از «رمضانگرد»، «نقش نام» و «حجره» تا بازدید از خانۀ امین‌التجار

[ad_1] ایسنا/اصفهان رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری رویدادهای گردشگریِ «رمضانگرد»، «نقش نام» و «حجره» در نوروز امسال در شهر تاریخی اصفهان خبر داد. علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، دراین‌باره به ایسنا گفت: برنامه گردشگری «رمضانگرد»، ویژه ماه مبارک رمضان در نظر

کد خبر : 475894
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۴۱
از «رمضانگرد»، «نقش نام» و «حجره» تا بازدید از خانۀ امین‌التجار

[ad_1]

ایسنا/اصفهان رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری رویدادهای گردشگریِ «رمضانگرد»، «نقش نام» و «حجره» در نوروز امسال در شهر تاریخی اصفهان خبر داد.

علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، دراین‌باره به ایسنا گفت: برنامه گردشگری «رمضانگرد»، ویژه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است که نوعی گردشگری مذهبی است. افرادی که برای شرکت در این رویداد ثبت‌نام کنند به وسیله اتوبوس به تعدادی از امامزاده‌های اصفهان منتقل می‌شوند و راهنمایان علاوه‌بر تبیین مباحث تاریخی، معماری و زیبایی‌شناسی، به بیان برخی رویدادهای مذهبی نیز خواهند پرداخت که در گذشته در این امامزاده‌ها برگزار شده است، مانند روش‌ها و سنت‌هایی که مردم معمولاً در اماکن مذهبی مانند بقاع متبرکه و امامزاده‌ها برای شفای بیماری‌ها انجام می‌دادند.

او با بیان اینکه ۲ مسیر برای رویداد گردشگری «رمضانگرد» در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: گردشگران در مسیر اولِ این رویداد، از امامزاده جعفر(ع)، امامزاده اسماعیل(ع) و امامزاده هارون(ع) ولایت بازدید کرده و به مرقد علامه مجلسی هدایت می‌شوند که در آنجا یک سخنرانی مذهبی ارائه می‌شود و درنهایت، این رویداد با ضیافت افطار پایان می‌یابد.

مساح در توضیح مسیر دومِ برنامه گردشگری «رمضانگرد» نیز چنین بیان کرد: در مسیر دوم، گردشگران از امامزاده اسحاق(ع)، امامزاده شاه‌زید(ع) و مرقد علامه مجلسی بازدید می‌کنند که درنهایت با ارائۀ یک سخنرانی مذهبی و ضیافت افطار به پایان می‌رسد.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: امکان شرکت در رویداد گردشگری «رمضانگرد» از ۲۵ اسفندماه فراهم شده و تا ۱۱ فروردین‌ماه ادامه دارد و گردشگران در صورت نیاز به کسب اطلاعات در خصوص این برنامه می‌توانند با شماره تماس ۰۹۱۳۰۸۵۳۲۵۴تماس بگیرند.

«نقش نام» الله؛ در مسجد جامع عباسی و مسجد جامعه

مساح، با اشاره به اینکه «نقش نام» نیز برنامۀ دیگری است که از سوی اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت ماه رمضان و نوروز برنامه‌ریزی شده است، افزود: اولین دورۀ رویداد گردشگری «نقش نام» با تمرکز بر نام مبارک حضرت امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد که در آن به نحوۀ نگارش نام مبارک ایشان در بناهای تاریخی با سبک‌های مختلف هنری و دوره‌های متعدد تاریخی اشاره شد.

او ادامه داد: در برنامۀ «نقش نام ۲» به کلمه جلالۀ «الله» و صفات دیگر حضرت حق در مسجد جامع عباسی (مسجد امام) و مسجد جامع (جمعه) می‌پردازیم که در این خصوص، این دو بنا در میان سایر بناها از بیش‌ترین مقدار نوع و تنوع برخوردار هستند. البته مسجد حکیم نیز ظرفیت بسیار بالایی دارد و فرصت خوبی برای این رویداد بود که متأسفانه به علت بازسازی، در این رویداد مورد بازدید قرار نمی‌گیرد.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در رویداد گردشگریِ «نقش نام ۲» به تبیین هنریِ خطوطی مانند ثلث، نستعلیق، تعلیق، کوفی پرداخته خواهد شد، همچنین موارد دیگری در این تبیین هنری مورد توجه قرار خواهند گرفت که شامل نوع و جنسی است که در طول تاریخ برای نگارش این خطوط استفاده شده است.

