اطراف رشت کجا بریم | روستاها و دیدنیهای اطراف رشت + عکس

غار دربند رشی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان رودبار است که در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات قرار دارد. این غار باستانی در ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا، جزو آثار ملی ایران است و تنها غار شناخته‌ شده در ایران است که بقایایی از عصر پارینه سنگی کهن در

کد خبر : 28758
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
اطراف رشت کجا بریم | روستاها و دیدنیهای اطراف رشت + عکس


غار دربند رشی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان رودبار است که در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات قرار دارد. این غار باستانی در ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا، جزو آثار ملی ایران است و تنها غار شناخته‌ شده در ایران است که بقایایی از عصر پارینه سنگی کهن در آن وجود دارد. با بازدید از این غار، علاوه بر کسب یک تجربه هیجان‌انگیز طبیعت گردی، می‌توانید با تاریخ و گذشته رودبار نیز آشنا شوید.

غار دربند رشی از دو غار به نام‌های کویل گر (با طول ۶۰ متر) و جوکویله (با طول ۳۰ متر) تشکیل شده است. جالب است بدانید که بقایایی از استخوان‌های انسان و جانوران به‌همراه تعدادی اشیای سفالی با قدمتی از هزار سال قبل از میلاد مسیح و همچنین سنگواره‌های جانداران مختلف و ابزارهای سنگی مانند ساطور با قدمتی از دوران پارینه‌ سنگی قدیم در این غار کشف شده‌اند. کوه درفک در نزدیکی این غار قرار دارد و شما می‌توانید در یک روز با یک تیر، دو نشان بزنید تا هم از پیاده روی و تماشای طبیعت مسیر لذت ببرید و هم سری به این غار مرموز بزنید.

روستای دیورش

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۵۶ کیلومتر – یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: رودبار، توتکابن (مشاهده روی نقشه)

عکاس: نامشخص

روستای دیورش در هفت کیلومتری بخش توتکابن، یکی از جاذبه‌های توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار است. این روستا با قدمتی از ۵۰۰ سال قبل، دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری از جمله «پل تاریخی گِل پل»، چشمه‌ زیبای سفیدآب، غار مرموز نورچشمه، غذاها و نان‌های محلی و یک رودخانه است. شما می‌توانید در سفر به این روستا، به کوه‌های پلنگ کول و ییلاق لارنه و همچنین قله درفک نیز سر بزنید و روزی به‌یادماندنی و سرشار از آرامش در منطقه‌ای بکر را برای خود رقم بزنید.

ییلاق سی دشت رودبار

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۷۴ کیلومتر – یک ساعت و ۳۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، ییلاق
  • آدرس: رودبار (مشاهده روی نقشه)

ییلاق سی دشت رودبار

عکاس: نامشخص

ییلاق سی دشت یکی از مناطق خوش آب و هوای رودبار در ۳۰ کیلومتری شهر رستم آباد است که مکانی فوق‌العاده برای یک سفر یک روزه به شمار می‌آید. چشم‌اندازهای بکر و زیبایی در مسیر رسیدن به این ییلاق وجود دارند که فرصتی بی‌نظیر برای عکاسی یا کمپ کردن را به شما پیشنهاد می‌کنند. سی دشت در مسیر کوه درفک قرار دارد و شما می‌توانید پس از بازدید از آن به دل کوه بزنید. سفر به سی دشت در تمام فصول سال، میسر است؛ اما ما فصل بهار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. دشت‌های ییلاق در فصل بهار، پوشیده از گل‌های رنگارنگ می‌شوند و در ماه خرداد، یک جشنواره توت فرنگی در این منطقه برگزار می‌شود که می‌توانید در آن، توت فرنگی محلی تازه، ارگانیک و طبیعی بخرید.

جنگل نقله بر

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۴۵ کیلومتر – ۴۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: رودبار (مشاهده روی نقشه)

جنگل نقله بر

عکس از شاهین بهرمند

روستای نقله بر در ۴۵ کیلومتری شهر رشت، پس از شهرهای رودبار و رستم آباد قرار گرفته است. آب و هوای دلپذیر و طبیعت بکر این منطقه در کنار چشم‌اندازی زیبا از شهر رستم آباد و شالیزارهای وسیع و همچنین قله درفک، روستا و جنگل نقله بر را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان گیلان و از دیدنیهای اطراف رشت کرده‌اند. بهترین زمان سفر به جنگل نقله بر از اوایل بهار تا اواخر پاییز است.

روستای اسکولک

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۶ کیلومتر – ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: رودبار (مشاهده روی نقشه)

روستای اسکولک

عکس از گروه کوهنوردی دامون بندر انزلی

روستای اسکولک در بخش بلوکات رودبار قرار دارد و دارای دو مسیر دسترسی از جاده قدیم و امام‌زاده هاشم است. محوطه‌های باستانی، پوشش گیاهی و آب و هوای دلپذیر از جمله جاذبه‌های این روستای زیبا هستند. روستای اسکولک در نزدیکی روستای نقله بر، واقع شده است و شما می‌توانید در یک سفر یک روزه از رشت، به هر دوی این روستاها سر بزنید و روزی پر از آرامش را در طبیعت بگذرانید.

دریاچه عروس حلیمه جان

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۶۰ کیلومتر – ۵۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: رودبار، روستای حلیمه جان (مشاهده روی نقشه)

دریاچه عروس حلیمه جان

عکاس: نامشخص

روستای حلیمه جان، یکی از بکرترین روستاهای شهرستان رودبار است که یک دریاچه شگفت‌انگیز به نام دریاچه عروس در آن قرار دارد. این دریاچه جادویی، دو رنگ است؛ زیرا در صبحگاه، جلبک‌ها سطح دریاچه را می‌پوشانند و با نزدیک شدن به میانه روز، وزش باد، جلبک‌ها را کنار می‌زند و دریاچه به دو رنگ سبز و آبی در می‌آید. چشم‌اندازهای سبز اطراف دریاچه و نمایی از قله درفک، این دریاچه را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری اطراف رشت کرده‌اند.

سد منجیل

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۷۲ کیلومتر – یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: منجیل (مشاهده روی نقشه)

سد منجیل

عکس از وب‌سایت استان گیلان

 در پشت سد منجیل، دریاچه‌ای به وجود آمده است که با چشم‌اندازی زیبا از کوه‌ها و همچنین نیروگاه بادی منجیل با توربین‌های بلند، محصور شده است

سد منجیل که با نام سد سفیدرود نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری منجیل است. در پشت این سد قدیمی، دریاچه‌ای به وجود آمده است که با چشم‌اندازی زیبا از کوه‌ها و تپه‌های اطراف و همچنین نیروگاه بادی منجیل با توربین‌های بلند، محصور شده است؛ منظره‌ای که امکان ندارد مجذوب آن نشوید.

