از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل

عرفان حاج‌بابایی: 99 سالی پر تب و تاب برای ایرانیان بود. سالی که کرونا تقریبا تمامی جنبه های زندگی افراد را تحت الشعاع خود قرار داده بود و همین مسئله، تاثیر عمده ای هم بر ورزش ایران در سال گذشته برجای گذاشت. ورزشی که همواره نقطه اتکا و امید جامعه برای کسب موفقیت و نتیجه

کد خبر : 34312
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۷:۲۶
از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل


عرفان حاج‌بابایی: 99 سالی پر تب و تاب برای ایرانیان بود. سالی که کرونا تقریبا تمامی جنبه های زندگی افراد را تحت الشعاع خود قرار داده بود و همین مسئله، تاثیر عمده ای هم بر ورزش ایران در سال گذشته برجای گذاشت. ورزشی که همواره نقطه اتکا و امید جامعه برای کسب موفقیت و نتیجه های درخشان و در نتیجه ایجاد شادی بود، علی رغم همه محدودیت ها و تلخی هایی که کرونا به آن تحمیل کرد، باز هم در مقاطعی کام مردم را شیرین کرد و باعث شد تا برای ساعاتی هم که شده، کرونای هراس انگیز به حاشیه برود.

به بهانه آغاز سال 1400، مروری داشته ایم بر وقایع ورزشی آخرین سال قرن گذشته.قرنی که درست مثل سال 1399، پر از بیم و امید بود:

تعویق دو رویداد ورزشی مهم

ورزش ایران در سال 1399 خود را برای دو اتفاق مهم آماده می کرد. ابتدا رقابت های المپیک 2020 توکیو که کاروان ورزشی ایران آماده حضور در آن شده بود، به دلیل اوج گرفتن ویروس کرونا در جهان، برگزار نشد و به تابستان سال 1400 موکول شد.المپیکی که حالا اعلام شده فقط با حضور هواداران ژاپنی برگزار خواهد شد. دیگر رویداد مهم ورزش ایران در سال 1399 که به تعویق افتاد، 4 مسابقه سرنوشت ساز تیم ملی فوتبال ایران در دور اول مرحله مقدماتی رقابت های جام جهانی 2022 بود. بازی هایی که ایران برای صعود به مرحله بعد، باید در تمامی آن ها به برتری برسد و حالا با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، این چهار مسابقه در خرداد 1400 در کشور بحرین برگزار خواهد شد.

فدراسیون فوتبال بالاخره رییس‌دار شد

پس از کناره گیری مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال، این نهاد با حضور حیدر بهاروند به عنوان سرپرست اداره می شد اما در اسفند 1399، درنهایت با اصلاح اساسنامه و تایید آن توسط فیفا، انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال با حضور 4 کاندیدای شناخته شده برگزار شد. انتخاباتی که به دلیل حضور چهره ای چون علی کریمی، به جذاب ترین انتخابات تاریخ ریاست فدراسیون فوتبال بدل شده بود، در نهایت با برتری شهاب الدین عزیزی خادم در دور دوم خاتمه یافت تا او که در دوران روسای قبلی سابقه حضور در هیئت رییسه فدراسیون را داشت، حالا با اعتماد مجمع عمومی بتواند بر صندلی ریاست تکیه بزند.

از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل

فضاحت قرارداد ویلموتس

شکایت سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، یک رسوایی بزرگ را در تاریخ ورزش ایران رقم زد. قرارداد منعقد شده با ویلموتس توسط فدراسیون فوتبال، این اختیار را به او می داد تا در صورت فسخ قراردادش مثلا به دلیلی همچون عدم دریافت مطالبات، بتواند طلب غرامت هم بکند و این دقیقا کاری بود که ویلموتس انجام داد و فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت الباقی مبلغ قرارداد که چیزی حدود 6 میلیون یورو است، محکوم کرد. رایی که البته اعتراض فدراسیون فوتبال ایران را به دنبال داشته و قرار است دادگاه حکمیت ورزش در این خصوص رای نهایی را صادر کند. رایی که گفته می شود تا 2 ماه دیگر، سرنوشت آن مشخص می شود.

از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل

تعلیق جودو

 سعید ملایی جودوکار تیم ملی ایران به یکباره تصمیمی غیرمنتظره گرفت و به آلمان پناهنده شد. بعد از این اتفاق، او در ادعایی باطل اعلام کرد که از سوی مسئولان ورزش ایران برای انصراف از رقابت تحت فشار بوده و علی رغم میل خود، از مسابقه انصراف داده است!این ادعا با واکنش سریع فدراسیون جهانی جودو همراه شد و آن ها حکم به تعلیق نامحدود فدراسیون جودوی ایران دادند. بعد از این رای، نوبت به فدراسیون جودوی ایران رسید تا درخواست فرجام خواهی اش را به دادگاه CAS ببرد و امیدوار به شکسته شدن رای باشد. امیدی که البته فعلا نتیجه داده است و کلمه تعلیق از مقابل نام ایران در سایت فدراسیون جهانی برداشته شده است.

