ازسرگیری کاوش در قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در ایران

[ad_1] یافته‌های تا کنون باستان‌شناسان تایید کرده است که «غار قلعه کرد آوج» در قزوین، قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در ایران بوده است. اکنون باستان‌شناسان به این غار بازگشته‌اند تا چهارمین فصل کاوش را آغاز کنند؛ در جایی که قبلا دندان شیری یک کودک انسان نئاندرتال به قدمت ۱۷۵ هزار سال کشف شده بود و احتمال

کد خبر : 384247
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
ازسرگیری کاوش در قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در ایران

[ad_1]

یافته‌های تا کنون باستان‌شناسان تایید کرده است که «غار قلعه کرد آوج» در قزوین، قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در ایران بوده است. اکنون باستان‌شناسان به این غار بازگشته‌اند تا چهارمین فصل کاوش را آغاز کنند؛ در جایی که قبلا دندان شیری یک کودک انسان نئاندرتال به قدمت ۱۷۵ هزار سال کشف شده بود و احتمال داده شده سن حضور اجداد انسان در آن از ۴۵۵ هزار سال فراتر برود.

به گزارش ایسنا، چهارمین فصل کاوش در غار قلعه کرد آوج را گروهی از باستان‌شناسان ایران و فرانسه به سرپرستی مشترک «حامد وحدتی‌نسب» از دانشگاه تربیت‌مدرس تهران و «ژیل بریون» از موزه انسان‌شناسی پاریس انجام می‌دهند.

حامد وحدتی‌نسب ـ سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی غار قلعه‌کرد ـ با استناد به اطلاعاتی که تاکنون از مطالعه مواد فرهنگی، رسوب­‌شناسی، بقایای جانوری و سال‌یابی مطلق غار قلعه‌کرد به‌دست آمده است، گفت: این غار محل زیست انواع گروه­‌های انسانی شامل انسان هوشمند، انسان نئاندرتال، انسان هایدلبرگ و انسان راست‌قامت در گستره زمانی حدودا نیم‌میلیون سال پیش تا هزاره­‌های متأخر بوده است.

مهمترین دستاوردهای فصل‌های پیشین کاوش غار قلعه‌کرد به گفته این باستان‌شناس، کشف دندان کودک انسان نئاندرتال با قدمت مقدماتی ۱۵۵ هزار سال پیش بود که پس از کالیبره شدن سن‌ش­ها در آزمایشگاه موزۀ انسان­‌شناسی پاریس به ۱۷۵ هزار سال تغییر کرد.

دندان این کودک نئاندرتال در حال حاضر در موزۀ شهر قزوین برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

ازسرگیری کاوش در قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در ایران

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی غار قلعه‌کرد همچنین گفت: نتایج آخرین آزمایش­‌های سال‌یابی روی مواد فرهنگی غار قلعه­‌کرد با استفاده از دو روش تشدید چرخش الکترون (ESR) و اورانیوم/توریم حاکی از سن ۴۵۵ هزار سال برای نهشته‌های فرهنگی به‌دست‌آمده از کاوش‌های فصل‌های پیشین این محوطه است.

این باستان‌شناس تاکید دارد که نهشته‌­های باستانی قرارگرفته در زیر لایه­ه‌ای سال‌یابی‌شده دارای ضخامت قابل‌توجهی بوده و همین امر حاکی از این است که سن حضور اجداد انسان در این محوطه از عدد ۴۵۵‌ هزار نیز فراتر خواهد رفت.

وحدتی‌نسب همچنین گفت: رهیافت فصل چهارم کاوش باستان‌شناسی در قلعه کرد آوج، نمونه‌­برداری برای سال‌یابی از لایه­‌های زیرین، مطالعه سنت‌های ساخت دست‌­افزارهای سنگی و بازسازی معیشت و دیرین اقلیم محوطه و منطقه است که با تامین اعتبار از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین در حال اجراست.

غار قلعه‌کرد از مهم‌ترین محوطه­ های پارینه‌­سنگی در ایران و خاورمیانه است که در دوره‌های گذشته توسط گروه‌های باستان‌شناسی استان قزوین مورد شناسایی و مطالعۀ مقدماتی قرارگرفته بود. نخستین و دومین فصول کاوش این محوطه در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و فصل سوم با وقفه‌­ای دو ساله در سال ۱۴۰۱ توسط هیأت مشترک ایران و فرانسه انجام شد.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.