اسلامی: موارد ادعایی باید برای همیشه بسته شود/ گروسی:بدون تفاهم ایران و آژانس تحقق توافق در مورد برجام ممکن نیست

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در نشست خبری با رافائل گروسی در ادامه گفت: قرار شد تا مبادله مدارکی که باید بین آژانس و ایران شود حداکثر تا خرداد ماه انجام و برای روز «باز اجرا» که از مفروضات مذاکرات وین است اینها حل و فصل شود و همان طور که در ۲۰۱۵ تصمیم گیری

کد خبر : 174523
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
اسلامی: موارد ادعایی باید برای همیشه بسته شود/ گروسی:بدون تفاهم ایران و آژانس تحقق توافق در مورد برجام ممکن نیست



به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در نشست خبری با رافائل گروسی در ادامه گفت: قرار شد تا مبادله مدارکی که باید بین آژانس و ایران شود حداکثر تا خرداد ماه انجام و برای روز «باز اجرا» که از مفروضات مذاکرات وین است اینها حل و فصل شود و همان طور که در ۲۰۱۵ تصمیم گیری شده بود این مسایل هم بسته شوند.

وی ادامه داد: ترتیباتی پیش بینی کردیم تا حداکثر تا خرداد توافقات برای مبادله اسناد در چارچوب حل‌ و فصل مسایل باقی مانده اجرا شود.

وی افزود: مهم برای ما این است و تاکید ما این است که مسایل در روال طبیعی و در چارچوب مقرارت انجام شود و لابی‌گری سیاسی در این مساله شاهد نباشیم و در یک مسیر حرفه ای باشد.

اسلامی گفت: امیدواریم این نفوذ هایی که بر سر راه کشور ما ایجاد کردند و نمونه بارزش اقدامات تروریستی و ترور دانشمندان هسته ای بوده است را دیگر شاهد نباشیم. امیدواریم در رفتار و تعامل جدید آقای گروسی تلاش کنند برنامه توسعه اتمی ایران سرعت یابد به ویژه که ایران برای فعالیت هسته‌ای خود برنامه بلندمدت دارد. 

وی تاکید کرد: آژانس باید از ظرفیت و تکالیف قانونی خود برای کمک به توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران استفاده کند و امیدواریم روند همکاری طبیعی و به دور از سیاسی کاری باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: رژیم جعلی اسرائیل مرتب ایران را تهدید می‌کند و تاکنون نتیجه نگرفته و در آینده هم نخواهد گرفت.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: موارد ادعایی باید برای همیشه بسته شود و بیش از این مزاحمت برای مردم ایران ایجاد نکند. براساس توافقی که بین ما و آژانس حاصل شده و امروز بیانیه‌ای صادر می‌شود تا خرداد این را انجام می دهیم و اگر کسی مزاحمتی سر راه ما ایجاد کند اختیار داریم از ابزار خود استفاده کنیم.

در ادامه رافائل گروسی در کنفرانس‌خبری مشترک با محمد اسلامی گفت: از وقتی آقای اسلامی در این سمت اینجا آمدند ملاقات های مستمر داشتیم و سعی کردیم موضوعات مختلف را حل و فصل کنیم.

وی افزود: همانطور که آقای اسلامی‌گفتند چند موضوع خاص باقی مانده است که باید شفاف سازی می کردیم و هر دو طرف هم تلاش کردند اما تا پیش از این موفقیتی در این زمینه نداشتیم.

گروسی گفت:تلاش کردیم عملگرایانه پیش رویم و متخصصان ما نظام‌مند تبادل نظر کردند چون ما در پایان به یک موفقیت نیاز داریم.
مدیر کل آژانس افزود: این مساله از چند جهت مهم است؛ برکشی پوشیده نیست الان مذاکرات مرتبط درباره احتمال بازگشت ایران و کشورهای دیگر به برجام در جریان است و با توجه به اینکه مذاکرات ما موازی آن است این دو روند به هم متصل و وابسته است. در صورتی که ایران و آژانس درباره این مسایل پادمانی تفاهم نداشته باشند تصور اینکه یک توافق جامع مثل برجام محقق شود وجود ندارد.
گروسی گفت: مهم است به یک درک متقابل برای همکاری‌های فشرده در آینده برسیم تا متخصصان ما بتوانند درباره مسایل باقی مانده شفاف سازی کنند. نکته دوم که امیدوارم رو به جلو باشد این است که انرژی هسته ای قابلیت فراوان دارد و برای توسعه کشورها بسیارمهم است. با در نظر گرفتن همه وقایع از جمله گرمایش زمین، رکود اقتصادی ناشی از کرونا به این نتیجه می‌رسیم تولید انرژی متناسب با محیط زیست از جمله انرژی هسته ای بسیار مهم است.

وی‌ ادامه داد: برای حرکت سریع به سمت آینده و همکاری میان دو طرف باید به آینده نگاه کنیم تا جامعه ایران از رفاه و پیشرفت در راستای استفاده از انرژی هسته ای استفاده کنند. 

مدیرکل آژانس در پاسخ به اینکه چرا گزارش های آژانس قبل از انتشار رسمی از سوی برخی منتشر می شود؟ گفت: من هم بارها این سوال را از خودم پرسیدم. پاسخ من این است که برخی از اعضا به محرمانگی‌پروتکل ها توجه نمی کنند و قبل از اینکه گزارش رسمی‌منتشر شود آن را منتشر می کنند.
وی افزود: در رابطه با این مساله و چگونگی ‌تقویت جلوگیری از انتشار گزارش ها و اسناد کارهایی را انجام دادیم از جمله وب سایت امن. اما وقتی کسی قصد دارد رازی را برملا کند متوقف کردنش سخت است.

گروسی درباره تهدیدات اسراییل نسبت به تاسیسات هسته‌ای ایران حتی اگر توافق حاصل شود؟ گفت: تمرکز آژانس بر روی همکاری با ایران است. در این‌گونه موارد از جمله روابط ایران و اسراییل مخاطرات اجتناب ناپذیر است، اما آژانس فراتر از تعاملات سیاسی و با آرامش و حرفه‌ای‌گری کار خود را انجام می‌دهد.

گروسی در پاسخ به این که چرا باید اسناد جاسوسی از سوی رژیم اسراییل مورد بررسی قرار گیرد؟ گفت: آژانس و کارش توسط هیچ کشوری تحت تأثیر و کنترل قرار نمی‌گیرد. مبنای قضاوت های ما مستقل از نظرات کشورهاست.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.