قایق سواری در دریاچه و رودخانه سفیدرود و عکاسی از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید در سفر به این جاذبه به آن‌ها بپردازید. برای سفر به سد منجیل بهتر است نیمه اول سال را انتخاب کنید؛ زیرا منجیل شهری بادخیز است و در فصول پاییز و زمستان، عملا امکان ایستادن در کنار سد را نخواهید داشت.

سرو هرزویل

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۸۰ کیلومتر – یک ساعت و ۲۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آثار طبیعی ثبت شده ملی ایران
  • آدرس:  منجیل (مشاهده روی نقشه)

سرو هرزویل

عکس از ادیب سهیلی لنگرودی

سرو هرزویل در روستای هرزویل منجیل قرار دارد و شما با پیمودن تنها نیم ساعت راه از سد منجیل به این درخت باشکوه و قدیمی خواهید رسید؛ درختی که به گفته برخی، هزار سال و به گفته برخی مورخان دیگر، بیش از سه هزار سال قدمت دارد. روستای هرزویل پس از زلزله رودبار و منجیل به‌طور کل نابود شد و ساکنان آن مجبور به ساختن خانه‌های خود در موقعیتی بالاتر از هرزویل قدیمی و نزدیک به سرو غول پیکر شدند.

سرو هرزویل یکی از آثار طبیعی ثبت شده ملی ایران است و با شکوهی دلنشین، تاریخ و قدمت این منطقه را به رخ بینندگان می‌کشد. این درخت دارای ساقه و انشعابات قائم است. انواع دیگر سرو دارای شاخه‌های افقی و عمود بر محور تنه هستند؛ در حالی که در این نوع سرو، شاخه‌ها تقریبا موازی محور تنه هستند. این سرو قدیمی به طول ۳۰ متر در ارتفاع ۶۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و مسیر دسترسی به آن نیز، پر از چشم‌اندازهای سرسبز و پوشیده از چنارهای تنومند است. 

پناهگاه حیات وحش سلکه

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۲۶ کیلومتر – ۳۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: صومعه سرا (مشاهده روی نقشه)

پناهگاه حیات وحش سلکه

عکس از خبرگزاری ایرنا

پناهگاه حیات وحش سلکه با وسعت ٣۶٠ هکتار در روستای هنده خاله، یکی از تالاب‌‌های با ارزش استان گیلان در صومعه سرا و در جنوب بندر انزلی است که هر سال پرندگان مهاجر زیادی به آن سفر می‌کنند. گل‌های نیلوفر آبی، صدای پرند‌‌‌گان مهاجر و آبزیان پر سروصدا در حصاری از نیزار‌ها، چشم‌اندازی بی بدیل و باورنکردنی را در این پناهگاه خلق کرده‌اند. قایق سواری، رستوران و کافه، مخفی‌گاه پرنده نگری،‌ برج،‌ دوربین چشمی و پیاده روی در پل‌های چوبی از جمله امکانات پناهگاه حیات وحش سلکه هستند.

تالاب سیاه کیشم

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۲ کیلومتر – ۵۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، پرنده نگری
  • آدرس: صومعه سرا (مشاهده روی نقشه)

تالاب سیاه کیشم

عکس از وب‌سایت استان گیلان

تالاب سیاه کشیم، یکی از مناطق حفاظت شده استان گیلان است که در جنوب غربی تالاب انزلی و جنوبی‌ترین بخش این تالاب واقع شده است. این تالاب در حوزه شهرستان‌‎های بندر انزلی و صومعه‏ سرا قرار دارد و از لحاظ زمین‌شناسی قدیمی به شمار نمی‌آید؛ زیرا تنها هفت قرن از تشکیل آن گذشته است. 

تنوع گیاهی تالاب سیاه کشیم شامل لویی، نی، جگن، بارهنگ آبی، اسپرغان، آقطی، تراپا، لاله تالابی، نیلوفر آبی، سراتوفیلوم، گونه‌های کنار آبزی همچون نی، تاج‌ریزی، سرخاب کولی و گونه‌های خشکی مثل توسکا در کنار تنوع پوشش جانوری مانند قو، غاز، اردک بلوطی، اردک تاجدار، خوتکا، کله سبز، انواع حواصیل، فیلوش، انواع شکاریان شامل عقاب تالابی، لیل، دلیچه، سنقر تالابی، پرستوهای دریایی و کاکایی، این منطقه را تبدیل به مکانی ارزشمند و بسیار مهم کرده است.

جالب است بدانید که وجه تسمیه نام تالاب سیاه کشیم به حادثه‌ای مربوط می‌شود که چند سال پیش اتفاق افتاد. در این اتفاق، یک عروس یا «گیشه» در زبان محلی در هنگام حرکت از روستای اسفند به‌سمت روستای آبکنار غرق می‌شود. کشیم نیز نام پرنده‌ای است که هر سال به این منطقه مهاجرت می‌کند. نام این تالاب نیز با توجه به شباهت بین اسم کشیم و گیشه، به «سیاه کشیم» نام‌گذاری شد.

تالاب هند خاله

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۲۸ کیلومتر – ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: صومعه سرا (مشاهده روی نقشه)

تالاب هند خاله

عکس از وب‌سایت استان گیلان

تالاب هندخاله در دهستان هندخاله از توابع تولمات شهرستان صومعه سرا در شمال شرقی صومعه سرا واقع شده است. نام این تالاب در زبان محلی به «رودخانه بزرگ» ترجمه می‌شود. این تالاب زیبا، هر سال گردشگران زیادی را به‌سمت این منطقه می‌کشاند. این تالاب در نزدیکی تالاب‌های سلکه، نرگستان و سیاه درویشان قرار دارد و شما می‌‌توانید در یک سفر یک روزه از رشت به دیدن همه آن‌ها بروید. تالاب هندخاله در گذشته تنها راه ارتباطی با تالاب انزلی بود و در حال حاضر، زیستگاه هزاران پرنده مهاجر است؛ بنابراین، پرنده نگری از فعالیت‌های رایج در این منطقه به شمار می‌آید.

تالاب سیاه درویشان

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۰ کیلومتر – ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: صومعه سرا (مشاهده روی نقشه)

تالاب سیاه درویشان

عکس از وب‌سایت استان گیلان

تالاب سیاه درویشان در منطقه سیاه درویشان از توابع تولمات شهرستان صومعه سرا واقع شده است. این تالاب در ادامه تالاب انزلی قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید از پل رودخانه در پنج کیلومتری روستای سیاه درویشان عبور کنید و سپس سوار قایق شوید. گونه‌های مختلف پرندگان بومی و مهاجر همچون کیلار، فیلوش، خوتکای پر سفید و معمولی و لک لک و انواع آبزیان در این منطقه زندگی می‌کنند و به همین دلیل، این منطقه از نظر زیست محیطی، گردشگری و اقتصادی دارای اهمیت زیادی است. ۱۰ رود از ۴۰ رودخانه استان گیلان با سرچشمه گرفتن از فومن و ماسال به این تالاب سرازیر می‌شوند و آب آن را تامین می‌کنند. بهترین فصل بازدید از تالاب سیاه درویشان، فصل بهار و تابستان است؛ زمانی که سطح آن، پوشیده از گل‌های زیبای مردابی می‌شود.