مساح گفت: علاقه‌مندان برای شرکت در سانس‌های مختلف این رویداد گردشگری می‌توانند در سایت شهروند تیکت ثبت‌نام کنند، ضمن اینکه ثبت‌نام برای بازدید از این دو بنا به صورت جداگانه انجام می‌شود. 

او یادآوری کرد: رویداد گردشگری «نقش نام» از ۲ تا ۹ فروردین‌ماه در دو سانس صبح (ساعت ۹ تا ۱۲) و بعد از ظهر (ساعت ۱۳ تا ۱۶) برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد، باید در سایت شهروند تیکت ثبت‌نام کنند. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانند با شماره ۰۹۳۰۷۵۶۳۲۱۵ ارتباط برقرار کنند.

«حجره»؛ فرصتی برای بازدید از دو مدرسۀ جده بزرگ و کوچک

مساح با اشاره به همکاری با حوزه علمیه و صدور مجوز بازدید گروهی برای بازدید از برخی بناهای تاریخیِ مورداستفادۀ این نهاد، تصریح کرد: درطول سال تحصیلی، به علت شرایط خاصی که این بناهای تاریخی دارند، امکان بازدید عمومی از آنها وجود ندارد، اما در نوروز امسال برای اولین‌بار فرصت بازدید از ۲ مدرسۀ جده بزرگ و جده کوچک فراهم شده که هر دو به دوران صفویه تعلق دارند.

او این گردشگری را نوعی از گردشگری مذهبی توصیف کرد و با اشاره به اینکه بازدید از این دو مدرسه با رعایت برخی الزامات همراه است، گفت: در سایر ادیان نیز امکان بازدید از نهادهای دینی همچون کلیسا با رعایت برخی کُدهای پوششی فراهم می‌شود و افراد با هر پوشش و هر رفتاری امکان ورود ندارند.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: این دو بنا جزو بناهای کمتر دیده شدۀ اصفهان هستند و حتی ممکن است که بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و معماری اصفهان نیز این دو بنا را ندیده باشند.

او همچنین اشاره کرد: رویداد گردشگری «حجره» از ۲ تا ۱۲ فروردین‌ماه در دو سانس صبح (ساعت ۹ تا ۱۲) و بعد از ظهر (ساعت ۱۴ تا ۱۷) برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد، باید در سایت شهروند تیکت ثبت‌نام کنند. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانند با شماره ۰۹۳۰۷۵۶۳۲۱۵ تماس بگیرند. 

درب‌های خانه امین التجار گشوده می‌شود

مساح همچنین دربارۀ بازدید از بناهای غیر مذهبی در نوروز امسال، گفت: یکی از بناهایی که شاید بسیاری از شهروندان اصفهان، آن را از بیرون دیده باشند و کمتر کسی است که داخل این بنا را دیده باشد، خانۀ امین‌التجار است که در نوروز ۱۴۰۳ درب‌های آن با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان برای بازدید عموم گشوده خواهد شد. 

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان اضافه کرد: این خانه در خیابان عبدالرازق واقع شده و شاید برای هر شهروند اصفهانی که از این خیابان گذر کرده و ستون‌های بسیار زیبای خانۀ امین التجار دیده، پرسش‌های نیز ایجاد شده باشد. 

مساح با بیان اینکه راهنمایان در محل بازدیدهمۀ برنامه‌ها حضور دارند، خاطرنشان کرد: در این رویدادها بروشور توضیحات در میان گردشگران توزیع خواهد شد، کلیپ‌های تصویری نیز در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود و پادکست‌ این رویدادها را نیز آماده و در نرم‌افزار شنوتو ارائه خواهد شد. همچنین در تلاش هستیم که کارت پستال‌هایی را طراحی کنیم تا به‌عنوان یادگاری به گردشگران اهدا شود.

او اضافه کرد: این بناها در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ پذیرای گردشگران است که بازدیدها به‌صورت سانس‌بندی شده انجام می‌شود و در هر سانس برای جلوگیری از آسیب به بناهای تاریخی و همچنین فراهم آوردن امکان دقیق بازدید برای علاقه‌مندان، ظرفیتی برای بازدیدها درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.