اسرائیل،ایالات متحده را به سمت جنگ می‌کشاند

به گزارش خبرآنلاین، آرون دیوید میلر، مشاور اسبق وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، عضو ارشد بنیاد کارنگی که یکی از دوستان نزدیک رابرت مالی به شمار می آید در مقاله ای مشترک در فارن افرز با دانیل سی. کورتزر دیگر عضو بنیاد کارنگی و سفیر اسبق آمریکا در مصر و اسرائیل و استیون سایمون تحلیلگر سیاسی اندیشکده کوئینسی درباره

کد خبر : 47569
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
اسرائیل،ایالات متحده را به سمت جنگ می‌کشاند



به گزارش خبرآنلاین، آرون دیوید میلر، مشاور اسبق وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، عضو ارشد بنیاد کارنگی که یکی از دوستان نزدیک رابرت مالی به شمار می آید در مقاله ای مشترک در فارن افرز با دانیل سی. کورتزر دیگر عضو بنیاد کارنگی و سفیر اسبق آمریکا در مصر و اسرائیل و استیون سایمون تحلیلگر سیاسی اندیشکده کوئینسی درباره اقدامات آتی اسرائیل علیه مذاکرات وین با اقدامات خودسرانه هشدار دادند. در مشروح این مقاله آمده است:

ایران و اسرائیل هنوز در لبه تنش ها و یا جنگ نیستند و پیشرفت های جاری در مذاکرات وین نیز ممکن است مانع از این روند شود؛ اگر اسرائیل به این قضاوت برسد که تضعیف یک توافق ممکن است به طور دقیق هزینه های زیادی را در روابط با آمریکا به آن وارد کند. اما فاکتورهایی که ممکن است به خوبی و به طرز چشمگیر باعث یک انفجار شوند، اکنون به شیوه ای ترسناک در یک ردیف قرار گرفته اند.

حادثه انفجار ۱۱ آپریل در تاسیسات هسته ای نطنز- که مظنون اصلی آن اسرائیل به شمار می آید، یک هیاهوی ناگهانی در سایه جنگ برای برنامه هسته ای ایران بود. در پاسخ به آن ایران ظرفیت غنی سازی خود را افزایش داد. ۲۲ آپریل موشکی در نزدیکی تاسیسات هسته ای اسرائیل یعنی دیمونا فرود آمد که متعاقب آن اسرائیل حملاتی را در سوریه نیز ترتیب داد. چنین زنجیره هایی از حوادث ، حتی به صورت ناخواسته ، منجر به افزایش درگیری می شود.

دولت بایدن  که به وضوح درگیربازیابی سیاست داخلی است ، قصد خود را برای ورود مجدد به توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران ابراز کرده است اما به نظر می رسد عجله خاصی برای این کار ندارد. با این حال بدون افزایش سطح دیپلماسی که برای مهار ایران و اسرائیل طراحی شده است، پای دولت بایدن به راحتی می تواند به یک وضعیت مناقشه آمیز باز شود که نه کسی آن را می خواهد و نه احتیاجی به آن است که در نهایت موجب تضعیف اولویت هایی خواهد شد که در داخل آمریکا ضروری هستند.

آوریل هینز مدیر اطلاعات ملی دولت بایدن در کنفرانسی در ۱۴ آپریل ، ایران را به عنوان یکی از چهار تهدید اصلی ایالات متحده معرفی کرد. وی خاطرنشان کرد ، “ما انتظار داریم که ایران ریسک هایی را انجام دهد که می تواند تنش ها را تشدید کرده و منافع آمریکا و متحدان را در سال آینده تهدید کند.” این ارزیابی تا حدی ناشی از ناامیدی های روزافزون ایران در داخل و خارج از کشور است. تحریم ها اقتصاد ایران را ویران کرده است. موارد ابتلا به کووید ۱۹ در حال افزایش است. رویکرد حداکثری ایران – که خواستار حذف کلیه تحریم های ایالات متحده از جمله تحریم های برجامی شده، در حالی که از تعامل مستقیم با واشنگتن امتناع می ورزد – امکان لغو تحریم ها دشوار ساخته است.تا به امروز ، تهران در پاسخ به حملات ایالات متحده و اسرائیل، از جمله ترور دانشمند برجسته ایرانی و خرابکاری در سایت های هسته ای ایران، کاملاً ریسک پذیر بوده است. اما این وضعیت می تواند تغییر کند.

تصمیم ایران برای شروع غنی سازی اورانیوم با ۶۰ درصد به وضوح نشان می دهد که این کشور توانایی و ظرفیت غنی سازی به ۹۰درصد را نیز دارا است که می تواند برای تولید سلاح استفاده شود. واقعیت این قابلیت به هیچ وجه بیانگر این نیست که تهران می تواند بلافاصله بمبی بسازد یا حتی تصمیم به انجام آن گرفته است. اما اگر مذاکرات با شکست روبرو شود ، ایران با تولید سانتریفیوژهای پیشرفته به تولید مواد شکاف پذیر کافی برای سلاح هسته ای ادامه خواهد داد. دولت اسرائیل هشدارهای جدی داده است که بازگشت به توافق هسته ای بدون تغییر غیرقابل تحمل است. اگر ایالات متحده و ایران به شرایط انطباق کامل بازگردند، ممکن است تنش ها افزایش یابد. اسرائیل دیر یا زود و با احتمال زیاد و با توسل به نیروی نظامی شانسش را برای جلوگیری ایران از سلاح اتمی امتحان خواهد کرد؛ سلاح هایی که در نتیجه غنی سازی تولید می شوندـ ایالات متحده نیز در همین راستا به این درگیری کشیده می شود.