محوطه تاریخی هفت دغنان

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۴۹ کیلومتر – ۵۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: صومعه سرا (مشاهده روی نقشه)

محوطه تاریخی هفت دغنان

عکاس: نامشخص

شهر تاریخی هفت دغنان با قدمتی از ۱۲۰۰ سال قبل، یکی از شهرهای تاریخی ایران است

شهر تاریخی هفت دغنان با قدمتی ۱۲۰۰ ساله یکی از شهرهای تاریخی ایران است. این شهر در شهرستان صومعه سرا، دهستان ضیابر و روستای بهمبر قرار دارد و به‌دلیل دور بودن از مرکز شهر، کماکان مکانی بکر و کمتر شناخته شده است. این محوطه تاریخی با ۶۰ هکتار مساحت، مکانی فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به تاریخ است. این منطقه در گذشته به «گسکر» مشهور بود و بسیاری از آثار تاریخی آن در زیر ریشه گیاهان مدفون شده‌اند.

در میان آثار باقی مانده محوطه تاریخی هفت دغنان می‌توان به بقایای سه پل خشتی روی رودخانه بهمنبر، یک حمام قدیمی، ظروف چینی، کوره‌های شیشه‌گری، آجرپزی و سفالگریمهر و همچنین مهر، انگشتر، سماور و کوزه‌های سفالی اشاره کرد که به‌همراه مردگان دفن شده بودند. این منطقه تاریخی، جزو آثار ثبت شده ملی است و بازدید از آن به‌شدت توصیه می‌شود.

ییلاق زودل سر

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۵۷ کیلومتر – یک ساعت و ۱۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: فومن (مشاهده روی نقشه)

ییلاق زودل سر

عکاس: نامشخص

در مسیر «قله‌ تراشوم» در نزدیکی روستای «خانوانه‌» شهرستان فومن، ییلاقی زیبا با چشم‌اندازی بی‌نظیر و آب‌وهوایی مطلوب قرار دارد که به «زودل» شهرت یافته است. علت نام‌گذاری این مکان زیبا به «زودل»، به‌دلیل حضور روستای «زودل» در مسیر رسیدن به این ییلاق است. در واقع ییلاق بالاتر از روستا قرار گرفته و با بهره‌گیری از اسم روستا و قرارگیری ییلاق بالاتر از روستا (سر به‌معنای بالاتر است)، به ییلاق «زودل سر» نام‌گذاری شده است. این مکان طبیعی، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان فومن در استان گیلان است که سالانه جمع زیادی از توریست‌ها و مسافران داخلی برای بازدید از آن، به فومن سفر می‌کنند.

منطقه‌ حفاظت ‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۴۶ کیلومتر – ۵۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس:  فومن (مشاهده روی نقشه)

منطقه‌ حفاظت ‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی

عکاس: نامشخص

منطقه‌ حفاظت شده‌ «گشت رودخان و سیاه‌مزگی، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر فومن است که با بهره‌مندی از اقلیمی مرطوب و معتدل، پوشش گیاهی بومی و جنگل‌های کم‌نظیر هیرکانی، مراتع ییلاقی، جلگه‌، رودهای متعدد خروشان و باغ‌های زیبای چای به ناحیه‌ای مناسب و مطلوب برای گردشگران و مسافران سراسر کشور تبدیل شده است. این منطقه در سال ۱۳۷۸ عنوان منطقه‌ای حفاظت ‌شده را به خود اختصاص داد. در این بخش از استان گیلان، زیستگاه گونه‌های مختلفی از جانوران از جمله قرقاول، آبیا، تشی، گورکن، سیاه‌گوش، روباه، گربه‌ جنگلی، گراز، خرس قهوه‌ای، مرال شوکا، شغال و پلنگ، است. از ویژگی‌های گردشگری در این منطقه‌ حضور دره‌های عمیق، رودهای بسیار و آبشارهای خروشان است که طبیعتی بکر و فوق‌العاده را به وجود آورده است.

دیدنیهای اطراف رشت در تابستان

چشمه آب شور لاکان

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۲۰ کیلومتر –  حدود یک ساعت با احتساب پیاده روی
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: رشت، انتهای جاده رشت-لاکان، روستای بالاشیخان

چشمه آب شور لاکان

عکس از خبرگزاری سی تی مهر

چشمه آب شور لاکان در روستایی به نام «بالاشیخان» و در نزدیکی بقعه «آقا دانا پیر» در انتهای جاده رشت – لاکان قرار دارد. این چشمه خروشان در شرق روستا در دل جنگل‌های لاکان، دارای مقادیر زیادی املاح نمک و گوگرد است و دیواره‌های آن با رسوب‌های آهکی پوشانده شده است. مردم روستا اعتقاد دارند که آب چشمه آب شور لاکان، شفابخش است و از آن برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند.

مسیر دسترسی به چشمه آب شور لاکان کمی مشکل است و به همین دلیل، بسیاری از گردشگران به دیدن آن نمی‌روند؛ اما این چشمه، یکی از بکرترین دیدنیهای اطراف رشت است و بهتر است فرصت بازدید از آن را از دست ندهید. در مسیر رسیدن به این چشمه، در ابتدای جاده اصلی رشت- سراوان، تابلوی بقعه «آقا دانا پیر» و «روستای بالاشیخان» را می‌بینید. پس از رسیدن به روستا، بهتر است آدرس مسیر چشمه را از اهالی پرسید و با راهنمایی آن‌ها، راه خود را از میان جنگل پیدا کنید.

آبگیر فشتام

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۱۷ کیلومتر – حدود ۲۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: جاده سراوان، روستای فشتام (مشاهده روی نقشه)

آبگیر فشتام

عکاس: نامشخص

آبگیر فشتام با ۱۸ هکتار وسعت، در مسیر جاده سراوان به‌سمت جاده سیکل ترکیبی در روستای فشتام در دهستان اسلام آباد قرار دارد. این آبگیر در فصل پاییز و زمستان کاملا پر آب است و بازدید از آن در فصل پاییز، زمانی که درختان زرد و نارنجی اطراف آن را احاطه می‌کنند، به‌شدت توصیه می‌شود. عمق این آبگیر در فصل بهار و تابستان کاهش می‌یابد؛ اما سطح آبگیر از گل‌های صورتی نیلوفر آبی پر می‌شود که در کنار درختان سبز، منظره‌ای فوق‌العاده برای عکاسی خلق می‌کنند. یکی از بهترین ماه‌ها برای بازدید از این آبگیر، تیر ماه است؛ زمانی گل‌های خوشرنگ نیلوفر، سطح آبگیر را پر می‌کنند.

