از ریزش‌های بی‌دلیل تا فرصت‌های خرید

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با توجه به شرایط بازار طی روزهای اخیر، گفت: شرایط پر التهاب سال گذشته و ترس ناشی از ضرر، سرمایه‌گذاران را تا حد زیادی محتاط کرده و موجب شده آنها با عینک بدبینانه‌تری تحولات بازار سرمایه را رصد کنند.

کد خبر : 108365
تاریخ انتشار : جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۲۷
از ریزش‌های بی‌دلیل تا فرصت‌های خرید



مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با توجه به شرایط بازار طی روزهای اخیر، گفت: شرایط پر التهاب سال گذشته و ترس ناشی از ضرر، سرمایه‌گذاران را تا حد زیادی محتاط کرده و موجب شده آنها با عینک بدبینانه‌تری تحولات بازار سرمایه را رصد کنند. این نگرانی با ریزش پیوسته بازار طی روزهای اخیر و تجربه دوباره کف‌های قبلی در برخی از نمادها، تشدید شده است.

احسان رضاپور نیکرو ادامه داد: تصور برخی از سرمایه‌گذاران این است که بازار سرمایه نمی‌تواند جای امنی برای سرمایه‌گذاری آنها باشد. در حالی که با توجه به وضعیت متغیرهای اقتصادی کشور و گزارش‌های عملکردی ماهیانه شرکت‌ها به نظر می‌رسد کف‌های قیمتی تجربه شده طی ماه های اخیر، برای گروهی از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی که نگرش میان مدت و بلندمدت دارند از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تاثیر افزایش نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: بی‌تردید، نگرانی ناشی از افزایش نرخ بهره بانکی و بدون ریسک یکی از فاکتورهای اثرگذار بر ارزش گذاری شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی است. اظهارنظرها در این رابطه طی روزهای اخیر نیز به عقب‌نشینی خریداران و افزایش عرضه‌ها در بازار منجر شده است.

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت در همین راستا ادامه داد: این موضوع با توجه به ضرورت فروش بیشتر اوراق بدهی به‌منظور جبران کسری بودجه و افزایش شانس دریافت بازدهی بدون ریسک با نرخ جذاب‌تر، مورد توجه سرمایه‌گذاران حقیقی، صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران حقوقی و نهادی قرار گرفته و طبیعی است آثار موقتی بر روند بازار بگذارد.

وی به برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اقدامات دولت در راستای افزایش عرضه‌های اوراق بدهی اشاره کرد و ادامه داد: همواره خرید اوراق بدهی به‌عنوان افزایش نرخ بازگشت سرمایه تلقی می‌شود، بنابراین، در زمره سرمایه‌گذاری بدون ریسک درنظر گرفته می‌شوند.

رضاپور ادامه داد: مفروضات فعلی، چشم‌انداز فاکتورهای اثرگذار بر بازار با دلار نیمایی ۲۳ هزار تومانی و نرخ های فروش شرکت‌ها با توجه به شرایط تورمی کشور، مؤید سودآوری سهام شرکت‌هاست. با توجه به امیدهایی مبنی بر بهبود روابط سیاسی و آثار مثبت آن بر گزارش‌های عملکردی بنگاه‌ها، به نظر می‌رسد بازار سرمایه با رویکرد یک ساله، بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها نصیب سرمایه گذاران کند.

وی صیانت از سرمایه سهامداران را یک اصل تلقی کرد که گاهی با چالش‌هایی مواجه می‌شود و گفت: لازم است، تحولات و اخبار تاثیرگذار به دقت تحت نظر سرمایه گذاران قرار بگیرند تا آنها بتوانند با هدایت و جایگزینی‌های به‌موقع از فرصت‌های سودآوری در بازار منتفع شوند و از سرمایه خود محافظت کنند. این امر، بی‌تردید برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و سهامدار خرد به آسانی میسر نمی‌شود.

وی افزود: بنابراین، ضروری است افرادی که از مهارت و دانش کافی برخوردار نیستند، همچنین در شناسایی گزینه‌هایی با پتانسیل بالا و سهم‌های ارزشمند با مشکل مواجه هستند و نمی‌توانند به درستی استراتژی های معاملاتی در بازارهای صعودی و نزولی و اصلاحات ضروری در پرتفوی خود را اعمال کنند، به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانان حرفه‌ای بروند.

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط کارشناسان و متخصصان بازار سرمایه مدیریت می‌شوند، اظهار کرد: زمانی که سرمایه‌گذاران سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان می‌سپارند، با این اقدام، سرمایه خود را به مخاطره نمی‌اندازند و عملکرد بهتری را نیز تجربه خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که بازار هیچگاه به‌طور مستمر در شرایط هیجانی مثبت یا منفی باقی  نمی‌ماند. انتخاب رفتار صحیح و عقلانی به‌ویژه در شرایط پر التهاب، منافع بیشتری برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد.

رضاپور با اشاره به نوع رفتار سهامداران و رویکرد آنها در شرایط فعلی اذعان داشت: نگاه بلندمدت، توجه و وزن‌دهی بیشتر به ارزش نمادها در صنایع مختلف و تشکیل سبد متنوعی از اوراق بهادار یا صندوق‌های مختلف از جمله عواملی است که بهبود عملکرد سهامداران را در پی دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت، در شرایط نزولی بازار، گاهی رفتارهای اشتباه از سوی سرمایه‌گذاران نهادی نیز بروز می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با مدیران حرفه‌ای کمتر دچار تصمیم‌های هیجانی شوند، مگر اینکه آنها در شرایط ابطال واحدها و نیاز به تامین نقدینگی قرار گیرند که این امر موجب ورود اجباری آنها به‌عنوان عرضه‌کننده در بازار می‌شود.

*خبرنگار: محبوبه حاجی‌زاده



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.