جو بایدن در جریان مبارزات ریاست جمهوری خود قول بازگشت سریع به توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران را داد. که احتمالاً قولش را می داد.. وی با سخت ترین کار بهبود وضعیت داخلی بیش از هر رئیس جمهور دیگری از زمان فرانکلین روزولت روبرو است و اولویت های داخلی و وضعیت سیاسی ، ورود مجدد به توافق هسته ای ایران را به طور خاصی دشوار می کند.مشکل پیچیده شدن سیاست ها به دلیل اقدامات رئیس جمهور سابق آمریکا یعنی دونالد ترامپ است. دولت ترامپ تحریم هایی را علیه ایران به دلایل حقوق بشر و ضد تروریسم اعمال کرد. از آنجا که این تحریم ها تحت توافق هسته ای نیستند ، بازگشت به توافق موجب از بین رفتن آنها نخواهد شد. ایران اما خواستار برداشته شدن همه این تحریم ها قبل از اجرای تعهدات هسته ای خود است.

اقدامات تشدید شده اسرائیل علیه ایران بیانگر نگرانی های امنیتی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و افزایش بی اعتمادی وی به ایالات متحده است. نتانیاهو اعتقاد ندارد که ایالات متحده تهدیدهایی را که برنامه هسته ای ایران ، توانایی های موشکی و (پشتیبانی از تروریسم!) برای اسرائیل ایجاد می کند ، کاملاً حساب می کند. از نظر وی ، باید به تحریم های سختگیرانه ای که دولت ترامپ هنگام خروج از این توافق علیه ایران اعمال کرد ، فرصت بیشتری داده شود تا اقتصاد و تصمیمات سیاسی ایران شکل گیرد. در عوض ، اگر ایالات متحده بدون پرداختن به برنامه موشک های بالستیک ایران یا فعالیت های آن در منطقه ، مجددا وارد برجام شود ، اسرائیل در موقعیتی غیرقابل تحمل قرار خواهد گرفت.

نتانیاهو دلایلی برای اطمینان به توانایی در گرفتن این امور به دست خود دارد. برخلاف چندین سال پیش ، هنگامی که ارتش اسرائیل نفوذ محدودکننده ای داشت ، اکنون نتانیاهو از حمایت رئیس ستاد ارتش، ژنرال آویو کوچاوی بلندپرواز برخوردار است. اسرائیل همچنین مسیرهای پرواز بر فراز عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس را ایمن کرده و تانکرهای سوخت پیشرفته را از ایالات متحده سفارش داده است. علاوه بر این، اسرائیل اکنون به پایگاه هایی در امارات متحده عربی دسترسی دارد که از آنجا می تواند علیه ایران ، درست در آن سوی خلیج فارس، نظارت یا حمله کند.

علاوه بر این، افزایش اوضاع با ایران ممکن است برای نتانیاهو جذاب باشد زیرا او با مشکلات داخلی از جمله اتهامات فساد مالی و بن بست سیاسی روبرو است. نخست وزیر اسرائیل بیش از حد مسئول است که کشور خود را فقط برای فرار از مشکلات قانونی خود به جنگ سوق دهد. اما او سود می برد، زیرا مردم اسرائیل نمی خواهند نخست وزیر زمان جنگ را محاکمه کنند ، محاکمه ای که احتمالاً به تعویق می افتد و مخالفان سیاسی مجبور می شوند در ائتلاف وحدت ملی پیرامون او تجمع کنند.

برای انحراف نتانیاهوی مصمم از مسیر تشدید تنش که اکنون در آن قرار دارد، گزینه های ساده ای در دسترس ایالات متحده نیست. نتانیاهو معتقد است که نحوه اداره و مدیریت واشنگتن را می داند. او از حزب جمهوری خواه و در میان بسیاری از دموکرات ها حمایت قابل توجهی دارد. وی همچنین محاسبه کرده است که دولت بایدن با درگیری عمومی با اسرائیل نمی خواهد مشی داخلی و قانونی خود را به خطر بیندازد.

در واقع، تنها سیاست ایالات متحده که ممکن است نتانیاهو را از راهی که منجر به جنگ می شود باز دارد، امتناع قاطع و دیپلماسی قوی است. واشنگتن باید به نتانیاهو بفهماند که تشدید بیشتر با ایران به روابط ایالات متحده و اسرائیل آسیب می رساند و دولت در برابر فشارهای سیاسی داخلی عقب نشینی نخواهد کرد. در همان زمان ، دولت باید سایر امضا کنندگان توافق هسته ای را تحت فشار قرار دهد به ایران بگوید اقدامات آن تحریک آمیز است و برخی از مواضع آن در مذاکرات وین غیر منطقی است و از همه مهمتر زمان برای بازگشت کامل به تعهدات رو به اتمام است.

