اظهار نظر وزیر صمت درباره واردات خودرو/ پرونده فرانسوی‌ها بسته شد

مریم فکری: آبان‌ماه امسال پس از فراز و نشیب‌ها در تصویب آیین‌نامه واردات خودرو و رفع ایرادهای سه‌گانه رییس مجلس، سرانجام آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و روند ثبت‌سفارش برای واردکنندگان واجد شرایط آغاز شد. در همین راستا وزارت صمت اعلام کرد 24 درخواست برای واردات خودرو مطرح شده که در نهایت 7 شرکت واجد شرایط

کد خبر : 286532
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳
اظهار نظر وزیر صمت درباره واردات خودرو/ پرونده فرانسوی‌ها بسته شد


مریم فکری: آبان‌ماه امسال پس از فراز و نشیب‌ها در تصویب آیین‌نامه واردات خودرو و رفع ایرادهای سه‌گانه رییس مجلس، سرانجام آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و روند ثبت‌سفارش برای واردکنندگان واجد شرایط آغاز شد.

در همین راستا وزارت صمت اعلام کرد 24 درخواست برای واردات خودرو مطرح شده که در نهایت 7 شرکت واجد شرایط ثبت‌سفارش واردات خودرو شدند، اما پس از آن، آمار شرکت‌های واجد شرایط افزایش پیدا کرد و در مجموع 12 شرکت می‌توانند نسبت به ثبت‌سفارش خودرو اقدام کنند.

پس از انتشار اسامی شرکت‌های منتخب واردکننده که همان خودروسازان بودند، اعلام شد که واردات خودرو به مرحله اجرا رسیده و شرکت‌های واردکننده منتخب مذاکرات‌شان را با خودروسازان خارجی آغاز کردند.

شرط جدید برای واردات خودرو

در ابتدای گمانه‌زنی‌هایی که در رابطه خودروهای وارداتی وجود داشت، این احتمال می‌رفت که احتمالا واردکنندگان برای واردات خودرو به سمت شرکای قدیمی خود بروند و در برخی گزارش‌های غیررسمی، نام برندهایی چون چانگان، نیسان، هیوندای، میستوبیشی، سیتروئن، رنو و پژو دیده می‌شد.

اما اواخر آبان‌ماه سخنگوی وزارت صنعت از شرط جدیدی در واردات خودرو پرده‌برداری کرد؛ این‌که ثبت‌سفارش خودروهای فرانسوی در ایران با ممنوعیت مواجه شده است.

امید قالیباف تاکید کرد که وزارت صمت و دولت ایران خودروسازان فرانسوی را به خاطر رفتارشان تحریم کرده است و دیگر نمی‌گذارد تا آن‌ها بتوانند با ابزار تحریم صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند.

به گفته او، به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای که فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم.

قالیباف متذکر شد: در این چند وقته هم هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده ایم و تمرکزمان برای واردات، صرفا بر روی خودروهای ژاپنی، کره.ای، چینی و اروپایی غیرفرانسوی است.

سابقه بد خودروسازان فرانسوی در ایران

در همین رابطه، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در واکنش به ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی به کشور اعلام کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای اجازه دادن به واردات خودروهای فرانسوی نداریم.

سیدرضا فاطمی‌امین درباره صحت و سقم ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی، گفت: خودروسازهای فرانسوی سابقه خوبی به لحاظ تعهدات‌شان در ایران ندارند.

وزیر صمت اظهار تاسف کرد و متذکر شد: دولت فرانسه همچنین در این حوادث اخیر موضع.گیری‌های نادرستی گرفته است و در حال حاضر برنامه‌ای برای اجازه دادن به واردات خودروهای فرانسوی نداریم.

تحریم فقط برای خودروهای وارداتی فرانسوی

البته واردات خودروهای فرانسوی در حالی ممنوع شده است که محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و فرانسه در گفت‌وگو با خبرگزاری هوشمند نیوز اعلام کرد: این ممنوعیت فقط مربوط به واردات است.

وی توضیح داد: طبق صحبتی که من داشته‌ام، متوجه شدم که این تصمیم فقط مربوط به خودروهای وارداتی فرانسوی است و در صورتی که خودروسازان فرانسوی تمایل به تولید خودرو در ایران داشته باشند، مشکلی وجود ندارد.

مهدی میرعمادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و فرانسه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری هوشمند نیوز گفت: قبلا پژو، سیتروئن و رنو در ایران سرمایه‌گذاری داشتند و اگر برجام امضا شود، دوباره می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

۲۲۳۲۲۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.