مرزی



به نقل از پایگاه خبری کردستان ۲۴، «ریبر احمد» امروز (سه شنبه) در مراسمی به مناسبت واگذاری ناحیه «سیدکان» به منطقه سوران اقلیم کردستان عراق گفت: امیدواریم بتوانیم این مشکلات را در مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق که بین کشورهای همسایه و گروه‌های حاضر در آنجا وجود دارد، حل و فصل کنیم.

وی تاکید کرد که این گروه‌ها مجوز حضور خود را دریافت نکرده و غیرقانونی هستند.

وزیر امور داخلی دولت محلی اقلیم کردستان عراق افزود: ما در دولت اقلیم کردستان عراق به تلاش‌های خود با این کشورها برای بازگرداندن آرامش و ثبات در مناطق مرزی ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه “اهالی ما در اقلیم کردستان عراق جزئی از این مشکلات نیستند”، ابراز امیدواری کرد که این مشکلات هر چه زودتر حل شود و بی‌ثباتی در مناطق مرزی پایان یابد.

ریبر احمد افزود: ما هیچ وقت اجازه نخواهیم داد که اقلیم کردستان عراق بخشی از آن مشکلاتی باشد که بین این گروه‌ها و بین کشورهای همسایه رخ می‌دهد و اجازه نخواهیم داد این اقلیم مبنای حمله به هیچ کشوری باشد.

وزیر امور داخلی دولت محلی اقلیم کردستان عراق در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه سیدکان (منطقه ای در شمال اربیل) در بسیاری از زمینه‌ها از جمله نظامی، سیاسی، امنیتی و گردشگری دارای اهمیت راهبردی است، گفت: فرمانداری سوران می‌تواند از این موضوع بهره برداری کند.

اعتراف این مقام اقلیم کردستان عراق به حضور گروههای مسلح غیرقانونی در مناطقی از این اقلیم به ویژه مناطق مرزی با جمهوری اسلامی ایران پس از آن بیان می‌شود که پیش از این، مقامات این اقلیم وجود این گروه‌ها در خاک خود را انکار می‌کردند.

در این پیوند، «جبار المعموری» از رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق ۱۲ آبان امسال در گفت و گو با خبرگزاری المعلومه با بیان اینکه اقلیم کردستان بخشی از خاک عراق است و زیر چتر قانون اساسی این کشور که همه فرزندان کشور بر آن توافق کردند، قرار دارد، گفته بود: یکی از مفاد قانون اساسی عراق این است که وجود هرگونه مقرهای مسلحی که امنیت کشورهای همسایه را تهدید می‌کند، ممنوع است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ مقر مشکوک نیروهای مختلف که بیشتر آن‌ها مسلح هستند در اقلیم کردستان عراق وجود دارد، افزوده بود که این مقرها سرزمین عراق را در عرصه مشکلات قرار می‌دهند.

این رهبر جریان ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق خواستار لزوم تعطیلی این مقرها و جلوگیری از هرگونه فعالیت علیه کشورهای همسایه شد.

همچنین جمعه گذشته (۱۱ آذر) سردار سرتیپ «محمدتقی اوصانلو» فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با شبکه المیادین گفت: پرونده‌های روشنی درباره تروریست‌هایی که اقلیم کردستان عراق از آن‌ها میزبانی می‌کنند تهیه کرده‌ایم و خواستار تحویل آن‌ها به ایران شده ایم.

وی افزود: چنانچه مقامات کردستان عراق هر چه زودتر تروریست‌های تحت تعقیب را تحویل دهند، وضعیت بهتر خواهد شد.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپاه پاسداران با بیان اینکه طرف عراقی را از پایبندی خود به لزوم بیرون راندن گروه‌های تروریستی از مرزهای مقابل خود مطلع کردیم، اظهار داشت: حدود ۲۳ جلسه با طرف مقابل برای حل دیپلماتیک این موضوع برگزار کردیم و موضع خود را به طرف عراقی اعلام کردیم.

وی به قدرت رصد اطلاعاتی سپاه پاسداران در آن سوی مرزها اشاره کرد و گفت: آن‌ها به خوبی می‌دانند که ما بر سایت‌های گروه‌های تروریستی در هر نقطه‌ای که آن‌ها مستقر هستند نظارت کامل داریم به عنوان نمونه می‌توانستیم رهبر یکی از این گروه‌های تروریستی را هدف قرار دهیم، اما این کار را نکردیم زیرا او در کنار همسر و خانواده‌اش بود.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا اضافه کرد: همچنین توانستیم یکی از سرکردگان گروه‌های تروریستی مجروح کنیم که به بیمارستانی در اربیل منتقل شد و او دبیرکل اغتشاشگران است.

وی با بیان اینکه می‌توانیم به گروه‌های تروریستی در هر کجا که باشند برسیم، افزود: خانه‌هایی که تروریست‌ها را در خود جای داده‌اند هدف قرار خواهیم داد.

سرتیپ اوصانلو بااشاره به اینکه می‌دانیم مقامات اقلیم کردستان روابط خود را با آمریکایی‌ها پنهان نمی‌کنند ومادراین موضوع دخالت نمی‌کنیم، هشدار داد که هرگونه حضور آمریکایی‌ها در مرز با خود را نمی‌پذیریم و وقتی با آمریکایی‌ها مقابله کنیم، کردستان عراق تاوان آن را خواهد داد.

310310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.