منطقه ساحلی حاجی بکنده

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۲ کیلومتر – حدود ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: تفریحی، دریا، طبیعی
  • آدرس: بخش خشکبیجار، دهستان حاجی بکنده (مشاهده روی نقشه)

منطقه ساحلی حاجی بکنده

عکس از وب‌سایت gardeshgari724.com

منطقه ساحلی حاجی بکنده از توابع بخش خشکبیجار در ۹ کیلومتری شمال شرقی خشکبیجار و در ۳۲ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. این منطقه ساحلی، مکانی بکر و جذاب برای گردشگران است که با وجود اقامتگاه‌های مناسب، ساحل شنی، ورزش‏‌های ساحلی و شنا، صید ماهی، تماشای صید گروهی و زمستانی و خرید ماهی تازه از ماهیگیران، شما را عاشق خود خواهد کرد.

منطقه ساحلی حاجی بکنده در دهستان حاجی بکنده در ارتفاع ۲۶ متر پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد. این دهستان، دارای دو رود به نام‌های رودخانه حاجی بکنده و رودخانه امین آباد است که فرصتی بی‌نظیر برای ماهیگیری را در اختیار شما می‌گذارند. بهترین زمان سفر به منطقه ساحلی حاجی بکنده، اواخر ماه فروردین تا اواخر تیر ماه و همچنین فصل پاییز است.

منطقه آزاد انزلی

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۰ کیلومتر – حدود ۳۷ دقیقه
  • نوع جاذبه: تفریحی، دریا، خرید
  • آدرس: منطقه آزاد انزلی (مشاهده روی نقشه)

منطقه آزاد انزلی

عکاس: نامشخص

منطقه آزاد انزلی یک مجموعه گردشگری کامل در ۳۰ کیلومتری شهر رشت است که با وجود چند مرکز خرید، بزرگ‌ترین آکواریوم ایران، گیم لند، بولینگ، شهربازی، پارک ساحلی، رستوران و کافی شاپ در کنار انواع تفریحات آبی ساحلی مانند پاراگلایدر، جت اسکی و قایق سواری، مکانی فوق‌العاده برای گذراندن یک روز زیبا در نزدیکی رشت است. فضاهایی برای پیاده روی، آلاچیق‌ها، باربیکیو و نورپردازی در شب از دیگر امکاناتی هستند که در این مجموعه به آن دسترسی خواهید داشت.

آکواریوم منطقه آزاد انزلی

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۱ کیلومتر – حدود ۳۹ دقیقه
  • نوع جاذبه: تفریحی، آکواریوم، خرید
  • آدرس: منطقه آزاد انزلی (مشاهده روی نقشه)

آکواریوم منطقه آزاد انزلی

آکواریوم منطقه آزاد انزلی یا آکواریوم فانتستیک (Funtastic)، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه تفریحی و گردشی در کشور است که آکواریوم و باغ خزندگان را در خود جای داده است. هشت هزار نوع ماهی در یک تونل ۴۳ متری با شیشه‌ای به ضخامت ۱۸ سانتی‌متر در این آکواریوم زندگی می‌کنند. این مجموعه یا مساحت ۱۰ هزار مریع، چهار طبقه است و علاوه بر آکواریوم، دارای شهربازی، سالن بولینگ، سینمای چندبعدی، سوئیت‌های اقامتی، بازی‌های کامپیوتری، رستوران، باغ خزندگان، گیفت شاپ، سینمای واقعیت مجازی و کافی‌شاپ است. 

زیبا کنار

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۹ کیلومتر – حدود ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: تفریحی، دریا، بازار
  • آدرس: رشت (مشاهده روی نقشه)

زیبا کنار

عکاس: نامشخص

منطقه ساحلی زیبا کنار با نام «نگین دریای خزر» مشهور است

منطقه ساحلی زیبا کنار در ۳۹ کیلومتری شهر رشت و ۴۰ کیلومتری بندر انزلی قرار دارد و از سمت شمال به دریای خزر، از شرق به کیاشهر، از جنوب به لشت نشا و از غرب به بندرانزلی منتهی می‌شود. آب و هوای این منطقه ساحلی، معتدل و مرطوب است و بسیاری از افراد، آن را با نام «نگین دریای خزر» می‌شناسند.

بازارهای محلی با عرضه ماهی، ترشیجات، سبزیجات، شیر، دوغ، ماست و نان‌های محلی، رودخانه‌های خروشان، شالیزارهای سرسبز، ساحل تمیز، تالاب‌ها و آبگیرها و رودخانه عظیم و باشکوه سپیدرود از جاذبه‌های گردشگری منطقه ساحلی زیبا کنار هستند. این منطقه دارای یک رودخانه دیگر با طول هشت کیلومتر به نام اوشمک نیز است که مکانی مناسب برای ماهیگیری به شمار می‌آید و طبیعتی بکر و جذاب دارد. 

پارک جنگلی کیاشهر

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۴۹ کیلومتر – یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، دریا
  • آدرس: زیبا کنار (مشاهده روی نقشه)

پارک جنگلی کیاشهر

عکاس: نامشخص

پارک جنگلی کیاشهر با ۱۸ هکتار مساحت در نزدیکی زیبا کنار در داخل شهر ساحلی بندر کیاشهر قرار دارد. این پارک زیبا در مجاورت مرداب طبیعی، ساحل دریا و پل چوبی، یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی گیلان است. قدم زدن روی پل چوبی کیاشهر بر فراز آب‌های خروشان رودخانه سپید رود و تماشای درختان توسکای ساحلی  در مجاورت جاده و مزارع برنج، از جمله تجربباتی هستند که به‌هیچ‌وجه نباید آن‌ها را از دست بدهید.

بندر کیاشهر که در گذشته با نام بندر فرحناز شناخته می‌شد، از شهرهای ساحلی استان گیلان و بخشی از شهرستان آستانه اشرفیه است. از جمله امکانات پارک جنگلی کیاشهر، می‌توان به تجهیزات رفاهی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، مکان‌های اقامتی (کمپینگ موقت)، پارکینگ عمومی، فضاهای بازی کودکان، ساختمان بازی های رایانه‌ای، زمین ورزشی روباز، مرکز فرهنگی و سالن اجتماعات اشاره کرد.

ساحل عسگر آباد

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۵۸ کیلومتر – یک ساعت و ۱۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، دریا
  • آدرس: زیبا کنار (مشاهده روی نقشه)

ساحل عسگر آباد

عکس از وب‌سایت /jazebeha.com

ساحل عسگر آباد در پنج کیلومتری شهر کیاشهر به‌سمت چمخاله قرار دارد. برای رسیدن به این ساحل زیبا باید از مسیری عبور کنید که از یک طرف، محصور به درختان تنومند جنگلی و در هم تنیده است و از سوی دیگر، پوشیده از شالیزارهای سرسبز. از امکانات این ساحل بکر می‌توان به آلاچیق‌ها اشاره کرد.