موضع قاطعانه با اسرائیل و دیپلماسی سخت در مورد توافق هسته ای فقط ممکن است به ایالات متحده اجازه دهد تا جلوی افزایش تنش های خطرناک بین اسرائیل و ایران را بگیرد.اسرائیل و ایران به طور موقت در درگیری سطح پایین و با دقت دقیق قرار گرفتند. در این شرایط ، برنامه هسته ای ایران دو قدم جلوتر می رود و اسرائیلی ها آن را حداقل یک قدم به عقب می رانند. اسرائیل بدون هیچ گونه ترسی در سیاست خود ، ترورها ، حملات سایبری و بمب گذاری ها را ادامه خواهد داد تا برنامه ایران را با مشکل مواجه کند ، تلاش های ایالات متحده را برای وارد کردن مجدد توافق هسته ای ناکام بگذارد و مقامات ایرانی را از بازگشت به تعهداتش منصرف کند. اسرائیل همچنین به افزایش توانایی های نظامی خود ادامه خواهد داد.

این سناریو یک عمل زشت است که ممکن است ثبات طولانی مدت آن را نیز حفظ نکند ، یا به این دلیل که هدف واقعی اسرائیل ایجاد واکنش ایران است که پوشش حمله به تأسیسات ایران را فراهم می کند یا صرفاً به این دلیل که هیچ یک از استراتژی های این کشور به همان اندازه هوشمندانه یا دقیق تنظیم نشده است. در سپتامبر ۲۰۱۹ ، ایران با هواپیمای بدون سرنشین و با حمله به تاسیسات نفتی آرامکو نصف ذخایر عربستان را از بین برد که موجب غافلگیری واشنگتن و ریاض شد. اسرائیل نمی تواند بداند که کدام یک از حملات تدریجی خود واکنش ایران را در پی خواهد داشت که می تواند منجر به تشدید این مارپیچ شود – و هیچ کس نمی داند که در چه سطحی از غنی سازی هسته ای یا انباشت مواد شکاف پذیر، حمله همه جانبه اسرائیل به ایران آغاز خواهد شد.

به هر ترتیب، افزایش تنش ها، ایالات متحده را به جنگی که بدنبال آن نبوده می کشاند؛ در زمان و مکانی که انتخابش هم نبوده است. دولت بایدن باید تصمیمی اتخاذ کند. می تواند شرط بگذارد که یک ثبات شکننده تا زمان تکمیل دستور کار قانونگذاری آن دوام داشته باشد، در این صورت نیازی به مداخله نیست. یا اکنون می تواند وارد عمل شود، با این فرض که پیامدهای کوتاه مدت رویارویی سیاسی با اسرائیل و دیپلماسی قوی با ایران قابل کنترل تر از پیامدهای جنگ در دو سال آینده خواهد بود.

این هفته، برخی از مقامات ارشد امنیتی اسرائیل – مشاور امنیت ملی و مدیر اطلاعات نظامی این کشور ، به همراه رئیس موساد – برای گفتگوهای فشرده در مورد ایران از واشنگتن بازدید می کنند. اسرائیلی که معتقد است آمریکا ملاحظه چندانی نسبت به نظراتش ندارد. با این حال طبق گزارش مطبوعات اسرائیل، به مقامات اسرائیلی دستور داده شده است که در مورد جزئیات مذاکرات فعلی در وین بر سر توافق هسته ای صحبت نکنند.

دولت اسرائیل، استراتژی خاص خود را دنبال می کند، مغایر با دولت ایالات متحده کار می کند که اهداف آن را برای انسجام داخلی و ثبات خاورمیانه مهم می داند. مبارزات فعلی نتانیاهو جنگ نخست وزیر اسرائیل با روسای جمهور دموکرات را تداوم بخشیده و همکاری را که ظاهراً مشخصه اتحاد دیرینه دو کشور است، تضعیف می کند. شاید منافع ایالات متحده و اسرائیل به سادگی ناسازگار باشند. نخست وزیر اسرائیل مطمئناً وظیفه دارد امنیت کشور خود را حفظ کند. اما یک رئیس جمهور آمریکا نیز چنین می کند. در فراز و نشیب روابط بین الملل، لحظات مهم و کلیدی همیشه آشکار نیستند – اما بحران ناشی از چالش آشکار دولت اسرائیل در برابر ایالات متحده مطمئناً به نظر می رسد یکی از آنها باشد.

منبع: فارن افرز 26 آپریل / مترجم: ابوالفضل خدائی

>>> این مطالب را هم بخوانید:

اگر مذاکرات وین شکست بخورد؛آیا ایران وارد یک جنگ تمام عیار می‌شود؟
ایران و آمریکا تا چه حد به توافق نزدیک شده‌اند؟
شکل‌گیری جبهه‌بندی‌های جدید؛ آیا ایران وارد بلوک شرق می‌شود؟
پای پروژه سنگلاخی کردن راه ایران و آمریکا در میان است؟

310311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.