از “بازار مجی” تا صادرات بافه‌های حصیری به کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج‌فارس

[ad_1] ایسنا/گیلان حصیر بافی از دیرباز در گیلان رواج داشته و دلیل آن وجود و فراوانی مواد اولیه این صنعت در جای جای این تکه از بهشت است. زنان و مردانی که آوازهای محلی می‌خوانند و رشته‌های حصیر را در هم می‌بافند و امروز مشتریانی خارج از مرزهای کشورمان خریداران این هنر دست خطه سرسبز

کد خبر : 418507
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
از “بازار مجی” تا صادرات بافه‌های حصیری به کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج‌فارس

[ad_1]

ایسنا/گیلان حصیر بافی از دیرباز در گیلان رواج داشته و دلیل آن وجود و فراوانی مواد اولیه این صنعت در جای جای این تکه از بهشت است. زنان و مردانی که آوازهای محلی می‌خوانند و رشته‌های حصیر را در هم می‌بافند و امروز مشتریانی خارج از مرزهای کشورمان خریداران این هنر دست خطه سرسبز گیلان هستند.

۲۹ مهرماه در تقویم کشور به عنوان روز صادرات نامگذاری شده و شاید در نگاه اول این عنوان ما را یاد کارخانه‌های عریض و طویل بیاندازد با تعداد زیاد نیروی انسانی که عرق‌ریزان در حال فعالیت هستند و یا ادوات و ماشین‌آلاتی که در خط تولید بدون وقفه در حرکتند تا خروجی را در بسته‌بندی‌های یکسان و طبق برنامه تحویل دهند.

صادرات صنایع دستی و تولیداتی که زنان گیلانی در حین کار با زمزمه آوازهای محلی رشته‌های حصیر را در هم می‌بافند و گاه مردان نیز در تهیه و تولید این محصول پابه‌پای زنان حضور دارند تا علاوه بر منبعی برای کسب درآمد، فرصتی برای صدور فرهنگ اصیل گیلانی باشد که در تار و پود این تولیدات، قدمتی به درازای فرهنگ غنی این سرزمین کهن نهفته است.

از "بازار مجی" تا صادرات بافه‌های حصیری به کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج‌فارس

نادر راستکردار، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از کودکی با چوب و حصیر آشنا بودم زیرا در منطقه ما مردان و زنان زیادی محصولات حصیری می بافتند.

وی افزود: بزرگتر که شدم و می‌خواستم برای خودم کسب درآمد کنم، چند قلم تولیدات چوبی و حصیری را با خودم برمی‌داشتم و “بازار مَجی” می کردم؛ در اصطلاح گیلانی به دوره‌گردی بازارمجی می‌گویند و از این شهر به آن شهر برای فروش تولیدات بومی می‌رفتم.

راستکردار با بیان اینکه کم کم به این نتیجه رسیدم با تنوع محصول و کیفیت می‌توانم فروش بیشتری داشته باشم، تصریح کرد: از ۴۰ سال گذشته تا به امروز که در یک فروشگاه ثابت یک هکتاری برای بیش از ۴۰ نفر توانستم اشتغال مستقیم ایجاد کنم، همواره کیفیت و تنوع محصول را مد نظر داشتم.

از "بازار مجی" تا صادرات بافه‌های حصیری به کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج‌فارس

این فعال عرصه صنایع دستی با اشاره به اینکه بیش از هزار نفر در قالب مشاغل خانگی تولیدات خود را برای فروش به این مکان می‌آورند، افزود: از استان‌های قزوین، یزد و گلستان نیز تولیدکنندگان مشاغل خانگی کارهایشان را برای عرضه و فروش به این فروشگاه ارسال می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ فروشگاه در استان گیلان محصولات ما را برای فروش می‌خرند، گفت: حدودا ۲۰ سال قبل برای اولین بار از طریق یکی از دوستانم که در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس بود تولیدات ما به خارج از کشور صادر شد و الان کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج فارس همچنین همسایه‌های شمال غربی کشورمان خریداران تولیدات فروشگاه ما هستند.

از "بازار مجی" تا صادرات بافه‌های حصیری به کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج‌فارس

راستکردار با اشاره به اینکه صادرات غیرمستقیم هم داریم، تصریح کرد: کارگاه‌های لالجین همدان محصولات سفالی ما را خریده و از آنجا به خریداران خارجی ارائه می‌دهند.

این صادرکننده در پاسخ به این سوال که آیا اجناس چینی تهدید تولیدات صنایع دستی هستند یا خیر؟ تاکید کرد: کیفیت صنایع دستی مهمترین شناسنامه‌ کار است و می‌تواند بازار و مشتری‌های خود را حفظ کند. ضمن اینکه بازار رقابتی موجب رشد کار می‌شود.

وی در ادامه افزود: در بازار انحصاری، تلاشی برای راضی نگه داشتن مشتری همچنین توجه به نوآوری لحاظ نمی‌شود ولی بازار رقابتی انگیزه برای رشد و نوآوری همچنین بهبود تولیدات است اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید کیفیت کار همچنین قیمت و نیاز بازار را مورد توجه قرار دهیم.

راستکردار در پایان تصریح کرد: جوانان علاقه‌مند از ورود به کار نترسند ضمن اینکه انتظار نداشته باشند یک شبه ره صد ساله را طی کرده و به اهداف خود برسند.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.