ساحل چمخاله

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۷۰ کیلومتر – یک ساعت و ۲۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: تفریحی، دریا، طبیعی
  • آدرس: لنگرود، چمخاله (مشاهده روی نقشه)

ساحل چمخاله

عکاس: نامشخص

ساحل چمخاله، یکی از بهترین سواحل استان گیلان در ۱۰ کیلومتری شرق لنگرود، واقع شده است و با ساحلی ماسه‌ای، نمایی کوهستانی و چشم‌انداز مزارع زیبا، تجربه‌ای متفاوت از تماشای دریا را به شما ارائه می‌کند. از امکانات تفریحی در این ساحل، می‌توان به ویلاها و پلاژها، آلاچیق، فوتبال و والیبال ساحلی، پیاد‌ه ‌روی، دوچرخه‌ سواری، اسب ‌سواری، موتور چهارچرخ و تفریحات آبی مانند شنا و قایق‌سواری اشاره کرد. جالب است بدانید که ساحل چمخاله، به‌عنوان دومین مکان گردشگری محبوب استان گیلان، بعد از بندر انزلی شناخته می‌شود. 

خمام

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۱۷ کیلومتر – حدود ۲۴ دقیقه
  • نوع جاذبه: شهری، خوردنی
  • آدرس: شهرستان خمام (مشاهده روی نقشه)

خمام

عکاس: نامشخص

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم گردشگری این منطقه از استان گیلان، یخ در بهشت خمام است که امکان ندارد در جای دیگری از استان گیلان یا ایران، نظیر آن را دیده باشید

شهرستان خمام، بین دو شهر رشت و بندر انزلی واقع شده است و فاصله بسیار کوتاهی تا شهر رشت دارد. در سفر به رشت، تجربه بازدید از این شهر با قدمتی از هزار سال قبل را از دست ندهید. ساحل تفریحات دریایی جفرودبالا، عمارت تاریخی چوکام، مرداب دهنه سر، آلاچیق درختی دهنه سر، مرکز اکوتوریسم جیرسرباقرخاله و قصر بازی (بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده در استان گیلان با امکانات رفاهی و بازی بولینگ) از جمله دیدنیهای خمام هستند. جنگل فتاتو، بخشی از آخرین نمونه‌های باقی‌مانده جنگل‌های هیرکانی از نوع جلگه‌ای و از توسکاستان‏‌های قشلاقی حاشیه دریای خزر در شهرستان خمام است که جزو آثار ملی طبیعی ایران به شمار می‌آید.

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم گردشگری این منطقه از استان گیلان، یخ در بهشت خمام است که امکان ندارد در جای دیگری از استان گیلان یا ایران، نظیر آن را دیده باشید. یخ در بهشت خمام یا میوه یخی با طعمی بهشتی و خوشمزه، در تمام فصول سال با میوه همان فصل درست می‌شود و طعمی به‌یادماندنی دارد. پس به‌هیچ‌وجه، فرصت امتحان کردن آن را از دست ندهید.

ماسال

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۵۲ کیلومتر – یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، ییلاق
  • آدرس: صومعه ‌سرا (مشاهده روی نقشه)

ماسال

عکس از مجله جاباما

ماسال، دومین شهر مرتفع گیلان در همسایگی رضوانشهر، فومن، صومعه ‌سرا، خلخال و اردبیل است. این منطقه مرتفع و بکر به شهر آبشار مشهور است و امروزه، ییلاق‌های بینظیری چون شاندرمن و اولسبلنگاه (۲۵ کیلومتری جنوب ماسال) و ییلاق‌های کوچک‌تر همچون شالما، نسا، خریدول و ییلاق سوئه چاله، از قطب‌های گردشگری این شهر به شمار می‌آیند. 

رودخانه خالکایی، آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی اولسبلنگاه در ماسال، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر و غارهایی همچون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی و غار کلچال از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند که نباید از دیدن آن‌ها غافل شد. بهار و تابستان، بهترین فصول برای سفر به این منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا و قدم زدن بر فراز ابرها هستند.

ییلاق اولسبلنگاه

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۸۰ کیلومتر – دو ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، ییلاق
  • آدرس: ماسال (مشاهده روی نقشه)

ییلاق اولسبلنگاه

عکاس: نگین توکلی

ییلاق اولسبلنگاه ماسال در ۲۵ کیلومتری ماسال، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر ماسال است. اقامت در کلبه‌های چوبی، مزه کردن نان‌های سنتی و محصولات دامی تازه، گوش سپردن به صدای پرندگان و هوای مه‌آلود، از جمله تجربیاتی است که می‌توانید در این ییلاق به دست آورید. هوا در فصل تابستان در این ییلاق به‌قدری خنک است که باید در شب، بخاری روشن کنید. گذر از یک جاده پرپیچ‌وخم و در نهایت، رسیدن به بالای ابرها این ییلاق را تبدیل به مکانی خاص و منحصربه‌فرد در استان گیلان کرده است.

ارتفاعات آلاله در بالای اولسبلنگاه، یکی دیگر از جاذبه‌های بکر این منطقه است. با عبور از میان کلبه‌ها و گذشتن از کنار  گله‌های گاو و گوسفند در حال چرا، به منطقه‌ای مرتفع می‌رسید؛ جایی که تمام شهر، زیر پای شما است.

شاندرمن

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۶۰ کیلومتر – یک ساعت و ۱۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، ییلاق
  • آدرس: ماسال (مشاهده روی نقشه)

شاندرمن

عکاس: نامشخص

منطقه بکر و زیبای شاندرمن در ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان ماسال قرار دارد و در گذشته، محل عبور کاروان‌‎ها به‌سمت تالش شمالی و خلخال بوده است. آب و هوای خنک و ییلاقی، چشم‌اندازهایی مسحورکننده و جادویی، غار شگفت‌انگیز آویشو با صدها قندیل، آبشار وزن و پهناورترین روستای استان گیلان به نام «سیاهمرد»، شاندرمن را تبدیل به مکانی جذاب برای طبیعت گردی کرده است. این منطقه نیز درست مانند ییلاق اولسبلنگاه، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان در نزدیکی رشت به شمار می‌آید که امکان اقامت در کلبه‌های چوبی در آن فراهم است.

