ارمنستان خواستار اعزام هیات نظارت سازمان ملل شد

[ad_1] آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: موجودیت جمعیت ارمنی درنتیجه حمله نظامی جمهوری آذربایجان و محاصره ۹ ماهه در خطر است. او گفت:‌ پس از شکست سازمان ملل در جلوگیری از نسل کشی در رواندا، این نهاد بین‌المللی موفق شد مکانیسم‌هایی را برای پیشگیری ایجاد کند

کد خبر : 406308
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
ارمنستان خواستار اعزام هیات نظارت سازمان ملل شد

[ad_1]

آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: موجودیت جمعیت ارمنی درنتیجه حمله نظامی جمهوری آذربایجان و محاصره ۹ ماهه در خطر است.

او گفت:‌ پس از شکست سازمان ملل در جلوگیری از نسل کشی در رواندا، این نهاد بین‌المللی موفق شد مکانیسم‌هایی را برای پیشگیری ایجاد کند و اکنون ما خواهان چنین روندی در قره‌باغ هستیم.

میرزویان گفت که از بین رفتن چندجانبه گرایی – همراه با مبانی آن از حقوق بین الملل، حقوق بشر و امنیت همکاری – واقعیتی است که مردم ارمنی در قفقاز جنوبی طی سه سال گذشته با آن مواجه هستند. تجاوزات مکرر آذربایجان به خاک ارمنستان و حملات نظامی علیه مردم قره‌باغ کوهستانی به طور قابل توجهی صلح و ثبات منطقه را مختل می‌کند، حقوق بشر را نقض می‌کند و تهدیدی موجود برای ارامنه است. در حالی که دولت ارمنستان تلاش های قابل توجه و ثبت شده‌ای انجام داده است.

وی تاکید کرد که ما شریکی برای صلح نداریم، بلکه کشوری داریم که آشکارا اعلام می‌کند « حق دارد» و دائما از زور برای برهم زدن روند صلح استفاده می‌کند.

او با توجه به تهاجم گسترده اخیر علیه مردم قره‌باغ کوهستانی گفت: آنچه این هفته اتفاق افتاد که زمان آن تصادفی نبود، نشان دهنده بی‌اعتنایی آشکار آذربایجان به جامعه بین‌المللی است که در نیویورک گرد آمده است.

وی تاکید کرد: پیام این کشور روشن است. همه شما می توانید از صلح صحبت کنید و ما می‌توانیم وارد جنگ شویم و شما نمی‌توانید چیزی را تغییر دهید. این حمله – که بدبینانه به عنوان یک عملیات ضد تروریستی محلی تعریف می‌شود – صدها کشته از جمله زنان و کودکان برجای گذاشته است. علاوه بر این، اقدامات آذربایجان در ۹ ماه گذشته ماهیت از پیش برنامه‌ریزی شده این قساوت جمعی را نشان می‌دهد. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، آذربایجان با نقض آشکار تعهدات خود، کریدور لاچین را مسدود کرد. این محاصره با نصب یک ایست بازرسی غیرقانونی در ۲۳ آوریل و توقف کامل هرگونه حرکت از طریق کریدور – حتی برای کمک های بشردوستانه – از ۱۵ ژوئن تثبیت شد.

وی با تاکید بر این که «زمان‌شناسی تحولات واقعا ویرانگر» ثابت می‌کند که نمی‌توان مسائل را صرفاً با بیانیه‌ها مورد بررسی قرار داد، خاطرنشان کرد که علی‌رغم هشدارهای مکرر ارمنستان، سازمان ملل متحد نتوانسته کمک کند.

با این حال، او اظهار داشت که مردم قره‌باغ کوهستانی هنوز امیدوارند که پیشگیری در حد کلامی باقی نخواهد ماند، بلکه به عمل تبدیل خواهد شد.

بنابراین او خواستار اعزام فوری یک هیات سازمان ملل به قره‌باغ کوهستانی برای نظارت و ارزیابی وضعیت حقوق بشر، امور بشردوستانه و امنیتی در محل شد.

میزوریان گفت: علاوه بر این، آذربایجان باید در نهایت به تعهدات الزام آور قانونی خود پایبند باشد و آزادی جابجایی افراد، وسایل نقلیه و محموله‌ها را مطابق با دستورات دیوان بین المللی دادگستری تضمین کند. از جمله اقدامات دیگر، نیاز به یک مکانیسم بین‌المللی پایدار و قابل دوام برای جلوگیری از پاکسازی قومی جمعیت قره باغ کوهستانی و اطمینان از گفتگو بین نمایندگان آن و باکو است.

وی افزود که «برنامه پنهان» آذربایجان برای تحمیل اجباری یک کریدور فراسرزمینی به ارمنستان – که از خاک این کشور می گذرد اما خارج از کنترل آن است – غیرقابل قبول است.

311311

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.