از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل

پرسپولیس آسیایی؛محرومیت،فینال،نایب قهرمانی

پرسپولیس در فصل گذشته رقابت های لیگ قهرمانان آسیا توانست عملکرد بسیار خوبی از خود به جای بگذارد و با کنار زدن رقبای غرب آسیایی خود، به فینال این رقابت ها راه یابد. صعود پرسپولیس به فینال اما چندان کم حاشیه هم نبود. چند ساعت قبل از آغاز بازی نیمه نهایی مقابل النصر، با حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا، عیسی آل کثیر مهاجم گلزن قرمزها به دلیل شادی بعد از گل خود دچار محرومیتی 6 ماهه شد تا پرسپولیس بدون آل کثیر و با شوک وارده از این اتفاق پا به مسابقه بگذارد. این دیدار در نهایت به سود قرمزها خاتمه یافت و آن ها فینالیست شدند اما عیسی در فینال هم نتوانست پرسپولیس را همراهی کند. فینالی که درست مثل سال 2018 برای تیم یحیی خوش یمن نبود و آن ها این بار هم جدال را به نماینده شرق واگذار کردند و به سکوی دوم راضی شدند.

از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل

صبا سلیمی؛پرچمدار زنان فوتسالیست در خارج

صبا سلیمی، ستاره تیم ملی فوتسال زنان ایران در تابستان 99، به اولین بازیکنی تبدیل شد که راهی تیمی خارج از کشور شده است. سلیمی در ابتدا راهی یک تیم فوتسال عراقی شد و بعد از آن به تیم فوتسال مارخال شکی جمهوری آذربایجان پیوست و این دستاورد مهم و بزرگ را به نام خود ثبت کرد.

از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل

طارمی؛مرد اول خط حمله پورتو

درخشش های پیاپی طارمی در ترکیب تیم ریوآوه و حضور در جمع برترین گلزنان لیگ پرتغال در فصل قبل، باعث وقوع یک انتقال مهم و تاریخی در سال 1399 شد و آن هم پیوستن مهدی به تیم پورتو بود. پورتویی که بی تردید سرشناس ترین باشگاه پرتغالی است، این فرصت را به طارمی می داد تا بیش از گذشته بدرخشد و ستاره خط حمله تیم ملی ایران هم به خوبی قدر این فرصت را دانست. او که به مرور به ترکیب اصلی تیم تزریق شد، توانست آمار گلزنی بسیار خوبی را از خود در ترکیب پورتو به جای بگذارد. اوج کار طارمی اما در لیگ قهرمانان اروپا بود. جایی که او توانست با به ثمر رساندن گل اول تیمش در دیدار رفت، نقشی تعیین کننده در صعود پورتو به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان ایفا کند.

از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل

لیگ برتر؛ از پوکر پرسپولیس تا بازگشت فرهاد

لیگ برتر فوتبال در سال 1399 بازهم همان قهرمان همیشگی اش را به خود دید. پرسپولیس که در سال های قبل هم توانسته بود عنوان قهرمانی رقابت های لیگ برتر را از آن خود کند، در این سال هم توانست برای چهارمین بار پیاپی به این مهم دست پیدا کند. رقیب سنتی قرمزها اما سال پرتلاطمی را سپری کرد. استقلالی ها این سال را با هدایت فرهاد مجیدی آغاز کردند اما سرمربی محبوب آبی ها مجبور شد در ادامه جای خود را در ابتدا به مجید نامجومطلق و در ادامه به محمود فکری بدهد. با این حال عملکرد ضعیف فکری به عنوان سرمربی، باعث تا فرهاد مجیدی یک بار دیگر به عنوان سرمربی به استقلال برگردد. سرمربی ای که با بازگشت خود آرامش را در اردوی آبی ها حاکم کرده و با کسب سه برد پیاپی در لیگ برتر و جام حذفی، شرایط را برای استقلال بهتر کرده است.

از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل

داغ های فراموش نشدنی بر دل ورزش ایران

سال 99 از جهت از دست دادن چهره های ماندگار ورزش، سالی بسیار تلخ و جانکاه بود. در سالی گذشت، بنا به دلایل مختلف از تصادف گرفته تا کرونا و موارد دیگر، ورزش ایران ستاره ها و چهره های سرشناسی را از دست داد. چهره هایی نظیر سرژیک تیموریان، محمود یاوری، مهرداد میناوند و علی انصاریان در این سال از این دنیا پر کشیدند و نوروز 1400 را ندیدند.

از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل

والیبال در انتظار نسخه روسی

پس از جدا شدن ایگور کولاکوویچ از تیم ملی والیبال ایران به دلیل تعطیلی یک ساله مسابقات، حالا در آستانه رقابت های لیگ والیبال ملت ها و رقابت های المپیک-که والیبال ایران در هردوی آن ها حضور خواهد داشت- قرار است یک سرمربی جدید هدایت تیم ملی والیبال را برعهده بگیرد. ولادمیر آلکنوی روس که از چهره های سرشناس والیبال جهان به حساب می آید و سابقه هدایت تیم ملی والیبال کشورش را هم در کارنامه دارد، قرار است در فروردین 1400 به تهران بیاید و کارش را رسما به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال آغاز کند.

از غرامت و تعلیق تا فینال و داغ‌های بزرگی بر دل

بیشتر بخوانید:

طارمی گل نزد؛پورتو برد

دست خط مهدوی کیا را ببینید/عکس

پرسپولیس فرصت یک جام را از دست داد؟

254 251



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.