منطقه ییلاقی دشت النزه

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۹۴ کیلومتر – سه ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، ییلاق
  • آدرس:  استان گیلان، ماسال، شاندرمن (مشاهده روی نقشه)

منطقه ییلاقی دشت النزه

عکس از وب‌سایت gardeshgari724.com

منطقه ییلاقی دشت النزه، یکی از بکرترین دیدنیهای گیلان در ماسال است که در بین کوه‌های سر به فلک کشیده شاندرمن قرار گرفته است. پوشش گیاهی زیبا، در خت افرایی با ۲۰۰ سال قدمت، آب و هوای مطبوع، گله اسب‌های وحشی، دام‌های در حال چرا و فضایی روستایی در این منطقه، شما را در سفری به گذشته به یاد کارتون هایدی و کوه آلپ می‌اندازد. آبشار واشیاره، بقعه امام‌زاده ابراهیم و یک چشمه از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند. بخشی از مسیر دسترسی به دشت النزه، جاده آسفالت و بخشی دیگر، جاده خاکی است؛ برای همین باید این مسیر را با ماشین‌های مخصوص کوهستان طی کنید.

 روستای سیبن 

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۹۰ کیلومتر – دو ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، ییلاق
  • آدرس: رودبار (مشاهده روی نقشه)

 روستای سیبن 

عکاس: نامشخص

روستای سیبن، یکی از مناطق ییلاقی کمتر شناخته ‌شده استان گیلان در بخش خورگام شهرستان رودبار است. این روستا در ارتفاع ۱۴۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و نام آن به‌معنای «زیر سایه» است. این روستا با دارا بودن دشت‌هایی سرسبز و پر از گل‌های وحشی، آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی منحصر‌به‌فرد، یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در استان گیلان، به‌خصوص در فصل بهار و تابستان به حساب می‌آید. پیاده روی، کمپ کردن، تماشای طبیعت و کوهستان‌ها و آشنایی با مردم مهمان‌نواز روستا از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید در روستای سیبن انجام دهید.

دیدنیهای اطراف رشت در پاییز

دریاچه سقالکسار

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۱۸ کیلومتر – حدود ۳۳ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: روستای سقالکسار (مشاهده روی نقشه)

دریاچه سقالکسار

عکاس: نامشخص

دریاچه یا سد خاکی سقالکسار، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌هایی است که در اطراف رشت در نزدیکی چماچاه و روستای سقالکسار قرار دارد. این دریاچه با چشم‌اندازی باورنکردنی، چشم شما را در بدو ورود به خود خیره خواهد کرد. «سقال» به‌معنای محل آب خوری و «لک» و «سار» نام دو پرنده زیبا هستند و در کل، معنی سقالکسار، «محل آبخوری بالای تپه» است. دریاچه در میان جنگل انبوهی قرار دارد و در اطراف آن چند آلاچیق و یک کافی‌شاپ بسیار زیبا با معماری سنتی ساخته شده‌اند. ارتفاع و وسعت آب دریاچه به‌دلیل کاهش بارندگی و تبخیر آب در فصل تابستان کمتر می‌شود؛ پس بهتر است که در فصل پاییز یا بهار به این دریاچه در نیم ساعتی رشت سفر کنید.

تالاب اژدراک گیلان

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۱۹ کیلومتر – ۳۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی

تالاب اژدراک گیلان

عکاس: نامشخص

تالاب اژدراک گیلان در نزدیکی دریاچه یا سد خاکی سقالکسار قرار دارد و به‌دلیل اینکه زیاد شناخته‌ شده نیست، فضایی دنج و آرام را برای طبیعت‌گردی در اختیار شما می‌گذارد. برای رسیدن به این تالاب از مردم روستا کمک بگیرید. اگر در یک روز بارانی به‌سمت این تالاب می‌روید، حتما چکمه یا پوتین مناسب به‌همراه داشته باشید؛ زیرا اطراف تالاب، حسابی گلی می‌شود.

جیرسرباقرخاله

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۱۶ کیلومتر – ۲۳ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: خمام (مشاهده روی نقشه)

جیرسرباقرخاله

عکس از وب‌سایت ایران کجاست

مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله در فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر رشت و در بخش خمام قرار دارد. جاذبه اصلی این مرکز، یک دشت بزرگ سرسبز است که پناهگاه حیوانات محسوب می‌شود. در این مرکز، یک رودخانه نیز قرار دارد که زیستگاه پرندگان بومی است و کایاک ‌سواران می‌توانند در آن فعالیت کنند. از دیگر جاذبه‌های این مرکز اکوتوریستی می‌توان به یک کافه رستوران چوبی و یک بنای دو طبقه با معماری سنتی اشاره کرد که محل نمایش و فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی است.

دریاچه بره سر گیلان

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۹۰ کیلومتر – دو ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: رودبار (مشاهده روی نقشه)

دریاچه بره سر گیلان

عکاس: نامشخص

دریاچه بره سر یا ویستان در دل جنگلی سحرآلود در منطقه خورگام رودبار و در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر رودبار قرار دارد. این دریاچه بکر و زیبا با وسعتی معادل چهار هکتار در اثر زلزله مهیب رودبار به وجود آمده است؛ زلزله‌ای که روستای بره سر و ساکنان آن را در سال ۱۳۶۹ زیر خروارها خاک مدفون کرد. سکوت و آرامش دریاچه در میان صدها درخت راش به‌قدری زیبا است که بدون شک، خاطره تماشای آن برای همیشه در ذهن شما حک خواهد شد. دریاچه بره سر در ۱۰ کیلومتری روستای داماش قرار دارد و برای رسیدن به آن باید سوار ماشین‌های آفرود شوید؛ زیرا جاده و مسیر دسترسی به آن کمی مشکل است.

تپه مارلیک

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۶۰ کیلومتر – یک ساعت
  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آدرس: رودبار (مشاهده روی نقشه)

تپه مارلیک

عکاس: نامشخص

شهرستان رودبار یکی از مناطق باستانی ایران است که قدمت برخی از آثار کشف شده در آن به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد

شهرستان رودبار یکی از مناطق باستانی ایران است که قدمت برخی از آثار کشف شده در آن به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد. محوطه باستانی تپه مارلیک یا چراغعلی تپه با قدمتی از سه هزار سال قبل، یکی از جاذبه‌های تاریخی رودبار است که در شرق رودخانه سفیدرود و در دره گوهر رود واقع شده است.

 ظروف سفالی، دکمه‌های تزئینی، جام‌های چینی، شیشه‌ای، طلایی، نقره‌ای و مفرغی، مجسمه‌های برنزی و سفالی، شمشیرها و سرنیزه‌ها، پارچه و «جام مارلیک» از جمله آثار کشف شده در این منطقه هستند.

با قدم زدن در این محوطه باستانی، می‌توانید تاریخ پر رمز و راز گیلان را با تمام وجود خود حس کنید. مسیر دسترسی به تپه مارلیک نیز، مسیری لذت‌بخش و پر از چشم‌اندازهای سرسبز و زیبا است که خاطره‌ای دلنشین از سفر به این منطقه برای شما رقم می‌زند.

فومن

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۰ کیلومتر – ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: فومن (مشاهده روی نقشه)

فومن

عکس از مجله میزبون

شهر فومن در نزدیکی رشت و در مسیر ماسوله قرار دارد. باغ‌ها، شالیزارها، مجسمه‌ها، درختان چنار و مناظر زیبای طبیعی در این سرزمین تاریخی با قدمتی از  ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل در کنار آب و هوایی معتدل و مطبوع، خوراکی‌های لذیذ، سوغات و صنایع دستی محلی و آثار تاریخی به جامانده از دوران باستان، فومن را تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در اطراف رشت کرده‌اند.

روستای فوشه

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۵۰ کیلومتر – یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: فومن (مشاهده روی نقشه)

روستای فوشه

عکاس: نامشخص

یکی از مناطق دیدنی در شهرستان فومن، روستای فوشه در فاصله‌ ۲۲ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان است که در نزدیکی «قلعه‌ رودخان» قرار دارد. محصور شدن این روستای زیبا از غرب، جنوب و جنوب غربی به مناطق کوهستانی، ارتفاعات و جنگل‌های زیبا با چشم‌اندازهای فوق‌العاده و قرارگیری آن در دامن کوه و جنگل، از ویژگی‌های ناب و دوست‌داشتنی این منطقه از شمال کشور برای بازدید و مسافرت محسوب می‌شود که سالانه میزبان علاقه‌مندان بسیاری به طبیعت و ایرانگردی است. همچنین پوشش گیاهی متنوع و حضور درختانی همچون توسکا، افرا، لرگ، راش، خرمندی و راش طبیعتی زیبا با آرامش و سرسبزی منحصربه‌فردی را برای ساکنان و بازدیدکنندگان از این منطقه به ارمغان آورده است.

غار خون فوشه

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۶۵ کیلومتر – دو ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی

غار خون فوشه

عکاس: نامشخص

در فاصله‌ ۱۵ کیلومتری از روستای فوشه و در نزدیکی قلعه‌ رودخان شهرستان فومن، غاری کهن با قدمتی بالغ بر سه هزار سال قرار دارد که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های ارزشمند این منطقه از استان گیلان یاد کرد. این غار در در کمرکش کوه تالش و در منطقه‌ای جنگلی به نام «خون» (محل جاری شدن چشمه به زبان تالشی) قرار دارد و به‌دلیل قدمت تاریخی و زیست‌محیطی از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است. گردشگران در مسیر دسترسی به غار با جاذبه‌های بکر طبیعی و زیبایی‌های خارق‌العاده‌ای روبه‌رو می‌شوند که سختی راه و پیمودن شیب تند مسیر را به فراموشی خواهند سپرد.

قلعه رودخان

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۵۰ کیلومتر – یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، کوهنوردی، تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: فومن (مشاهده روی نقشه)

قلعه رودخان

عکاس: نامشخص

قلعه رودخان در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در نزدیکی روستای رودخان، بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات و در میان جنگلی انبوه قرار گرفته است. ارتفاع قلعه رودخان از سطح دریا بین ۶۵۵ تا ۷۱۵ متر است و این قلعه از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم و حرم‌سرای وی) و قورخانه (محل فعالیت های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده است. این قلعه مهم تاریخی، سال‌ها مرکز حاکمان گیلان بوده است و یکی از بزرگ‌ترین و باعظمت‌ترین دژهای نظامی گیلان و ایران به شمار می‌آید. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان نسبت داده می‌شود.

برای رسیدن به قلعه رودخان باید از حدود هزار پله بالا بروید. مسیر کوهستانی رسیدن به قلعه به‌قدری زیبا است که گذشت زمان و سختی آن به چشم شما نمی‌آید. تماشای شکوه طبیعت و دژی با عظمت در قلعه رودخان، یکی از بهترین تجربیاتی است که می‌توان در استان گیلان به دست آورد.

آبشار دودوزن

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۵۲ کیلومتر – یک ساعت و ۱۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: شفت (مشاهده روی نقشه)

آبشار دودوزن

عکاس: نامشخص

آبشار دودوزن در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزگی، یکی از بکرترین آبشارهای استان گیلان است که از چشمه‌های ارتفاعات سیاهمزگی سرچشمه می‌گیرد و دارای طبیعتی بی‌نظیر و تماشایی است. این آبشار در فاصله ۲۴ کیلومتری از شهرستان شفت و در منطقه خرم کش قرار دارد. پیک نیک، عکاسی، فرود از آبشار و عبور از پل چوبی در محوطه آبشار از جمله جذابیت‌های این منطقه هستند.

ماسوله

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۶۰ کیلومتر – یک ساعت و ۲۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، کوهنوردی، تاریخی، روستاگردی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: فومن، ماسوله (مشاهده روی نقشه)

ماسوله

عکاس: نامشخص

شهر ماسوله با قدمتی از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال قبل با وجود خانه‌‌های زردرنگ در پس‌زمینه سبز جنگل و کوه‌های خوش‌رنگ در دنیایی مه‌آلود، بیشتر شبیه به یک تابلو‌ نقاشی یا کارت پستال است

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت و ۳۵ کیلومتری فومن قرار دارد. این شهر با قدمتی از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال قبل با وجود خانه‌‌های زردرنگ در پس‌زمینه سبز جنگل و کوه‌های خوش‌رنگ در دنیایی مه‌آلود، بیشتر شبیه به یک تابلو‌ نقاشی یا کارت پستال است. ماسوله یکی از معدود شهرهای بدون وسیله نقلیه موتوری در دنیا است که با کوچه باغ‌های باریک و پله‌پله، تردد هرگونه وسایل نقلیه را غیرممکن کرده است. 

اگر به‌دنبال فرار از شلوغی شهر هستید، به ماسوله پناه ببرید؛ شهری که هر روز صبح با آواز خروس‌ها و بوی مطبوع نان محلی آغاز می‌شود. در سفر به ماسوله گیلان طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل یک شب در این شهر اقامت داشته باشید؛ زیرا پیاده‌روی شبانه و تجربه قدم زدن در صبحگاه مه‌آلود ماسوله به‌قدری فوق‌العاده است که نباید به‌سادگی از آن غافل شوید. بازدید از موزه ها، پارک جنگلی و آبشارهای متعدد در کنار صعود به قله های متعدد از جمله جاذبه‌های گردشگری ماسوله هستند.

پارک ملی بوجاق

  • فاصله از مرکز شهر رشت:  ۵۰ کیلومتر – یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، پرنده نگری
  • آدرس: زیبا کنار (مشاهده روی نقشه)

پارک ملی بوجاق

عکاس: نامشخص

پارک ملی بوجاق، یک تالاب بین‌المللی و منطقه حفاظت شده است که در مجاورت رودخانه سفیدرود و در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای زیبا کنار قرار دارد. پارک ملی بوجاق، نخستین پارک ملی خشکی دریایی ثبت شده در کشور ایران با وسعت ۳۲۶۰ هکتار است. این پارک ملی، زیستگاه گونه‌های مختلفی از پرنده‌ها مانند عروس غاز، فلامینگو، غاز خاکستری، پلیکان، آوست چوب پا، خوتکا، باکلان، اکراس، انواع حواصیل و پرنده‌ای به نام کله سبز است.

روستا و پارک جنگلی صفرابسته

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۴۲ کیلومتر – ۴۷ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: شمال شرق آستانه اشرفیه (مشاهده روی نقشه)

 پارک جنگلی صفرابسته

عکس از وب‌سایت iranhotelonline.com

روستای صفرابسته در بخش کیاشهر آستانه اشرفیه قرار دارد. یک پارک جنگلی به همین نام نیز در مجاورت این روستا واقع شده است که با درختان سر به فلک کشیده ارگ، صنوبر گیلان، بید، تبریز و طوس، یکی از زیباترین جنگل‌های استان گیلان به شمار می‌آید. شاخه‌های درهم تنیده این درختان، یک تونل جنگلی زیبا را خلق کرده‌اند که یکی از بهترین مکان‌های دیدنی اطراف رشت برای عکاسی به شمار می‌آید. در کنار جاده، سکوهایی برای نشستن و استراحت وجود دارند؛ اما باید بدانید که در این منطقه، خبری از آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی نیست.

پل خشتی نیاکو

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۴۰ کیلومتر – ۴۷ دقیقه
  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: آستانه اشرفیه (مشاهده روی نقشه)

پل خشتی نیاکو

عکس از همشهری آنلاین

پل خشتی نیاکو یا «خشت پل»، یکی از جاذبه‎های تاریخی آستانه اشرفیه با قدمتی از قرن هشتم هجری است. این پل با ۵۰ متر طول و نزدیک ۶ متر عرض، یک پل سنگ‌فرش شده است. پل خشتی نیاکو، جزو آثار ثبت شده ملی ایران است.

دیدنیهای اطراف رشت در زمستان

امام‌زاده هاشم

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۳ کیلومتر – ۳۴ دقیقه
  • نوع جاذبه: زیارتی
  • آدرس: آزادرراه رشت- قزوین (مشاهده روی نقشه)

امام‌زاده هاشم

عکس از وب‌سایت گردشگری ایران

آرامگاه امام‌زاده هاشم در ۳۰ کیلومتری جاده رشت قزوین، در مجاورت اتوبان بر فراز تپه‌ای صخره‌ای اما سرسبز، یکی از اماکن زیارتی استان گیلان است. با توجه به شجره نامه موجود در بقعه، گفته می‌شود که این امام‌زاده از نسل امام موسی کاظم است. صحن زیبا و تزیینات داخلی خیره‌کننده این بقعه در کنار آیینه‌کاری‌ها و ضریحی که به دست هنرمندان ایرانی ساخته شده‌اند، تجربه‌ای است که نباید آن را از دست بدهید.

طبیعت و تپه‌های سرسبز اطراف در اطراف بقعه، بازارچه سنتی امام‌زاده هاشم در پایین‌دست بقعه و چند رستوران از دیگر جاذبه‌های امام‌زاده هاشم هستند. پل امام زاده هاشم نیز که در مقابل بقعه روی سفیدرود قرار دارد، این روستا را به سایر روستاهای سرسبز گیلان مانند براگور، کندلات و غیره متصل می‌کند.

کاروانسرای لات

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۴ کیلومتر – ۳۴ دقیقه
  • نوع جاذبه: تاریخی، تفریحی، اقامتگاه
  • آدرس: امام‌زاده هاشم (مشاهده روی نقشه)

کاروانسرای لات

عکاس: نامشخص

کاروانسرای لات یا کاروانسرای شاه عباسی در ۳۵ کیلومتری جنوب رشت و چهار کیلومتری امام‌زاده هاشم قرار دارد. این بنا در سال ۱۲۴۶ هجری قمری به دستور منوچهر خان معتمدالدوله ساخته شده است. کاروانسرای لات در دوران حمله روس‌ها به پادگان نظامی تبدیل شد و همین تغییر کاربری، آسیب‌های زیادی به آن وارد کرد. البته خوشبختانه در حال حاضر، پس از تعمیرات فراوان، این کاروان‌سرا دارای یک رستوران و اقامتگاه مسافران است و قطار گردشگری گیلان مسافران را در کنار این کاروان‌سرا پیاده می‌کند تا در برنامه‌های تفریحی و فرهنگی مثل اجرای موسیقی و نمایش شرکت کنند.

پل خشتی لوشان

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۹۳ کیلومتر – یک ساعت و ۲۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: لوشان (مشاهده روی نقشه)

پل خشتی لوشان

عکس از وب‌سایت jazebeha.com

پل خشتی لوشان با قدمتی از دوره قاجار، یکی از آثار ثبت شده ملی در شهر لوشان است که بازدید از آن را به شما توصیه می‌کنیم. این پل تاریخی برخلاف پل‌های خشتی دیگر که قوسی شکل هستند، به‌صورت پلکانی ساخته شده است و در قسمت ورودی آن، یک کتیبه وجود دارد. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید، حتما از پل خشتی لوشان دیدن کنید.

قله درفک

  • فاصله از مرکز شهر رشت: ۱۰۰ کیلومتر – سه ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، کوهنوردی
  • آدرس: سیاهکل، دیلمان (مشاهده روی نقشه)

قله درفک

عکس از ابوذر حمیدی جیرند. خبرگزاری ایرنا

قله درفک، یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی کشور در جنگل‌های شیرکوه در استان گیلان است. این آتشفشان خاموش، بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل بر بالای منطقه دیلمان، عمارلو و خرگام قرار دارد. صعود به قله درفک، یکی از بهترین فعالیت‌های است که می‌توان در این منطقه انجام داد؛ اما اگر به‌دنبال تماشای طبیعت و یک تجربه بدون سختی هستید، به بخش ییلاقی قله درفک بروید.

سفر در تمام فصول سال به منطقه ییلاقی قله درفک، تجربه‌ای بکر و فراموش‌نشدنی است. بهاری با طراوت و پر از شکوفه، تابستانی با آب و هوایی کوهستانی و تازه، پاییزی خوش آب و رنگ و زمستانی با چشم‌اندازهای برفی، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید در چه زمانی از سال به درفک سفر کنید.

اگر تاکنون به شهر رشت سفر کرده‌اید و تجربه بازدید از هر یک از این جاذبه‌ها را داشته‌اید، در پایین این مقاله از کجارو، نظر و تجربه خود را با مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

عکس کاور از hotelmarzbani.com



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.